Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jamako - 12.07.17 - klo:19:48

Otsikko: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 12.07.17 - klo:19:48
Karjaan/Raaseporin tienoilla liikkuu tukki-ja sora-auto, joissa kummassakin mainos Sisu 1000 hevosvoimaa.

Mihin toi moottori peustuu?

Onko Sisusta tulossa M-B:n koealusta?

Mainonnan konstin on monet jo ennen mallin virallista esittelya. Toisaalta Suomen suuret painot otolliset ko. moottorille?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Antidesantti - 12.07.17 - klo:20:43
Liekkö tuo se Sisun hypriiti...?     ???
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 12.07.17 - klo:20:56
http://kuljetusnet.fi/4286-uusi-sisu-1000-hv.html
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 12.07.17 - klo:21:00
Liekkö tuo se Sisun hypriiti...?     ???

https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=96385

"Myös voimalinjan tuottama vääntömomentti ja teho kasvavat nykyisistä lukemista selvästi, sillä näin saavutetaan tarvittaessa yli 5000Nm:n vääntömomentti ja noin 850kW (1140hv) maksimiteho. Järjestelmiä tuodaan markkinoille useissa eri teholuokissa. Ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan valmiina vielä tämän vuoden kuluessa!
 
Sähkömoottoriteknologia tulee siis nyt myös raskaiden ajoneuvojen voimalinjoihin ja Sisu on tämän projektin myötä ottanut suuren teknologisen harppauksen tälläkin saralla toimittaakseen asiakkailleen markkinoiden parhaita kotimaisia tuotteita."

Hyvin arvattu.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 12.07.17 - klo:21:24
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: TomppaH - 12.07.17 - klo:21:36
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....

Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 12.07.17 - klo:21:47
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....

Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

"Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen" 800 kW=1088HP ???
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 13.07.17 - klo:00:46
"Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen" 800 kW=1088HP ???

No nyt tulee vähän eri tietoa netin eri nurkista...?
Korhonen kun itse sanoi julkistustilaisuudessa että Fuller kestää minkä kestää, käytännössä noin 800 hevosvoimaa.
Tiedä nyt sitten, voihan se olla että askia on jo vahvistettu?


Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

Kyllä sellaisia laatikoita on jotka tuon kestää, se on sitten eri että keneltä, koska ja mihin hintaan... Paras kait olisi jos Eaton tai joku muu tekisi sarjatyönä järkevän hintaisen laatikon ettei ihan spesiaali-tilaustöiksi menisi. Sitten on myös hyvä muistaa se että sen laatikon pitäisi kestää nuo tehot 24/7 varmaan muutaman vuoden ajan, ei auta jos se kestää 100 tai 110 metrin vedot silloin tällöin. Hyvin mahdollista että Eaton tekisi HD-Fullerin, voi sille olla muillakin tarpeita kuin vain Sisulla.

Lopuksi vielä sellainen sivuhuomautus että eihän tuo ole ensimmäinen 1000-heppainen minkä Sisu tekee. Jokke Kallion ja Harri Luostarisen ajama SR 340 kilpakuorma-auto oli 1100 heppainen ja vääntöä siitä sai 5200Nm. Askina Allisonin automaatti joka Tampereella muokattu kisakäyttöön. Auton suunnittelutyöstä vastasi nykyisen Sisu Auton omistaja ja tj Timo Korhonen. Eli ison tehon ja väännön ongelmat ei taida olla ihan uusia tälle pajalle...
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: SamiT - 13.07.17 - klo:06:47
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 13.07.17 - klo:12:48
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
onko semmoosia lootia että joka vaihteella kestää vai vain suurimmilla ja onko robottilaatikoita vai vieläkö kuski saa sorvata ite :-\

kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: metsajussi - 13.07.17 - klo:13:29
kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Säätö ja ominaisuudet riippuvat sähkömoottorista. Sellaisiakin tyyppejä löytyy joista vääntöä irtoaa tarvittava määrä ja vähän enemmänkin, ihan paikaltaan lähtien. Noita tyyppejä voi tiedustella vaikkapa sähkövetureita valmistavilta tahoilta :-)

Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 13.07.17 - klo:16:14
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
onko semmoosia lootia että joka vaihteella kestää vai vain suurimmilla ja onko robottilaatikoita vai vieläkö kuski saa sorvata ite :-\

kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Saahan esim. Eatonilta sekä manuaalia että automaattia mutta Sisuun on tarjottu vain sitä perinteistä 18-vaihteista manuaalia. Sisun automaatti taas on Mersun oma Powershift 3. Kesto taas on mulle ihan kysymysmerkki, muilla merkeillä on kuulemma koneen vääntöä rajattu pienillä vaihteilla.

Sähkömoottorin säätö onnistuu nykyisin todella hyvin, ei ne mitään on-off vehkeitä ole. Voishan se olla laatikon jälkeenkin mutta sitten se joutuisi vääntämään hirveät lukemat heti nollasta ja samalla kestää kovat kierrokset. Moottorin ja vaihdelaatikon välissä se toimii aika suppealla alueella ja sen voi suunnitella paljon kivemman kokoiseksi.
kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Säätö ja ominaisuudet riippuvat sähkömoottorista. Sellaisiakin tyyppejä löytyy joista vääntöä irtoaa tarvittava määrä ja vähän enemmänkin, ihan paikaltaan lähtien. Noita tyyppejä voi tiedustella vaikkapa sähkövetureita valmistavilta tahoilta :-)

Tämä on hyvä esimerkki, veturin ajomoottorit joutuu toimimaan koko alueen läpi samalla välityksellä. Mutta ne onkin aika möhköjä moottoreita, sellainen spesiaalituote.
Tuohon Sisuun halutaan varmaan sellainen kompromissi hinnan, koon ja tehon välillä ja silloin moottori on varmaan hyvä laittaan ennen vaihteistoa.

Silloin joskus aikanaan kun itse kokosin sähkömoottoreita niin tuli vastaan samassa kokoluokassa sekä suurnopeusmoottoreita että hitaasti pyöriviä rullaratamoottoreita.
Suppealla kierroslukualuella on aina helpompi toimia, suurnopeusmoottorissa ei ollut oikein vääntöä  kun taas rullaratamoottori väänsi niin prkleesti mutta ei siinä kummoista tehoa ollut,
2 tonnia painava moottori antoi jotain 60kW. Kierroksia huimat 345 r/min. Samassa pajassa tehtiin myös tosin erikoisempia moottoreita joissa oli vähän kaikkia ominaisuuksia, oli vääntöä, tehoa ja kierroksia. Kait niissä sitten se hinta rajaa...?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cynic - 13.07.17 - klo:20:18
Ei auta vaikka Sisu/Mersu/Rellu/Eaton/Allison/Cummins/Mack tekisi 2000 hv:n koneen. Peli on hävitty jo aikoja sitten.

Ei noita kukaan täysjärkinen enää osta. Kulutus ja melu +20% muihin verrattuna, tehdas voi olla huomenna konkurssissa, mistä huollot vuoden päästä ja jälleenmyyntiarvo määräytyy teräksen painon mukaan.

Arkisin pärjätään n 700+hv:n koneilla ja jos tarvitsee 15 000 niin ostaa Wärtsilän. Mitä tekee 1000 hv erikoisSisulla?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 14.07.17 - klo:20:48
Ei auta vaikka Sisu/Mersu/Rellu/Eaton/Allison/Cummins/Mack tekisi 2000 hv:n koneen. Peli on hävitty jo aikoja sitten.

Ei noita kukaan täysjärkinen enää osta. Kulutus ja melu +20% muihin verrattuna, tehdas voi olla huomenna konkurssissa, mistä huollot vuoden päästä ja jälleenmyyntiarvo määräytyy teräksen painon mukaan.

