Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tesla  (Luettu 54600 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Tesla

Viimeksi muokattu: 06.10.17 - klo:12:35 kirjoittanut pig24

btwft

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Tesla
Tähän ollaan menossa (ehkä) että sähköverkon 350kw ottoteholla sähköauton akku olisi ladattu 5-10 minuutissa. Kaapeli ja liittimet ovat nestejäähdytettyjä. Nykyiset kaapelit painavat 10kg/m.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla
Sata kilometriä ajomatkaa vaatii 16A valovirta piuhalla noin viis ja puolituntia latausta.

Yksivaihevalovirtalatauksellakin saa siis 8 tunnin yöunien  aikana 150 km edestä ladattua ajoenergiaa. Kun otetaan huomioon, että akku ei ollut täysin tyhjä latausta aloitettaessa, niin aamulla herätessä on 200km käytettävissä ja useimmilla on päivän aikana mahdollisuus välillä ladata lisääkin.

Keskivertoihmisille uskoisin riittävän hyvin jos autolla ei ajeta kolmea vuoroa jatkuvasti. Tuo 200km päivässä tekee  75000km vuodessa, mikä on ammattiautolukemia. Silloin pitää ladata 11kW:n tai 22kW:n kotilaturilla.



 

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla
Sata kilometriä ajomatkaa vaatii 16A valovirta piuhalla noin viis ja puolituntia latausta.

Yksivaihevalovirtalatauksellakin saa siis 8 tunnin yöunien  aikana 150 km edestä ladattua ajoenergiaa. Kun otetaan huomioon, että akku ei ollut täysin tyhjä latausta aloitettaessa, niin aamulla herätessä on 200km käytettävissä ja useimmilla on päivän aikana mahdollisuus välillä ladata lisääkin.

Keskivertoihmisille uskoisin riittävän hyvin jos autolla ei ajeta kolmea vuoroa jatkuvasti. Tuo 200km päivässä tekee  75000km vuodessa, mikä on ammattiautolukemia. Silloin pitää ladata 11kW:n tai 22kW:n kotilaturilla.
Hyvä kun olet perehtynyt sähköautoihin ja niitten toimintaan, Niin kerroppas mitä tarkoittaa se "normaalissa lämmössä" kun se vilahti siinä tekstin seassa, joka käsitteli jus tuota 5,5 h latausta ja 100km ajomatkaa. Meinaako se sitä sitä että pakkasella lataus aika pitenee vai ajomatka lyhenee?
Toinen asia että ei ole mitään keskivertoihmistä. Riittää kun on se kesämökki vajaan parinsadan kilsan päässä, niin sähköauto on vuoden turhake palkinnon voittaja. Et sinäkään ala latailemaan niin lyhyellä matkalla autoasi kesken matkan ja jos käyt vaikka vain kerran pari kuukaudessa, niin sinulla on polttomoottori auto käytössä että pääset perille varmasti. Sitten kun polttokennoautot tulevat Suomen markkinoille, niin en epäilis yhtään niitten käyttöön ottoa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Tesla
Kannattaisi tutustua esim. otsikon Tesloihin jos luulee että 200km matkaa ei pysty taittamaan edes kesällä.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Tesla

Hyvä kun olet perehtynyt sähköautoihin ja niitten toimintaan, Niin kerroppas mitä tarkoittaa se "normaalissa lämmössä" kun se vilahti siinä tekstin seassa, joka käsitteli jus tuota 5,5 h latausta ja 100km ajomatkaa. Meinaako se sitä sitä että pakkasella lataus aika pitenee vai ajomatka lyhenee?

Yritän ratkaista, tietämättä mitä vilahti ja missä.

Akku latautuu hitaammin kylmässä, sähkömoottoreille kylmä on parempi. Lisäksi lämmitys voi vaatia sähköä, jolloin matka lyhenee. Latauksessa olevan auton akku lämpenee ja sisätilatkin voi lämmittää verkkosähköllä valmiiksi ennen lähtöä. Jos akussa on latausta sähköauto lähtee liikkeelle ilman arpomista ja käynnistysjurnutusta - hyvä talviauto.

