Pitäisi laittaa ice road truckerseille kokeiluun Sisu Polar Fuller-hybridi nostettavalla telivedolla, onhan akselistotehdas jo jenkkien omistama niin saattaa olla saman puljun puikkoperät jo nykyisissä autoissa alla. Taitaisi löytyä täältä jopa vetävä etuakselikin mukaan pakettiin vaan sleeperiä ei taida tehdastilauslistalta löytyä ellei sitten Daimler-konsernin Amerikan serkku Freightliner pysty sitä kopin perään toimittamaan. Kovin maantieautomaisia ovat heillä rekkaveturit noihin oloihin että saattaisi pohjoismaiset maansiirtoalustat olla kovaa valuuttaa. Voi toki olla että siirtyy käytettyä vetoautoa edullisesti noihin hommiin muualta.
Vois hinta vähän karata...
Siinähän on jo melkein valmis "sisu":
http://www.freightlinernorthwest.com/truck-inventory/truck-details?id=270007Sama DD16 moottori ja Fullerilla(toki eri malli), 8x4 alusta ja hintaa 160 tuhatta taalaa eli ei ne ihan ilmaisia ole tuolla ameriikassakaan.
Ja sitten vielä"DUAL LOCKERS, TUF-TRAC SUSPENSION" eli toihan on jo "amerikan sisu"... kunnes katsoo vaikka runkoa joka näyttää
samalta kuin jossain jakeluautossa, heavy duty, joo-o.
Tuossa kun meinasin että kiinnostaa ne hybridikuorkit muitakin valmistajia niin en ole enää varma:
https://electrek.co/2018/02/21/mercedes-benz-all-electric-truck-eactros/Esim. Mersu näyttää hyppäävän suoraan täys-sähköön. eActros, 2x125kw tehoa(huipputeho, 30 min teho=2x87kw) ja 240kWh akkukapasiteettiä. Noin 200km lupaavat yhdellä latauksella eli
ei noilla ihan heti mitään runkolinjaa ajeta. On vielä lisäksi 2,5 tonnia painavampi kuin vastaava normi-actros.
Eli vähän eri käyttöön nämä, täys-sähkö kaupunkipyöritykseen ja hybridi sopii sitten vähän pidempään ajoon.
Teslan sähköveturi voi olla mielenkiintoinen jos se ikinä toteutuu... tosin esim. pelkästään akut painavat arvioiden mukaan 5-6 tonnia ja luvattu nopea lataus vaatii
Tesla Megachargerin joka on noin megawatin tehoinen latausasema joten pieniä käytännön ongelmia siinäkin.