Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Perän kuluminen  (Luettu 8350 kertaa)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Perän kuluminen
Mitä merkitystä perän keston kannalta on sillä millä vaihteella ajetaan esim sitä 80 nopeutta?
Laatikkon kannalta tietysti on, kun tulee isot momentit suurella vaihteella, jos moottori vaan jaksaa vääntää.

Liian suuren vaihteen moottorissa synnyttämä värinä pyörimisessä kulkee koko voimansiirron läpi, myös perän.
Se momentti ei ole pelkästään suuri, vaan myös epätasainen ja sisältää jatkuvasti vielä terävämpiä huippuja. Eli pyörintäliike ei enää ole täysin tasaista vaan siinä on värinää mukana.

Jos ajaa nivelakselilla liian suuressa kulmassa niin että se kolisee ja ravistaa, niin se sama kolina on siellä työkoneen kulmavaihteessakin. Ja vielä seuraavasakin akselissa ja sitä seuraavassa...
Kolomepyttyset täristää kaiken rikki,huollossa kertovat aikoinaan ku 605 Valmetin pikavaihde porsi.
Nykyään olemassa se helvetinkeksintö nimeltään kaksoismassa vauhtipyörä.

Aika osuva nimitys tuolle vauhtipyörän irvikuvalle. Onse sellainen rahanreikä kanssa vanhemmassa kotterossa että ennemmin paaliin kuin moista uusimaan. Ellei sitten teetä/löydä kiinteää vauhtipyörää tilalle. Jota entoki suosittele ns käyttö autoihin. Mutta tollaisiin harraste vehkeisiin kuin mulla on hyvä keksintö.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!