Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesälaadulla talveen?  (Luettu 21603 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kesälaadulla talveen?
Liittyen polttoainelaatujen eroavaisuuksista huolimatta niiden yllättävään monikäyttöisyyteen:


Lapin Lennoston kerosiinivarkausjutussa pääsyytetyt, Lennoston autonkuljettaja ja kuljetusupseeri tunnustivat ottaneensa kerosiinia, mutta vähemmän kuin mitä poliisitutkinnassa on ilmennyt.

Rovaniemen käräjäoikeudessa tiistaina alkaneessa oikeudenistunnossa johtava kihlakunnansyyttäjä Matti Loponen vaati autonkuljettajalle rangaistusta törkeästä kavalluksesta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta sekä kuljetusupseerille rangaistusta törkeästä kavalluksesta, törkeästä palvelurikkomuksesta sekä veropetoksesta.

Lisäksi rangaistusta vaaditaan kerosiinia välittäneelle tervolalaiselle yrittäjälle vähäisemmästä rikkomuksesta Lennoston eläkeläiselle.

Keskiviikkona päättyvään kerosiinivarkausoikeudenkäyntiin ei ole enää tulossa lisää syytteitä, mutta Lapin lennostoa epäillään verottoman lentopolttoaineen, kerosiinin laajamittaisesta käyttämisestä autoissa ja lämmityksessä.

Kerosiinia epäillään käytetyn vuosikymmenten ajan ilmavoimien Lapinmaja-säätiön kiinteistön lämmityksessä arviolta 300 000 litraa.

Ainetta on kuljetettu Lennoston omalla kalustolla yli 300 kilometrin päähän Inariin. Verottoman polttoaineen käytöstä tullihallitus on jo lähettänyt noin 49 000 euron jälkiverolaskun ilmavoimille.

Lisäksi epäillään, että kolmisenkymmentä lappilaista liikennöitsijää, urakoitsijaa ja ulkopuolista henkilöä olisi ostanut pimeää polttoainetta. Molemmat tapaukset ovat edenneet syyteharkintaan.

Kerosiinivarkaus paljastui syksyllä 2001. Syytteen mukaan autonkuljettaja, kuljetusupseeri ja siviilihenkilö ovat yhdessä anastaneet hallussaan ollutta ilmavoimien omistamaa kerosiinia runsaat 150 000 litraa, josta suurimman osan syytetyt myivät eteenpäin ja käyttivät osan itse.

Tekoa syyttäjä piti suunnitelmallisena ja siinä käytettiin hyväksi erityisen vastuullista asemaa. Kavalluksen kohteena oli erittäin arvokas omaisuus.

Rikoksen tuottamaksi taloudelliseksi hyödyksi pääsyytetyille ja siviilimiehelle on arvioitu vajaa 68 000 euroa. Lennoston eläkeläinen oli käyttänyt varastamaansa kerosiinia traktorissaan noin 3 800 euron arvosta.

Törkeästä kavalluksesta voidaan tuomita neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta. Autonkuljettaja ja kuljetusupseeri ovat olleet virasta pidätettynä tutkimuksen ajan. Syyttäjä vaatii, että he menettävät virkansa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kerosiinivarkausjutun-paatekijat-tunnustivat/518716/


Kerosiinin "voiteluteho" on erinomainen. Käy jokaiseen kulkineeseen ja kaasuöljyn mahdolliseen käyttökohteeseen... Melko turhaa täällä kinastella mitättömästä talvi- ja kesälaadun erosta.

Mulle taas polttoaine kuski kerran kertoi että pirulista ainetta. Oikeasti kerää kosteutta verrattuna ,muihin polttonesteisiin.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺

Varmaan onkin niissä olosuhteissa missä sitä on tarkoitettu käytettävän. Bensiininkin laatu vaihtelee vuodenaikojen mukaan.
pessimisti ei pety!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺

Varmaan onkin niissä olosuhteissa missä sitä on tarkoitettu käytettävän. Bensiininkin laatu vaihtelee vuodenaikojen mukaan.



?? ?? ??
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺

Varmaan onkin niissä olosuhteissa missä sitä on tarkoitettu käytettävän. Bensiininkin laatu vaihtelee vuodenaikojen mukaan.