Arkisin pärjätään n 700+hv:n koneilla ja jos tarvitsee 15 000 niin ostaa Wärtsilän. Mitä tekee 1000 hv erikoisSisulla?
kyllähän tuo jatkuva poukkoilu on tullut ja tulee varmaan kalliiksi jatkossakin, johonkin uskottavaan merkkiin ois pitäny sitoutua jo ajat sitten mutta tuskin esim. ruottalaaset olis moottoriaan antanu vaikka sisu pikkutekijä onkin.

tätä sisun taaperrusta  kun katsoo niin ymmärtää miten hienoa työtä suolahdessa on tehty, ansaitsee tosi korkean hatunnoston kun on kurotettu sellaisten maailmanmerkkien rinnalle kuin sontareki ja fentti ja tänäpäivänä ollaan  jo edellä 8) 8) 8) 8)
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 14.07.17 - klo:21:00
https://www.kauppalehti.fi/#/uutiset/sisu-auto-on-yhden-miehen-firma/aKxbjr3T

"1976: Kolmikantasopimus syntyy: Sisun suurimmiksi omistajiksi valtio (78 prosenttia) sekä British Leyland International Ltd ja Saab-Scania Ab (kummallakin 10 prosenttia)."

"1994: Toimitusjohtajaksi Christer Granskog. Oy Sisu-Auto Ab ostaa Valmetilta siirto- ja metsäkoneiden sekä traktoreiden ja moottoreiden tuotannon: syntyy uusi konserni, jonka hallintoyhtiöksi perustetaan Oy Sisu Ab. Kuorma-autotuotantoa varten "

Siis, omistiko Saab-Scania Ab (=Wallenbergit, sittemmin pilkottu Scaniaksi ja MANnin omistukseen=VAG) 10% Sisusta 1976-1994? Ei tullut V-kasia Sisuun silloinkaan?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 14.07.17 - klo:22:09
https://www.kauppalehti.fi/#/uutiset/sisu-auto-on-yhden-miehen-firma/aKxbjr3T

"1976: Kolmikantasopimus syntyy: Sisun suurimmiksi omistajiksi valtio (78 prosenttia) sekä British Leyland International Ltd ja Saab-Scania Ab (kummallakin 10 prosenttia)."

"1994: Toimitusjohtajaksi Christer Granskog. Oy Sisu-Auto Ab ostaa Valmetilta siirto- ja metsäkoneiden sekä traktoreiden ja moottoreiden tuotannon: syntyy uusi konserni, jonka hallintoyhtiöksi perustetaan Oy Sisu Ab. Kuorma-autotuotantoa varten "

Siis, omistiko Saab-Scania Ab (=Wallenbergit, sittemmin pilkottu Scaniaksi ja MANnin omistukseen=VAG) 10% Sisusta 1976-1994? Ei tullut V-kasia Sisuun silloinkaan?
eikä kestäviä napaperiä scaniaan, tiiä sitteoisko nekään v-kasin vääntöä kestäneet :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 15.07.17 - klo:00:35
Ei auta vaikka Sisu/Mersu/Rellu/Eaton/Allison/Cummins/Mack tekisi 2000 hv:n koneen. Peli on hävitty jo aikoja sitten.

Ei noita kukaan täysjärkinen enää osta. Kulutus ja melu +20% muihin verrattuna, tehdas voi olla huomenna konkurssissa, mistä huollot vuoden päästä ja jälleenmyyntiarvo määräytyy teräksen painon mukaan.

Arkisin pärjätään n 700+hv:n koneilla ja jos tarvitsee 15 000 niin ostaa Wärtsilän. Mitä tekee 1000 hv erikoisSisulla?
kyllähän tuo jatkuva poukkoilu on tullut ja tulee varmaan kalliiksi jatkossakin, johonkin uskottavaan merkkiin ois pitäny sitoutua jo ajat sitten mutta tuskin esim. ruottalaaset olis moottoriaan antanu vaikka sisu pikkutekijä onkin.

tätä sisun taaperrusta  kun katsoo niin ymmärtää miten hienoa työtä suolahdessa on tehty, ansaitsee tosi korkean hatunnoston kun on kurotettu sellaisten maailmanmerkkien rinnalle kuin sontareki ja fentti ja tänäpäivänä ollaan  jo edellä 8) 8) 8) 8)
Niin siis mikä peli on hävitty...? Isoja maailmanmerkkejä vastaan noin niinkuin lukumääräisesti vai?
Eihän tämä nykyinen Sisu ole edes kilpaillut samoista markkinoista. Ei kait nyt kukaan osta mitään jakeluautoa tai kaksiakselista puolikkaan vetäjää Sisulta?
Sitten jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla niin yhtäkkiä kotimainen kiinnostaa ihan eri tavalla. Sellaiset vähän vaativammat ajot missä vaaditaan vähän enemmän autolta minne ei mikään sarjatuotanto-pulla-auto oikein kelpaa.

No tuo poukkoilu on tullut kalliiksi, mutta on Sisulla sitten ollut monta isäntää ja kipparia. Milloin kenenkin omistama ja luotsaama, ei mikään ihme että kävi miten kävi. Nyt tosin voi olla hyvät saumat menestyä omalla erikoisosaamisella, kunhan vaan mersulta saa osia. En jaksa uskoa että Scania olisi moottoriaan antanut vaikka mikä olisi, mersulla taas ei ole niin isoa markkinaosuutta Suomessa niin uskalsivat tänne myydä vain "osia".

Toisinpäinhän osia on joskus mennyt, Scanialle meni aikanaan ainakin Sisun vetäviä etuakseleita.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mike - 18.07.17 - klo:21:49
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: HooDee - 18.07.17 - klo:22:23
Puutavaran ajoos Sisun ylivoima on ollut aina verraton. Mersun kone on  aliarvostettu. Suurin pohjakosketus oli Pillarilla peloottelu. Mikähän lienöö vielä suosituin noista vanahoista nuppilaveteista, taitaa kumminsi olla voimissaan kun ruottalaaset hapatukset ovakkin jo kuormureiden hautausmailla.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cynic - 19.07.17 - klo:09:47
Lainaus
jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla

Sisun hyvä ajatus, teliveto nostolla, ei oikein sovi 5-akseliseen jos ei 3 ensimmäistä ole ohjaavia, joten sen takiakaan ei ole poissulkeva. 5-akselisista täälläpäin valta-osa ovat Volvoja ja MAN, pää-asiassa rehuliikenteessä samoilla konteilla edessä ja takana. Manuaaliaski on kyllä jo niin vanhentunutta ajattelua kun olla ja voi. Ei länsiautoissa ole enää vuosiin ollut kytkinpolintakaan.

Huomaan myös että lähialueella valta-osa 76 tonnisista sora- ja puuajossa ovat 4-akselisia telivetoja ohjaavalla ekalla ja viimeisellä + 5 akselinen kärry. Raskashan se kasetti on vetää yli mutta meinaavat että kestää. Aika harva hankkii 5-akselisen auton. Ei kannata: kallis ostaa ja käyttää ja jälleenmyyntiarvo on huono.

Lainaus
Puutavaran ajoos Sisun ylivoima on ollut aina verraton

Menestyvimmillä puunkuljetusliikkeillä, jotka myös tuottavat tulosta ja näkyvät messuilla, eivät käytä Sisuja. Kun kalustoon kuuluu 5-10 autoa polttoaineenkulutus on jo niin tärkeä tekijä että voittaa nostotelivedon, ja ne haastavimmat paikat joihin vain ja ainoastaan mahti'sisut pääsevät, voi jättää hakematta, ja ulkoistaa ne noudot sitten tosi-rahtareille. Lisäksi on helpompaa saada kuskeja länsimerkkeihin jo pelkästään ajomukavuuden ja ergonomian takia.

Lainaus
kumminsi olla voimissaan kun ruottalaaset hapatukset ovakkin jo kuormureiden hautausmailla

Tuo kertoo enemmänkin firman huonosta hinnoittelutaidosta ja bisnesosaamisesta jos pitää ajaa niin vanhoilla romuilla.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cultor - 19.07.17 - klo:10:30
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 19.07.17 - klo:12:06
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )
näyttäs olevan ihan yleinen ratkaisu nykyaikana, nosturikki näkyy menevän niihin jotka saa laittaa auton perään sykkyrälle, saa laittaa puuta tapit täyteen ilman nosturin varaa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: klapikasa - 19.07.17 - klo:15:00
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )

Nykyaikaa. Kätevää kun näkee mittarista kuinka paljon akselipainoo
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: metsajussi - 19.07.17 - klo:15:10
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )

Nykyaikaa. Kätevää kun näkee mittarista kuinka paljon akselipainoo

Niin näkyy olevan vilja-autoissakin. Suuntaa-antavan painon näkee tosiaan mittareista.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: -SS- - 19.07.17 - klo:16:00
Onhan sitä ilmajouset sisuvaltra traktoreissakin. Ovat mainosmiesten mukaan ylivoimaiset.

