Tommosessa Nuhvetissa on lisäksi aina puoli kierrosta klappia ohjauksessa ja jos jarrut sattuvat jotenkin toimimaan, ne ovat on/off tyyliset. Aivan kamalia vehkeitä.
Ja jos jarrut ovat ON toisessa pyörässä ja OFF toisessa niin sitten lähti jotta heilahti. Ja siihen vielä päälle väljä ohjaus ja kokematon kuski liukkaassa mäessä.
Sillä lumiketjun pätkällä pitäs tommosien koneiden omistajia pätkiä selkään. En ole koskaan ymmärtänyt rikkinäisillä laitteilla ajoa tai työntekoa.
Nuffieldin rumpu ja levyjarrut sekä leylandin levyjarrut, olipa ne kuivat tai märät, toimivat hyvin kun niitä muistaa huoltaa. Minulla tuo loikkari kulkee reilun 50 km/h ja paraimmillaan on 8 tonnia takana painoa kun mennä jolkotetaan. Jarrut pelaavat ja pitävät hyvin, asfaltilla saa aikaan mustaa, eli jarrujen käyttömekaniikasta ei jarruteho ole riippuvainen. Kaikki vehkeet merkistä riippumatta on rämiä ajaa jos ne ovat epäkunnossa. Minulle tullessaan noissa kaikissa koneissa on ollut jarruvikaa, mutta loppupeleissä hyvin pienellä huollolla on saanut vehkeet pelaamaan kuten pitää. Eikä rahaakaan pala tolkuttomasti. Toki jos on avuton, ettei saa edes nuffin jarruja kuntoon omin voimin, vaan pitää huoltoliikettä delegoida niin sehän maksaa, mutta niinhän se aina, jos ei itse kykyne.
Kutosesta löytyi epäilen, bathgatessa v. 78 laitetut jarrunesteet, joten heavyrocbändi corroosio oli päässyt nakertamaan nestesylintereitä. Ne kunnostamalla jarruista tuli napakat ja erittäin hyvät. kyllä stoppaa. Samaa korroosiota oli myös nelikon sylintereissä, siinä tosin piti aukaista myös paisuttimet ja vaihtaa sinne kuulat, jouset ja levyt. Onneksi ne ovat helposti huollettavissa.