Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tesla  (Luettu 54589 kertaa)

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Tesla
Onhan siinä oma fiiliksensä. Itsellä tuo Outlander polttelee, toimintasäde hybridiyden takia hyvä, regeneroiva jarrutus todella hyvä ja nelivetokin löytyy. Ja ovat hyvin varusteltujakin, ainoa heikko puoli on se, että säätöjä on todella paljon ja osaa joutuu etsimään alavalikon alavalikosta. Onneksi nuo säädöt on niitä ei niin tarpeellisia.

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Tesla
   Ensiaskel huolettomaan sähköautoiluun olisi tämä https://www.nettiauto.com/opel/ampera/10024104 eikä

ole hinnalla pilattu, takuuta jäljellä vielä kolmisen vuotta. Huomioikaa ajoneuvovero 151 euroa vuosi ,ei 115 niinkuin

ilmoituksessa mainitaan. Tässä toinen https://www.nettiauto.com/opel/ampera/10053085 huomatkaa kuvista etuvanteen

kuva josta näkyy ,kun sähköllä jarrutetaan ,niin jarrulaitteet ja vanteet on kuin uudessa autossa vaikka mittarissa on jo 180 000 km

johtuu siittä kun ei jarrulevyistä irtoa rautapölyä ,joka ruostuttaa ja sotkee vanteet.

Viimeksi muokattu: 17.11.18 - klo:18:42 kirjoittanut nisu

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Tesla
Kehitys kehittyy. Appiukon uudessa Plug-In Priuksessa jäähdytys ja lämmitys ovat hyvän hyötysuhteen ilmalämpöpumpulla, löytyy noin 50km ajomatkaa sähköllä ja yhteensä 1000km paikkeilla tankillisella. Co-päästöt 28g ja verot sen mukaan. Tehoja siinä ei kaheasti ole, mutta automaattipysäkointi yms löytyy.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Tesla
btw, kuinkahan kaukana tuo yks tesla mahtaa jo olla?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tesla
Kehitys kehittyy. Appiukon uudessa Plug-In Priuksessa jäähdytys ja lämmitys ovat hyvän hyötysuhteen ilmalämpöpumpulla, löytyy noin 50km ajomatkaa sähköllä ja yhteensä 1000km paikkeilla tankillisella. Co-päästöt 28g ja verot sen mukaan. Tehoja siinä ei kaheasti ole, mutta automaattipysäkointi yms löytyy.

Lämpöpumpulla ne on tehty tuossa Leafissakin.
Ohjauselektroniikka ja ohjelmat kehittyvät, vaikuttaa hyötysuhteeseen ja esim jarrutusenergian talteenottoon. Akkupuoli kehittyy toistaiseksi hitaammin.

Jarrupedaalin ei tarvitse koskea kuin paniikkitilanteessa, tarvittaessa jarruttaa generaattorina sen verran tehokkaasti. Ja mäessä käyttää automaagisesti perinteisiä jarruja paikoillaan pitämiseen. Vähän on kuin pehmeää hydrostaattia ajaisi. Saa siihen muunlaisiakin ajomoodeja mutta minusta tuo on kiva noin ja reilu 100 kW riittää loistavasti meikäläisen suorituskykyvaatimuksiin. Hauskintahan tuolla on lipua jossain ruuhkassa tai muuten vaan naatiskella rauhallisesta ja juoheasta menosta.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Tesla
Sähkömoottorin voima on kuitenkin aika paljon erilainen kuin polttomoottorin. Sähköllä se huipputeho on käytössä koko ajan, polttomoottorilla vain tietyllä kierrosalueella.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla
Bemarilla taitaa kohta olla koko mallisto saatavana hybridinä. E-golf käyttää käsittääkseni pitkälle samoja osia kuin combustion-golf, joten ostajalle ei välttämättä tule tesla-yllätystä huoltojen osalta.
Miten pitkän matkan tämä Tesla kulkee sitä 250km/h Saksan moottoritiellä verrattuna hybridi Bemarin, ennen kuin voimakoneista energia loppuu?

Olihan sen joku Saksan liiketeessä sen testannut.
"Auto Bildin toimittajat ajoivat kuudella eri voimalähteellä Hampurista Müncheniin. Toimittajilla oli käytössään BMW 520d (diesel), Mercedes-Benz E 200 (bensiini), Audi A5 Sportback g-tron (maakaasu), Toyota Prius Plug-in Hybrid (pistokehybridi), Hyundai Nexo (vety) ja Tesla Model S (sähkö).

Diesel-BMW:llä tankattiin 782 kilometriä ajon jälkeen eli perillä Münchenissä. Täyssähkö-Tesla kaipasi ensimmäistä latausta jo 213 kilometrin jälkeen.

Dieselauto oli ensimmäisenä perillä. Aikaa kului 6 tuntia 20 minuuttia, bensiinimoottorilla tultiin toisena Baijerin pääkaupunkiin (6 tuntia 37 minuuttia) ja maakaasun voimin kolmantena (7 tuntia ja yhdeksän minuuttia. Sähköauton latauksiin meni sen verran aikaa, että Tesla oli maalissa nelisen tuntia BMW:tä myöhemmin."
https://www.is.fi/autot/art-2000005906715.html

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Tesla
ja kun miettii kuin paljon autossa muutakin sähköä kuluttavaa kuin pelkkä moottori.   ja akut alkaa aika äkkiä vanheta vieläkin nykytekniikalla..  saati sit mitä tekee pakkaskeli?    kuullu et hyrbidi olis jotenkin hyvä..

