Agronet

Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: montöör - 11.10.16 - klo:13:05

Otsikko: Tienvarsioja
Kirjoitti: montöör - 11.10.16 - klo:13:05
Kysymys niille joiden pelto/ metsä rajoittuu yksityistiehen.
Kuinka ojankaivuukustannukset hoituvat. Maksaako tiekunta
kaiken vai jaetaanko maanomistajan kanssa hyödyn suhteessa.
Tästä on oletettavasti erilaisia käytäntöjä.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Don Essex - 11.10.16 - klo:13:33
Tiekunta, eli tieosakkaat maksavat yksityistien ojien kaivuun. Kustannusten jako tapahtuu siis yksiköiden kautta. Jos maanomistajalla on yksityistien tarpeista poikkeavaa ojan tarvetta, esimerkiksi tiekunnan tarvetta suuremman ojan kaivaminen, silloin maanomistaja maksaa ainakin ylimääräisen. Maanomistaja omistaa ojamaat. Jos maanomistaja ei kuitenkaan halua ojamaita pelloilleen tai metsiinsä, on tiekunnan ajatettava ne pois. Liittymärummut kuuluvat maanomistajalle, joka hankkii tarvittaessa uuden putken.

Meillä tiekunta maksaa ojien kaivuut tien varsilla. Maanomistajat ajavat yleensä talkoilla ojamaat pois. Tiekunta maksaa kaivinkonetyöt myös rummun vaihdossa, mutta maanomistaja hankkii rumpuputken. Tiekunta määrittelee rumpuputken koon. Kiviä ja juurakoita on yleensä sen verran, ettei juuri kukaan halua ojamaita omille mailleen.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: JD6630 - 11.10.16 - klo:14:17
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Yodavaari - 11.10.16 - klo:14:40
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella. Tieosakkaan on saatava hoitokunnan lupa ja ohjeet myös kiinteistönsä kohdalla olevien sivuojien perkaamiseen, vaikka tiekuntaa ei työstä laskutettaisikaan.

Jos ojittajan ja tienpitäjän välillä syntyy erimielisyyttä esim. ojan kaivuusta tai sillan ja rummun hoidosta, asia on saatettava kunnan ympäristölautakunnan ratkaistavaksi.

Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Terminator II - 11.10.16 - klo:18:31
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella. Tieosakkaan on saatava hoitokunnan lupa ja ohjeet myös kiinteistönsä kohdalla olevien sivuojien perkaamiseen, vaikka tiekuntaa ei työstä laskutettaisikaan.

Jos ojittajan ja tienpitäjän välillä syntyy erimielisyyttä esim. ojan kaivuusta tai sillan ja rummun hoidosta, asia on saatettava kunnan ympäristölautakunnan ratkaistavaksi.

Kyllä tähän mennessä on saanut tehdä sellaiset ovat että vesi lähtee.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: SKI - 11.10.16 - klo:19:37
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella. Tieosakkaan on saatava hoitokunnan lupa ja ohjeet myös kiinteistönsä kohdalla olevien sivuojien perkaamiseen, vaikka tiekuntaa ei työstä laskutettaisikaan.

Jos ojittajan ja tienpitäjän välillä syntyy erimielisyyttä esim. ojan kaivuusta tai sillan ja rummun hoidosta, asia on saatettava kunnan ympäristölautakunnan ratkaistavaksi.

Itse lähden aina siitä ajatuksesta, että se ketä maksaa myös kertoo mitä tehdään. Jos tiekunta haluaa ohjeistaa, osallistuu myös omalaoitteisesti kustannuksiin. Ojat on vähän samanlaisia ongelmia kuin tietkin, kukaan ei tarvitse kun kyse on kustannusten jakamisesta, mutta kaikki kyllä haluaa käyttää ja hyötyä sekä neuvoa.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Don Essex - 11.10.16 - klo:22:42
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella. Tieosakkaan on saatava hoitokunnan lupa ja ohjeet myös kiinteistönsä kohdalla olevien sivuojien perkaamiseen, vaikka tiekuntaa ei työstä laskutettaisikaan.

Jos ojittajan ja tienpitäjän välillä syntyy erimielisyyttä esim. ojan kaivuusta tai sillan ja rummun hoidosta, asia on saatettava kunnan ympäristölautakunnan ratkaistavaksi.

Itse lähden aina siitä ajatuksesta, että se ketä maksaa myös kertoo mitä tehdään. Jos tiekunta haluaa ohjeistaa, osallistuu myös omalaoitteisesti kustannuksiin. Ojat on vähän samanlaisia ongelmia kuin tietkin, kukaan ei tarvitse kun kyse on kustannusten jakamisesta, mutta kaikki kyllä haluaa käyttää ja hyötyä sekä neuvoa.

