Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?  (Luettu 34073 kertaa)

sepe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Kyllä plasma kuulu nyky pajalle se on itsellä jo melkein tärkeämpi kuin mig hitsi, kyseinen kone on everlast 80 ja" ollut todella hyvä hankinta

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?

Ilman muuta jos vähänkään jotain näpertelee, kannattaa hommata 5-6-tonnin kone.
Ja juurikin Hypertetm, kuten edustajat jo totesivat
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

häjy

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?

Ilman muuta jos vähänkään jotain näpertelee, kannattaa hommata 5-6-tonnin kone.
Ja juurikin Hypertetm, kuten edustajat jo totesivat
  Valinnan vapaushan se on täskin asias. Jos haluaa kämmentää hommien kanssa niin käyttää vaan rälläkkää, mutta jos haluaa saada jotain aikaan eikä hinta oo ensimmäinen kriteeri niin hyprthem se on sitten.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?

Ilman muuta jos vähänkään jotain näpertelee, kannattaa hommata 5-6-tonnin kone.
Ja juurikin Hypertetm, kuten edustajat jo totesivat
  Valinnan vapaushan se on täskin asias. Jos haluaa kämmentää hommien kanssa niin käyttää vaan rälläkkää, mutta jos haluaa saada jotain aikaan eikä hinta oo ensimmäinen kriteeri niin hyprthem se on sitten.

Onhan tuo tietty hieno ja hyvä kone.

Oleellista plasmaleikkauksessa on se, että LAITTAA SEN MAAJOHDON kunnolla kiinni siihen plootuun. Jos ei laita, tai se nipistin on muuten huono, niin hommasta ei tule mitään. Ehkä Hypertermin paremmus johtuukin hyvästä maadoituksesta?
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Kirjoitellaanpa vaihteeksi pajatöistä. Millaisia kokemuksia teräksen leikkaamisesta plasmalla ja kauhojen ym rakentamiseen sopivista

plasmaleikkureista. Tähän asti on pärjäilty kaasulla ja en pulloja hävitä, mutta parempi leikkausjälki kiinnostaa. Max teräs taitaa olla

20 mm, kun akselit ym voi kasulla katkaista. Miten arkuus maalille ja korroosiolle noissa plasmoissa.
  Sanonpa sen taas, että plasma on pajan ehdoton kapistus jos metallista jotain värkkäilee. Ja kutem mopomieskin sanoi, niin hypertherm on se kone. Mulla olis myydäkkin hyperi 80A, niin ostan uuden 85A hyperin. Tuo 1250 80A hyperi leikkaa 40mm ja läpäisee ilman aloitusreikää 20mm. Toimii 16A voimavirta pistorasiasta ja valovirta kompura n 330l min piisaa. Leikkaa paskaista metallia ja kaikkea mikä sähköä johtaa, eikä haittaa päällekkäiset raudat kuten kaasupilleissä. Voi myös taltata. Korvaa pitkälle porakoneen, rälläkän ja kaasuleikkauspillit. Sanoisin että ehdottomasti kosketus poltin, eli saa pottimen laittaa metalliin kiinni kun leikkaa.
Noilla tiedolla 85A hyperi on häjyysempi. Ei mene kyllä priimana 40mm, no saa sen irti.
pessimisti ei pety!

häjy

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Kirjoitellaanpa vaihteeksi pajatöistä. Millaisia kokemuksia teräksen leikkaamisesta plasmalla ja kauhojen ym rakentamiseen sopivista

plasmaleikkureista. Tähän asti on pärjäilty kaasulla ja en pulloja hävitä, mutta parempi leikkausjälki kiinnostaa. Max teräs taitaa olla

