Erikoisia kommentteja täällä näköjään kun joku ( MTK/Kepu) ehkä ohjaa suomalaisia viljanostajia ja pitää viljan hintaa keinotekoisesti alhaalla tissinkoittajien hyväksi. Samallahan siinä hyötyy kaikki muukin kotieläni tuotanto. Ja suomalainen viljan tuotanto niin pientä että olisi helppo myydä kovalla hinnalla maailman markkinoille, no ihan varmasti näin. Kannattaisiko ottaa mallia Valiosta ja mieluummin myydä se vilja jonakin muuna, kuin viljana tai jauhoina . Ei varmasti kukaan täältä syrjäperältä osta pientä määrää viljaa, kalliilla, jos voi ostaa isompia eriä jostakin muualta. Siinä varmaan olette oikeassa, että Suomen vilja markkinat ei toimi. Mitähän Tyrnävän vilja ja peruna keisarit sanois kommentista, että maatalous pitäisi lopettaa c alueelta. Ja siitä että c alueen viljanviljely on pelleilyä.
Keksit tuon siis itse. En ole kirjoittanut mitään MTK:sta tai salaliitoista. Se, että yleensäkin tuli mieleesi, eikö se taasen kerrokin jotakin ? Ja "kovalla hinnalla" on omaa jänkkäämistäsi, eihän tässä tarvita kuin maailmanmarkkinahinta -10 € niin kokonaisina laivoina 2 miljoonaa tonnia menee kaupaksi siinä kuin muualtakin. Täkäläisillä hinnanpainatukseen sovelletuilla leipäviljaniuholaatuvaatimuksilla menee parhaan luokan viljana eteläsuomalainen vehnä.
Mutta viljantuottajat tienaisivat jo tuollakin tavalla 20 miljoonaa enemmän kuin kotimaahan myymällä. Välittäjälle se 2 euroa niin kuin ennenkin.
-SS-
Totta, keksin itse tuon MTK salaliiton. Mietin, että mikä taho sitten pitää viljan hintaa keinotekoisesti Suomessa alhaalla. Viljanostajatko? Ja sen tekisivät hyvää hyvyttään maidontuotannon hyväksi? Miksi tuntisivat sympatiaa tissinkoittoa kohtaan. Olen luullut heillä olevan oma bisnes päällimmäisenä mielessä. Ensimmäisen kerran mainitsit tuon maailman markkina hinnan -10 €/ tonni.
Viljan hinnalla on melko pieni vaikutus maidontuotannon kannattavuuteen. Hyvällä säilörehulla pääsee jo 25 kilon päivämaitoihin, kovin paljon ei viljaa enää tarvita että se nousee 35 kiloon.