-SS-
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.07.17 - klo:17:16
Ilmajouset puuautossa mikään ongelma liene, maton vetoon ei niinkään tukeva. Ilmajousitettuun ei voi kovin nopeasti pudottaa kuormaa, kun ei kompura kerkiä.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Susikoski - 19.07.17 - klo:21:48
No onhan tuo lukema jo autoissa arkipäivää http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/201707192200273271_jp.shtml

 :)
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: SKN - 19.07.17 - klo:21:50
No onhan tuo lukema jo autoissa arkipäivää http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/201707192200273271_jp.shtml

 :)

Sataako? Paistaako? Pakastaako?

Häh?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 19.07.17 - klo:21:58
http://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/konseptiautot/woodpro-puutavara-auto.html

"Ajoneuvon akselistorakenne on 8x4 takateli. Etujousitus on 9.0 tonnia ja saatavana ilma- tai paraabelijousitteisena."
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Susikoski - 19.07.17 - klo:22:01
No onhan tuo lukema jo autoissa arkipäivää http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/201707192200273271_jp.shtml

 :)

Sataako? Paistaako? Pakastaako?

Häh?
Loimaan Pikku-Kakkiainen paskoo hyvää ketjua taas on siinä ihme juipelo!
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: ht - 19.07.17 - klo:22:45
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )

Nimenomaan ilmajouset. 7 vuotta ollu, ei paluuta ratakiskonpätkiin (toiset kutsuu niitä rautajousiksi)

Nii ja tietysti I-Shift...
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mike - 19.07.17 - klo:23:41
Eiköhän se puu ja sora noilla Ruotsalaisilla pääasiassa liiku.Mahtaakohan Sisulta saada edes ilmajousilla autoa.

Ilmajouset puuautoon?? Jopas nyt vitsin murjaisit ;- )

Niin se vain nyt on,ilmajouset on tulleet puunajoon.Maailma muuttuu ja historiaa on myös Eaton Fuller ja kytkin joka kesti parhaimmillaan 250 tkm.SM Sisun ohjaamo josta puuttui vain lapsivesi sekin on taakse jäänyttä jo syntyessään,E mallin ohjaamo siinä oli jotakin kunnes tuli Renault,siihen se loppuikin.Mersu nyt on sitten,toistaiseksi.

Toivottavasti jatkuu,kyllä sieltä on tullut paljon hyvääkin,uskoisin että Ruotsalaisetkin oppivat ja vakoilivat tekemään alustansa paremmin.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 20.07.17 - klo:19:06
Lainaus
jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla

Sisun hyvä ajatus, teliveto nostolla, ei oikein sovi 5-akseliseen jos ei 3 ensimmäistä ole ohjaavia, joten sen takiakaan ei ole poissulkeva. 5-akselisista täälläpäin valta-osa ovat Volvoja ja MAN, pää-asiassa rehuliikenteessä samoilla konteilla edessä ja takana. Manuaaliaski on kyllä jo niin vanhentunutta ajattelua kun olla ja voi. Ei länsiautoissa ole enää vuosiin ollut kytkinpolintakaan.

Huomaan myös että lähialueella valta-osa 76 tonnisista sora- ja puuajossa ovat 4-akselisia telivetoja ohjaavalla ekalla ja viimeisellä + 5 akselinen kärry. Raskashan se kasetti on vetää yli mutta meinaavat että kestää. Aika harva hankkii 5-akselisen auton. Ei kannata: kallis ostaa ja käyttää ja jälleenmyyntiarvo on huono.

Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä. Mitä hyötyä? Jaa-a, kyllä tuota jotkut käyttää: http://sisuauto.com/media-arkisto/lehtiartikkelit/FIN%20Raskas%20Kalusto%205-2017%20Luonnonmaan%20rockari.pdf
(Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin)

Joo, täälläkin päin suosituin kasettiyhdistelmä on 4-aks. auto ja 4 tai 5 aks. kärri. Silti sekaan mahtuu muutama 5-akselinen auto, tosin jotkut niistä ajaa lyhyttä matkaa vain autolla ilman kärriä.
Se mikä vähän rajaa hankitaa on varmaan tuo hinta mutta myös painot: jos 5-akselisen haluaa 42 tonnin kokonaispainolle siitä tulee siltasäännön takia aika pitkä.   

Menestyvimmillä puunkuljetusliikkeillä, jotka myös tuottavat tulosta ja näkyvät messuilla, eivät käytä Sisuja. Kun kalustoon kuuluu 5-10 autoa polttoaineenkulutus on jo niin tärkeä tekijä että voittaa nostotelivedon, ja ne haastavimmat paikat joihin vain ja ainoastaan mahti'sisut pääsevät, voi jättää hakematta, ja ulkoistaa ne noudot sitten tosi-rahtareille. Lisäksi on helpompaa saada kuskeja länsimerkkeihin jo pelkästään ajomukavuuden ja ergonomian takia.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia. Mitenköhän uusi polar-sisu erottuu näistä muista polttoaineen kulutuksen osalta? Mikäs siitä niin juopon tekee, Mersun euro 6 kone, Mersun robottilaatikko vai mikä? Ainiin, ne on ne Sisun s*****n raskaat ylijäreät akselit ja napaperät...

Ei kai se Mersun hytti niin huono voi olla ergonomialtaan että se karkoittaa kuskit muihin merkkeihin?
Ja ajomukavuus, no se nyt on ihan jokaisen omasta perstuntumasta kiinni, monet ajaa ilmajousilla ja jotkut haluaa rautajouset. Ihan kiva että on valinnanvaraa ja kilpailua, se vie tekniikkaa eteenpäin.

Nii ja tietysti I-Shift...
Samaten tuo kaksoiskytkin I-Shift DC voi olla kova sana: https://www.youtube.com/watch?v=KnBytAdp3yk
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: klapikasa - 20.07.17 - klo:20:44
Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 23.07.17 - klo:13:21
Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?

Vario? Käytössä jo vuonna 1995.

Mutta jos ihan porrastettuja laatikkoja meinaa niin jaa-a... 
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: klapikasa - 23.07.17 - klo:15:48
Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?

Vario? Käytössä jo vuonna 1995.

Mutta jos ihan porrastettuja laatikkoja meinaa niin jaa-a...

Niinpä. En ole ajanu ihan uusilla, mutta väitän että dyna 6, nyyskyn, tai jd on lähelläkään.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cynic - 27.07.17 - klo:21:22
Lainaus
Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin

Kieltämättä aika miehekäs akseliratkaisu. En tiedä kiinnostaisiko ajaa tuota maadoitusratkaisua maantienopeudessa kärry perässä.

Lainaus
saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli

Mielestäni Mersuissa on ollut parhaat robottilaatikot jo kauan ennen ruotsalaisia. Seuraa kierroksia ja ajatuksia/ennakointia paremmin ja vaihtaa jouheasti. Mutta kulutukset olleet +2L Scaniaan verrattuna, samankaltaisissa ajoissa.

Kuorma-autojen vaihteistoihin pitäisi kyllä tulla seuraavan sukupolven ratkaisut. Nämä robotisoidut 12 tai 16 vaihteiset alkavat olla hieman vanhanaikaiset. Ehkä pitäisi olla luokkaa 30 vaihdetta ja katkeamaton veto. Tyyliin 0 - 80 km/h kierroksilla 1200 - 1300 rpm ja jatkuva automaattinen pykältäminen.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Seppo Alaruikka - 27.07.17 - klo:21:33
Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä.

En tunne em. Sisun lehtiartikkelissa näkyvän 5-akselisen auton akselimassoja. Oulun Raskoneessa poikkesi samanlainen 10x4*6. Sitä ei lain mukaan voi ajaa kahdella akselilla, kaikkein etummaisella ja telin ekalla, koska tällöin akselimassa ylittyy. Sitä siis ajetaan tridemin yksittäispyörät alhaalla: https://goo.gl/maps/ntM7FpkKPwK2.

