Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Turkikset, Kepu vs. S-kauppa  (Luettu 10860 kertaa)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Sokos lupui turkiksista, ja nyt pari kansanedustajaa on sitä mieltä että väärin tehty. Mikä täällä on mielipide, onko turkistarhaus ihan ok bisnestä, ja "maailman eettisintä" tuotantoa kuten on näiden kansanedustajien kanta?

Itse en kyllä jotenkin ollenkaan pidä ajatuksesta, että petoeläin suljetaan pieneen häkkiin koko eliniäkseen. Toisaalta en osta myöskään häkkikanojen munia, eli en toivo pientä häkkiä myöskään kanalle. Mutta ehkä olen ainakin tuottajien keskuudessa vähemmistössä, ja turkistarhaus on kaikin puolin hyvä homma?

edit: Ja selvennetään nyt sen verran, että en ole kuitenkaan kieltämässä turkistarhausta, ainoastaan olen sitä mieltä että joku kauppa voi ihan hyvällä omatunnolla lopettaa turkisten myynniin. Ja kysymykseni on kanssa se, että oliko Sokoksen päätös turkiksista luopumisesta ihan ok, vai väärin?

Viimeksi muokattu: 08.12.16 - klo:22:55 kirjoittanut antti-x

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Ihmis-petokin on jo 50 vuoden ajan suljettu orjatyöhön tuommoisiin häkkeihin.



-SS-

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Ihmis-petokin on jo 50 vuoden ajan suljettu orjatyöhön tuommoisiin häkkeihin.



-SS-

Eihän noissa ole edes ovia. Aika tyhmä saa ihmispeto olla jos ei karkuun pääse. Turkistarhausta on muuten suomessa harjoitettu kassa reilu 50 vuoden ajan, eli ei mikään satojen vuosien perinne ole kyseessä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa

Eihän noissa ole edes ovia. Aika tyhmä saa ihmispeto olla jos ei karkuun pääse. Turkistarhausta on muuten suomessa harjoitettu kassa reilu 50 vuoden ajan, eli ei mikään satojen vuosien perinne ole kyseessä.

No ainakin setäni kasvatti kettuja joskus sodan jälkeen. Ja siellä
lounaisrannikolla oli turkiksia tarhattu jo itsenäisyyden alkuajoista
alkaen. Että kyllä sata vuotta on täynnä jo.

Turkistieto.fi mainitse kettujen tarhauksen alkaneen jo 1910-luvulla.

-SS-

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Sokos lupui turkiksista, ja nyt pari kansanedustajaa on sitä mieltä että väärin tehty. Mikä täällä on mielipide, onko turkistarhaus ihan ok bisnestä, ja "maailman eettisintä" tuotantoa kuten on näiden kansanedustajien kanta?

Itse en kyllä jotenkin ollenkaan pidä ajatuksesta, että petoeläin suljetaan pieneen häkkiin koko eliniäkseen. Toisaalta en osta myöskään häkkikanojen munia, eli en toivo pientä häkkiä myöskään kanalle. Mutta ehkä olen ainakin tuottajien keskuudessa vähemmistössä, ja turkistarhaus on kaikin puolin hyvä homma?

edit: Ja selvennetään nyt sen verran, että en ole kuitenkaan kieltämässä turkistarhausta, ainoastaan olen sitä mieltä että joku kauppa voi ihan hyvällä omatunnolla lopettaa turkisten myynniin. Ja kysymykseni on kanssa se, että oliko Sokoksen päätös turkiksista luopumisesta ihan ok, vai väärin?

Turhaa hippiaktivismia. Mielestäni asiakkaiden tulisi saada päättää ostaako niitä vai ei. Vähän sama jos s-kauppa päättäisi myydä vain Arlan maitoa.

Edit: Mää ostan luomumunia.

Viimeksi muokattu: 08.12.16 - klo:23:43 kirjoittanut Luteikko

"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Sokos lupui turkiksista, ja nyt pari kansanedustajaa on sitä mieltä että väärin tehty. Mikä täällä on mielipide, onko turkistarhaus ihan ok bisnestä, ja "maailman eettisintä" tuotantoa kuten on näiden kansanedustajien kanta?

Itse en kyllä jotenkin ollenkaan pidä ajatuksesta, että petoeläin suljetaan pieneen häkkiin koko eliniäkseen. Toisaalta en osta myöskään häkkikanojen munia, eli en toivo pientä häkkiä myöskään kanalle. Mutta ehkä olen ainakin tuottajien keskuudessa vähemmistössä, ja turkistarhaus on kaikin puolin hyvä homma?

edit: Ja selvennetään nyt sen verran, että en ole kuitenkaan kieltämässä turkistarhausta, ainoastaan olen sitä mieltä että joku kauppa voi ihan hyvällä omatunnolla lopettaa turkisten myynniin. Ja kysymykseni on kanssa se, että oliko Sokoksen päätös turkiksista luopumisesta ihan ok, vai väärin?

Turhaa hippiaktivismia. Mielestäni asiakkaiden tulisi saada päättää ostaako niitä vai ei. Vähän sama jos s-kauppa päättäisi myydä vain Arlan maitoa.

Edit: Mää ostan luomumunia.

Lidl (jota minä muuten välttelen noin yleisesti) päätti luopua häkkimunista, ja tulihan siitäkin kritiikkiä kyllä. Mutta kaiken kaikkiaan keskustelu oli vain Lidlille hyödyksi. Eli kai sekin jos tästä isompi keskustelu nousee, hyödyntää Sokosta ja haittaa näitä kriittisempiä ääniä. Itse ostan ulkokanojen munia kun en oikeastaan usko että kanat tarvitsevat parempaa/puhtaampaa viljaa kuin ihmiset.