Kyllä Yodavaari on oikeassa. Maanomistaja kyllä omistaa maapohjan tiealueella, mutta lain mukaan sitä hallinnoi tiekunta. Tiekunnan, eli ensisijaisesti tien hoitokunnan tai isännöitsijän, tulee ohjeistaa tai hyväksyä maanomistajan toimet tiealueella, mihin kuuluu myös ojat. Tiekunta ei toki voi estää liittymien tekoa tai ojien suurentamista, mutta sen tulee katsoa, ettei yksityistielle aiheudu vahinkoa. Myöskään tiekunta ei saa aiheuttaa turhaa vahinkoa maanomistajille. Riitatapauksissa kysytään kunnan tielautakunnalta.

Ojat kyllä voivat aiheuttaa tosiaan monipuolisesti ongelmia. Esimerkiksi kiinteistön yläpuolisesta alueelta voi johtaa vedet kiinteistölle, ellei vaihtoehtoja muihin suuntiin ole. Kuitenkin yläpuolisen kiinteistön omistajan kustannuksella vedet tulee ohjata hallitusti ja sovitusti alapuolisen kiinteistön alueella. Vaikka alapuolisen kiinteistön omistaja joutuu neuvomaan ja jopa suostumaan vesien ohjaamiseen, maksamaan hän ei silti joudu.

Tietysti, jos tien oja on jo huonossa kunnossa, kannattaa olla yhteydessä hoitokuntaan. Voi olla, että oja tulee kaivettua kokonaan tiekunnan kustannuksella. Kannattaa keskustella ja sopia molemmin puolin. Hoitokunta ei ole tien omistaja, vaan tiekunta. Siellä kokouksessa voi ja kannattaa ottaa kantaa. Niissä kokouksissa kannattaa käydä. Niissä hoidetaan meidän yhteistä omaisuutta.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: peräkammarin poika - 11.10.16 - klo:22:55
Meidän yksityistiellä samat naamat ei anna kaivaa tienvarsiojia ja valittaa siitä kun tien pohja pettää ja lammikoita on tiellä.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Don Essex - 11.10.16 - klo:23:09
Maanomistaja ei voi estää tien hoitoa, ellei joukko heitä sitten ole tiekokouksessa enemmistönä. Tehkää tiekokouksessa päätös ojien kaivamisesta, ja antakaa valittajille valitusosoite, joka on kunnan tielautakunta. Laittakaa kokous kokoon ja kirjoittakaa pöytäkirja tarkasti ja oikein, niin lautakunta mahdollistaa ojien kaivuun.

Tietysti tulee ensisijaisesti edetä neuvotellen, mutta jos muu ei auta, niin sitten näin.

Niin toisaalta, jos tuo valittajaryhmä on tiekokouksessa enemmistönä, voi tappiollekin jäänyt osakas valittaa. Jos tie on hoidettu huonosti, voi lautakunta vaikuttaa myös siihen. Esimerkiksi uhkaamalla perua avustuksetja.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: SKI - 12.10.16 - klo:04:53
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella. Tieosakkaan on saatava hoitokunnan lupa ja ohjeet myös kiinteistönsä kohdalla olevien sivuojien perkaamiseen, vaikka tiekuntaa ei työstä laskutettaisikaan.

Jos ojittajan ja tienpitäjän välillä syntyy erimielisyyttä esim. ojan kaivuusta tai sillan ja rummun hoidosta, asia on saatettava kunnan ympäristölautakunnan ratkaistavaksi.

Itse lähden aina siitä ajatuksesta, että se ketä maksaa myös kertoo mitä tehdään. Jos tiekunta haluaa ohjeistaa, osallistuu myös omalaoitteisesti kustannuksiin. Ojat on vähän samanlaisia ongelmia kuin tietkin, kukaan ei tarvitse kun kyse on kustannusten jakamisesta, mutta kaikki kyllä haluaa käyttää ja hyötyä sekä neuvoa.

Kyllä Yodavaari on oikeassa. Maanomistaja kyllä omistaa maapohjan tiealueella, mutta lain mukaan sitä hallinnoi tiekunta. Tiekunnan, eli ensisijaisesti tien hoitokunnan tai isännöitsijän, tulee ohjeistaa tai hyväksyä maanomistajan toimet tiealueella, mihin kuuluu myös ojat. Tiekunta ei toki voi estää liittymien tekoa tai ojien suurentamista, mutta sen tulee katsoa, ettei yksityistielle aiheudu vahinkoa. Myöskään tiekunta ei saa aiheuttaa turhaa vahinkoa maanomistajille. Riitatapauksissa kysytään kunnan tielautakunnalta.

