Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvöt 2017  (Luettu 92077 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Kylvöt 2017
ite oikein ihmetelly kuin tasaista on kylvöjälki tänä vuonna vaikka tuo jukonpaska joustaa aikas paljon vantaiden osalta ja p.siemen laatikkokin meinas puota..      noooo, vilu viljan kasvattaa..

Köntys

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2017
Nyt katsellut noita kevätkyntöisiä, roudan päälle kylvettyjä, osaksi orastuneita ohria :( Keskikoneen siemenet kait menneet syväänkin ( ei pyörän välijyrää) tai sitten ne kärsii pehmeässä maassa kylmyydestä. Tosi suuri ero pyörän kohtiin. Tätä ongelmaa ei huomaa niissä kohdin missä kynnettäessä ei ollut routaa tai päisteessä missä kylvön jälkeen on käännytty eli tintattu reilusti. Ainakaan näin pahasti. toisaalta kydöllä kait notkoissa ollut orastumisen jälkeenkin kylmää sillä osa oraista kaatunut pellon pintaan. Halla kait jo ottanut, no osa niissä notkoissa on vielä orastumatta, jos nyt edes ylös asti kömpivät. Aika sekulia olen saanut aikaan.

Mulla ei liioin välijyrää, mutta rikon traktorin pyöränjäljet kylvimen eteen laitetuilla äkeenpiikeillä. Tasaisesti itää koko koneen leveydeltä.
Tein vielä astintasot samaan hässäkkään missä ne piikit on kiinni, helpompi tyhjäillä apulantoja tälläisen lyhkäisen lyllerön  ;D ;D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kylvöt 2017
Hmh. Lohjalla ukkosti viime yönä. Jaksoi sataa toivottaman oloiset 1,5 mm ! Ukkosetkin aika impotentteja nykyään. Espooseen päin mennessään pilvi satoi sentään kolmisen milliä. Salossa keskustassa oli tullut viisi milliä, Kiikalassa jopa 9 mm ! Ei tainnut Perniöön tulla paljon ? Make ?

En ole vielä mittaria laittanut pelloreunaan. Onneksi naapurin vanhallaemänällä on mittari.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Kylvöt 2017
Ei tullut yhtään. Naapuri sadettelee ohraa. Loppuviikosta pitää varmaankin alottaa. Tulee varmaankin kuiva alkukesä, kun mulla on pääosin jurttia ja nurmea niissä, joissa sadetusmahdollisuus.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kylvöt 2017
Alkaa 1993 tulla mieleen, nin että puistattaa. Kuusikotkin kusivuivat, ja  pihakoivut. Ja tuo jokirutakkokin; pohjassa hiukan vihertävää velliä, milläpäs siitä edes pumppaisi.

Siis tuo Karhujoki/Perniönjoki.

-SS-

Nolo-Olli

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2017
Sääennustajat on sade-ennusteineen kyllä ihan pihalla nyt. Maanantain vastaisena yönä piti tulla vettä reilummikin vielä sinnuntain ennusteessa, mutta eipä tullut yhtään, todennäköisyyskin oli 80%, keskiviikoksi ennustetaan taas sadetta, mutta jos ennusteisiin suhtautuu käänteisesti, niin varmasti ei sada yhtään.

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Kylvöt 2017
Mut eipä tarvi leikata pihanurmikkoa. Kerran oon leikannut, ja nyt on sänki ihan kulottunut.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Kylvöt 2017
Nyt katsellut noita kevätkyntöisiä, roudan päälle kylvettyjä, osaksi orastuneita ohria :( Keskikoneen siemenet kait menneet syväänkin ( ei pyörän välijyrää) tai sitten ne kärsii pehmeässä maassa kylmyydestä. Tosi suuri ero pyörän kohtiin. Tätä ongelmaa ei huomaa niissä kohdin missä kynnettäessä ei ollut routaa tai päisteessä missä kylvön jälkeen on käännytty eli tintattu reilusti. Ainakaan näin pahasti. toisaalta kydöllä kait notkoissa ollut orastumisen jälkeenkin kylmää sillä osa oraista kaatunut pellon pintaan. Halla kait jo ottanut, no osa niissä notkoissa on vielä orastumatta, jos nyt edes ylös asti kömpivät. Aika sekulia olen saanut aikaan.