Poliisi ei ratsaa tyhjänä ajavien autojen massoja, joten sikäli kolme akselia ylhäällä voisi ajaa.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia.

Telivetoisia mahtavat olla kaikki yli 68-tonniset. Utuisasti muistelen, ettei hydraulivedolla ohjaavalla, etummaisella akselilla täytetä kahden vetävän akselin vaatimusta.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: klapikasa - 27.07.17 - klo:22:04
Lainaus
Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin

Kieltämättä aika miehekäs akseliratkaisu. En tiedä kiinnostaisiko ajaa tuota maadoitusratkaisua maantienopeudessa kärry perässä.

Lainaus
saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli

Mielestäni Mersuissa on ollut parhaat robottilaatikot jo kauan ennen ruotsalaisia. Seuraa kierroksia ja ajatuksia/ennakointia paremmin ja vaihtaa jouheasti. Mutta kulutukset olleet +2L Scaniaan verrattuna, samankaltaisissa ajoissa.

Kuorma-autojen vaihteistoihin pitäisi kyllä tulla seuraavan sukupolven ratkaisut. Nämä robotisoidut 12 tai 16 vaihteiset alkavat olla hieman vanhanaikaiset. Ehkä pitäisi olla luokkaa 30 vaihdetta ja katkeamaton veto. Tyyliin 0 - 80 km/h kierroksilla 1200 - 1300 rpm ja jatkuva automaattinen pykältäminen.

Kokemus vain sk kopilisesta v8 tupla turbo 380hv robottilaatikosta. Se oli ihan manuaalinen ja vaihtoi hitaasti. Pystyi hypiä vaihteiden yli ja ripeä v8 korvas sen puuteen.

Tuttu ajioi silloi jollain isomalla sk jossa laatikko temppuil, pikaremppa oli poistaa releitä joka ohjas just ne vaihteet jotka temppuilli, Ennen laatikon korjausta siinä oli tyyliin 4vaihdetta. Iso moottori korvasi vaihteiden puuteet.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 28.07.17 - klo:00:29
Lainaus
Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin

Kieltämättä aika miehekäs akseliratkaisu. En tiedä kiinnostaisiko ajaa tuota maadoitusratkaisua maantienopeudessa kärry perässä.

Lainaus
saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli

Mielestäni Mersuissa on ollut parhaat robottilaatikot jo kauan ennen ruotsalaisia. Seuraa kierroksia ja ajatuksia/ennakointia paremmin ja vaihtaa jouheasti. Mutta kulutukset olleet +2L Scaniaan verrattuna, samankaltaisissa ajoissa.

Kuorma-autojen vaihteistoihin pitäisi kyllä tulla seuraavan sukupolven ratkaisut. Nämä robotisoidut 12 tai 16 vaihteiset alkavat olla hieman vanhanaikaiset. Ehkä pitäisi olla luokkaa 30 vaihdetta ja katkeamaton veto. Tyyliin 0 - 80 km/h kierroksilla 1200 - 1300 rpm ja jatkuva automaattinen pykältäminen.

Taitaa siinä olla joku muukin akseli maassa maantienopeudessa ;).

Hmm, ei tuo uusi kaksoiskytkin-ishift ole kun 12-vaihteinen niin kait Volvo meinaa että se riittää? Etenkin jos vaihtaa vedon katkeamatta. 

Kokemus vain sk kopilisesta v8 tupla turbo 380hv robottilaatikosta. Se oli ihan manuaalinen ja vaihtoi hitaasti. Pystyi hypiä vaihteiden yli ja ripeä v8 korvas sen puuteen.

Tuttu ajioi silloi jollain isomalla sk jossa laatikko temppuil, pikaremppa oli poistaa releitä joka ohjas just ne vaihteet jotka temppuilli, Ennen laatikon korjausta siinä oli tyyliin 4vaihdetta. Iso moottori korvasi vaihteiden puuteet.

Pitäis vaan olla tarpeeks iso kone niin pärjäis kahdella vaihteella, valitsisi vaan työ- tai maantievaihteen...

Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä.

En tunne em. Sisun lehtiartikkelissa näkyvän 5-akselisen auton akselimassoja. Oulun Raskoneessa poikkesi samanlainen 10x4*6. Sitä ei lain mukaan voi ajaa kahdella akselilla, kaikkein etummaisella ja telin ekalla, koska tällöin akselimassa ylittyy. Sitä siis ajetaan tridemin yksittäispyörät alhaalla: https://goo.gl/maps/ntM7FpkKPwK2.

Poliisi ei ratsaa tyhjänä ajavien autojen massoja, joten sikäli kolme akselia ylhäällä voisi ajaa.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia.

Telivetoisia mahtavat olla kaikki yli 68-tonniset. Utuisasti muistelen, ettei hydraulivedolla ohjaavalla, etummaisella akselilla täytetä kahden vetävän akselin vaatimusta.

No katos, siinä näkyy se mitä tarkoitin että toinen vetävä nousee mutta puimuri jää ohjaamaan perää, tuota ei kaikki merkit osaakaan tehdä.
Raskashan tuollainen on kaksiakselisena, ei taida olla mitään iloa ajella pidempiä matkoja noin, tosin tyhjänä kääntyy vähän eri tavalla.

Eihän se mehuveto mikään "oikea" vetävä ole, esim. Mannin hydrodriven veto loppuu 30 km/h vauhdissa, samoin vissiin kaikilla muilla merkeillä koska samat
Poclainin murikat niillä kaikilla on. Noin niinkuin lain silmissä sitä ei vissiin voi verrata mekaaniseen vetävään.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: +200 - 28.07.17 - klo:09:52
Onkohan noista kovinkaan hyvin kärryvärkeiksi?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 09.02.18 - klo:21:05
In Action:

https://www.youtube.com/watch?v=8pYKKZNJIfA
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 09.02.18 - klo:21:15
In Action:

https://www.youtube.com/watch?v=8pYKKZNJIfA
nykypäivän kuskit raapii kyllä päätään jotta mikä on tuo keppi mikä lattiasta kasvaa kohti kattoa ja siitähän se vasta järkytys alkaa kun selviää jotta vielä synkronoimaton taetaa olla :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: SKN - 09.02.18 - klo:21:39
In Action:

https://www.youtube.com/watch?v=8pYKKZNJIfA
nykypäivän kuskit raapii kyllä päätään jotta mikä on tuo keppi mikä lattiasta kasvaa kohti kattoa ja siitähän se vasta järkytys alkaa kun selviää jotta vielä synkronoimaton taetaa olla :o :o :o :o

Ei tiiä mistä höpisette mut hauskaa on.

🤣🤣🤣
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Varjo79 - 09.02.18 - klo:21:51
Jaa a kanian automalaatti tai mikä perkeleen häkkyrä onkaan oli aika paska kokemus. Vulvan vastaava sitte taas savuttelee kaavelista heti ku vähä pitäs paikaltaan käskee. Eikä nouse telit ei. Se pelle akseli sielä peräs jää kantaan ja taas kaivurikuski lätkyttelee lykkään jo hiemankin kuraiselle asfaltille kiinni jäänyttä autoo😂😂😂😂😂
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: hummeri5 - 11.02.18 - klo:11:59
Jaa a kanian automalaatti tai mikä perkeleen häkkyrä onkaan oli aika paska kokemus. Vulvan vastaava sitte taas savuttelee kaavelista heti ku vähä pitäs paikaltaan käskee. Eikä nouse telit ei. Se pelle akseli sielä peräs jää kantaan ja taas kaivurikuski lätkyttelee lykkään jo hiemankin kuraiselle asfaltille kiinni jäänyttä autoo😂😂😂😂😂
Skania optiruise...Aivan sontaa.Ei voi olla huonompaa.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: maataistelija - 11.02.18 - klo:12:17
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....

Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

No jenkkilän romuissa on puutarhaletkusta se runko, siksi niissä kiertyy se etupyörä ilmaan ihan joka välissä.  Sitten taas niissä mäkivetoautoissa siellä ranskankielisten alueella, niissä joutuu jo olemaan vähän kestävämmät kartaanit, vaikka paukkii niitäkin. Siellä toki etunakit ilmassa samasta syystä.
Tuskin on mikään ongelma tehdä noita tehoja kestäviä voimalinjoja, ennen ei oo ollu vaan tarvetta.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Mopomies - 11.02.18 - klo:14:25
Ei optiruisessa mitään vikaa ole, mutta onhan se tuollaiseen nurkkakepitykseen vähän sellainen. Ja tiukassa paikassa kun clutchittaa, niin on jo myöhäistä.