Ojat kyllä voivat aiheuttaa tosiaan monipuolisesti ongelmia. Esimerkiksi kiinteistön yläpuolisesta alueelta voi johtaa vedet kiinteistölle, ellei vaihtoehtoja muihin suuntiin ole. Kuitenkin yläpuolisen kiinteistön omistajan kustannuksella vedet tulee ohjata hallitusti ja sovitusti alapuolisen kiinteistön alueella. Vaikka alapuolisen kiinteistön omistaja joutuu neuvomaan ja jopa suostumaan vesien ohjaamiseen, maksamaan hän ei silti joudu.

Tietysti, jos tien oja on jo huonossa kunnossa, kannattaa olla yhteydessä hoitokuntaan. Voi olla, että oja tulee kaivettua kokonaan tiekunnan kustannuksella. Kannattaa keskustella ja sopia molemmin puolin. Hoitokunta ei ole tien omistaja, vaan tiekunta. Siellä kokouksessa voi ja kannattaa ottaa kantaa. Niissä kokouksissa kannattaa käydä. Niissä hoidetaan meidän yhteistä omaisuutta.

Tietenkään ei saa mennä aiheuttamaan vahinkoa puolin eikä toisin, mutta kyllä ilmoituksen pitää riittää näinkin yksinkertaisesta operaatiosta kuin ojan perkaus. Varsinkin jos tiekunta ei halua ko toimenpiteeseen osallistua. Itse huomannut, että helpoin ja vähiten riitainen tie on kuitenkin loppujenlopuksi se että itse maksaa kaivurin eikä turhia kysele jos kyse vaan ojan perkaamisesta.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Don Essex - 12.10.16 - klo:06:04
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella. Tieosakkaan on saatava hoitokunnan lupa ja ohjeet myös kiinteistönsä kohdalla olevien sivuojien perkaamiseen, vaikka tiekuntaa ei työstä laskutettaisikaan.

Jos ojittajan ja tienpitäjän välillä syntyy erimielisyyttä esim. ojan kaivuusta tai sillan ja rummun hoidosta, asia on saatettava kunnan ympäristölautakunnan ratkaistavaksi.

Itse lähden aina siitä ajatuksesta, että se ketä maksaa myös kertoo mitä tehdään. Jos tiekunta haluaa ohjeistaa, osallistuu myös omalaoitteisesti kustannuksiin. Ojat on vähän samanlaisia ongelmia kuin tietkin, kukaan ei tarvitse kun kyse on kustannusten jakamisesta, mutta kaikki kyllä haluaa käyttää ja hyötyä sekä neuvoa.

Kyllä Yodavaari on oikeassa. Maanomistaja kyllä omistaa maapohjan tiealueella, mutta lain mukaan sitä hallinnoi tiekunta. Tiekunnan, eli ensisijaisesti tien hoitokunnan tai isännöitsijän, tulee ohjeistaa tai hyväksyä maanomistajan toimet tiealueella, mihin kuuluu myös ojat. Tiekunta ei toki voi estää liittymien tekoa tai ojien suurentamista, mutta sen tulee katsoa, ettei yksityistielle aiheudu vahinkoa. Myöskään tiekunta ei saa aiheuttaa turhaa vahinkoa maanomistajille. Riitatapauksissa kysytään kunnan tielautakunnalta.

Ojat kyllä voivat aiheuttaa tosiaan monipuolisesti ongelmia. Esimerkiksi kiinteistön yläpuolisesta alueelta voi johtaa vedet kiinteistölle, ellei vaihtoehtoja muihin suuntiin ole. Kuitenkin yläpuolisen kiinteistön omistajan kustannuksella vedet tulee ohjata hallitusti ja sovitusti alapuolisen kiinteistön alueella. Vaikka alapuolisen kiinteistön omistaja joutuu neuvomaan ja jopa suostumaan vesien ohjaamiseen, maksamaan hän ei silti joudu.

Tietysti, jos tien oja on jo huonossa kunnossa, kannattaa olla yhteydessä hoitokuntaan. Voi olla, että oja tulee kaivettua kokonaan tiekunnan kustannuksella. Kannattaa keskustella ja sopia molemmin puolin. Hoitokunta ei ole tien omistaja, vaan tiekunta. Siellä kokouksessa voi ja kannattaa ottaa kantaa. Niissä kokouksissa kannattaa käydä. Niissä hoidetaan meidän yhteistä omaisuutta.

Tietenkään ei saa mennä aiheuttamaan vahinkoa puolin eikä toisin, mutta kyllä ilmoituksen pitää riittää näinkin yksinkertaisesta operaatiosta kuin ojan perkaus. Varsinkin jos tiekunta ei halua ko toimenpiteeseen osallistua. Itse huomannut, että helpoin ja vähiten riitainen tie on kuitenkin loppujenlopuksi se että itse maksaa kaivurin eikä turhia kysele jos kyse vaan ojan perkaamisesta.