20 mm, kun akselit ym voi kasulla katkaista. Miten arkuus maalille ja korroosiolle noissa plasmoissa.
  Sanonpa sen taas, että plasma on pajan ehdoton kapistus jos metallista jotain värkkäilee. Ja kutem mopomieskin sanoi, niin hypertherm on se kone. Mulla olis myydäkkin hyperi 80A, niin ostan uuden 85A hyperin. Tuo 1250 80A hyperi leikkaa 40mm ja läpäisee ilman aloitusreikää 20mm. Toimii 16A voimavirta pistorasiasta ja valovirta kompura n 330l min piisaa. Leikkaa paskaista metallia ja kaikkea mikä sähköä johtaa, eikä haittaa päällekkäiset raudat kuten kaasupilleissä. Voi myös taltata. Korvaa pitkälle porakoneen, rälläkän ja kaasuleikkauspillit. Sanoisin että ehdottomasti kosketus poltin, eli saa pottimen laittaa metalliin kiinni kun leikkaa.
Noilla tiedolla 85A hyperi on häjyysempi. Ei mene kyllä priimana 40mm, no saa sen irti.
Joo irti palan saa, on kyllä aivan maksimi ja hitaasti pitää viedä, pitää olla uudet suutinosat,. Leikkuujälki on kyllä hyvä mutta suoraviivaisia vetoja lähinnä vaan.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Tekeekö noilla alle tonnin halpisleikkureilla mitään.Jos tarve on leikata max 20 mm peltiä ja tarve ei ammattimaista.
esim tuo   http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/SuperCut50.html

Viimeksi muokattu: 17.10.16 - klo:19:25 kirjoittanut Dr.Who

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?

Ilman muuta jos vähänkään jotain näpertelee, kannattaa hommata 5-6-tonnin kone.
Ja juurikin Hypertetm, kuten edustajat jo totesivat
  Valinnan vapaushan se on täskin asias. Jos haluaa kämmentää hommien kanssa niin käyttää vaan rälläkkää, mutta jos haluaa saada jotain aikaan eikä hinta oo ensimmäinen kriteeri niin hyprthem se on sitten.

Onhan tuo tietty hieno ja hyvä kone.

Oleellista plasmaleikkauksessa on se, että LAITTAA SEN MAAJOHDON kunnolla kiinni siihen plootuun. Jos ei laita, tai se nipistin on muuten huono, niin hommasta ei tule mitään. Ehkä Hypertermin paremmus johtuukin hyvästä maadoituksesta?

Tavallaan olet oikeassa, ellen väärin muista, Hyperthermin leikkuuprosessin napaisuus on eri  kuin muilla. Eli Hyperthermin kahvaa ei voi laittaa halpis härveliin.
Halpiskoneiden suuttimet on ilmeisen halpoja? Hyperin suuttimetkaan ihan mahdottomia maksa ja niillä leikkaa kauan, eikä tarvise miettiä mikä on oikea paine, kone säätää sen oikein. Suutin tuhoutuu myös leikkuu yrityksessä ilman ilmaa, ei tosin Hyperissä, ja mikä tärkein suutin on kosketus suutin. Ostakaa edes sellainen halpis kone jossa suuttimen voi laittaa kappaleeseen kiinni.
pessimisti ei pety!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Oisko se suutin + se elektrodi jotain 4-5€ tohon Telwiniin.

Tuo kosketussuutin on varmaan se taikasana helppoon työhön ja hyvään jälkeen. Toi kannateltava on joskus hankala pitää oikealla korkeudella ilman tukea. Tai sit se pomppii liikaa jos materiaalissa on pieniäkin möykkyjä.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Tuossa Geborassa pienempi suutin on sellainen "kruunupäinen" jota vedetään peltiä pitkin.
Isomman (1,2mm) kanssa käytetään irtojalkaa jota vedetään peltiä pitkin.

sepe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Tekeekö noilla alle tonnin halpisleikkureilla mitään.Jos tarve on leikata max 20 mm peltiä ja tarve ei ammattimaista.
esim tuo   http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/SuperCut50.html

