Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet  (Luettu 38131 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet

Noita 2000 sarjalaisia tarkoitinkin.

Noissa on ymmärtääkseni -96 vuoteen mennessä pahimmat lapsentaudit korjattu jo tehtaalta lähtiessä.
2045 on jonkinlainen standardi. Sitä menee vientiin kolmansiin maihin ja sitä on valmistettu classic-määrittelyllä jne. Tahtoo sanoa sitä, että varaosia löytyy seuraavat 50vuotta. Vuosimallin kohdalla nyrkkisääntö on, että mitä uudempi, sen parempi. Kyseessä ei ole pelkästään tyyppivikojen korjaukset, vaan on pikku hiljaa siirrytty laadukkaampiin osiin. Jälleenmyyntiarvo tai pitäisikö sanoa, että parhaiten saa kaupaksi suositut mallit kuten 2045 ja 2065.  Tollakin on merkitystä jahka koneesta haluaa eroon.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
No, pyörät vaihtamatta ja taka-akselit levittämättä kun ei ole taas hetkeen ollut riittävän märkää syksyä. Näin muuten naapurikylällä viime syksynä Fahr M922:n jossa oli leveä taka-akseli ja isot pyörät takanakin, oli melkein jo puimurin näköinen!

Oli aikoinaan 1080 ja silloisilla mammuttirenkailla, edessä 23.1/26 ja taka-akseli oli levitetty, renkaat 400-15.5. Eturenkaat olisi pitänyt olla ehdottomasti vyörenkaat, vaikka toki noillakin varmasti vakiota huomattavasti parempi. Takapää ei uponnut koskaan. Joku vuosi talvisäilöön viedessä putosi perä tielle, napa poikki toiselta puolen :) Ettei ihan huoleton ollut noilla leveämmilläkään renkailla, vakio napa ei kestänyt leveämmän renkaan vääntöä.

-92 oli viljalla vielä hintaa ja tosi märkä syksy. Yks kauralohko oli yhtä järveä, ehkä 2ha keskeltä puitiin vetämällä ts. ketju pöydä nurkasta ja minä satakymppi viiatilla vedin puimuria aina ku tarvetta. Sopivasti ku avitti, kaikki tuli puitua missä kasvustoa pelastettavaksi ja mitään rikkomatta. Kone oli silloin neljä vuotta vanha ja oli vielä kuusi vuotta sen jälkeenkin :) Oli sellainen kone, mistä on jäänyt hyvät muistot, pisimpään tässä talossa viihtynyt puimuri, fahreja ollut ainakin MDL, 66, 600, 600s, 750, 770 ja tuo 1080. Eikä noita muita voi verrata tuohon viimeisempään, sen verran eri maata. Toki kaikki on ollut uutena ostettuja ja aika nopealla kierrolla mennyt vaihtoon, ku ajoa muillekin ja ennen ollut varaa vaihtaa koneita ku sukkia...

Nykyinen tosin taitaa viihtyä kauemmin, on jo puitu enemmän tunteja kuin tuolloin, ja varsinkin hehtaareja mutta se eri tarina. Jokaisessa vaihdossa on kone parantunut ja tullut enemmän tunteja per vuosi...

Viimeksi muokattu: 02.09.17 - klo:20:19 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

680-690 tai vastaavat Fergut max 1500 h ja vuosimallit 87->. Siitä huolimatta saa varautua siihen, että parin kolmen vuoden aikana saa laittaa 2-3 k€ remonttiin. Jos nuo rempat tekee ennakoiden, menee enempi rahaa (koska puimaa purkaessa tulee muutakin risaa vastaan), mutta sitten on pieni mahdollisuus siihen, että puintiaikana ei tule isompia kremppoja.

Yleensäkin Sampossa kun 2000 h alkaa tulla vastaan, niin saa varautua ei välttämättä kalliiseen mutta aikaaviepään remonttiin. Pätee kai 2000-sarjalaisiinkin..?
Mulla 690 taitaa nyt olla vähän vajaa 2400h ajettu, eipä ole tullut tuota tuntimittaria niin tuijotettua, varsinkaan tänä syksynä. Vähän hihnoja, silppurin terät, jotain olkikelan ketjua jne on laiteltu vajaan 10 vuoden aikana mitä se on meillä ollut. Kerran meni variaattorilimpun sisältä laakerit ku ajoin illalla kotiin, hajosi tienhaaraan. Omasta hyllystä laakerit ja parin tunnin päästä oli kone taas kunnossa. Teränkäyttölaitteen vaihdoin parempaan käytettyyn yksilöön vissiin edellissyksynä. Ei ollut ollut ihan tarkimmalla isännällä kun meille tuli, ja olihan sillä silloin jo noin 20 vuotta ikääkin. Joka syksy puitu tuolla meilläoloaikana vähintään sen 50-70ha, riippuen siitä onko Fahrilla ajettu jotain vai ei. Toki kolakuljettimen ketjut ja säiliön elevaattorin ketjut ja laput alkaa olla aika kuluneita, samoin kuin ruuvi joka tuo tuolle säiliön elevaattorille tavaraa.

