En minäkään ymmärrä, miten Naantalin viljasatamassa lastattavan viljan hinta jotenkin eläisi sen tiedon varassa, mikä on Suomen lehmälukumäärä.
Jos Suomen koko viljasato ( 4 milj tonnia) olisi vehnää, olisi se alle 2% maailmalla liikkuvasta vientivehnästä ( yli 200 milj tonnia) . tuo 2% ei riittäne romahduttamaan hintoja. Ohran osalta maailman tuotanto ja vientimarkkinat ovat pienemmät, mutta silti esimerkiksi parisataatuhatta ha öljykasvia sulattaa ohra-alaa hyvin.
-SS-
Kaikki Suomen vilja menee tällä hetkellä laivaan Naantalin satamassa? Onko kaikki minun tilan lehmien rehuvilja tuotu Suomen ulkopuolelta. Kaikki suomalainen vehnä kelpaa leipäviljaksi vaikka Eurooppaan? Jos näin on niin olen ollut väärässä kun luulin, lehmien lukumäärä vaikuttaisi. Olen varma SS, että näin ei Suomen vilja markkinat toimi.
Jos luulet, että Suomen viljamarkkinat toimivat, niin olet väärässä. Keskusliikevetoinen viljakauppa pilaa edelleen touhuja, kun jotkut sinne samaan monttuun edelleen kippaa niitä viljoja, vaikka markkinoita kannattaisi hiukan seurata.