Toinen asia että ei ole mitään keskivertoihmistä. Riittää kun on se kesämökki vajaan parinsadan kilsan päässä, niin sähköauto on vuoden turhake palkinnon voittaja. Et sinäkään ala latailemaan niin lyhyellä matkalla autoasi kesken matkan ja jos käyt vaikka vain kerran pari kuukaudessa, niin sinulla on polttomoottori auto käytössä että pääset perille varmasti. Sitten kun polttokennoautot tulevat Suomen markkinoille, niin en epäilis yhtään niitten käyttöön ottoa.

Puolen tunnin kaffetauon, joka on pitkällä matkalla suotava, aikana akku ehtii latautua 22kW latauspisteessä vajaan sadan kilometrin verran.  Jos lähdettäessä oli 200km niin aika pitkälle pääsee. Jos on 400km mökkimatka ja hirveä kiire, eikä ole Teslaa niin myy semmonen stressikohde pois ja osta se Tesla.

Kuinka monella on kaksi kertaa kuukaudessa yli 300km matka sähköttömälle mökille? Järkevää?

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla
Kannattaisi tutustua esim. otsikon Tesloihin jos luulee että 200km matkaa ei pysty taittamaan edes kesällä.

 Ei se Teslakaan saa sitä virtaa siitä 16A johdosta sen enempää kuin muutkaan sähköautot.  Ainakin minun mielestä on se nopea latausaika tärkeä tekiä, kun liikkuu. Sen voit testata jollain pitkällä reissulla. Laita auto parkkiin jollain huoltoaseman pihalle 45 minutiksi joka sadan kilometrin välein.  Senhän se pikalatauskin vie, jos löytyy tyhjä latauspaikka. Huoletonta elämää, joka maksaa usein pari kolme kertaa enemmän kuin tavallinen auto.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Tesla
https://www.tesla.com/fi_FI/support/home-charging-installation

Tuolla sanotaan että wall connectorilla ja hyvällä verkolla saadaan ladattua 16kW tunnissa (käytännössä siis maatilalla onnistunee). Tämä on Teslan mukaan 81km, eli voidaan sanoa että sillä ainakin sen 50km pääsee. Jos akku on nykyisen tehokkaimman Model S:n 100kwH, menee täyteen lataukseen reilu 6 tuntia ja sillä päästään Teslan mukaan 590km.

En näillä spekseillä näe ongelmaa edes 400km kesämökkimatkassa ilman taukoja. Tuo 590km voi olla optimioloissa, mutta 400mm menee kyllä kesällä (eihän kesämökillä käydä kuin kesällä) aivan huoletta.

Pitää ymmärtää ampeerien, kilowattien ja kilowattituntien ero jotta voisi ymmärtää näitä asioita.

Eihän nelivetokaan koskaan tule yleistymään trakoreissa, saatika että kaikilla ois oma tietokone.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Tesla

Köntys

  • Vieras
Vs: Tesla

Millai nuossa teslan koslissa hoidetaan lämmityslaite ja viilentävä ilmastointi niin ettei ne syö akkuja enempi kun itse liikkuminen?
Ja viehän valot ja poppilaitteetkin osansa  :D

  • Vieras
Vs: Tesla
https://www.tesla.com/fi_FI/support/home-charging-installation

Tuolla sanotaan että wall connectorilla ja hyvällä verkolla saadaan ladattua 16kW tunnissa (käytännössä siis maatilalla onnistunee). Tämä on Teslan mukaan 81km, eli voidaan sanoa että sillä ainakin sen 50km pääsee. Jos akku on nykyisen tehokkaimman Model S:n 100kwH, menee täyteen lataukseen reilu 6 tuntia ja sillä päästään Teslan mukaan 590km.

En näillä spekseillä näe ongelmaa edes 400km kesämökkimatkassa ilman taukoja. Tuo 590km voi olla optimioloissa, mutta 400mm menee kyllä kesällä (eihän kesämökillä käydä kuin kesällä) aivan huoletta.

Pitää ymmärtää ampeerien, kilowattien ja kilowattituntien ero jotta voisi ymmärtää näitä asioita.

Eihän nelivetokaan koskaan tule yleistymään trakoreissa, saatika että kaikilla ois oma tietokone.

