Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesälaadulla talveen?  (Luettu 21542 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
No 1000 litran (!) kontti pitää hankkia 2-T - öljyä, silloin voi koko 15000 tunnin käyttöiän pitää oikean 2-T .- pitoisuuden traktorissaan. Eli jos kulutus on 10-15 l/tunnissa, 15000 tuntia tarkoittaa 200 tonnia polttoainetta, 1:200 sekoitussuhde tonnin verran 2-t -öljyä.

Alle 1:200 suhteella ei ole mitään vaikutusta, yli 1:200 haittaa jo merkittävästi ruiskutuslaitteiston toimintaa. Tuon 1000 litran hinta voisi olla 3000-4000 euroa , eiköhän sillä pumppuremontin ainakin vanhempaan rivipumppuun tee.

-SS-

Silloin kun tuo majori alotti sohlaamisensa polttoainepuolella joka johti käsistä karanneeseen kutitteluun,  niin kolme alansa ammattilaista puolsivat 2-T:n käyttöä. Yksi huoltokorjaamolainen ja kaksi eri diesel-pajan tyyppiä.

En kysellyt tutkimuksista tai käppyröistä vaan purin hammasta ja käänsin kelkkani ja aloin silloin tällöin lorauttelemaan tankatessa kakstahtia mukaan. Uskoin kun jokanen ammattimies sano että nykyään moottoripolttoöljyjen voiteluominaisuudet ovat perseestä, varsinkin talvilaadun. Öljyn määrääkään eivät kertoneet vaan sanoivat että kaataa sinne jonkun plöräyksen. Ja voiteluun käy mikä tahansa moottoriöljy.



Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kesälaadulla talveen?
Voisiko olla että se Wirallinen Standardi on hiukan muuttunut aikojen saatossa? Ja sitten käynyt niin että se mikä on standardin mukaan riittävä voitelu uusille konstruktioille, ei olekaan ihan tarpeeksi niille 60-luvun ruiskutuspumpuille?

Mitä minä olen huoltomiehiä kuunnellut niin yleensä ne voitelemattomuusongelmat ovat koskeneet esim vanhoja CAV:n jakajapumppuja, ei jotain uutuuttaan kiiltäviä CR-urea-DPF-ihmeitä.

Jotain kummaa jossakin lienee. Yritän pitää erittäin hyvää polttoainehygieniaa, ja silti meni mm 90-luvun Boschin jakajapumpusta nestepää väljäksi noin 1300 h ajolla. Koneella oli ajettu talvilaadulla noin 50% tunneista. Yksi CAV DPA meni täysin sohloksi noin 9000 h, mutta se lienee jo hyväksyttävä suoritus. Naapurin 5000 Fordissa myös CAV juuttui jotenkin, korjaus ei tainnut tarvita varsinaisia varaosia mutta sai ohjeen lirauttaa sitä öljyä tilkkasen mukaan.

Tämä ei ole tietoa vaan luuloa - paremman tiedon puuttuessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kesälaadulla talveen?
Voisiko olla että se Wirallinen Standardi on hiukan muuttunut aikojen saatossa? Ja sitten käynyt niin että se mikä on standardin mukaan riittävä voitelu uusille konstruktioille, ei olekaan ihan tarpeeksi niille 60-luvun ruiskutuspumpuille?

Mitä minä olen huoltomiehiä kuunnellut niin yleensä ne voitelemattomuusongelmat ovat koskeneet esim vanhoja CAV:n jakajapumppuja, ei jotain uutuuttaan kiiltäviä CR-urea-DPF-ihmeitä.

Jotain kummaa jossakin lienee. Yritän pitää erittäin hyvää polttoainehygieniaa, ja silti meni mm 90-luvun Boschin jakajapumpusta nestepää väljäksi noin 1300 h ajolla. Koneella oli ajettu talvilaadulla noin 50% tunneista. Yksi CAV DPA meni täysin sohloksi noin 9000 h, mutta se lienee jo hyväksyttävä suoritus. Naapurin 5000 Fordissa myös CAV juuttui jotenkin, korjaus ei tainnut tarvita varsinaisia varaosia mutta sai ohjeen lirauttaa sitä öljyä tilkkasen mukaan.

Tämä ei ole tietoa vaan luuloa - paremman tiedon puuttuessa.