Mulla ei liioin välijyrää, mutta rikon traktorin pyöränjäljet kylvimen eteen laitetuilla äkeenpiikeillä. Tasaisesti itää koko koneen leveydeltä.
Tein vielä astintasot samaan hässäkkään missä ne piikit on kiinni, helpompi tyhjäillä apulantoja tälläisen lyhkäisen lyllerön  ;D ;D

No nyt on noilla lohkoilla keskikoneen oraat itäneet pintaan. Usean päivän ero, mutta saattaa kyllä tasoittua kun näin kylmäksi heittäytyi keli. Ja halla kaataa notkoissa orasta vaikka täällä kotona ei pakkasesta mitään tiedäkkään. Tuo keskikoneen orastamattomuus varmaan monen tekijän summa ... ensinnäkin tullut äjestettyä "varmuuden" vuoksi liian syvään. Lisäksi edellinen omistaja kiristänyt joka toisen vantaan jouset myös keskikoneesta. Toisaalta olishan mun pitänyt tuo jo havaita, ainakin 5 vuotta jo kone ollut. Maalaji pahimmissa kohdissa pehmeää multamaata jne...tai sitten ne jyvät on jääneet kuivaan ja pehmeään maahan möllöttelemään. Naapurille kylvämääni kauraa kävin katsomassa. Siellä taitaa jatkua itämislepo ;)  Kylmää, kuivaa ... sitten äkki lämpeneminen jne kaikki ei olleet samalla viivalla. Monena vuonna tuo keskikone ,myös jukottimen aikana näytti ja olikin harvempaa. Silloin syyksi arvelin pehmeämpää ja kuivempaa kasvualustaa, kun se kapillaari noste ei toimi samalla lailla kuin lintatussa. Kait se välijyrä vaan pitäis malttaa hankkia , tai onko tuolla nyt näillä pinta-aloilla edes väliä :)

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Kylvöt 2017
Jyrsinkylvö.

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Kylvöt 2017
  Mä oon säätäny vannaspainotuksen keveämmäksi pyörin välisille vantaille. Suht tasaisesti tullu pintaan. Jukossa tuo on ainakin helppo säätää, kai muissakin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kylvöt 2017
  Mä oon säätäny vannaspainotuksen keveämmäksi pyörin välisille vantaille. Suht tasaisesti tullu pintaan. Jukossa tuo on ainakin helppo säätää, kai muissakin.

Taitaa olla se vetojousilla vareustettu harmaakantinen Juko, jossa on helppoa. Vanhemmissa on puristusjousi pystytankoon pujotettuna, keltakantisessa on kahdet peräkkäin, täytyy laittaa prikkoja sinne väliin, jousta puristamaan. Samalla kuitenkin vantaan liikematkaa rajoitetaan, ja silloin Jukon tukkimistaipumus välijyrän taakse ja "lyhyitten" vantaiden eteen pahenee.

Tumella on helppo säätää ketjulenkeillä pyörän kohdalta tiukemmaksi. Niin ne taisivat olla jo toimitettaessakin.

-SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kylvöt 2017
Huh miten hyviä oraita Satakunnassa... ei ole pelkoa viljapulasta tänäkään vuonna.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Kylvöt 2017
  Mä oon säätäny vannaspainotuksen keveämmäksi pyörin välisille vantaille. Suht tasaisesti tullu pintaan. Jukossa tuo on ainakin helppo säätää, kai muissakin.

Taitaa olla se vetojousilla vareustettu harmaakantinen Juko, jossa on helppoa. Vanhemmissa on puristusjousi pystytankoon pujotettuna, keltakantisessa on kahdet peräkkäin, täytyy laittaa prikkoja sinne väliin, jousta puristamaan. Samalla kuitenkin vantaan liikematkaa rajoitetaan, ja silloin Jukon tukkimistaipumus välijyrän taakse ja "lyhyitten" vantaiden eteen pahenee.

Tumella on helppo säätää ketjulenkeillä pyörän kohdalta tiukemmaksi. Niin ne taisivat olla jo toimitettaessakin.

-SS-

Mulla nuo lenkit oli jostain syystä koko matkan samoin ... joka toinen kireemmällä. Tuolla lailla ollut koko ajan mitä mulla ollut , joten ittiäni saan syyttää. Nämä viimeiset kylvöt näyttää pakkasella nousevan paremmin yhtä aikaa pintaan. Täytyy ens keväänä laittaa pyörän kohdat kireemmälle ja muut löysään. Noinhan se pitäis olla. Sitten tulee kuiva kesä ja siinä koneen keskellä pehmeässä maassa lähellä pintaa olevat kuolevat janoon :( Ehkä parempi olis vaan malttaa ostaa se pyöränvälijyrä. Toisaalta yhtä viljelijää katsellut että "kovilla" mailla se ei sitä käytä, kuulemma liettymis vaaran vuoksi.

noloo_itte

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Kylvöt 2017
Kylyvöt tuli eileen ryssityä.

Puuha-Pete

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7393
Vs: Kylvöt 2017
Huh miten hyviä oraita Satakunnassa... ei ole pelkoa viljapulasta tänäkään vuonna.

Taas yksi joka tietää sadon määrän, ennenkuin on jyvät laarissa? Saati että ekakaan Faari 1976 vuosimallia ajettu vuokravainion reunaan?

 varo vaan, SAS-Susikoski tanssii sadetanssin juuri ennen puinteja, 1000 mm/ vrk vettä kuukauden ajan koko Suomeen😀😀
Masu pipi...?...klikkaamalla 5000 euroa ; )) ja mistä Faariin rengas kaikkein halvimmalla? Sarka-museostako? YMPYRÄPUINTIA!!!

Ihan niin kuin minä ja Köntys Sarka-museossa ennustettiinkin!