Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?  (Luettu 4309 kertaa)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Onko jotain olennaista mitä pitää ottaa huomioon, jos esim. USA:sta tilaa varaosia/koneen osia oman yritystoiminnan käyttöön?

(tässä omassa tapauksessa taitavat kaikki osat olla mekaanisia, ei mitään moottoreita tms)

Viimeksi muokattu: 29.03.17 - klo:17:31 kirjoittanut antti-x

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?
Onko jotain olennaista mitä pitää ottaa huomioon, jos esim. USA:sta tilaa varaosia/koneen osia oman yritystoiminnan käyttöön?

(tässä omassa tapauksessa taitavat kaikki osat olla mekaanisia, ei mitään moottoreita tms)
Moottorin oon tilannu USAsta, hyvin onnistui tullihuolinta ym. Tulli on yleensä summana mitätön tai ainakin prosentit on pieniä. Tulliselvityksessä isompi maksuerä on arvonlisävero, mutta se nyt on muutenkin liiketoiminnassa läpikulkuerä.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Eagle

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?
Pienenmpien vehkeiden varaosia olen tilannut jenkkilästä, niin niistä ei mennyt edes tullia. Pelkkä alv piti suorittaa tullauksen yhteydessä. Mikä sekin on hyvin yksinkertainen juttu, ja sen voi itse tehdä netissä.
Varmaan jostakin tullin sivuilta löytyy tietoa mistä tavarasta menee tullia ja minkä verran.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Vs: Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?
Muuttuuko britannia eu-ulkopuoliseksi nyt vai vasta 2 vuoden kuluttua?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?
reilun kahen vuoten päästä... joutuva kärsimään meitä vielä hetken...

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?
Tilaat ja maksat tavaran vain normaalisti myyjälle. Huolintaliike  (posti tai muu rahdin kuljettaja) ottaa yhteyttä, kun lähetys saapuu Suomen tulliin. Voit antaa tullimuodollisuudet huolintaliikkeen tehtäväksi tai tullata itse tullin nettisivuilla. Yhdenkin kerran huolintaliike veloitti tullauksesta 15 auroa. Jos olisin itse tullannut, niin huolintaliike olisi veloittanut 20 euroa toimistomaksua. Arvaa kummanko tavan valitsin. Huolintaliike tai tulli voi kysyä lisätietoja lähetyksestä (kuittia yms.), jos lähetyksen paperit eivät ole sen mielestä kunnossa. Tulli menee sekä tavaran arvosta että myös rahdin osuudesta. Se alv-osuus  on tietysti vähennettävää alv:ta, jos tavara tulee yrityskäyttöön. Tulli ja huolintamasku pitää sitten panna jollekin muulle tilille kirjanpidossa.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Varaosat EU:n ulkopuolelta, tulli yms.?
Osille (lähinnä vanhan JD-ajosilppurin ruuvilla toimiva pohjakuljetin ja kaikki hd-terät yms pientä) tuli tonnin verran lentorahtia USA:sta, laivarahti olisi ollut vain 10-20% halvempi ja hitauden lisäksi olisi ollut paljon suurempi mahdollisuus ongelmiin. Tullia ei tullut ollenkaan, huolintaliike laskutti tuohon päälle reilu satkun omia kulujaan ja alvit. Reilu 2vk maksusta meni että oli kamat pihassa.

Paypallin kautta hoitui maksu myyjälle.