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Tesla
ja kun miettii kuin paljon autossa muutakin sähköä kuluttavaa kuin pelkkä moottori.   ja akut alkaa aika äkkiä vanheta vieläkin nykytekniikalla..  saati sit mitä tekee pakkaskeli?    kuullu et hyrbidi olis jotenkin hyvä..



  Akku on aina lämmin kun auto kytkettynä lataukseen ,on yleensä nestekiertoinen lämmitys/jäähdytys ,kestoikä akulla
 luokkaa 7000-10000 lataussykliä ,joka käytännössä tarkoittaa auton kestoikää.




metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tesla
ja kun miettii kuin paljon autossa muutakin sähköä kuluttavaa kuin pelkkä moottori.   ja akut alkaa aika äkkiä vanheta vieläkin nykytekniikalla..  saati sit mitä tekee pakkaskeli?    kuullu et hyrbidi olis jotenkin hyvä..



  Akku on aina lämmin kun auto kytkettynä lataukseen ,on yleensä nestekiertoinen lämmitys/jäähdytys ,kestoikä akulla
 luokkaa 7000-10000 lataussykliä ,joka käytännössä tarkoittaa auton kestoikää.

Laskin että jos kerran päivässä lataa niin teoriassa 10 000 latauskertaa tarkoittaisi 27 vuotta ... no antaahan valmistajakin esim 8 v takuun määrättyyn kapasiteettiin.
Mutta mielenkiintoistahan tuo tosiaan on nähdä miten käytännössä sitten homma menee.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Tesla
niinpä ja tuo ledien 10000 tuntia tuloo aika äkäseen täyteen, ku sattuu kohalle.   nuo on OPTIMI oloi ja tasasta virtaa, ei soomi virtaa..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tesla
niinpä ja tuo ledien 10000 tuntia tuloo aika äkäseen täyteen, ku sattuu kohalle.   nuo on OPTIMI oloi ja tasasta virtaa, ei soomi virtaa..

LEDien tapauksessa hyvin paljon on siitä kiinni kuka sen ledin on tehnyt ja kuinka sitä käytetään. Käytössä lähinnä kyseeseen tulee pitäytyminen valmistajan antamissa spekseissä niin virran, jännitteen kuin jäähdytyksen ja lämpötilojenkin suhteen. Kiinanpojan tarjousvalaisimien kohdalla ei välttämättä ole montaa speksiä luettu eikä kirjoitettu eikä niitä syöttävä virtalähde luultavasti täytä kuin yhden ainoan vaatimuksen - sen on oltava halpa :-)

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Tesla
Bemarilla taitaa kohta olla koko mallisto saatavana hybridinä. E-golf käyttää käsittääkseni pitkälle samoja osia kuin combustion-golf, joten ostajalle ei välttämättä tule tesla-yllätystä huoltojen osalta.
Miten pitkän matkan tämä Tesla kulkee sitä 250km/h Saksan moottoritiellä verrattuna hybridi Bemarin, ennen kuin voimakoneista energia loppuu?

Olihan sen joku Saksan liiketeessä sen testannut.
"Auto Bildin toimittajat ajoivat kuudella eri voimalähteellä Hampurista Müncheniin. Toimittajilla oli käytössään BMW 520d (diesel), Mercedes-Benz E 200 (bensiini), Audi A5 Sportback g-tron (maakaasu), Toyota Prius Plug-in Hybrid (pistokehybridi), Hyundai Nexo (vety) ja Tesla Model S (sähkö).

Diesel-BMW:llä tankattiin 782 kilometriä ajon jälkeen eli perillä Münchenissä. Täyssähkö-Tesla kaipasi ensimmäistä latausta jo 213 kilometrin jälkeen.

Dieselauto oli ensimmäisenä perillä. Aikaa kului 6 tuntia 20 minuuttia, bensiinimoottorilla tultiin toisena Baijerin pääkaupunkiin (6 tuntia 37 minuuttia) ja maakaasun voimin kolmantena (7 tuntia ja yhdeksän minuuttia. Sähköauton latauksiin meni sen verran aikaa, että Tesla oli maalissa nelisen tuntia BMW:tä myöhemmin."
https://www.is.fi/autot/art-2000005906715.html
Melkoisen tarkoitushakuinen testi. Voittajan keskinopeus melkein 125km/h.
Testaamattakin tiedetään että autobahnien nopeudet ovat epäedullisia sähköautoille. No se jolla auton käyttö on testin mukaista ostakoon sen diesel Bemarin.
Kunpa jokin taho tekisi testin ihan tavallisella jokapäiväisellä ajosuoritteella. Selvittäisi miten paljon polttoaineita kuluu, miten akujen kapasiteetti riittä ja ennen kaikkea mitä maksaa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tesla
Juu mulla joku aparaatti joskus kertoi ajojeni pitkän ajan keskinopeudeksi jotain paljon alle 60 km/h. Nurkkapyörimistä pikkuteillä,  taajamissa ajelua ja välit max 80 km/h. Mä en juurikaan motareilla viihdy.

Ilmanvastushan ne kilowatit imee suuremmissa nopeuksissa, mentiin sitten akuilla tai dieselillä. Eli ilmanvastuskerroin on hyvin merkittävä kulutuksen kannalta.