Kovemmilla ne traktorit ovat nykymaataloudessa kuin suolla. Molemmissa voi mitoittaa koneen väärin. Mutta katteet ovat kummassakin niin huonot ettei kestä 100t€ vetokoneita. Joka tienaa oikeasti muuttuvien kulujen lisäksi pääoman uuden koneen ostoon ja saa riittävän palkankin niin sopii ilmoittautua palstalla..
Suolla varmaan iskevät jyrsimet hakkaa ulosottoja, mutta muuten luulisi olevan leppoista hommaa, kun sais syylärin pysymään vaan auki. Maataloudessa ajetaan tiloilla jo 4-5000 mottia lietettä/vuosi, jossa maantieajo tappaa traktorin. Ja kunnon paalaintouhu hyydyttää isonkin koneen vaikka 200 ha kertaa kolme / vuosi. Lavetit ym. paalinajot pahempaa kuin suolla, jossa tasaiset vedot. Ennenkuin kone suolla hyytyy se ruopaisee ja uppoaa.
No merkkejä on monta enkä kaikkia uskalla kokeilla...
oliko tämä oikeasti vitsi vai tosissasko kirjootat "paalinajot pahempaa kuin suohommat.. hei v###u hei oikeesti.. kyllä ny kaikki on jo nähty ja kuultu.. minä lähen nukkumaan
joo tuo oli kyllä aika hauskaa luettavaa . tua aiemminki joku tais tokaasta jotta "tunti kovaa savikon äestystä vastaa 5 tuntia nevalla huudatusta". hoh hoh....funtsikaas ny uurestansa, tämä koko juttu.jos ei sitten verrattu nevalla kääntämiseen, se on ainut leppoonen homma nevalla. kaikki muu nevahomma aivan toisesta maailmasta.
Sitä savikkoa pitää olla aika monta hehtaaria että saa edes sen 200h savikon äestystä koneelleen, ja silloinhan nevakoneen onkin täytynyt työskennellä jo 1000h että saa homman kannattamaan
Satuin huomaamaan suuren vastausryöpyn vanhaan väiteeseeni. Vastaajat olivat varmaan tasaisten asfalttien varrelta neva- ja maatal.miehiä.
Olin ihan tosissani koneiden kestosta. Nevalla saa aikaan sen 1000 tuntia vuodessa, paitsi kahteen viime vuoteen vähemmän sateiden takia. Kaikki ajo tosi lämpöistä menoa, mutta voimat ovat tasaisen kovia. Tonnikerhosta huolimatta koneet ovat kestäneet monella tunteihin nähden paremmin kuin maataloudessa. Tottakai pitää verrata missä tuntimäärässä kone laukeaa. Tietysti nevalle on aina valittu kestävimmät koneet ja enemmän mekaanisia vaihteistoja, jotka tulevat halvemmaksi kuin pakat ja portaattomat. Nevalla nostetaan paljon turvetta (entistä enemmän kun nevat pienenee) imuvaunuilla ja mekaanisilla. Imuvaunulla aivan tasainen veto, mekaanisen veto leppoista hommaa, paitsi vankkurin, jolla parjää vain kantavilla soilla kantaviin aikoihin. Vankkurillakin tasaista menoa. Kärryjen veto mielestäni hihnan alta kovinta hommaa ja siinä nämä reikäpäävirittäjät särkevät koneensa tahallaan. Ei ole taloudellisesti kannattavaa ajaa kuormaa vuorokaudessa enemmän ja särkeä kallis pääoma.
Maataloudessa muutamalla sadalla tunnilla säretään järkyttävillä taka-akselipainoilla. Paalikärryssä on 18 tonnia rehua tai lavetissa samanmoinen kaivuri, 18tn lietettä tai kuivasontaa vähän vähemmän. Suolla mekaanisessa (40m3 on 18toimitusmottia * 350kg = 6300kg) tavaraa. 45 m3 kärryssä on 10tn tavaraa. Suo pehmoista, vauhdit hitaita verrattuna mäkiseen soratiehen, jossa iskut koneelle ja kuskille järkyttäviä. Vaihteistot särkyvät oikeasti mäkisillä maanteillä jo alle tuhannen tunnin ilman järkyttävää viritystä. Jos tunnit pitävät paikkaansa, en pelkää ostaa nevakonetta tarkastettuani pari asiaa. Vihreitä raktoreita maantieltä en ota mistään hinnasta (ylihinnoiteltuja) ja vallutkin on suolta paremmassa kunnossa kuin maantieltä. Eri mieltäkin saa olla, koska nevalla on aina ollut kovia jätkiä silmät ristissä. Mutta taas on kiikarissa pari nevalta tullutta sisäänajettua, joita muut pelkäävät.