Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rakennemuutos  (Luettu 97273 kertaa)

alpo10

  • Vieras
Vs: Rakennemuutos
Minua ei voine syyttää minkään erityisen tukipolitiikan kannattajaksi. Tiedän kuitenkin, mitä paskpäistä korruptiota "viljelylupajärjestelmä" toisi mukanaan. Jonkinlaiset viljelykiintiöt siis on pakolla otettava käyttöön, jos kilpaillaan vain tuotannolla, jonka hinta ehkäpä tuettuna olisi 300 euroa tonnilta.
tämä "viljelylupajärjestelmä" voitaisiin toteuttaa kilpailuttamalla tuet. Kuka pienemmällä tuella tuottaa saa kiintiön (=tuotanto-oikeus) joka voisi olla määräaikainen. Järjestelmä ei olisi edes vaikea toteuttaa, jollain arvo-osuusjärjestelmän tapaisella valmiilla systeemillä. Tämä toimisi sitten pelkästään tuotannon näkökulmasta, siihen olisi ympäristö- ja aluepoliittisia palikoita vaikea kytkeä. Tukitasot luultavasti nousisivat ja viljelijöiden kannalta järjestelmä olisi hyvä....mutta se parku alkaisi jossain muualla

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Rakennemuutos
Totta kai luomu on markkinatuote, mutta joka kolmas vuosi neljä tonnia luomuviljaa ei tarkoita joka vuosi neljän tonni luomuviljaa. Jos luomutuotanto tuplaantuu, laskee hinta vauhdikkaasti kohti maailmanmarkkinaluomua, se on jo nähty jos jokin kerran, takavuosien ruismarkkinoiden osalta.

Luomuviljan hintaa pidetään jotenkin tavoitehintajärjestelmän lukitsemana. Samoin luomumaidon hintakorotus lienee osin maito-osuuskuntien itsensä kollektiivisesti tavanomaisen maidon hinnoista siivuttama, koska kaupassa tahtovat luomumaitopurkit olevan pitkään myymättä, punaisella hintalapulla varustettuja, jos niitä ollenkaan on.

Kotieläintuotanto sopeutunut markkinatalouteen ? Omille rehuille maksetaan eläinkorotettujen peltotukien kautta lisätuki, jotta vilja- ja nurmirehustus tulee halvemmaksi, kuin se olisi maailmanmarkkinoilta saatavissa.

-SS-

En oikein usko maailman mittakaavassa että.hinta romahtaisi luomutuotteilla vaikka koko suomi siirtyisi luomuun.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Rakennemuutos
Suomessa kylläkin romahtaisi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rakennemuutos
Juupas-eipäs-juupas-eipäs.....

Minulle, eipäs kun minulle, eipäs, vaan minulle.....

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Rakennemuutos
Juupas-eipäs-juupas-eipäs.....

Minulle, eipäs kun minulle, eipäs, vaan minulle.....

Asian ytimessä.

räckals

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
  • Paljon porua vähän villoja
Vs: Rakennemuutos
Väärin äänestetty, kansa.
Kyl muutama jauholakki ei saa muuta kuin kurkun käheäksi huutamalla asiaansa eteenpäin.

Itse olen optimistinen sen suhteen että ihmiset jatkossakin syö. Se että miten se tuotanto toteutuu on toinen juttu.

Voihan se olla että laitetaan kuuselle kaikki hämeenlinnan pohjoispuolelta tai vanhatkin metsitetyt raivataan takaisin tuupoaamaan kahuja. Kukaan ei näe vuoteen 2037.
Rikkana rokassa.

alpo10

  • Vieras
Vs: Rakennemuutos
Juupas-eipäs-juupas-eipäs.....

Minulle, eipäs kun minulle, eipäs, vaan minulle.....
Sanoo skitsofreenikko joka lähettelee itse itselleen yksityisviestejä neljännessä persoonassaan, ja vastaa vielä sille..??..??

HUUTONAURUA...... HUUTONAURUA...... HUUTONAURUA...... HUUTONAURUA...... HUUTONAURUA......


pakko keventää ja nostaa keskustelun tasoa :) :)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Rakennemuutos
Juupas-eipäs-juupas-eipäs.....

Minulle, eipäs kun minulle, eipäs, vaan minulle.....