 Siis pitää olla maatila että saa Teslan ladattua. Mites nämä sepet ja kumppanit? Pitääkö heidän hankkia kyllin iso generaattori torinkulmalle, kun virta ei lämmitystolpasta riitä? Olet oikeassa siinä, että "Pitää ymmärtää ampeerien, kilowattien ja kilowattituntien ero jotta voisi ymmärtää näitä asioita. " Ja pari muutakin asiaa sähköfysiikkaan liittyen. ;) Tai riittäähän siihen usko mainospuheisiin, joitten tarkoitus on vain myydä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Tesla
Tavallisella voimavirtapistokkeella saadaan ladattua 11 kW tunnissa. 100 kwh Tesla latautuu siis täyteen 9:ssä tunnissa.

Pikalatausasemat lisääntyy aika kovaa vauhtia myös. Tietenkin jos yhtäkkiä koko suomen autokanta muuttuisi sähköllä liikkuvaksi niin voisi tulla ongelmia.

Köntys

  • Vieras
Vs: Tesla

Arto tekee itse itselleen tälläisen 1000-prosenttisesti latautuvan sähköauton  :)

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Tesla

Millai nuossa teslan koslissa hoidetaan lämmityslaite ja viilentävä ilmastointi niin ettei ne syö akkuja enempi kun itse liikkuminen?
Ja viehän valot ja poppilaitteetkin osansa  :D
Lämmitys hoituu ladatessa, auto on talvella heti ajoon lähdettäessä lämmin. Ilmastointihan noissa on, Tesla myös lataa akkuja kun se rullaa "vapaalla" tai kun jarruttaa. Osa lämmöstä saadaan akkupaketin hukkalämmöstä.

Ja jos sulla on vaikka 100w edestä valoja, niin niitä kestää polttaa 100kWh akulla 1000h ennen kuin akku on tyhjä. Päiväajovalot ja takavalot teslassa on varmaan yhteisteholtaan 30-40w luokkaa, eikä takavalotkaan pala jatkuvasti esim. Päivällä.

Lasketaanpa sitten. Jos ajat päivässä vaikka 100km, keskikulutuksen ollessa 6,5 ja tankin ollessa 65l, olet tankilla laskennallisesti kymmenen päivän välein. Tankkaamisessa menee aikaa vaikka 4min, käyt tankkaamassa siis 36,5 kertaa vuodessa, eli aikaa menee 146min/ vuosi, joka on 2h26min. Sitten vielä lisäksi auton tyhjäkäynti ajon alussa ja lopussa, lasketaan vaikka 3min päivä, jos istut autossa tyhjäkäynnin ajan, sulla kuluu 1095min eli 18h25min vuodessa auton lämpeämistä ja turbo(je)n jäähtymistä odottaessa. Sähköauto "käynnistyy" lähdettäessä ja "sammuu" kun ollaan perillä, käytät 10sek töpseliin laittamiseen ja auto on taas valmiina seuraavaan lähtöön.

Sitten kun lähtee pidemmälle matkalle, niin jollakin huoltoasemalla on kuitenki pysähdyttävä mättämään pullanpaskaa ja palanutta kahvia, ruokaakin on syötävä jossakin välissä. Superchargerilla Teslan akku on taas lähes täynnä ja se täyttyy sillä aikaa kun olet itse syömässä. Polttomoottoriautolla ajaessa tankkaat ensin auton, siirrät sen pois pumpulta ja lähdet tilaamaan ruokaa.

Omassa elämässäni se menisi kutakuinkin noin, Teslalla kuitenkin ajaa sen 500km latauksella jos ei osta lamamallia. Kauppareissun yhteydessä saa kätevästi lisää rangea kun laittaa auton superchargeriin kauppareissun ajaksi.

Keskivertomatka mitä normaali ihminen kuitenkin ajaa on joitakin kymmeniä kilometrejä päivässä ja auto seisoo 97-98% ajasta taivasalla, tallissa, katoksessa tai hallissa paikallaan.

