• Tavallinen aihe

Aihe Tienvarsioja  (Luettu 10677 kertaa)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1430
Vs: Tienvarsioja
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella.

Kyllä tähän mennessä on saanut tehdä sellaiset ovat että vesi lähtee.

Sitten ollaan tietysti erikseen me joilla tuo tienhoitokunta on joko tieliikelaitos tai kunta/kaupunki. Auta armias jos itse menet kaivelemaan... Tosin täälläpäin (TM) kaivurikuskit sen verran valistuneita että ei niitä edes saa kaivamaan kun tietävät että siitä voi seurata ikävyyksiä. On täällä joku tosin kun on omalla kaivurilla ollut liikkeellä niin joutunut melkoisiin vaikeuksiin kun ei ole tiennyt mitä saa tehdä ja mitä ei. Käytännössä mitään ei saa tehdä. Vaikka oja olisi kuinka tukossa.

Kyllä tuossa Destian tie kulkee aukian läpi parista kohtaa. Käytännössä isännät pitää siinä ovat auki tai pitäisi riisiä ruveta viljelemään.

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4988
Vs: Tienvarsioja

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Ensimmäisestä perkaamisesta ilmoitin suullisesti tiemestarille, loput on sitten jatketulla luvalla. Ojan pohjalla olevasta vedestä mutisi (murentaa tierunkoa), kun tielaitoksen itse asentamat liittymärummut patosivat vettä. No, sitten tehtiin niihin "ohitusleikkaus", vesi ei enää seiso tienvarressa eikä ole kuullut mutinaakaan. Ja omasta pussista, ulkopuolisen rahan saaminen näihin hankkeisiin menee yleensä liian vaikeaksi.

AJL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 127
Vs: Tienvarsioja

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Ensimmäisestä perkaamisesta ilmoitin suullisesti tiemestarille, loput on sitten jatketulla luvalla. Ojan pohjalla olevasta vedestä mutisi (murentaa tierunkoa), kun tielaitoksen itse asentamat liittymärummut patosivat vettä. No, sitten tehtiin niihin "ohitusleikkaus", vesi ei enää seiso tienvarressa eikä ole kuullut mutinaakaan. Ja omasta pussista, ulkopuolisen rahan saaminen näihin hankkeisiin menee yleensä liian vaikeaksi.
Ihan omin luvin on perattu valtion tiehen rajaantuvien peltojen ojat, ei tuolta oo kukaan mitään kyselly tai valitellu. Ja eihän nuo tieojan perkaajat ees nykysin perkaa ojia, kun lähinnä vaan taputtelevat reunapalteet luiskaan. Nuihin tienhoitokuuntiin ei onneks oo tarvinnu sotkeentua eikä toivottavasti tarvii tulevaisuudessakaan.

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Tienvarsioja
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4988
Vs: Tienvarsioja
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7693
Vs: Tienvarsioja

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Ensimmäisestä perkaamisesta ilmoitin suullisesti tiemestarille, loput on sitten jatketulla luvalla. Ojan pohjalla olevasta vedestä mutisi (murentaa tierunkoa), kun tielaitoksen itse asentamat liittymärummut patosivat vettä. No, sitten tehtiin niihin "ohitusleikkaus", vesi ei enää seiso tienvarressa eikä ole kuullut mutinaakaan. Ja omasta pussista, ulkopuolisen rahan saaminen näihin hankkeisiin menee yleensä liian vaikeaksi.
Ihan omin luvin on perattu valtion tiehen rajaantuvien peltojen ojat, ei tuolta oo kukaan mitään kyselly tai valitellu. Ja eihän nuo tieojan perkaajat ees nykysin perkaa ojia, kun lähinnä vaan taputtelevat reunapalteet luiskaan. Nuihin tienhoitokuuntiin ei onneks oo tarvinnu sotkeentua eikä toivottavasti tarvii tulevaisuudessakaan.
Samaten kilsanverran on valtiontien ojaa perattu viimeisen kymmenenvuoden aikana. Joskus aikoinaan kysyttiin, ja tiemestari sanoi, ettei tie tarvitse ojia mutta kaivaa saa. Näihin ei oo mitään kysytty, mutta eipä ole kukaan valittantkaan. Pääosin sellaista kolminumeroisen tien ojaa, jossa 3000 ajoneuvoa vrk.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Tienvarsioja
Meillä tienparannuksen yhteydessä pihateiden rummut kaivoivat jotenkin auki, että siksi yksi naapurissa vieraillut auto jo oli pystyssä nokka montussa takapyörät ilmassa, ja piti nyppästä foortilla pois. Naapurien kanssa jutusteltiin, että ei ole hyvä. Kysyin sitten kaupungilta, ja vastasivat, että on valtiontie, ja että ELYkeskukseen pitää tehdä liittymän parannusilmoituspyyntö, joka maksaisi parisataa.