En osaa ihan heikkona tuotakaan pitää, vaikka varmasti parempiakin on. Kaverilla on vanha TX32, on siihenkin tehty remonttia, toki ennakoivastikin kun sillä puidaan kuitenkin sen reilu 200ha syksyssä. Siinä taitaa olla reilut 4000h mittarissa. Kyllähän toki kivillä ja kannoilla saa kaikki rikki. Meillä ei kuitenkaan ole juuri puinteja tarvinnut keskeyttää kun on edes vähän katsellut konetta läpi ennen laihoon syöttämistä, ja joka puintiaamu on rasvattu joka paikka.

Paljonkohan mahtoi olla tunteja MF 430:ssä kun elevaattorin ketjupyörät oli kulunu lähes olemattomiin, oli vain sellaiset teräväkärkiset nysät jäljellä? Tuossahan ei mittaria ollu. Oli jo pakko uusia ne pyörät ja ketjut. Vähän toki hukkaan meni se remontti kun vaihtui parin- kolmen syksyn jälkeen. No, osat oli tonnin ja työ ilmainen itse tehtynä.  ;D Oli 14 vuotta, eikä yhtään laakeria hajonnu, eikä mikään pyöryläkään irronnu koskaan. Oli siinä toki remonttia ja hitsatakin sai joskus, mutta rahaa ei kyllä kovin paljoa menny.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Meille tuli 1979 puinneille uusi 307 hytillinen Massikka hytillä. Hydrauliikka lämmitti hytin tehokkaasti, mutta kyllä puhallin pölyt aikalailla ulkona piti. viitisntoistavuotta on nyt urakoitsijat hoitaneet puinnit. 70 ha tänävuonna puitavaa. Aika työmäärä oli aikoinaan puimurin huolto ja korjaus.
Aika iso puintiala karjatilalle. Tossa saa käydä rahtimies tontilla moneen kertaan, ei tota kuivuritkaan vedä hetkessä läpi.

Kyl 25ha päivässä menee heittämällä läpi puimurista ja kuivurista, ainakin juttujen mukaan.....
No Faarillä ei ainakaan , 15 ha kyllä . Velimies teki aikoinaan John Deere 635 neli vetoisen . Pikkusen kömpelö mutta märässä meni hyvin . Kääntyminen muuttui aika paljon , meinasin pudottaa takapyörät isoon ojaan kun ekaa kertaa ajoin , toisella kierroksella ymmärsin pikku tömähdyksen minkä kuulin .

No ei edes tarvi mennä, kuulin vaan että tollasen määrän pui, kuljettaa, kuivaa ja laskee siiloon päivässä, ja vielä helposti....

Mulla on tavoitteena se 3-5ha päivässä pois. Siinäkin on riittävästi äheltämistä.

Toki voi olla että tuon legendan mukaisesti toimittuna sato on jotain muuta kuin hyvä.....
Kymmenen ha on meikälisen ennätys faarillä , pitää kyllä myöntää et nopeuden säätö oli täysillä kakkosella mut mentiin eikä yli ajanut .

Kai sillä puis vaikka kuinka paljon mut pitää se jälkipyykkikin hoitaa.

Ja käyttääkö joku muka ykköstä viljoilla?????
Sitä en tiijä , kakkosella vaan .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Mistä vuosimallista ja mikä tyyppi Samposta on sellainen minkä uskaltaisi ostaa 1000-2000 tuntia ajettuna? Eikös niistä jostain joku pyörylä irronnut akseliltaan ja muuta kivaa 😁 Tarjontaa olisi paljon ja tuo märässä kulku kiinnostaa. Vai onko siksi tarjontaa kun pyörylät ja kumppanit irtoaa 😆

680-690 tai vastaavat Fergut max 1500 h ja vuosimallit 87->. Siitä huolimatta saa varautua siihen, että parin kolmen vuoden aikana saa laittaa 2-3 k€ remonttiin. Jos nuo rempat tekee ennakoiden, menee enempi rahaa (koska puimaa purkaessa tulee muutakin risaa vastaan), mutta sitten on pieni mahdollisuus siihen, että puintiaikana ei tule isompia kremppoja.