Mä tässä testailen että onko talvilaadulla kesä olosyhteissa SISUDIESELIN TOIMINTAAN vaikuttavia ominaisuuksia. Keväällä 4 valueella kun ajoi, niin moottori meni vikasietotilaan ja rajoitti kierokset 1500. Vähän aikaa sammutuksen jälkeen kun pyöri tyhjiltään toimi muilla alueilla normaalisti. Heti kun käytti 4 aluetta tuo vika ilmeni. Nyt syksyllä vika oli hävinnyt. Kesä heinakuun vaihteessa vielä temppuili. Nyt ei enää tuota tautia ollut. Tässä välissä vaihtui vain polttoaine talvilaadusta kesälaatuun.

Ajatus on se että talvilaattu ois kesäkelillä liian kuivaa tavaraa käytettäväksi.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
Voisiko olla että se Wirallinen Standardi on hiukan muuttunut aikojen saatossa? Ja sitten käynyt niin että se mikä on standardin mukaan riittävä voitelu uusille konstruktioille, ei olekaan ihan tarpeeksi niille 60-luvun ruiskutuspumpuille?

Mitä minä olen huoltomiehiä kuunnellut niin yleensä ne voitelemattomuusongelmat ovat koskeneet esim vanhoja CAV:n jakajapumppuja, ei jotain uutuuttaan kiiltäviä CR-urea-DPF-ihmeitä.

Jotain kummaa jossakin lienee. Yritän pitää erittäin hyvää polttoainehygieniaa, ja silti meni mm 90-luvun Boschin jakajapumpusta nestepää väljäksi noin 1300 h ajolla. Koneella oli ajettu talvilaadulla noin 50% tunneista. Yksi CAV DPA meni täysin sohloksi noin 9000 h, mutta se lienee jo hyväksyttävä suoritus. Naapurin 5000 Fordissa myös CAV juuttui jotenkin, korjaus ei tainnut tarvita varsinaisia varaosia mutta sai ohjeen lirauttaa sitä öljyä tilkkasen mukaan.

Tämä ei ole tietoa vaan luuloa - paremman tiedon puuttuessa.

Niin unohtui mainita tosiaan että ohjeistus oli tarkoitettu "museokoneille".... Ei kommunistiraileille eikä liioin pissasäiliövikakoodikoneille.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tuohon pumpun voiteluun...

Kaikissa vanhan liiton pumpuissa ei ole erikseen vaihdettavia voiteluöljyjä vaan moottoriöljy tulee omaa erillistä tietänsä ruutalle. Joskus voi linja tukkeentua ja aiheuttaa voitelun niukkuutta.

Monet myös jättää vaihtamatta moottoriöljyn vaihdon yhteydessä pumppuöljyn syystä tai toisesta. Kierrosten seilaaminen on merkki yleensä voitelutehon heikkenemisestä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

alpo10

  • Vieras
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tuohon pumpun voiteluun...

Kaikissa vanhan liiton pumpuissa ei ole erikseen vaihdettavia voiteluöljyjä vaan moottoriöljy tulee omaa erillistä tietänsä ruutalle. Joskus voi linja tukkeentua ja aiheuttaa voitelun niukkuutta.

Monet myös jättää vaihtamatta moottoriöljyn vaihdon yhteydessä pumppuöljyn syystä tai toisesta. Kierrosten seilaaminen on merkki yleensä voitelutehon heikkenemisestä.
vanhan liiton pumppuihin tuppas menemään polttoöljyä voiteluöljyn sekaan, sekin aiheutti niukkuutta voiteluun. Jos taas tuota ongelmaa ei ollut, niin aika nättiä ja kirkasta oli oljy vaihdettaessa.... sahan teräketjuöljyä parhaimmillaan.

Mitä tähän lisäainekysymykseen tulee, niin aika kirjavaa käytäntöä ja ohjetta löytyy täältäkin asiantuntijoilta. Edelleen olen sitä mieltä, että moottorin valmistaja on kirjoittanut käyttöohjekirjan niin, että siinä kerrotaan mitä ainetta tankkiin tulisi laittaa. Jos EN590 vaatimukset täyttävä aine ei yksin riitä esim kuumalla ilmalla talvilaatuisena, niin siitä olisi mainittu ohjekirjassa. Sama kääntäen, jos pumppu rikkoontuisi ja käyttäjä laittaisi oman sekoittamansa polttoaineseoksen reseptin tehtaalle voisi esim takuuasioissa tulla kylmää kyytiä. Aina löytyy toki aineita, joista ei varmaan ole vahinkoa riittävän pieninä annoksina, lumelääkettä jolla sitten joku rahastaa.