Kyllä tekee mutta jos haluat leikata 20mm niin osta se 80 ei kannata yrittä säästää siinä itse maksoin n 5-6 vuotta sitten n 1100€ ja todella tyytyväinen olen ollut 20 mm rautaa olen nytkin leikannut ainakin 6-7 m melkein yhteen menoon ja olisiko suuttimia mennyt max 2 kpl, lisän pari kuvaa mitä olen värkkäillyt ja myös kuva missä leikattu 20mm levyä , ei onnistunut puhelimella kuvien laitto tuli vain VIRHE mutta koitan illemmalla lisätä

Viimeksi muokattu: 18.10.16 - klo:08:20 kirjoittanut sepe

sepe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Tekeekö noilla alle tonnin halpisleikkureilla mitään.Jos tarve on leikata max 20 mm peltiä ja tarve ei ammattimaista.
esim tuo   http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/SuperCut50.html

Kyllä tekee mutta jos haluat leikata 20mm niin osta se 80 ei kannata yrittä säästää siinä itse maksoin n 5-6 vuotta sitten n 1100€ ja todella tyytyväinen olen ollut 20 mm rautaa olen nytkin leikannut ainakin 6-7 metriä melkein yhteen menoon ja olisiko suuttimia mennyt max 2 kpl, lisän pari kuvaa mitä olen värkkäillyt ja myös kuva missä leikattu 20mm levyä , ei onnistunut puhelimella kuvien laitto tuli vain VIRHE mutta koitan illemmalla lisätä

sepe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Tekeekö noilla alle tonnin halpisleikkureilla mitään.Jos tarve on leikata max 20 mm peltiä ja tarve ei ammattimaista.
esim tuo   http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/SuperCut50.html

Kyllä tekee mutta jos haluat leikata 20mm niin osta se 80 ei kannata yrittä säästää siinä itse maksoin n 5-6 vuotta sitten n 1100€ ja todella tyytyväinen olen ollut 20 mm rautaa olen nytkin leikannut ainakin 6-7 m melkein yhteen menoon ja olisiko suuttimia mennyt max 2 kpl, lisän pari kuvaa mitä olen värkkäillyt ja myös kuva missä leikattu 20mm levyä , ei onnistunut puhelimella kuvien laitto tuli vain VIRHE mutta koitan illemmalla lisätä
http://aijaa.com/a/mCbUch    Tuolta löytyy nyt kuvia

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Tekeekö noilla alle tonnin halpisleikkureilla mitään.Jos tarve on leikata max 20 mm peltiä ja tarve ei ammattimaista.
esim tuo   http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/SuperCut50.html

Kyllä tekee mutta jos haluat leikata 20mm niin osta se 80 ei kannata yrittä säästää siinä itse maksoin n 5-6 vuotta sitten n 1100€ ja todella tyytyväinen olen ollut 20 mm rautaa olen nytkin leikannut ainakin 6-7 m melkein yhteen menoon ja olisiko suuttimia mennyt max 2 kpl, lisän pari kuvaa mitä olen värkkäillyt ja myös kuva missä leikattu 20mm levyä , ei onnistunut puhelimella kuvien laitto tuli vain VIRHE mutta koitan illemmalla lisätä
http://aijaa.com/a/mCbUch    Tuolta löytyy nyt kuvia

On kyl hyvää. 60A kone pystyy samaan 12 millin teräksissä, sit lähtee alareuna repeilemään
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Plasmaleikkuri maatilan pajaan ?
Plasmasta on varmaan niin monta mielipidettä kuin käyttäjääkin. Meillä pajalla 120 A Stahlwerk. Käytetään etupäässä kauharemonteissa, kun leikattava paikka on usein likainen ja saattaa olla myös huokoista hitsiä. 40 mm menee joten kuten, jälki ei päätä huimaa mutta irtoaa.
Alle 20 mm menee hyvin. Ei vain tahdo viitsiä viritellä pikku leikkuisiin, otetaan kaasu. Ja jos tarvitaan hyvä jälki yli 20 mm, otetaan kaasu, joka on noissa paksuuksissa myös nopeampi. Miinuksena plasmalla lisäksi voimakkaasti sinkoileva kipinäsuihku sekä höyrystyvä metalli, joten leikkaukset tehdään useimmiten ulkosalla.