No kyllä minustakin tuon ilmoituksen pitää riittää. Tien hoitokunta sitten reagoi, jos näkee sen aiheelliseksi.
Pääasia, että tie tulee hoidettua, eikä jää sanomista puolin tai toisin.

Olisi kuitenkin hyvä, että ilmoitettaisi hoitokunnalle asioista. Meillä on ollut tilanteita, jossa osakkaan toiminta on aiheuttanut ongelmia tienpitoon. Sinänsä osakas ei ole tehnyt mitään väärin, mutta tiekunta on joutunut maksamaan turhista urakoitsijoiden käynneistä, kun osakas on tehnyt jotain, jonka tiekunta on jo tilannut tietä hoitavan urakoitsijan korjaamaan. Tämähän on tietysti tiekunnan etu, että osakkaat hoitavat tietä, mutta jos työstä olisi ilmoitettu hoitokunnalle, ei olisi tarvinnut tilata kunnossapitoa kyseisessä tilanteessa. Viestintä on hyvä ja tarpeellinen tapa joka tapauksessa.

Jos osakas vain ottaa ja kaivaa ojan ilmoittamatta hoitokunnalle asiasta, voi käydä vaikka niin, että hetken päästä ilmestyy paikalle hoitokunnan tilaama kaivuri ja mahdollisesti maansiirtokalustoa, joka sitten lähtee pois ja laskuttaa silti siirroista ym. Toki, jos muualla on kaivuuta, voi sieltä jataa kunnossapitoa. Silti se aiheuttaa välillä hankalia tilanteita hoitokunnalle. Siksi ainakin ilmoitus olisi hyvä tehdä.

Uskon että vuoropuhelu osakkaan ja hoitokunnan kesken olisi aina paras ratkaisu kaikissa tapauksissa.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Muujussi - 12.10.16 - klo:07:29
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella.

Kyllä tähän mennessä on saanut tehdä sellaiset ovat että vesi lähtee.

Sitten ollaan tietysti erikseen me joilla tuo tienhoitokunta on joko tieliikelaitos tai kunta/kaupunki. Auta armias jos itse menet kaivelemaan... Tosin täälläpäin (TM) kaivurikuskit sen verran valistuneita että ei niitä edes saa kaivamaan kun tietävät että siitä voi seurata ikävyyksiä. On täällä joku tosin kun on omalla kaivurilla ollut liikkeellä niin joutunut melkoisiin vaikeuksiin kun ei ole tiennyt mitä saa tehdä ja mitä ei. Käytännössä mitään ei saa tehdä. Vaikka oja olisi kuinka tukossa.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Terminator II - 12.10.16 - klo:10:12
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella.

Kyllä tähän mennessä on saanut tehdä sellaiset ovat että vesi lähtee.

Sitten ollaan tietysti erikseen me joilla tuo tienhoitokunta on joko tieliikelaitos tai kunta/kaupunki. Auta armias jos itse menet kaivelemaan... Tosin täälläpäin (TM) kaivurikuskit sen verran valistuneita että ei niitä edes saa kaivamaan kun tietävät että siitä voi seurata ikävyyksiä. On täällä joku tosin kun on omalla kaivurilla ollut liikkeellä niin joutunut melkoisiin vaikeuksiin kun ei ole tiennyt mitä saa tehdä ja mitä ei. Käytännössä mitään ei saa tehdä. Vaikka oja olisi kuinka tukossa.

Kyllä tuossa Destian tie kulkee aukian läpi parista kohtaa. Käytännössä isännät pitää siinä ovat auki tai pitäisi riisiä ruveta viljelemään.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: JösseJänis - 12.10.16 - klo:13:25
Meillä kun on lähes kaikki pellot yksityistien varrella, niin kysymyksen asettelu on kovin tuttu ja vastaus on helppo juttu.

Tiekunta maksaa, kun tienvarsiojat kaivetaan. Se on yksinkertainen juttu. Toisaalta suurimmat omistajat eli tässä tapauksessa mr. Janis himself maksaa tiemaksua eniten, joten sikälihän se sitten kiertyy takaisin omaan lompakkoon. Mitä vähemmän on manttaaleita, sitä vähemmän on intressiä ojituksiin, mutta sitä vähemmän on myös maksettavaa. Ei näistä meillä isoa riitaa ole aikaiseksi saatu, mutta jos kellä on riitelylle altis mieli, niin ainahan syy löytyy. 
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: JD6630 - 12.10.16 - klo:17:51
Onneksi kaikki tiet on omia, vuokranantajan tai valtion piikkiin hoidettavia, elämä on ilmeisesti paljon helpompaa näin :P
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Don Essex - 12.10.16 - klo:18:32
Entä jos tiekunta ei koe ojan kaivuuta tarpeelliseksi?