Mutta onhan tuo Sisun systeemi ihan hyvä varmaan. Jos voimansiirto vaan kestää ja miksi ei kestäisi, niin julmasta alaväännöstä ei kyllä haittaa ole.

Puukenkä- ja pikitieajossa on tietenkin se mukavuus ja automaattivehkeet etusijalla. No, harvemmin Sisuja pitkän matkan ajossa näkee.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: hummeri5 - 11.02.18 - klo:14:58
Ei optiruisessa mitään vikaa ole, mutta onhan se tuollaiseen nurkkakepitykseen vähän sellainen. Ja tiukassa paikassa kun clutchittaa, niin on jo myöhäistä.

Mutta onhan tuo Sisun systeemi ihan hyvä varmaan. Jos voimansiirto vaan kestää ja miksi ei kestäisi, niin julmasta alaväännöstä ei kyllä haittaa ole.

Puukenkä- ja pikitieajossa on tietenkin se mukavuus ja automaattivehkeet etusijalla. No, harvemmin Sisuja pitkän matkan ajossa näkee.
Juuri noin...Melkein..Kun ajaa optir,ast troninikil ja iisiftil . Niin noista optiruise on kyllä aivan surkee esitys.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 15.02.18 - klo:01:05
No jenkkilän romuissa on puutarhaletkusta se runko, siksi niissä kiertyy se etupyörä ilmaan ihan joka välissä.  Sitten taas niissä mäkivetoautoissa siellä ranskankielisten alueella, niissä joutuu jo olemaan vähän kestävämmät kartaanit, vaikka paukkii niitäkin. Siellä toki etunakit ilmassa samasta syystä.
Tuskin on mikään ongelma tehdä noita tehoja kestäviä voimalinjoja, ennen ei oo ollu vaan tarvetta.
Ei optiruisessa mitään vikaa ole, mutta onhan se tuollaiseen nurkkakepitykseen vähän sellainen. Ja tiukassa paikassa kun clutchittaa, niin on jo myöhäistä.

Mutta onhan tuo Sisun systeemi ihan hyvä varmaan. Jos voimansiirto vaan kestää ja miksi ei kestäisi, niin julmasta alaväännöstä ei kyllä haittaa ole.

Puukenkä- ja pikitieajossa on tietenkin se mukavuus ja automaattivehkeet etusijalla. No, harvemmin Sisuja pitkän matkan ajossa näkee.

Noh, tarvetta ja tarvetta... pullinkivehkeet sitten erikseen mutta ihan normiautoista veikkaan että Sisulla ei ole se heikoin voimalinja nyttenkään.
Jotkut muut merkit ainakin "voimakoneilla" joutuvat rajoittamaan koneen vääntöä pienillä vaihteilla mutta esim. tämä nykyinen polar isoimmalla koneella
(625hp/3000Nm) antaa Fullerista ulos pienimmällä vaihteella 43200 Nm joka on jo ihan kiva lukema.
Muilla merkeillä kuulemma 10 kNm heikommat lukemat, aika iso ero.

Harvemmin niitä rahtikoneina näkyy, eihän Sisua ole saanut pinnaperäisenä sitten... E-sarjan?
Jokunen aika sitten turisin yhden hepun kanssa joka toi töihin tavaraa puolitoista miljoonaa rullatulla E11 sisulla,
muuten kuulemma tyytyväinen, meinasi vaan että 11l cumminssi oli jo vähän pieni hänen painoille...
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 15.02.18 - klo:02:52
No jenkkilän romuissa on puutarhaletkusta se runko, siksi niissä kiertyy se etupyörä ilmaan ihan joka välissä.  Sitten taas niissä mäkivetoautoissa siellä ranskankielisten alueella, niissä joutuu jo olemaan vähän kestävämmät kartaanit, vaikka paukkii niitäkin. Siellä toki etunakit ilmassa samasta syystä.
Tuskin on mikään ongelma tehdä noita tehoja kestäviä voimalinjoja, ennen ei oo ollu vaan tarvetta.
Ei optiruisessa mitään vikaa ole, mutta onhan se tuollaiseen nurkkakepitykseen vähän sellainen. Ja tiukassa paikassa kun clutchittaa, niin on jo myöhäistä.

Mutta onhan tuo Sisun systeemi ihan hyvä varmaan. Jos voimansiirto vaan kestää ja miksi ei kestäisi, niin julmasta alaväännöstä ei kyllä haittaa ole.

Puukenkä- ja pikitieajossa on tietenkin se mukavuus ja automaattivehkeet etusijalla. No, harvemmin Sisuja pitkän matkan ajossa näkee.

Noh, tarvetta ja tarvetta... pullinkivehkeet sitten erikseen mutta ihan normiautoista veikkaan että Sisulla ei ole se heikoin voimalinja nyttenkään.
Jotkut muut merkit ainakin "voimakoneilla" joutuvat rajoittamaan koneen vääntöä pienillä vaihteilla mutta esim. tämä nykyinen polar isoimmalla koneella
(625hp/3000Nm) antaa Fullerista ulos pienimmällä vaihteella 43200 Nm joka on jo ihan kiva lukema.
Muilla merkeillä kuulemma 10 kNm heikommat lukemat, aika iso ero.

Harvemmin niitä rahtikoneina näkyy, eihän Sisua ole saanut pinnaperäisenä sitten... E-sarjan?
Jokunen aika sitten turisin yhden hepun kanssa joka toi töihin tavaraa puolitoista miljoonaa rullatulla E11 sisulla,
muuten kuulemma tyytyväinen, meinasi vaan että 11l cumminssi oli jo vähän pieni hänen painoille...
esim 730 scania vääntää 3500 nm ja taitaa saada vaikka puikkoperäisenä kaksakselisena rekkaveturina joten varmaan on ihan perusteltua joskus rajoittaa tehoa ja volvoakin näkyy monesti lavettien edessä niin tuskin mitään mainittavaa ylivoimaa sisulla enää on :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Varjo79 - 15.02.18 - klo:09:01
No jenkkilän romuissa on puutarhaletkusta se runko, siksi niissä kiertyy se etupyörä ilmaan ihan joka välissä.  Sitten taas niissä mäkivetoautoissa siellä ranskankielisten alueella, niissä joutuu jo olemaan vähän kestävämmät kartaanit, vaikka paukkii niitäkin. Siellä toki etunakit ilmassa samasta syystä.
Tuskin on mikään ongelma tehdä noita tehoja kestäviä voimalinjoja, ennen ei oo ollu vaan tarvetta.
Ei optiruisessa mitään vikaa ole, mutta onhan se tuollaiseen nurkkakepitykseen vähän sellainen. Ja tiukassa paikassa kun clutchittaa, niin on jo myöhäistä.

Mutta onhan tuo Sisun systeemi ihan hyvä varmaan. Jos voimansiirto vaan kestää ja miksi ei kestäisi, niin julmasta alaväännöstä ei kyllä haittaa ole.

Puukenkä- ja pikitieajossa on tietenkin se mukavuus ja automaattivehkeet etusijalla. No, harvemmin Sisuja pitkän matkan ajossa näkee.

Noh, tarvetta ja tarvetta... pullinkivehkeet sitten erikseen mutta ihan normiautoista veikkaan että Sisulla ei ole se heikoin voimalinja nyttenkään.
Jotkut muut merkit ainakin "voimakoneilla" joutuvat rajoittamaan koneen vääntöä pienillä vaihteilla mutta esim. tämä nykyinen polar isoimmalla koneella
(625hp/3000Nm) antaa Fullerista ulos pienimmällä vaihteella 43200 Nm joka on jo ihan kiva lukema.
Muilla merkeillä kuulemma 10 kNm heikommat lukemat, aika iso ero.