Viimeksi muokattu: 09.12.16 - klo:00:00 kirjoittanut antti-x

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa

Eihän noissa ole edes ovia. Aika tyhmä saa ihmispeto olla jos ei karkuun pääse. Turkistarhausta on muuten suomessa harjoitettu kassa reilu 50 vuoden ajan, eli ei mikään satojen vuosien perinne ole kyseessä.

No ainakin setäni kasvatti kettuja joskus sodan jälkeen. Ja siellä
lounaisrannikolla oli turkiksia tarhattu jo itsenäisyyden alkuajoista
alkaen. Että kyllä sata vuotta on täynnä jo.

Turkistieto.fi mainitse kettujen tarhauksen alkaneen jo 1910-luvulla.

-SS-

Myönnän virheeni, turkistarhoja on ollut yhtä kauan kuin lankapuhelimia.

alpo10

  • Vieras
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
turkiseläinten elinolosuhteiden parantamiseksi turkisten kaupallinen tuotanto tulisi kieltää :)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
turkiseläinten elinolosuhteiden parantamiseksi turkisten kaupallinen tuotanto tulisi kieltää :)

Sama munalla, lihalla ja maidolla, sekä villalla, sekä työeläimien mm. hevosten käytöllä.
Tämä on eläintensuojelun lopullinen tavoite.

-SS-

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
turkiseläinten elinolosuhteiden parantamiseksi turkisten kaupallinen tuotanto tulisi kieltää :)

Itse en ole kieltämässä mitään. Yksi kauppa on nyt luopunut turkiksista. Ja ehkä se olisi siirtynyt luopumisen sijaan pelkästään isoissa ulkotarhoissa tarhattujen eläinten turkiksiin jos sellainen olisi mahdollista. Toisaalta ehkä tuntuu silti vaikealta ajatus, että pitää tappaa muita eläimiä tuotantoeläinten ruuaksi, että saataisiin tappaa niitä lihansyöjiä, että saataisiin ylellisyysvaatteita Kiinalaisille. ;)

Mitä tulee kaikkeen eläintuotantoon, minun mielestäni on aika vahvoja aste-eroja siinä, onko kyseessä pieni peto häkissä, vai iso märehtijä joka pääsee kesällä laitumelle ja muutenkin elää aika isoissa ja vapaissa tiloissa.

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
turkiseläinten elinolosuhteiden parantamiseksi turkisten kaupallinen tuotanto tulisi kieltää :)
Kiinassa senkin osaavat paremmin.

http://falconetxx.blogspot.fi/2011/03/elavalta-nylkeminen-arkipaivaa-kiinassa.html

Tiedä, vaikka kasvattaisi uuden turkin.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Turkisten myymiseen liittyy omia ilmiöitä. Spreypurkein varustetut, luottokelpoisuutensa tuhonneet nuoret saattavat tehdä vierailun.
Lohjalaiseen liikkeeseen on paikallislehden mukaan tehty yli 40 iskua https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=kk+1193/2001
Sisäkissoissa nämä henkilöt eivät näe mitään ongelmia - ulkoilevat kissat sitävastoin tappavat hiiriä, mikä saattaa järkyttää luonnon tasapainoa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Jos ei kelpaa turkikset S:n imagoon niin antaa olla. Olen boikotoinut tuota liikettä jo pitempään ja taas tuli hyvä syy jatkaa.
Toisaalta, tämäkin kohunpoikanen on lisämainostusta turkiksille. Joku rouva saattaa saada jopa uuden turkin joululahjaksikin. Hyvä nostaa näin yleisen lahjontapäivän alla tapetille.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Kauppa saa päättää itse mitä tekee. Jonkinlainen painostus on tietysti sallittua oman tuotteen lobbaamiseksi, ihan niinkuin kaikissa muissakin lähiruokajutuissa jne. Epäilemättä S-kauppa saa paljon pisteitä tästä tempauksesta tietyltä väestöryhmältä. Turkistarhauksesta muuten olen sitä mieltä, että hyvä juttu. Rehellinen elinkeino, joka tulee toimeen ilman yhteiskunnan tukia ja joka tuottaa selviä vientituloja valtion kassaan. Jos Suomessa lopetetaan tuotanto, niin markkinoille syntyvä aukko täytetään jossain muualla, eikä se aja eläinten asiaa lainkaan. Voi mennä paljon huonommaksikin. Kananmunista totean, että muna kuin muna, ei mitään lisäarvoa minkälaisessa häkissä on ollut, nehän onkin kait jo kohta kielletty tai jotain.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Turkikset, Kepu vs. S-kauppa
Turkisten myymiseen liittyy omia ilmiöitä. Spreypurkein varustetut, luottokelpoisuutensa tuhonneet nuoret saattavat tehdä vierailun.
Lohjalaiseen liikkeeseen on paikallislehden mukaan tehty yli 40 iskua https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=kk+1193/2001
Sisäkissoissa nämä henkilöt eivät näe mitään ongelmia - ulkoilevat kissat sitävastoin tappavat hiiriä, mikä saattaa järkyttää luonnon tasapainoa.

http://www.radiorock.fi/#!/post/5326c4fcd007590200000001

Kannattaa kuunnella loppuun asti :-)
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"