Helpoimmalta tuntuis et kaivaa vaan omalla kustanteella jos ei kovin pitkä pätkä ole kyseessä.
Ei sinne ominpäin saa mennä kaivamaan.

Tieosakkaalla ei ilman hoitokunnan tilausta tai lupaa ole oikeutta tehdä kunnossapito- tai perusparannustöitä tiealueella.

Kyllä tähän mennessä on saanut tehdä sellaiset ovat että vesi lähtee.

Sitten ollaan tietysti erikseen me joilla tuo tienhoitokunta on joko tieliikelaitos tai kunta/kaupunki. Auta armias jos itse menet kaivelemaan... Tosin täälläpäin (TM) kaivurikuskit sen verran valistuneita että ei niitä edes saa kaivamaan kun tietävät että siitä voi seurata ikävyyksiä. On täällä joku tosin kun on omalla kaivurilla ollut liikkeellä niin joutunut melkoisiin vaikeuksiin kun ei ole tiennyt mitä saa tehdä ja mitä ei. Käytännössä mitään ei saa tehdä. Vaikka oja olisi kuinka tukossa.

Kyllä tuossa Destian tie kulkee aukian läpi parista kohtaa. Käytännössä isännät pitää siinä ovat auki tai pitäisi riisiä ruveta viljelemään.

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Petri - 12.10.16 - klo:21:51

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Ensimmäisestä perkaamisesta ilmoitin suullisesti tiemestarille, loput on sitten jatketulla luvalla. Ojan pohjalla olevasta vedestä mutisi (murentaa tierunkoa), kun tielaitoksen itse asentamat liittymärummut patosivat vettä. No, sitten tehtiin niihin "ohitusleikkaus", vesi ei enää seiso tienvarressa eikä ole kuullut mutinaakaan. Ja omasta pussista, ulkopuolisen rahan saaminen näihin hankkeisiin menee yleensä liian vaikeaksi.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: AJL - 13.10.16 - klo:19:44

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Ensimmäisestä perkaamisesta ilmoitin suullisesti tiemestarille, loput on sitten jatketulla luvalla. Ojan pohjalla olevasta vedestä mutisi (murentaa tierunkoa), kun tielaitoksen itse asentamat liittymärummut patosivat vettä. No, sitten tehtiin niihin "ohitusleikkaus", vesi ei enää seiso tienvarressa eikä ole kuullut mutinaakaan. Ja omasta pussista, ulkopuolisen rahan saaminen näihin hankkeisiin menee yleensä liian vaikeaksi.
Ihan omin luvin on perattu valtion tiehen rajaantuvien peltojen ojat, ei tuolta oo kukaan mitään kyselly tai valitellu. Ja eihän nuo tieojan perkaajat ees nykysin perkaa ojia, kun lähinnä vaan taputtelevat reunapalteet luiskaan. Nuihin tienhoitokuuntiin ei onneks oo tarvinnu sotkeentua eikä toivottavasti tarvii tulevaisuudessakaan.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Muujussi - 13.10.16 - klo:21:12
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Petri - 13.10.16 - klo:22:27
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Make - 13.10.16 - klo:22:54

Meilläkin oli aikoinaan vuokralohko valtatien varressa, eikä lupaa ojan perkaukseen saatu. Homma ratkaistiin lainaamalla 20" raivausaura, jolla tehtiin "reilun kokoinen lopetusvako".:-)
Ensimmäisestä perkaamisesta ilmoitin suullisesti tiemestarille, loput on sitten jatketulla luvalla. Ojan pohjalla olevasta vedestä mutisi (murentaa tierunkoa), kun tielaitoksen itse asentamat liittymärummut patosivat vettä. No, sitten tehtiin niihin "ohitusleikkaus", vesi ei enää seiso tienvarressa eikä ole kuullut mutinaakaan. Ja omasta pussista, ulkopuolisen rahan saaminen näihin hankkeisiin menee yleensä liian vaikeaksi.
Ihan omin luvin on perattu valtion tiehen rajaantuvien peltojen ojat, ei tuolta oo kukaan mitään kyselly tai valitellu. Ja eihän nuo tieojan perkaajat ees nykysin perkaa ojia, kun lähinnä vaan taputtelevat reunapalteet luiskaan. Nuihin tienhoitokuuntiin ei onneks oo tarvinnu sotkeentua eikä toivottavasti tarvii tulevaisuudessakaan.
Samaten kilsanverran on valtiontien ojaa perattu viimeisen kymmenenvuoden aikana. Joskus aikoinaan kysyttiin, ja tiemestari sanoi, ettei tie tarvitse ojia mutta kaivaa saa. Näihin ei oo mitään kysytty, mutta eipä ole kukaan valittantkaan. Pääosin sellaista kolminumeroisen tien ojaa, jossa 3000 ajoneuvoa vrk.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: -SS- - 13.10.16 - klo:23:08
Meillä tienparannuksen yhteydessä pihateiden rummut kaivoivat jotenkin auki, että siksi yksi naapurissa vieraillut auto jo oli pystyssä nokka montussa takapyörät ilmassa, ja piti nyppästä foortilla pois. Naapurien kanssa jutusteltiin, että ei ole hyvä. Kysyin sitten kaupungilta, ja vastasivat, että on valtiontie, ja että ELYkeskukseen pitää tehdä liittymän parannusilmoituspyyntö, joka maksaisi parisataa.