Harvemmin niitä rahtikoneina näkyy, eihän Sisua ole saanut pinnaperäisenä sitten... E-sarjan?
Jokunen aika sitten turisin yhden hepun kanssa joka toi töihin tavaraa puolitoista miljoonaa rullatulla E11 sisulla,
muuten kuulemma tyytyväinen, meinasi vaan että 11l cumminssi oli jo vähän pieni hänen painoille...
esim 730 scania vääntää 3500 nm ja taitaa saada vaikka puikkoperäisenä kaksakselisena rekkaveturina joten varmaan on ihan perusteltua joskus rajoittaa tehoa ja volvoakin näkyy monesti lavettien edessä niin tuskin mitään mainittavaa ylivoimaa sisulla enää on :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Mikä on puikkoperäinen kuorkki? Semmonen missä ei ole napavälitystä vai mikä se semmonen on?

Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: metsajussi - 15.02.18 - klo:09:52
Sellainen se on. Vetoakselit ilman napavälitystä.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Mopomies - 15.02.18 - klo:10:08
Kaikkihan ne hajoo, jos hajottaa.

Ei se akseliperä telivetona huono ole. Sen verran joustaa se akseli, että voimalinja tykkää.

Perus ärräläinenkin on sellainen kierroskone, että vetaritkin pääsee helpommalla.

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: ht - 15.02.18 - klo:12:08

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.

Saattaa jossain tasamaalla ollakin. Täällä päin ei oo montaa...
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cynic - 15.02.18 - klo:19:51
Lainaus
(625hp/3000Nm) antaa Fullerista ulos pienimmällä vaihteella 43200 Nm joka on jo ihan kiva lukema.
Muilla merkeillä kuulemma 10 kNm heikommat lukemat, aika iso ero.

Vihdoinkin joku joka ymmärtää (moottorin) vääntömomentin numeron ja vaihteiston tarkoituksen.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: RimaPoika - 15.02.18 - klo:20:29
Loppuu se pito pienemmiläkin momenteilla.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: metsajussi - 16.02.18 - klo:11:23
Kaikkihan ne hajoo, jos hajottaa.

Ei se akseliperä telivetona huono ole. Sen verran joustaa se akseli, että voimalinja tykkää.

Perus ärräläinenkin on sellainen kierroskone, että vetaritkin pääsee helpommalla.

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.

Vanhan polven pöllikuski sanoi että napavaihteeton alkaa sopivalla lumi- tms kelillä kovan väännön alla jypyttää - eli sutaisee ihan vähän, pitää, sutaisee, pari-kolme kertaa sekunnissa.
Vetoakseli toimii kuin vääntöjousi. Kunnes katkeaa.
Oli muuten vannoutunut Sisu-mies.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 16.02.18 - klo:20:50
Loppuu se pito pienemmiläkin momenteilla.

Loppuuko? Iso momentti kielii lyhyestä välityksestä, tässä tapauksessa Fullerin ryömintä on 14,4:1.
Kummalla sitten on kivempi esim. lähteä liikkeelle; pienellä vaihteella - isommalla momentilla vai suuremmalla vaihteella - pienemmällä momentilla? 
Sopiva alusta niin pidon saa loppumaan ihan millä vaan mutta noin niinkuin yleisesti...

Kaikkihan ne hajoo, jos hajottaa.

Ei se akseliperä telivetona huono ole. Sen verran joustaa se akseli, että voimalinja tykkää.

Perus ärräläinenkin on sellainen kierroskone, että vetaritkin pääsee helpommalla.

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.

Vanhan polven pöllikuski sanoi että napavaihteeton alkaa sopivalla lumi- tms kelillä kovan väännön alla jypyttää - eli sutaisee ihan vähän, pitää, sutaisee, pari-kolme kertaa sekunnissa.
Vetoakseli toimii kuin vääntöjousi. Kunnes katkeaa.
Oli muuten vannoutunut Sisu-mies.

Tällainen voimansiirto on jousta jousen perään eli jokainen pitempi akseli toimii juurikin kuin vääntöjousi. Eihän ne rusetille mene mutta pitkässä akselissa, kardaanissa ym. on väkisinki pientä joustoa.
Napavälitys muttaa akselin käytöstä verrattuna suoraan akseliin nopeuden, momentin ja iskujen osalta. Näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että asia on juuri noin tuon nypytyksen osalta.

Toki saa vetävän/vetävät nypyttämään jos esim. pintapaine on pielessä. Vilkaiskaa videolta miten käy kun tyhjällä telivetoisella vetää rekeä kovalla hiekka-alustalla.
https://www.youtube.com/watch?v=IGJkHZXww4s
Nypytys loppuu jos voi nostaa toisen vetävän.
Aika epäterveellisen näköistä...
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: SamiT - 16.02.18 - klo:22:54

Toki saa vetävän/vetävät nypyttämään jos esim. pintapaine on pielessä. Vilkaiskaa videolta miten käy kun tyhjällä telivetoisella vetää rekeä kovalla hiekka-alustalla.
https://www.youtube.com/watch?v=IGJkHZXww4s
Nypytys loppuu jos voi nostaa toisen vetävän.
Aika epäterveellisen näköistä...

Aika näpäkästi löytyy pykäliä tosikuskeilla vedon aikana ainoasta oikeasta kuorma-auton vaihteistosta. Ei raaskisi kyllä itse edes yrittääkään tuolla tahdilla pykältää. 
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: icefarmer - 16.02.18 - klo:23:50
Loppuu se pito pienemmiläkin momenteilla.

Loppuuko? Iso momentti kielii lyhyestä välityksestä, tässä tapauksessa Fullerin ryömintä on 14,4:1.
Kummalla sitten on kivempi esim. lähteä liikkeelle; pienellä vaihteella - isommalla momentilla vai suuremmalla vaihteella - pienemmällä momentilla? 
Sopiva alusta niin pidon saa loppumaan ihan millä vaan mutta noin niinkuin yleisesti...

Kaikkihan ne hajoo, jos hajottaa.

Ei se akseliperä telivetona huono ole. Sen verran joustaa se akseli, että voimalinja tykkää.

Perus ärräläinenkin on sellainen kierroskone, että vetaritkin pääsee helpommalla.

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.

Vanhan polven pöllikuski sanoi että napavaihteeton alkaa sopivalla lumi- tms kelillä kovan väännön alla jypyttää - eli sutaisee ihan vähän, pitää, sutaisee, pari-kolme kertaa sekunnissa.
Vetoakseli toimii kuin vääntöjousi. Kunnes katkeaa.
Oli muuten vannoutunut Sisu-mies.

Tällainen voimansiirto on jousta jousen perään eli jokainen pitempi akseli toimii juurikin kuin vääntöjousi. Eihän ne rusetille mene mutta pitkässä akselissa, kardaanissa ym. on väkisinki pientä joustoa.
Napavälitys muttaa akselin käytöstä verrattuna suoraan akseliin nopeuden, momentin ja iskujen osalta. Näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että asia on juuri noin tuon nypytyksen osalta.

Toki saa vetävän/vetävät nypyttämään jos esim. pintapaine on pielessä. Vilkaiskaa videolta miten käy kun tyhjällä telivetoisella vetää rekeä kovalla hiekka-alustalla.
https://www.youtube.com/watch?v=IGJkHZXww4s
Nypytys loppuu jos voi nostaa toisen vetävän.
Aika epäterveellisen näköistä...
normielämää ku viisakselista puukärryä kiskotaan tielle :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: klapikasa - 17.02.18 - klo:07:58
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: SamiT - 17.02.18 - klo:08:12
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.

Samaa olen kaivurin ajossa ihmetellyt. Toiset pääsevät yhdellä vetävällä akselilla melkein minne tahansa ilman yhtään ongelmaa siinä missä jollakulla voi olla telivedot ja kaikki herkut eikä mene minnekään.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 17.02.18 - klo:08:15
Mielenkiintoinen "heijausautomatiikka" synkronoimattomassa:

https://www.youtube.com/watch?v=3p57izrsTJI

Kohdasta 1:10
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cynic - 17.02.18 - klo:08:31
Lainaus
Aika näpäkästi löytyy pykäliä tosikuskeilla vedon aikana ainoasta oikeasta kuorma-auton vaihteistosta. Ei raaskisi kyllä itse edes yrittääkään tuolla tahdilla pykältää. 