?? ?? ??

Toihan on ku yks klaanilaisemme joka on törmänny toisen klaanilaisemme kerittimeen aamuyön pikkutunteina.

Illalla pylly paljaana paljussa ja aamulla sängyssä sivut paljaana...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺

Varmaan onkin niissä olosuhteissa missä sitä on tarkoitettu käytettävän. Bensiininkin laatu vaihtelee vuodenaikojen mukaan.

Eli talvella talvilaatu voitelee tarpeeksi mutta kesällä ei? Mihin tämä perustuu?

Kysyin tuon öljy-yhtiöstä. Tuskin ne ihan puutaheinää uskaltaisi sanoa.
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20062
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺

Varmaan onkin niissä olosuhteissa missä sitä on tarkoitettu käytettävän. Bensiininkin laatu vaihtelee vuodenaikojen mukaan.

Eli talvella talvilaatu voitelee tarpeeksi mutta kesällä ei? Mihin tämä perustuu?

Kysyin tuon öljy-yhtiöstä. Tuskin ne ihan puutaheinää uskaltaisi sanoa.

Tästähän ei synny valmista, unohda. Parafiiniuskomus on niin vahva, että se on ihmisen intuitiossa sisäänrakennettuna, että millään puheella ei asiaa voida kääntää.

On vaan jännättävä joka suojakelillä autonsa kanssa, milloin se pumppu leikkaa kiinni.

-SS-

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Kesälaadulla talveen?
Talvilaadun käyttö kesällä on sekä rahan että uusiutumattoman luonnonvaran tuhlausta. Päivän hinnoilla

Nesteen POLTTOÖLJY -29/-34 maksaa 2,313 senttiä / MJ
Nesteen POLTTOÖLJY -5/-15  maksaa  2,156 senttiä / MJ

Talvilaadussa sama energia maksaa 7,3 % enemmän.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Kesälaadulla talveen?
Onko se nyt niin helvetin vaikeeta käsittää että kesälaatu alka hyytymään ilmojen viiletessä, mutta joka helvetin jokasyksynen ongelma se joillakin on.Kesälaatu vaan ajetaan koneen tankista loppuun ja sit tankataan talvilaadulla neljännekseen,ehkä vähempi ... sit ajellaan tuolla moskalla kunnes pitää tankata ja sit taas puolilleen talvilaatua.Ja nimen omaan ennekuin alkaa kunnon kylmät.Lämpötilat plussan puolella niin kyllä tuo kesälöpö sekoittuu siihen talvilöpöön vielä.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?

Ulkomaan pellet ei vaan osaa tutkia yksinkertaista asiaa.

Mutta nämä mainitsemani olisivat Agronet-yliopistossa mahdollisimman päteviä, eli oikeita apartheid-buureja

-SS-
sou vat.

Niin siis kiistät tutkimustulokset "ulkomaanpelleyteen" perustuen ? Olisko kuitenkin mahdollista, että toisit esille oman linkkini kiistävän faktan, esimerkiksi tutkimuksen muodossa, ja fysikaalisen perusteen väitteellesi siitä, että dieselpolttoaine ei kelpaa sinällään, ilman poppakonsteja,  luotettavaksi dieselmoottorin polttoaineeksi ?

Jos asia on mielestäsi yksinkertainen, ja näin ollen yksinkertainen tutkia, heitäpä tänne se yksinkertainen mittausjärjestely, jossa näytät päin vastoin.

-SS-
En mää ryhdy mitään mittaileen, son lähinnä luotto kysymys, mää luotan notta a-netin Samit tietää mistä puhuu.

Ja sitten – ei millään pahalla – joskus aiemmin joku ei osannut ruiskun venttiileitä säätää ja sähkötkin oli kytkemässä väärin päin – Sameille olisi tuskin ollut samoja vaikeuksia. En siis mitään riitaa haasta, ihan vaan kaikessa ystävyydessä.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tuohon pumpun voiteluun...