Yleensäkin Sampossa kun 2000 h alkaa tulla vastaan, niin saa varautua ei välttämättä kalliiseen mutta aikaaviepään remonttiin. Pätee kai 2000-sarjalaisiinkin..?
Mulla 690 taitaa nyt olla vähän vajaa 2400h ajettu, eipä ole tullut tuota tuntimittaria niin tuijotettua, varsinkaan tänä syksynä. Vähän hihnoja, silppurin terät, jotain olkikelan ketjua jne on laiteltu vajaan 10 vuoden aikana mitä se on meillä ollut. Kerran meni variaattorilimpun sisältä laakerit ku ajoin illalla kotiin, hajosi tienhaaraan. Omasta hyllystä laakerit ja parin tunnin päästä oli kone taas kunnossa. Teränkäyttölaitteen vaihdoin parempaan käytettyyn yksilöön vissiin edellissyksynä. Ei ollut ollut ihan tarkimmalla isännällä kun meille tuli, ja olihan sillä silloin jo noin 20 vuotta ikääkin. Joka syksy puitu tuolla meilläoloaikana vähintään sen 50-70ha, riippuen siitä onko Fahrilla ajettu jotain vai ei. Toki kolakuljettimen ketjut ja säiliön elevaattorin ketjut ja laput alkaa olla aika kuluneita, samoin kuin ruuvi joka tuo tuolle säiliön elevaattorille tavaraa.

En osaa ihan heikkona tuotakaan pitää, vaikka varmasti parempiakin on. Kaverilla on vanha TX32, on siihenkin tehty remonttia, toki ennakoivastikin kun sillä puidaan kuitenkin sen reilu 200ha syksyssä. Siinä taitaa olla reilut 4000h mittarissa. Kyllähän toki kivillä ja kannoilla saa kaikki rikki. Meillä ei kuitenkaan ole juuri puinteja tarvinnut keskeyttää kun on edes vähän katsellut konetta läpi ennen laihoon syöttämistä, ja joka puintiaamu on rasvattu joka paikka.

Paljonkohan mahtoi olla tunteja MF 430:ssä kun elevaattorin ketjupyörät oli kulunu lähes olemattomiin, oli vain sellaiset teräväkärkiset nysät jäljellä? Tuossahan ei mittaria ollu. Oli jo pakko uusia ne pyörät ja ketjut. Vähän toki hukkaan meni se remontti kun vaihtui parin- kolmen syksyn jälkeen. No, osat oli tonnin ja työ ilmainen itse tehtynä.  ;D Oli 14 vuotta, eikä yhtään laakeria hajonnu, eikä mikään pyöryläkään irronnu koskaan. Oli siinä toki remonttia ja hitsatakin sai joskus, mutta rahaa ei kyllä kovin paljoa menny.

Oliskos se pyörylä ollut puintikela tai vastaava pöyrylä 😆 mikä jossain sampoissa petti. Olisiko jossain vaijeessa tullut lisää kiiloja tai vastaavaa. Olisi kiinnostanut mistä vuodesta ja mitkä mallit on parempia.

En löytänyt hakusanoilla Sampo ja pyörylä mitään postauksia 😉

Irtoaako tuollaisesta alla olevasta pöyrylät? Ja onko se mistään kotoisin? Eikös noissa ollut sitä teränkäyttö ongelmaakin? Ja mitä tuo M tuossa tyypin perässä meinaa?

https://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-leikkuupuimurit/sampo-rosenlew-2055/gmlofok9.html

Viimeksi muokattu: 02.09.17 - klo:01:14 kirjoittanut Luteikko

"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Minulla on tuollainen. Pari vuotta vanhempi ja kapeammalla pöydällä.(3,9). Teränkäyttölaitetta on vähän hitsailtu, ja käyttöveivi on katkennut muutaman kerran. Korjaan katkenneen veivin ja pidän sitä nykyisin mukana. Katkeaa näkojään 3 - 4 vuoden välein. Tuo linkin Sampo on heikommalla etuakselilla. Se kyllä pelaa,jos pidetään hyvin rasvattuna. Vetoakselin laakerit voisi olla joskus hyvä vaihtaa ennakoivasti. Jos se pettää, katoavat myös jarrut, kun ovat vetoakselilla. Naapurilla kokemusta. Ojaan meni ja pöytä vaihtoon. Omalla on ajettu yli 2000 h, eikä ole vielä vaihdettu. Ehkä pitäisi... joku siivapyörä on vaihdettu laakerivian vuoksi. Muuten on ollut ihan huoleton peli. Tosin huolelliseen huoltoon on panostettu!
Don Essex