En sitten lomaketta täyttänyt, ja en myöskään tiedä, kuka on tuonut kuormat mursketta niihin liittymien päihin, uuden muovirummun pätkän päälle.

Naapuritkaan ei tiedä mitään. Siis tuliko tämä selväksi, ettei kukaan ole nähnyt mitään. Ei, ei ole.

-SS-

Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:23:15 kirjoittanut -SS-

82-90

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4962
  • vasikoita ottoo kualiin
Vs: Tienvarsioja
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?

Tizmalleen. Kävi kehverästi kahvilla kanootissa kaljassa järvellä mummun kanssa.
sano muujussi.  :D

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Tienvarsioja
Muistakaa sitten varoa niitä kaiken maailman kaapeleita siellä tien varsilla. Valokaapelin hitsaus 10 tai 20 k€. Kaapelinäyttö ilmainen.

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Tienvarsioja
Muistakaa sitten varoa niitä kaiken maailman kaapeleita siellä tien varsilla. Valokaapelin hitsaus 10 tai 20 k€. Kaapelinäyttö ilmainen.

Tai sitten kaapelinnäyttö ei ole edes mahdollinen... viimeksi kun lisäojia ajettiin ei suostuttu edes kaapelia näyttämään. Lähettivät kartan jossa kaapelin paikka erosi todellisesta paikasta sellasen vajaan 20 metriä, tienalitus piirretty väärään paikkaan eikä ilmajohdotkaan ollut oikeassa paikassa... onneksi oli vanha isäntä hengissä silloin, sanoi samantien ettei pidä paikkaansa tuo kartta. Ja onneksi salaojaporukalla omat näyttövehkeet mukana.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Tienvarsioja
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.
Mitään ei saisi tuolla alueella viljellä niin myrkyllistä tulee maataloustuotteista kun liikenne
on noin mahotonta.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51711
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tienvarsioja
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.
Mitään ei saisi tuolla alueella viljellä niin myrkyllistä tulee maataloustuotteista kun liikenne
on noin mahotonta.

Laita sää vaan kumisaapas vetovarren suojaks, dille...




Tässä kuvassa pumppu näkyy kauempaa ja kontio kumisaapas on vetovarren kidan suojana sen takia kun imuputki pyrkii siihen sotkeutumaan,keltaiset suojat on näköjään käännön letkuista valahtaneet tuohon alas

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=58942.msg1318191#msg1318191


HUHUHUHUHUUUUUUTONAURUA!!!!!!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Sivupersoona

  • Vieras
Vs: Tienvarsioja
Tiekunnan toimitsijamiehen virka on kyllä yksi paskamaisimmista hommista mitä voi olla. Se on sitä, vaikka olis kyseessä lyhytkin tie vähäisellä osakasmäärällä, jonkun isomman tien toimitsijamiehenä olo on varmasti silkkaa kidutusta.