En sitten lomaketta täyttänyt, ja en myöskään tiedä, kuka on tuonut kuormat mursketta niihin liittymien päihin, uuden muovirummun pätkän päälle.

Naapuritkaan ei tiedä mitään. Siis tuliko tämä selväksi, ettei kukaan ole nähnyt mitään. Ei, ei ole.

-SS-
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: 82-90 - 13.10.16 - klo:23:15
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?

Tizmalleen. Kävi kehverästi kahvilla kanootissa kaljassa järvellä mummun kanssa.
sano muujussi.  :D
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: mies - 14.10.16 - klo:12:21
Muistakaa sitten varoa niitä kaiken maailman kaapeleita siellä tien varsilla. Valokaapelin hitsaus 10 tai 20 k€. Kaapelinäyttö ilmainen.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: SKI - 14.10.16 - klo:16:37
Muistakaa sitten varoa niitä kaiken maailman kaapeleita siellä tien varsilla. Valokaapelin hitsaus 10 tai 20 k€. Kaapelinäyttö ilmainen.

Tai sitten kaapelinnäyttö ei ole edes mahdollinen... viimeksi kun lisäojia ajettiin ei suostuttu edes kaapelia näyttämään. Lähettivät kartan jossa kaapelin paikka erosi todellisesta paikasta sellasen vajaan 20 metriä, tienalitus piirretty väärään paikkaan eikä ilmajohdotkaan ollut oikeassa paikassa... onneksi oli vanha isäntä hengissä silloin, sanoi samantien ettei pidä paikkaansa tuo kartta. Ja onneksi salaojaporukalla omat näyttövehkeet mukana.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: SAS - 24.10.16 - klo:20:31
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.
Mitään ei saisi tuolla alueella viljellä niin myrkyllistä tulee maataloustuotteista kun liikenne
on noin mahotonta.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: SKN - 24.10.16 - klo:20:49
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.
Mitään ei saisi tuolla alueella viljellä niin myrkyllistä tulee maataloustuotteista kun liikenne
on noin mahotonta.

Laita sää vaan kumisaapas vetovarren suojaks, dille...




Tässä kuvassa pumppu näkyy kauempaa ja kontio kumisaapas on vetovarren kidan suojana sen takia kun imuputki pyrkii siihen sotkeutumaan,keltaiset suojat on näköjään käännön letkuista valahtaneet tuohon alas

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=58942.msg1318191#msg1318191


HUHUHUHUHUUUUUUTONAURUA!!!!!!
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Sivupersoona - 30.10.16 - klo:23:58
Tiekunnan toimitsijamiehen virka on kyllä yksi paskamaisimmista hommista mitä voi olla. Se on sitä, vaikka olis kyseessä lyhytkin tie vähäisellä osakasmäärällä, jonkun isomman tien toimitsijamiehenä olo on varmasti silkkaa kidutusta.

Paskinta ei sinänsä ole ne tietyt rutiinit, vaan tämä, että kun laittaa maksulappuja, niin tietää että narinaa tulee, mut jos tietä ei hoideta, narinaa tulee tietenkin silloin enemmän, mut se osakkaiden perusasenne, että tien pitäisi olla ympärivuoden loistokunnossa, mutta se ei sais maksaa mitään, se on kaikkein paskinta. Ja myös se on paskamaista, että vaikka sovitaan tietyt hommat tehtävän talkoilla, esim. aurauskeppien laitto, niin kuitenkaan talkoisiin ei ketään ilmaannu, paitsi koollekutsuja,eli toimari itse.
Itseä vitut taa myös tämä, että tämän toimitsijamiehen tehtävien lisäksi,  olen suurin maksaja,



niin teen myös yksin käytännössä kaikki hommat, lanausta lukuunottamatta, muita ei tieasiat kiinnosta pätkääkään.

Olenkin suunnitellut, että lyön läskiksi tän homman, en hoida enää mitään tehtävää kunnolla, niin potkivat hommasta pois.





Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Don Essex - 31.10.16 - klo:06:03
Kieltäytyminen tehtävästä riittää.
Yksityistielaki 58 pykälä:

Tiekunta voidaan perustaa vain tietoimituksessa tai tielautakunnan päätöksellä sen mukaan, kuin edellä on säädetty.

Tiekunnan toimitsijamies tai sen hoitokunnan jäsenet sekä näiden varamiehet valitaan enintään neljäksi vuodeksi kerrallaan. Mainittuihin tehtäviin voidaan valita muukin kuin tieosakas. Ketään ei saa valita tehtävään ilman hänen suostumustaan. (15.12.2000/1079)


Jos tiekunta ei saa valittua keskuudestaan toimitsijamiestä, tielautakunta valitsee sen. Yleensä ulkopuolisen tieisännöitsijän nykyään. Toimii kyllä, mutta tulee kalliiksi.

On niitä muitakin paskahommia, mutta olen kyllä vähän samaa mieltä tien hoidosta. Itse ajattelin, että hoitotyöt ulkoistetaan, hoitokunta vain tilaa työt. Siinäkin on ongelmansa, erityisesti löytää hyvät urakoitsijat.

Tuo narina on vain asia, jota tuntuu aina tulevan. Kannattaa vain lyhyesti selittää faktat, ja sanoa, että homma hoidetaan, kun kelit ovat kohdallaan /talous antaa myöten/urakoitsija ehtii, tms.

Meillä on 10 km tie ja n. 70 osakasta, joten kyllä asioista aina saa kuulla, ja kaikenlaisia ihmisiä tienvarteen sopii, mutta homma toimii kohtalaisesti.

Suurimpana maksajana olet kuitenkin roolissa, jossa voit määritellä tien kunnossapidon tasosta mahdollisimman asiallisesti. Jos lyöt homman läskiksi, ja sekä hallinto, että hoitotyöt siirretään ulkopuolisille, hoidon hinta nousee helposti dramaattisesti. Tuossa eräällä tiellä hoito ulkoistettiin, ja maksut loikkasivat pilviin. Muistaakseni lähes kolminkertaistuivat. Yhtäkkiä tiekunnasta taas löytyikin talkoohenkeä.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: kylmis - 31.10.16 - klo:06:38

Jos tiekunta ei saa valittua keskuudestaan toimitsijamiestä, tielautakunta valitsee sen. Yleensä ulkopuolisen tieisännöitsijän nykyään. Toimii kyllä, mutta tulee kalliiksi.
Tieisännöitsijä on yllättävän hyvä ratkaisu. Tottakai se tulee kalliiksi, mutta pakko maksaa, kun ei muuta voi. Pääsääntöisesti nämä hommat menee muuten sen hyväntahtoisimman ressukan piikkiin. Tyhmintä on just toi rutinoiden kuunteleminen, tieasioissa ihminen pystyy vajoamaan ihan lapasen tasolle, ei minkäänlaista käsitystä omasta vastuusta, saatikka siitä, miten pystyisi auttamaan yhteistä asiaa.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: Muujussi - 31.10.16 - klo:07:49
Täällä osansa nihkeyteen saattaa tehdä se että näillä nurkilla liikennetiheys on keskimäärin about 7.000 autoa vuorokaudessa. Vuoden ympäri. Jokaisena päivän. Pelkästään tuo tasaisena virtana tarkoittaa sellaisen 4-5 autoa minuutissa. Joka minuutti. Vuorokauden ympäri. Jos tuosta liikenteesta vaikkapa noin 70% ajoittuu arkipäiviin 07-17 niin se tarkoittaisi noin 8 autoa minuutissa tuona (työ)aikana eli auto joka kahdeksas sekunti. Saattaa olla että tienpitäjä suhtautuu asiaan turvallisuusnäkökohdista?
Jos se kaivusi heiluu siellä pellon puolella, niin yhteentörmäyksen sattuessa ollaan jo aika ongelmissa.

Ja tiedän, että tienvarsiojan vastapenkka pitäisi olla loiva, jotta ulosajotilanteessa ei tömähtäisi. Ihan tielaitoksen ohjeiden mukaan. Mutta kun itse perkasivat pari vuotta sitten noita, ei ohjeista ollut tietoakaan. Joten ajattelin olla itsekin tietämätön.
Mitään ei saisi tuolla alueella viljellä niin myrkyllistä tulee maataloustuotteista kun liikenne on noin mahotonta.