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Olen renkaiden vetokehät rasvannu päivittäin, mutta sieltä renkaan takaa, vetoakselin vieressä olevaa nippaa lähinnä 50 tunnin välein. Oliskoos syytä tihentää rasvausväliä.

Se irtoava pyörylä voisi olla olkikela. Alkupään koneissa se nuljahti kiilan ympäri tms. Luulisi, että tässä vaiheessa suurin osa on jo korjattu.

Oletko Essex tutkinut pöydän käyttöakselin laakerointia. Itelläni käyttövivun katkeaminen oli todennäköisesti seurausta siitä, että käyttöakselin laakerointi oli tohjona.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kiitos Kylmis ja Don.

Oli se pyörylä olkikela. Löytyi ainakin enemmän topikkeja kuin pyörylällä 🤣

Kuinka suuri homma tuo vetoakseli remppa on?

Onko jollain tietoa mitä tuo M meinaa?

Viimeksi muokattu: 02.09.17 - klo:11:30 kirjoittanut Luteikko

"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

Neljää tonnia ajaa juoksuvauhtia. Viistonnaria kävellään. Kuustonnarissa hiivitään ja seittemästä ylöspäin menee etanoinniksi.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

Neljää tonnia ajaa juoksuvauhtia. Viistonnaria kävellään. Kuustonnarissa hiivitään ja seittemästä ylöspäin menee etanoinniksi.
Ysisatasen koneisto kyllä selvittää ison sadon kevyesti .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

Neljää tonnia ajaa juoksuvauhtia. Viistonnaria kävellään. Kuustonnarissa hiivitään ja seittemästä ylöspäin menee etanoinniksi.
Ysisatasen koneisto kyllä selvittää ison sadon kevyesti .

Joo ei siinä ole mitään ongelmaa mut kun tavaraa alkaa oikeesti olemaan ja haluaa kaikki oljet maata myöten sisuksiin niin ei sillä kyllä mitään keppi edessä ja limput levällään ajeta. Tuolla puinnit-topiikissa on se videoklippi ja siinä on vajaata seittemää tonnia, en kyllä voi kutsua ripeäksi liikkumiseksi, pöydällä on niin paljon tavaraa ettei näy ku ohraa. Jos ajaa liian kovaa niin sit tulee seulastoripuli mihin ei immodium tai hiilitapletit auta.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Miksi olkia pitää siellä puimurissa kokopituudelta hinkata.
Voihan ne  sänget silputa sitten semmoisella sänkisilppurilla.

-SS-

Köntys

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Miksi olkia pitää siellä puimurissa kokopituudelta hinkata.
Voihan ne  sänget silputa sitten semmoisella sänkisilppurilla.

-SS-

Joskus 20-25-vuotta sitten oli kokeilussa ja juttua jostain "riipijäpöydästä", kuka muistaa, tai on semmosta nähnyt?

Köntys

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

Neljää tonnia ajaa juoksuvauhtia. Viistonnaria kävellään. Kuustonnarissa hiivitään ja seittemästä ylöspäin menee etanoinniksi.
Ysisatasen koneisto kyllä selvittää ison sadon kevyesti .

Joo ei siinä ole mitään ongelmaa mut kun tavaraa alkaa oikeesti olemaan ja haluaa kaikki oljet maata myöten sisuksiin niin ei sillä kyllä mitään keppi edessä ja limput levällään ajeta. Tuolla puinnit-topiikissa on se videoklippi ja siinä on vajaata seittemää tonnia, en kyllä voi kutsua ripeäksi liikkumiseksi, pöydällä on niin paljon tavaraa ettei näy ku ohraa. Jos ajaa liian kovaa niin sit tulee seulastoripuli mihin ei immodium tai hiilitapletit auta.

Kyllä 7-tonnari ohraa pystyy kakkosella ja variaattori noi puolessa välissä keritsemään. Lakoisessa tulee jo puintikelalla ahdasta, samoin muillakin viljoilla, kunnon laihossa. 2-tonnari rypsissä joutuu jo ajeleen ykköselläkin.