Kaikissa vanhan liiton pumpuissa ei ole erikseen vaihdettavia voiteluöljyjä vaan moottoriöljy tulee omaa erillistä tietänsä ruutalle. Joskus voi linja tukkeentua ja aiheuttaa voitelun niukkuutta.

Monet myös jättää vaihtamatta moottoriöljyn vaihdon yhteydessä pumppuöljyn syystä tai toisesta. Kierrosten seilaaminen on merkki yleensä voitelutehon heikkenemisestä.
vanhan liiton pumppuihin tuppas menemään polttoöljyä voiteluöljyn sekaan, sekin aiheutti niukkuutta voiteluun. Jos taas tuota ongelmaa ei ollut, niin aika nättiä ja kirkasta oli oljy vaihdettaessa.... sahan teräketjuöljyä parhaimmillaan.

Mitä tähän lisäainekysymykseen tulee, niin aika kirjavaa käytäntöä ja ohjetta löytyy täältäkin asiantuntijoilta. Edelleen olen sitä mieltä, että moottorin valmistaja on kirjoittanut käyttöohjekirjan niin, että siinä kerrotaan mitä ainetta tankkiin tulisi laittaa. Jos EN590 vaatimukset täyttävä aine ei yksin riitä esim kuumalla ilmalla talvilaatuisena, niin siitä olisi mainittu ohjekirjassa. Sama kääntäen, jos pumppu rikkoontuisi ja käyttäjä laittaisi oman sekoittamansa polttoaineseoksen reseptin tehtaalle voisi esim takuuasioissa tulla kylmää kyytiä. Aina löytyy toki aineita, joista ei varmaan ole vahinkoa riittävän pieninä annoksina, lumelääkettä jolla sitten joku rahastaa.

Luotan siis käyttöohjekirjan kirjoittajiin, ainakin kotimaisen laatutraktorin osalta, täydellisesti...
Bossin rivipumput toimi moottorin öljykierrossa – ei tarvinnut erikseen vaihtaa. Eikä ollut ohentumis ongelmaa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?
Vuostuhannen alkuhämärissä meilläkin ajeltiin rivipumppukoneella ja se toimi myös siihenaikaan myydyllä lämmitysöljyllä, joka oli jo silloin saatavilla ollutta mpö:tä halvempaa, mutta siitä puuttui voitelevia ainesosia. Samaan aikaa muistan että satandynen pumppuja alkoi hajota ensimmäisistä hitekkilöistä, niille se lämmityspöö tai sen jäänteen oli liian kuivaa evästä.

Tuota valopetroolia pitää kaupassa käydessä vilkaista, sehän voi olla ihan samaa litkua kuin tuo x1r aine. Satandyne tuskin tuostaan enää pystyy huononemaan.
Samaa ainetta 99%. Tuo valopetrooli on nesteen luettelossa liuotin puolella, siitä voisi päätellä sen lähinnä pystyvän puhdistamaan suuttimet ja miksei pumppuakin.   Voiteluominaisuuksista en osaa sanoa, mutta jos on tankissa  löpöä joka on samentunut saa sen kirkkaaksi kun lisää petroolia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli
Petrolia käytetään polttoaineena ja liuottimena ja sitä myydään eri käyttötarkoituksiin jalostettuna kauppanimillä valopetroli, lämmityspetroli, moottoripetroli ja lentopetroli. Petrolia käytetään myös grillin sytytysnesteissä ja petroliöljymaalin valmistukseen.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?
Onko se nyt niin helvetin vaikeeta käsittää että kesälaatu alka hyytymään ilmojen viiletessä, mutta joka helvetin jokasyksynen ongelma se joillakin on.Kesälaatu vaan ajetaan koneen tankista loppuun ja sit tankataan talvilaadulla neljännekseen,ehkä vähempi ... sit ajellaan tuolla moskalla kunnes pitää tankata ja sit taas puolilleen talvilaatua.Ja nimen omaan ennekuin alkaa kunnon kylmät.Lämpötilat plussan puolella niin kyllä tuo kesälöpö sekoittuu siihen talvilöpöön vielä.
Elä suotta hermostu kyll myö selvitään tästäkin.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Kesälaadulla talveen?


Tämmöistä sulattaa tankkiin, niin ruiskutuslaitteisto tykkää, eikö. Pari kiloa tankilliseen.