Luotan siis käyttöohjekirjan kirjoittajiin, ainakin kotimaisen laatutraktorin osalta, täydellisesti...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tuohon pumpun voiteluun...

Kaikissa vanhan liiton pumpuissa ei ole erikseen vaihdettavia voiteluöljyjä vaan moottoriöljy tulee omaa erillistä tietänsä ruutalle. Joskus voi linja tukkeentua ja aiheuttaa voitelun niukkuutta.

Monet myös jättää vaihtamatta moottoriöljyn vaihdon yhteydessä pumppuöljyn syystä tai toisesta. Kierrosten seilaaminen on merkki yleensä voitelutehon heikkenemisestä.

Sehän tässä erikoista onkin kun tuo vanhanliiton 6800 Valtra rivipumpulla toimii talvilaadulla läpi vuoden kuin se kuuluisa JUNAN VESSA! Tuo MF 5840 onkin murheen kryyni. Mä oon sitä mieltä että joko se johtuu tuosta TALVILAADUN käytöstä KESÄLLÄ tai sitten riittää kun RANSKALAISET katsookin kohti SISUDIESELACGGOPOWERIA kohti! Eli viimeiksi mainitun mukaan Claasin traktorit saa polkea suo hautaan!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kesälaadulla talveen?
Vuostuhannen alkuhämärissä meilläkin ajeltiin rivipumppukoneella ja se toimi myös siihenaikaan myydyllä lämmitysöljyllä, joka oli jo silloin saatavilla ollutta mpö:tä halvempaa, mutta siitä puuttui voitelevia ainesosia. Samaan aikaa muistan että satandynen pumppuja alkoi hajota ensimmäisistä hitekkilöistä, niille se lämmityspöö tai sen jäänteen oli liian kuivaa evästä.

Tuota valopetroolia pitää kaupassa käydessä vilkaista, sehän voi olla ihan samaa litkua kuin tuo x1r aine. Satandyne tuskin tuostaan enää pystyy huononemaan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tuohon pumpun voiteluun...

Kaikissa vanhan liiton pumpuissa ei ole erikseen vaihdettavia voiteluöljyjä vaan moottoriöljy tulee omaa erillistä tietänsä ruutalle. Joskus voi linja tukkeentua ja aiheuttaa voitelun niukkuutta.

Monet myös jättää vaihtamatta moottoriöljyn vaihdon yhteydessä pumppuöljyn syystä tai toisesta. Kierrosten seilaaminen on merkki yleensä voitelutehon heikkenemisestä.

Ja noissa CAV:n jakajatyypin pumpuissa ei ole minkään sortin voiteluöljyä. Pelkkä polttoaine ne voitelee. Eli nämä pumput joita on lähes kaikissa massikoissa, osassa Fordeja, vanhoissa natikoissa jne. Ei siis rivipumppu joita taitaa olla lähinnä itävehkeissä ja Valmeteissa. Mikähän lienee vanhoissa JD:ssä, en osaa sanoa kun en koskaan ole sellaista omistanut.

Se on totta että kun moottoripolttoöljy erotettiin aikanaan lämmityslaadusta niin silloin oli sellaista tupaöljyä joka ei enää täyttänyt voiteluvaatimuksia. Eli jos meni ajamaan sillä niin murheita saattoi olla tiedossa.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20029
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
No 1000 litran (!) kontti pitää hankkia 2-T - öljyä, silloin voi koko 15000 tunnin käyttöiän pitää oikean 2-T .- pitoisuuden traktorissaan. Eli jos kulutus on 10-15 l/tunnissa, 15000 tuntia tarkoittaa 200 tonnia polttoainetta, 1:200 sekoitussuhde tonnin verran 2-t -öljyä.

Alle 1:200 suhteella ei ole mitään vaikutusta, yli 1:200 haittaa jo merkittävästi ruiskutuslaitteiston toimintaa. Tuon 1000 litran hinta voisi olla 3000-4000 euroa , eiköhän sillä pumppuremontin ainakin vanhempaan rivipumppuun tee.

-SS-

Silloin kun tuo majori alotti sohlaamisensa polttoainepuolella joka johti käsistä karanneeseen kutitteluun,  niin kolme alansa ammattilaista puolsivat 2-T:n käyttöä. Yksi huoltokorjaamolainen ja kaksi eri diesel-pajan tyyppiä.