Joskus mietiskelin että jos polttoaineeseen vielä lisättäisiin lyijyä niin näillä liikennemäärillä voisi oikeasti olla mielenkiintoista. Varmaan siitä vieläkin jotakin tulee, polttoaineesta, renkaista ja muusta. Mutta uskoisinpa että se että jätetään 10-50 metriä tien vierestä viljelemättä niin ei olisi suurempaa vaikutusta kansanterveyteen? Laimenee niin paljon noi mahdolliset pitoisuudet.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: alpo10 - 31.10.16 - klo:09:39
Muistakaa sitten varoa niitä kaiken maailman kaapeleita siellä tien varsilla. Valokaapelin hitsaus 10 tai 20 k€. Kaapelinäyttö ilmainen.

Tai sitten kaapelinnäyttö ei ole edes mahdollinen... viimeksi kun lisäojia ajettiin ei suostuttu edes kaapelia näyttämään. Lähettivät kartan jossa kaapelin paikka erosi todellisesta paikasta sellasen vajaan 20 metriä, tienalitus piirretty väärään paikkaan eikä ilmajohdotkaan ollut oikeassa paikassa... onneksi oli vanha isäntä hengissä silloin, sanoi samantien ettei pidä paikkaansa tuo kartta. Ja onneksi salaojaporukalla omat näyttövehkeet mukana.
mielenkiintoinen tapaus, mitähän olisi tapahtunut, jos ihan eri paikasta löytyy kaapeli, joka menee poikki. Kummalla olisi vastuu, kartan lähettäneellä johdon omistajalla vai kaivajalla? Tätä miettii varmaan moni tällä hetkellä, kun Carunalla ainakin on menossa suuret maakaapeloinnit ja johtoja halutaan kaivaa peltojen reunoihin... miten tarkka on dokumentointi ja millainen sijaintitieto jää maanomistajalle? Vuokrasopimukseen liitteeksi tulee ainakin ensin joku suunnitelmaluonnos johdon sijoittamisesta.

Näillä asioilla on ajan kuluessa taipumus unohtua....
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: SKI - 31.10.16 - klo:20:29
Muistakaa sitten varoa niitä kaiken maailman kaapeleita siellä tien varsilla. Valokaapelin hitsaus 10 tai 20 k€. Kaapelinäyttö ilmainen.

Tai sitten kaapelinnäyttö ei ole edes mahdollinen... viimeksi kun lisäojia ajettiin ei suostuttu edes kaapelia näyttämään. Lähettivät kartan jossa kaapelin paikka erosi todellisesta paikasta sellasen vajaan 20 metriä, tienalitus piirretty väärään paikkaan eikä ilmajohdotkaan ollut oikeassa paikassa... onneksi oli vanha isäntä hengissä silloin, sanoi samantien ettei pidä paikkaansa tuo kartta. Ja onneksi salaojaporukalla omat näyttövehkeet mukana.
mielenkiintoinen tapaus, mitähän olisi tapahtunut, jos ihan eri paikasta löytyy kaapeli, joka menee poikki. Kummalla olisi vastuu, kartan lähettäneellä johdon omistajalla vai kaivajalla? Tätä miettii varmaan moni tällä hetkellä, kun Carunalla ainakin on menossa suuret maakaapeloinnit ja johtoja halutaan kaivaa peltojen reunoihin... miten tarkka on dokumentointi ja millainen sijaintitieto jää maanomistajalle? Vuokrasopimukseen liitteeksi tulee ainakin ensin joku suunnitelmaluonnos johdon sijoittamisesta.

Näillä asioilla on ajan kuluessa taipumus unohtua....

Jaa a, tiedä sitten kuka olisi korvannut ja mitä jos olisi kaapeli mennyt poikki. Kaikki kiitos ja kunnia kaivurikuskille joka meni 14 kertaa kaapelin alta, kerran oli lähellä kun olivat ilmeisesti heittäneet löysät kiepille kaivantoon ja yhdestä kohtaa kaapelit oli niin ylhäällä että olisi myyräaurallakin voinut mennä poikki.
Tästä viisastuneena on itsellä perimätietona kaikki omallapuolella olevat maakaapelit piirrettynä karttaan, ja suurinpiirtein koko kylän vesijohdotkin tiedossa kun sitäkään tietoa ei kovin monella enää ole miten putket menee pitkin peltoja.
Otsikko: Vs: Tienvarsioja
Kirjoitti: -SS- - 01.11.16 - klo:00:13
Joo eikä meilläkään ole aikaa kuin jotain 40 vuotta osuuskunnan vesijohdon vetämisestä. Silti viemäriurakka katkoi johdon varmaan parissa paikkaa. Pihalla näytin sormella, kun muistan, mihin edesmennyt naapurin isäntä putosi satakuusvitosella, kun täytti kaivantoa, hyvin päästiin ohittamaan ne vedot.

On muuten aika pelottava ajatus, jos kytkevätkin ristiin, mustaa muoviputkea kumpikin. Mjääh yäk !

-SS-