Asian ytimessä.
äässin ytimessä
Nothing is Something Worth Doing

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8682
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Rakennemuutos
Juupas-eipäs-juupas-eipäs.....

Minulle, eipäs kun minulle, eipäs, vaan minulle.....

Jätä nyt edes vähän minulle. Snälla du!   
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rakennemuutos
Juupas-eipäs-juupas-eipäs.....

Minulle, eipäs kun minulle, eipäs, vaan minulle.....

Jätä nyt edes vähän minulle. Snälla du!   

Vänligen.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Rakennemuutos
Miten kuvittelet tukea maksettavan vain väh. 4 tn hentaarisadon tuottaville ? Oman ilmoituksen mukaanko ?  Siihenkin tarvittaisiin tarkastuksia=byrokratiaa.

Kai muutkin saavat mielipiteensä ilmoittaa järjestelmästä.

Saavat esittää. Mikä se sun esitys muutoksista oli?
 
Eikös noiden kasvien pinta-alat ilmoiteta jo nyt tukihaun yhteydessä? Ja myyntitositteistahan saadaan kilot? Missä ongelma. Oman viljan käyttäjät eli karjatilat saisivat sitten tukensa eläinten mukaan ei viljan mukaan.


Mulle ei ole sillä väliä, että keneltä ne hömppätuet lähtee pääasia, että lähtevät. Sama luomussa, jos latauspelloille ei tukea saisi niin eihän se tarkoita muuta kuin, että tilanne olisi jokaisen katsottava uudelleen. Muutenkin olisi parempi, jos koko luomutukea ei olisi. Markkinat määrätköön sitten sen kannattaako luomuilu vai ei.

Kukahan nyt kusee omiin muroihin ?

Oletan, että tarkoitat tätä kommenttia? En tässä nyt ajattelekkaan omaa napaa vaan yleisesti maataloutta suomessa.


Lainaus
Mites viljanviljelyn kannattavuus paranee jos viljan hinta ei nouse ?

Sulle taitaa joku muu maksaa tänne kirjoittelusta, kun kirjoittelet vain tiettyinä kellonaikoina ja vain arkipäivinä.

Viljanviljelyn kannatavuus paranee sillä, että hommat pystytään tekemään tehokkaammin. Eli turhat hifistelyt helvettiin.
Ja jos tarkoitat mun kirjoittelua. Niin aamukahvin lomassa tulee kirjoiteltua ihan omalla ajalla. Aina ei ehdi päivystämään.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Rakennemuutos
Jos seuraavassa tukiuudistuksessa, kun eu:n maatalousbudjetti pienenee, tuista poistuu 50-100 €/ha, niin se kylllä vauhdittaa rakennemuutosta. Varsinkin pienemmät sivutoimiset viljatilat kyllä luopuu viljelystä, varsinkin jos on tarvetta uusia koneita ja päätoimesta ei kovasti tienata, niin viljelymotivatio kyllä heikkenee, kun tuet tippuu ja varsinkin jos viljan hinta edelleen mataa.

Entä päätoimiset, pienemmät tilat? Johan nuo tuet 2015 vuonnakin pieneni, ja uudet leikkaukset tulossa, ja tuottajahinnat laskee.

Ovat kusessa. Sääli koska yrittävät repiä sen toimeentulon siitä maataloudesta, mutta naapurin sivutoimiviljelijä senkuin porskuttaa.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Rakennemuutos
Jos seuraavassa tukiuudistuksessa, kun eu:n maatalousbudjetti pienenee, tuista poistuu 50-100 €/ha, niin se kylllä vauhdittaa rakennemuutosta. Varsinkin pienemmät sivutoimiset viljatilat kyllä luopuu viljelystä, varsinkin jos on tarvetta uusia koneita ja päätoimesta ei kovasti tienata, niin viljelymotivatio kyllä heikkenee, kun tuet tippuu ja varsinkin jos viljan hinta edelleen mataa.

Entä päätoimiset, pienemmät tilat? Johan nuo tuet 2015 vuonnakin pieneni, ja uudet leikkaukset tulossa, ja tuottajahinnat laskee.