Paskinta ei sinänsä ole ne tietyt rutiinit, vaan tämä, että kun laittaa maksulappuja, niin tietää että narinaa tulee, mut jos tietä ei hoideta, narinaa tulee tietenkin silloin enemmän, mut se osakkaiden perusasenne, että tien pitäisi olla ympärivuoden loistokunnossa, mutta se ei sais maksaa mitään, se on kaikkein paskinta. Ja myös se on paskamaista, että vaikka sovitaan tietyt hommat tehtävän talkoilla, esim. aurauskeppien laitto, niin kuitenkaan talkoisiin ei ketään ilmaannu, paitsi koollekutsuja,eli toimari itse.
Itseä vitut taa myös tämä, että tämän toimitsijamiehen tehtävien lisäksi,  olen suurin maksaja,



niin teen myös yksin käytännössä kaikki hommat, lanausta lukuunottamatta, muita ei tieasiat kiinnosta pätkääkään.

Olenkin suunnitellut, että lyön läskiksi tän homman, en hoida enää mitään tehtävää kunnolla, niin potkivat hommasta pois.





Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1430
Vs: Tienvarsioja
Kieltäytyminen tehtävästä riittää.
Yksityistielaki 58 pykälä:

Tiekunta voidaan perustaa vain tietoimituksessa tai tielautakunnan päätöksellä sen mukaan, kuin edellä on säädetty.

Tiekunnan toimitsijamies tai sen hoitokunnan jäsenet sekä näiden varamiehet valitaan enintään neljäksi vuodeksi kerrallaan. Mainittuihin tehtäviin voidaan valita muukin kuin tieosakas. Ketään ei saa valita tehtävään ilman hänen suostumustaan. (15.12.2000/1079)


Jos tiekunta ei saa valittua keskuudestaan toimitsijamiestä, tielautakunta valitsee sen. Yleensä ulkopuolisen tieisännöitsijän nykyään. Toimii kyllä, mutta tulee kalliiksi.

On niitä muitakin paskahommia, mutta olen kyllä vähän samaa mieltä tien hoidosta. Itse ajattelin, että hoitotyöt ulkoistetaan, hoitokunta vain tilaa työt. Siinäkin on ongelmansa, erityisesti löytää hyvät urakoitsijat.

Tuo narina on vain asia, jota tuntuu aina tulevan. Kannattaa vain lyhyesti selittää faktat, ja sanoa, että homma hoidetaan, kun kelit ovat kohdallaan /talous antaa myöten/urakoitsija ehtii, tms.

Meillä on 10 km tie ja n. 70 osakasta, joten kyllä asioista aina saa kuulla, ja kaikenlaisia ihmisiä tienvarteen sopii, mutta homma toimii kohtalaisesti.

Suurimpana maksajana olet kuitenkin roolissa, jossa voit määritellä tien kunnossapidon tasosta mahdollisimman asiallisesti. Jos lyöt homman läskiksi, ja sekä hallinto, että hoitotyöt siirretään ulkopuolisille, hoidon hinta nousee helposti dramaattisesti. Tuossa eräällä tiellä hoito ulkoistettiin, ja maksut loikkasivat pilviin. Muistaakseni lähes kolminkertaistuivat. Yhtäkkiä tiekunnasta taas löytyikin talkoohenkeä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11297
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tienvarsioja

Jos tiekunta ei saa valittua keskuudestaan toimitsijamiestä, tielautakunta valitsee sen. Yleensä ulkopuolisen tieisännöitsijän nykyään. Toimii kyllä, mutta tulee kalliiksi.
Tieisännöitsijä on yllättävän hyvä ratkaisu. Tottakai se tulee kalliiksi, mutta pakko maksaa, kun ei muuta voi. Pääsääntöisesti nämä hommat menee muuten sen hyväntahtoisimman ressukan piikkiin. Tyhmintä on just toi rutinoiden kuunteleminen, tieasioissa ihminen pystyy vajoamaan ihan lapasen tasolle, ei minkäänlaista käsitystä omasta vastuusta, saatikka siitä, miten pystyisi auttamaan yhteistä asiaa.