Viimeksi muokattu: 07.10.17 - klo:11:44 kirjoittanut John Ferguson

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tesla

Millai nuossa teslan koslissa hoidetaan lämmityslaite ja viilentävä ilmastointi niin ettei ne syö akkuja enempi kun itse liikkuminen?
Ja viehän valot ja poppilaitteetkin osansa  :D
Lämmitys hoituu ladatessa, auto on talvella heti ajoon lähdettäessä lämmin. Ilmastointihan noissa on, Tesla myös lataa akkuja kun se rullaa "vapaalla" tai kun jarruttaa. Osa lämmöstä saadaan akkupaketin hukkalämmöstä.

Ja jos sulla on vaikka 100w edestä valoja, niin niitä kestää polttaa 100kWh akulla 1000h ennen kuin akku on tyhjä. Päiväajovalot ja takavalot teslassa on varmaan yhteisteholtaan 30-40w luokkaa, eikä takavalotkaan pala jatkuvasti esim. Päivällä.

Lasketaanpa sitten. Jos ajat päivässä vaikka 100km, keskikulutuksen ollessa 6,5 ja tankin ollessa 65l, olet tankilla laskennallisesti kymmenen päivän välein. Tankkaamisessa menee aikaa vaikka 4min, käyt tankkaamassa siis 36,5 kertaa vuodessa, eli aikaa menee 146min/ vuosi, joka on 2h26min. Sitten vielä lisäksi auton tyhjäkäynti ajon alussa ja lopussa, lasketaan vaikka 3min päivä, jos istut autossa tyhjäkäynnin ajan, sulla kuluu 1095min eli 18h25min vuodessa auton lämpeämistä ja turbo(je)n jäähtymistä odottaessa. Sähköauto "käynnistyy" lähdettäessä ja "sammuu" kun ollaan perillä, käytät 10sek töpseliin laittamiseen ja auto on taas valmiina seuraavaan lähtöön.

Sitten kun lähtee pidemmälle matkalle, niin jollakin huoltoasemalla on kuitenki pysähdyttävä mättämään pullanpaskaa ja palanutta kahvia, ruokaakin on syötävä jossakin välissä. Superchargerilla Teslan akku on taas lähes täynnä ja se täyttyy sillä aikaa kun olet itse syömässä. Polttomoottoriautolla ajaessa tankkaat ensin auton, siirrät sen pois pumpulta ja lähdet tilaamaan ruokaa.

Omassa elämässäni se menisi kutakuinkin noin, Teslalla kuitenkin ajaa sen 500km latauksella jos ei osta lamamallia. Kauppareissun yhteydessä saa kätevästi lisää rangea kun laittaa auton superchargeriin kauppareissun ajaksi.

Keskivertomatka mitä normaali ihminen kuitenkin ajaa on joitakin kymmeniä kilometrejä päivässä ja auto seisoo 97-98% ajasta taivasalla, tallissa, katoksessa tai hallissa paikallaan.

 Lisää laskemista. Tavallinen polttoaine mittarikenttä vetää ruuhkatuntien aikana (Työajan päätyttyä, viikonloppu ja loma ruuhkat )polttoaineen ostajia tuon 5 min mukkaan (4min + 1 min. siirtymät) 72- 96 autoa jotka pystyvät ajamaan se 800-1000km ennen kuin tulevat uudestaan tankkaamaan. Siinä ei muutamalla pikalataus paikalla selviä, vaikka sähköautojen määrä jäisikin 10%. Niin pitkien välimatkojen Suomessa tulee  matkan tekoon "mukavia " viiveitä kun odotat että milloin on jonossa olevat ja latauspaikalla olevat saaneet autonsa ladattua.  Aikaa tuntuu olevan näillä sähköauton kannattajilla vaikka kuinka, mutta kun tulee puhetta talvinopeusrajoituksista, niin jo 5-10 minutiin lisäaika matkanteossa onkin maata kaatava asia. Outoa?

 Tosiaan,vaikka se sähköautokin seisoisi paikallaan 97-98%,  niin se tarkoittaa alle puolentunnin päivittäistä käyttöaikaa ja taajamassa 7-10 km päässä olevan kohteen luona käyntiä. Toisinsanoen työpaikka, harrastukset ja lähikauppa alle kolmen kilometrin päässä jos jokaisessa käy erikseen. Niinn tarvitseeko sellainen autoa ollenkaan?