Ovat kusessa. Sääli koska yrittävät repiä sen toimeentulon siitä maataloudesta, mutta naapurin sivutoimiviljelijä senkuin porskuttaa.
Jos tuo sivutoimiviljely noin jurppii, niin eikö se pienen tilan päätoiminen viljelijä voi myös etsiä jotain työtä siihen kylkeen? Itse olen varmasti tuollainen sivutoimiviljelijä joka "porskuttaa", saa tätäkin kaikki haluavat tehdä. Ostaa maatilan, pyrkiä kehittämään sitä niillä rahoilla mitä viljelys tuottaa ja samalla yrittää pitää pankkikin tyytyväisenä. Kyllä välillä tuntuu että miksen minä vain nosta jalkoja olohuoneen pöydälle töiden jälkeen niin kuin muutkin. Minuakin ottaa päähän nuo paremmat viljelijät (laskutaidottomat) jotka syytää koko ajan rahaa peltoon ostoissa ja vuokrissa enemmän kuin sen tuottoarvo voi mitenkään olla kenelläkään, mutta toisaalta Suomessa jokainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Rakennemuutos

Nyt en tarkoittanut sitä mikä ehdottamistasi muutoksista osuu sinun tai jonkun muun nilkkaan, vaan sitä että et suostu juurikaan näkemään sellaista vaihtoehtoa jossa osa-aikajussi ei lapioi suurinpiirtein kaikkea maatalouteen mikä lapioitavissa on. Mutta edelleen jos joku sinne sitä rahaa haluaa laittaa maatalouden ulkopuolelta, niin miten se edistyy väärään suuntaan? Tilakoot kasvaa ja pienemmästä päästä jää pois, se tehdäänkö se omilla vai yhteiskunnan rahoilla on rakennemuutoksen kannalta sivuseikka, muihin asioihin se vaikuttaa mutta ei itse rakennemuutokseen. Se onko se järkevää laittaa ne rahat sinne on taas asia erikseen ja se koskee edelleen jokaista tuotantosuuntaa ja muotoa.

Itseasiassa luomu taitaa olla ainoa ala, jos ei isompia tukia lasketa, mistä itse tuotteesta saadaan edes jotain lisäarvoa touhuun.

Samalla tavalla, kun sulla taitaa olla vaikeuksia ymmärtää sitä vaihtoehtoa, että joku vaan pumppaa ne kaikki rahat takaisin siihen maatalouteen?  ;D Ei sen kokoisille tiloille uusia härveleitä ostettaisi ja peltoja ostettaisi ja vuokrattaisi sen tilan tuloilla. Kaikki mitä tilalta tulee ja vielä lisää ulkopuolelta niin menee sinne. Tottakai on täälläkin enempi niitä sivutoimisia ja päätoimisia jotka yrittävät sinnitellä hengissä. Ei näy uusia koneita eikä juuri uusia peltoja. Laskimia on monenlaisia. Siinä olet oikeassa, että tilojen koko kasvaa ja näin rakennemuutos etenee, mutta itse ajattelen rakennemuutokseen muutakin kuin vain tilakoon kasvun. Esimerkiksi juuri sen, että ollaanko sivutoiminen vai päätoiminen viljelijä.

Luomussa on juuri se mukava asia, että itse tuotteesta saa vielä jotain. Eli kun onnistut saat tuloa ja jos epäonnistut niin et. Sen vuoksi itseäkin kiinnostaisi siirtyä.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Rakennemuutos

Jos tuo sivutoimiviljely noin jurppii, niin eikö se pienen tilan päätoiminen viljelijä voi myös etsiä jotain työtä siihen kylkeen? Itse olen varmasti tuollainen sivutoimiviljelijä joka "porskuttaa", saa tätäkin kaikki haluavat tehdä. Ostaa maatilan, pyrkiä kehittämään sitä niillä rahoilla mitä viljelys tuottaa ja samalla yrittää pitää pankkikin tyytyväisenä. Kyllä välillä tuntuu että miksen minä vain nosta jalkoja olohuoneen pöydälle töiden jälkeen niin kuin muutkin. Minuakin ottaa päähän nuo paremmat viljelijät (laskutaidottomat) jotka syytää koko ajan rahaa peltoon ostoissa ja vuokrissa enemmän kuin sen tuottoarvo voi mitenkään olla kenelläkään, mutta toisaalta Suomessa jokainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa...

Ei kyse olekkaan siitä mitä jokainen tekee omalla kohdallaan vaan siitä, että halutaanko yleisesti, että maatalous suomessa ajetaan tähän suuntaan, että täytyy olla sivutoimiviljelijä pärjätäkseen?

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...