Kieltämättä aika onnistuneet vaihdot. Itse jäisi varmaan noin parin metrin päähän kohdasta mistä päästi kaasua. Fullerissa, mitä vähän sitä nyt on kokeillut, tuntuu vaihdot onnistuvan paremmin tehokkaammalla koneella, kun voi paremmin luottaa että jaksaa niillä kierroksilla mihin tähtää. 

Askin oikeisuudesta voi olla monta mieltä. Tai lähinnä se on ehkä ergonomia kysymys, metrin keppi lattiassa puolen metrin liikeradalla on kyllä menneisyyttä mutta nopea suora laatikko ei sinänsä ole väärä. Sitähän robotit yrittävät kopioida.

Hybridi tulee varmaankin ajan myötä, mutta ehkä ei 1000hv versiona, enemmän sillä olisi mäkiavustinkäyttöä n 300-400 hv dieselkoneelle, tasamaalla 200 hv, mäessä 500 hv. Tjsp.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Mopomies - 17.02.18 - klo:10:26
Kyllähän tuo sähkömoottori antaa paljon kivoja juttuja, niinkuin tuo "heijaus". Varsinkin noilla työmailla on paikkoja, missä ei tarvitsisi jäädä jumiin.

Vielä kun tuon systeemin saisi kaaniaan siten, että veekasin jälkeen tuo Iittoni-sähkömoottori ja Sisun akselit.


Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: metsajussi - 17.02.18 - klo:11:03
Samalla periaatteella kun voisi koota traktorinkin. Moottori sieltä, laatikko+perä tuolta, ohjaamo täältä, etuakseli muualta ja hinta vaikka Belaruksesta.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Peltola - 17.02.18 - klo:11:34
Tuo telivetoisen pieni pintapaine tulee vastaan usein tyhjänä ellei edes kevennystä. Tuossa vetokisassa häviää tyhjä teliveto auttamatta pitkälavaiselle yksvetoiselle pidossa.

Sama koskee kaivuriani, leveistä teloista on haittaa kovassa vedossa, kuten myös traktorin 650 paripyörillä ei saa otetta maahan, ellei tosiaan pehmoista.

Sopivassa sohjossa telivetoisella ei tyhjänä myöskään pääse mihinkään, kun takapää kelluu ja luistelee.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 18.02.18 - klo:13:27
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.

Samaa olen kaivurin ajossa ihmetellyt. Toiset pääsevät yhdellä vetävällä akselilla melkein minne tahansa ilman yhtään ongelmaa siinä missä jollakulla voi olla telivedot ja kaikki herkut eikä mene minnekään.

No näin se taitaa olla, pitäisi osata ajaa eikä vaan ajaa.

Itse kanssa arvelen että kyllä hybridit lyö läpi ka-puolellakin, se että miten ja kuka niin jää nähtäväksi. Nyt Sisu vaikuttaa olevan aikaisin hereilla ja jos saavat toimivan paketin niin varmasti kiinnostuvat isotkin valmistajat. Sisulla on mukana ihan asiansa osaava firma, Visedo taitaa olla maailman huippua sähköisessa voimansiirrossa. Se, että paljonko he saavat myydä näitä Sisun kanssa kehitettyjä ratkaisuja muille jää nähtäväksi...

Nythän tuo hybridi on Fullerin kaverina mutta käsittääkseni työ on käynnissä istuttaa se Mersun automaatin kaveriksi. Sitten se voikin kiinnostaa ihan eri tavalla. Jotenkin koomista että jos nyt haluaa uusinta uutta edustavaa hybriditekniikkaa se tulee sitten sen puolimetrisen vaihdekepin kanssa :)

Sopivassa sohjossa telivetoisella ei tyhjänä myöskään pääse mihinkään, kun takapää kelluu ja luistelee.

Tätä olen välillä ihastellut Ice road truckersissa, siis amerikkalaisten rekkamiehet jäällä, miten ne vetää mäkisissä maastoissa ja jäisellä tai lumisella tiellä niitten telivetoisilla autoilla missä vaan ristilukko eikä mitään kevennyksiä - luulisi olevan aika rasittava vehje ajaa.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.02.18 - klo:13:53
1.11.2017 - Tanskalainen Danfoss on ostanut lappeenrantalaisen sähköisiä voimansiirtoratkaisuja toimittavan Visedon. Ostollaan tanskalaisyritys vahvistaa varsinkin merenkulun sähköisten voimalinjojen osaamista. Vuonna 2009 perustettu Visedo yhdistetään Danfoss Power Solutions -liiketoimintayksikköön.
Sinne meni Vaconin kanssa samaan taloon.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 19.02.18 - klo:22:21
Lainaus
Aika näpäkästi löytyy pykäliä tosikuskeilla vedon aikana ainoasta oikeasta kuorma-auton vaihteistosta. Ei raaskisi kyllä itse edes yrittääkään tuolla tahdilla pykältää. 

Kieltämättä aika onnistuneet vaihdot. Itse jäisi varmaan noin parin metrin päähän kohdasta mistä päästi kaasua. Fullerissa, mitä vähän sitä nyt on kokeillut, tuntuu vaihdot onnistuvan paremmin tehokkaammalla koneella, kun voi paremmin luottaa että jaksaa niillä kierroksilla mihin tähtää. 

Askin oikeisuudesta voi olla monta mieltä. Tai lähinnä se on ehkä ergonomia kysymys, metrin keppi lattiassa puolen metrin liikeradalla on kyllä menneisyyttä mutta nopea suora laatikko ei sinänsä ole väärä. Sitähän robotit yrittävät kopioida.

Hybridi tulee varmaankin ajan myötä, mutta ehkä ei 1000hv versiona, enemmän sillä olisi mäkiavustinkäyttöä n 300-400 hv dieselkoneelle, tasamaalla 200 hv, mäessä 500 hv. Tjsp.

Voimatrendi on ollut viimeiset vuodet aika nousujohteista, aina pitää saada lisää voimaa, nyt voimakoneet on tasaantuneet tuonne +700 hepan hujakoille, eihän tästä ole kauaa kun 16-litraiset antoi 500 heppaa...

Nythän tuosta Mersun 13-litraisesta saa 530 heppaa/2600 Nm ja siihen kun lykkää tuon isoimman sähkömoottorin joka antaa "noin 300 heppaa ja 1000 Nm" (<-lainaus Sisulta) niin voidaan olla pikkulohkolla hetkellisesti lukemissa +800 hp ja 3600Nm.
Siinä nyt luulisi olevan ihan kiva kompromissi?
Jos nyt siis noista konkista saa järkevän aikaa virtaa ulos, voi joku pitkä mäki yllättää jos tehot pääsee tippuumaan yht'äkkiä 300 kaakilla.

Mutta oikeassa paikassa tuossa on sellaisia ominaisuuksia mitä muilla ei ole tarjota, ja joo, pärjää varmaan ilmankin mutta kivempi olla kun olla ilman...?
Siitä mallia akseleiden nostoon: https://www.youtube.com/watch?v=bBEVJilv1pM

1.11.2017 - Tanskalainen Danfoss on ostanut lappeenrantalaisen sähköisiä voimansiirtoratkaisuja toimittavan Visedon. Ostollaan tanskalaisyritys vahvistaa varsinkin merenkulun sähköisten voimalinjojen osaamista. Vuonna 2009 perustettu Visedo yhdistetään Danfoss Power Solutions -liiketoimintayksikköön.
Sinne meni Vaconin kanssa samaan taloon.