Koska öljy-yhtiöt tienaavat 2-T - öljystä noin 10 kertaisesti verrattuna dieselpolttoaineeseen, ne ovat ryhtyneet salaliittovastaiskuun, liiallisten tulojen ja  liian suurten 2-T - öljymyyntitulojen ehkäisemiseksi:

http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

Pikainen katsaus johtopäätöksiin:
* Annostelulla 5 dl -> 100 litraa dieselpolttoainetta
   ei 2-T öljy vaikuttanut voitelevuuteen mittaustarkkuuden rajoissa
* Öljy-yhtiöiden voitelevuuslisäaineet näin ollen ylittävät teholtaan
   2-T-öljyn tehon kertaluokan verran
*  2-T -öljy heikentää setaanilukua hieman
*  Muihin dieselin ominaisuuksiin ei 2-T-öljyllä ollut
    havaittavaa vaikutusta
*  2-T - öljylisäys aiheutti sinkkijäämiä öljyyn; tällä
    on tunnettu vaikutus karstoittumiseen
*  Moottoritestit osoittivat, että suuttimien polttoainevirtaus
   alkaa pudota 2-T-öljyä käytettäessä, ruiskutussuuttimien
   jumittamisen tai reikien tukkiintumisen takia.
* Diesel hiukkassuodattimet vanhenevat ennen aikojaan.


(Kuva: 2SO = Two-Stroke-Oil)

-SS-

Tuli päänsärky ja kävin lääkekaapista hakemassa buranaa niin siellähän oli nestemäistä parafiini öljyä. Sillä voideltiin koiraa kun sillä oli ummetusta. Eli ei tarvii sulatella, hakee vain apteekista litkua. Mikäköhän on sekoitussuhde 😁
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?


Tämmöistä sulattaa tankkiin, niin ruiskutuslaitteisto tykkää, eikö. Pari kiloa tankilliseen.

Koska öljy-yhtiöt tienaavat 2-T - öljystä noin 10 kertaisesti verrattuna dieselpolttoaineeseen, ne ovat ryhtyneet salaliittovastaiskuun, liiallisten tulojen ja  liian suurten 2-T - öljymyyntitulojen ehkäisemiseksi:

http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

Pikainen katsaus johtopäätöksiin:
* Annostelulla 5 dl -> 100 litraa dieselpolttoainetta
   ei 2-T öljy vaikuttanut voitelevuuteen mittaustarkkuuden rajoissa
* Öljy-yhtiöiden voitelevuuslisäaineet näin ollen ylittävät teholtaan
   2-T-öljyn tehon kertaluokan verran
*  2-T -öljy heikentää setaanilukua hieman
*  Muihin dieselin ominaisuuksiin ei 2-T-öljyllä ollut
    havaittavaa vaikutusta
*  2-T - öljylisäys aiheutti sinkkijäämiä öljyyn; tällä
    on tunnettu vaikutus karstoittumiseen
*  Moottoritestit osoittivat, että suuttimien polttoainevirtaus
   alkaa pudota 2-T-öljyä käytettäessä, ruiskutussuuttimien
   jumittamisen tai reikien tukkiintumisen takia.
* Diesel hiukkassuodattimet vanhenevat ennen aikojaan.


(Kuva: 2SO = Two-Stroke-Oil)

-SS-

Tuli päänsärky ja kävin lääkekaapista hakemassa buranaa niin siellähän oli nestemäistä parafiini öljyä. Sillä voideltiin koiraa kun sillä oli ummetusta. Eli ei tarvii sulatella, hakee vain apteekista litkua. Mikäköhän on sekoitussuhde 😁
Ei tän ketjun takia kannata päätään särkeä – entäs se koira tuliko suoli liukkaammaksi?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kesälaadulla talveen?
Puun suojaukseen hyvää. Ja miksei mihin vaan...

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Vari-ja-Saumaus/Oljy/Parafiinioljy-100--2000019182/

Tuo on hieman parafiinivahaa kevyempi maaöljytisle, eli sekoitussuhde suurempi kuin vahaa tankkiin vuollessa.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.