Ja aika näyttää miten hyvä liike se oli. Iso firma ainakin...
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Cynic - 22.02.18 - klo:21:02
Lainaus
Siitä mallia akseleiden nostoon

Näppärää. Tuli mieleen, onkohan irtikytkettävä teliveto laillinen 76 tonniseen, jonka edellytys se on. 
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: SamiT - 22.02.18 - klo:21:31
Pitäisi laittaa ice road truckerseille kokeiluun Sisu Polar Fuller-hybridi nostettavalla telivedolla, onhan akselistotehdas jo jenkkien omistama niin saattaa olla saman puljun puikkoperät jo nykyisissä autoissa alla. Taitaisi löytyä täältä jopa vetävä etuakselikin mukaan pakettiin vaan sleeperiä ei taida tehdastilauslistalta löytyä ellei sitten Daimler-konsernin Amerikan serkku Freightliner pysty sitä kopin perään toimittamaan. Kovin maantieautomaisia ovat heillä rekkaveturit noihin oloihin että saattaisi pohjoismaiset maansiirtoalustat olla kovaa valuuttaa. Voi toki olla että siirtyy käytettyä vetoautoa edullisesti noihin hommiin muualta.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 28.02.18 - klo:21:55
Pitäisi laittaa ice road truckerseille kokeiluun Sisu Polar Fuller-hybridi nostettavalla telivedolla, onhan akselistotehdas jo jenkkien omistama niin saattaa olla saman puljun puikkoperät jo nykyisissä autoissa alla. Taitaisi löytyä täältä jopa vetävä etuakselikin mukaan pakettiin vaan sleeperiä ei taida tehdastilauslistalta löytyä ellei sitten Daimler-konsernin Amerikan serkku Freightliner pysty sitä kopin perään toimittamaan. Kovin maantieautomaisia ovat heillä rekkaveturit noihin oloihin että saattaisi pohjoismaiset maansiirtoalustat olla kovaa valuuttaa. Voi toki olla että siirtyy käytettyä vetoautoa edullisesti noihin hommiin muualta.

Vois hinta vähän karata...

Siinähän on jo melkein valmis "sisu": http://www.freightlinernorthwest.com/truck-inventory/truck-details?id=270007
Sama DD16 moottori ja Fullerilla(toki eri malli), 8x4 alusta ja hintaa 160 tuhatta taalaa eli ei ne ihan ilmaisia ole tuolla ameriikassakaan.
Ja sitten vielä"DUAL LOCKERS, TUF-TRAC SUSPENSION" eli toihan on jo "amerikan sisu"... kunnes katsoo vaikka runkoa joka näyttää
samalta kuin jossain jakeluautossa, heavy duty, joo-o.

Tuossa kun meinasin että kiinnostaa ne hybridikuorkit muitakin valmistajia niin en ole enää varma:
https://electrek.co/2018/02/21/mercedes-benz-all-electric-truck-eactros/
Esim. Mersu näyttää hyppäävän suoraan täys-sähköön. eActros, 2x125kw tehoa(huipputeho, 30 min teho=2x87kw) ja 240kWh akkukapasiteettiä. Noin 200km lupaavat yhdellä latauksella eli
ei noilla ihan heti mitään runkolinjaa ajeta. On vielä lisäksi 2,5 tonnia painavampi kuin vastaava normi-actros.
Eli vähän eri käyttöön nämä, täys-sähkö kaupunkipyöritykseen ja hybridi sopii sitten vähän pidempään ajoon.

Teslan sähköveturi voi olla mielenkiintoinen jos se ikinä toteutuu... tosin esim. pelkästään akut painavat arvioiden mukaan 5-6 tonnia ja luvattu nopea lataus vaatii
Tesla Megachargerin joka on noin megawatin tehoinen latausasema joten pieniä käytännön ongelmia siinäkin.
 
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 16.03.18 - klo:10:50
Muutakin uutta tulossa:

https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/sisulta-uutta-teknologiaa-raskaisiin-ajoteht%c3%a4viin/ar-BBKflx3?ocid=spartandhp

"Kymmenen tonnin ohjaava nostettava akseli
Uusi akseli on levyjarrullinen ja mekaanisesti ohjattu. Akseli on varustettu täysin uudella nelipalkeisella ilmajousituksella ja ilmatoimisella nostojärjestelmällä.
Akselin kantavuutta voidaan säätää automaattisesti tai manuaalisesti kuljettajan toimesta.
Uudentyyppisellä jousituksen tuennalla ilmajousitetulle akselille on saavutettu jopa 60 mm normaalia pidempi joustomatka. 
Ilmajousitusjärjestelmän tuenta pitää jousitasot aina kohtisuorassa toisiinsa nähden, jolloin jousituksen maksimiliikkeitä ei tarvitse rajoittaa. Lisäksi akseli voidaan varustaa kallistuksenvakaajalla, todetaan Sisun tiedotteessa."

Ilmajousituskin nyt saatavissa optiona.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Mopomies - 16.03.18 - klo:11:45
Sisumiehen paratiisi. Kaikki akselit vetävät, kaikista akseleista voi katkaista vedon ja kaikki akselit nousevat.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: metsajussi - 16.03.18 - klo:12:49
Vielä kun saisi vekselinkin poikki... no, taitavat olla jo mennyttä aikaa.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: jamako - 16.03.18 - klo:18:23
Sisumiehen paratiisi. Kaikki akselit vetävät, kaikista akseleista voi katkaista vedon ja kaikki akselit nousevat.

Ja suurin osa vielä ohjaa.

Ei taida olla millään muulla valmistajalla ohjaavaa ja vetävää akselia, josta voi lisäksi katkaista vedon ja nostaa?
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 18.03.18 - klo:12:45
Sisumiehen paratiisi. Kaikki akselit vetävät, kaikista akseleista voi katkaista vedon ja kaikki akselit nousevat.

Ja suurin osa vielä ohjaa.

Ei taida olla millään muulla valmistajalla ohjaavaa ja vetävää akselia, josta voi lisäksi katkaista vedon ja nostaa?

Ei ole kellään muulla sellaista antaa, ei. Sitten herää kysymys että kenenkään muun ei varmaan kannata sellaista tarjota - se on niin harvinainen
että mikään iso valmistaja ei taida sellaista lähteä kehittämään.
(taitaa juontaa juurensa Leguan-silta-auton 10x10 rakenteesta, siinä on ohjaava ja vetävä viimeinen akseli. Nyt sitten tekivät tuohon dumpperi-polariin sen vielä nostavaksi)

Vai että "sisumiehen paratiisi" :D Kyllä on varmaan onnensa kukkuloilla nämä jotka joutuvat esim. 8x4 telivetoisella 2+2 autolla ajamaan, missä ei saa yhtäkään akselia ilmaan tyhjänä. Voisi joku Polar olla aika "paratiisi" sellaiselle kuskille.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: Mopomies - 18.03.18 - klo:13:59
Maastoautot ovat maastoautoja. Sisulla filosofiana on varmaan liikkuvuus huonoilla teillä ja huonoissa olosuhteissa.

Onhan se hyvä, että liikkuvuuteen panostetaan, mutta monesti se tarkoittaa tyhjäpainon lisäystä ja rahdista tonneja pois.


Yleensä taistelu huonojen teiden vuoksi on ikävää uudella kalustolla. "On siellä ennenkin rekalla käyty" on viimeinen mahdollinen varoitus.
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: mekano - 19.08.18 - klo:01:21
Noniin, herätellään vähän tätä keskustelua...

https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=136993 (https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=136993)

Nyt on ensimmäiset Polar Hybridit toimitettu asiakkaille ja eihän sieltä 1000-heppaista Sisua tullut, tyytyvät hiukan kryptiseen "+900" merkintään
eli yli 900 heppaa. Näin arveltiin jo aikoja sitten - ei aski kestä tuhatta ponia eikä sen vääntöä, on sellainen laatikko kuulemma saatavana mutta hinta on hirvittävä.

Silti, 3000Nm ihan tyhjäkäynnistä alkaen ja 3600Nm 1000 ja 1800 kierroksen välillä. Hevosia sitten 300 lisää dieselin 625hp lisäksi.
Vielä ei mitään raporttia netistä löydy kun on niin tuore juttu, vissiin metsätransilla on ainakin jossain vaiheessa tulossa juttua Halisen Sisusta.
(eka hybridi kait? löytyy top fuel-kuski Jari Haliselta)

Onhan noita yli 1000-heppaisia autoja liikenteessä, toki yksikään ei ole tehtaan säädöissä ja on niitä varmaan saanut korjatakin.
"Göteborgsbacken", 2km nousu 7%: https://www.youtube.com/watch?v=LPzo1jpLcNY&t=2m14s

Tässä taas Sisulta tehokkain sarjavalmisteinen kuorma-auto, edellinen oli E18 Pillari-Sisu... toivottavasti tämä on parempi :D
Otsikko: Vs: Sisu/Mersu 1000 HP
Kirjoitti: RimaPoika - 19.08.18 - klo:17:44
Onks hän se ns "Pölli Halinen"?