En kysellyt tutkimuksista tai käppyröistä vaan purin hammasta ja käänsin kelkkani ja aloin silloin tällöin lorauttelemaan tankatessa kakstahtia mukaan. Uskoin kun jokanen ammattimies sano että nykyään moottoripolttoöljyjen voiteluominaisuudet ovat perseestä, varsinkin talvilaadun. Öljyn määrääkään eivät kertoneet vaan sanoivat että kaataa sinne jonkun plöräyksen. Ja voiteluun käy mikä tahansa moottoriöljy.

Tuosta ei ole enää pitkä matka räjähtäviin lepakoihin, homeopatiaan, reikihoitoihin, ilmastodenialismiin ja ortopediruokatieteeseen, muiden muassa.
Arkijärki hylkii tiedettä.

-SS-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesälaatu voitelee paremmin mutta talvilaadunkin on RIITTÄVÄ. Ainoa todellinen ero on pieni hinta ero. Arktinen laatu VOI ehkä pidempi aikaisessa käytössä aiheuttaa ongelmia.

Asia loppuun käsitelty. Kiitos ☺

Pakko uskoa. Temppuilee taas! sinko tänne. Kaikki mihin Ranskalaiset koskee muuttuu Leobardin maalitauluksi.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20029
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tuohon pumpun voiteluun...

Kaikissa vanhan liiton pumpuissa ei ole erikseen vaihdettavia voiteluöljyjä vaan moottoriöljy tulee omaa erillistä tietänsä ruutalle. Joskus voi linja tukkeentua ja aiheuttaa voitelun niukkuutta.

Monet myös jättää vaihtamatta moottoriöljyn vaihdon yhteydessä pumppuöljyn syystä tai toisesta. Kierrosten seilaaminen on merkki yleensä voitelutehon heikkenemisestä.
vanhan liiton pumppuihin tuppas menemään polttoöljyä voiteluöljyn sekaan, sekin aiheutti niukkuutta voiteluun. Jos taas tuota ongelmaa ei ollut, niin aika nättiä ja kirkasta oli oljy vaihdettaessa.... sahan teräketjuöljyä parhaimmillaan.

Mitä tähän lisäainekysymykseen tulee, niin aika kirjavaa käytäntöä ja ohjetta löytyy täältäkin asiantuntijoilta. Edelleen olen sitä mieltä, että moottorin valmistaja on kirjoittanut käyttöohjekirjan niin, että siinä kerrotaan mitä ainetta tankkiin tulisi laittaa. Jos EN590 vaatimukset täyttävä aine ei yksin riitä esim kuumalla ilmalla talvilaatuisena, niin siitä olisi mainittu ohjekirjassa. Sama kääntäen, jos pumppu rikkoontuisi ja käyttäjä laittaisi oman sekoittamansa polttoaineseoksen reseptin tehtaalle voisi esim takuuasioissa tulla kylmää kyytiä. Aina löytyy toki aineita, joista ei varmaan ole vahinkoa riittävän pieninä annoksina, lumelääkettä jolla sitten joku rahastaa.

Luotan siis käyttöohjekirjan kirjoittajiin, ainakin kotimaisen laatutraktorin osalta, täydellisesti...

Kun täällä tartutaan salaliittoteorioihin, niin todellakin, miksi pumppukorjaajat suosittelisivat lisäyksiä, jotka vähentävät heidän töitään ? Öljy-yhtiöt, jotka valmistavat myös 2-T - öljyjä, tienaisivat taas roimasti enemmän, jos öljynlisäyksestä tulisi moraalinen pakko. Mutta tietenkin joutuisivat huonon imagojulkisuuden vangiksi, jos karstoittumat, suutinongelmat ja mahdolliset muut vauriot voitaisiinkin pistää öljylisäyksen syyksi.

Miettikääpä tätä, oi valveutuneet salaliittoteoreetikot !

-SS-

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kesälaadulla talveen?
Liittyen polttoainelaatujen eroavaisuuksista huolimatta niiden yllättävään monikäyttöisyyteen:


Lapin Lennoston kerosiinivarkausjutussa pääsyytetyt, Lennoston autonkuljettaja ja kuljetusupseeri tunnustivat ottaneensa kerosiinia, mutta vähemmän kuin mitä poliisitutkinnassa on ilmennyt.

Rovaniemen käräjäoikeudessa tiistaina alkaneessa oikeudenistunnossa johtava kihlakunnansyyttäjä Matti Loponen vaati autonkuljettajalle rangaistusta törkeästä kavalluksesta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta sekä kuljetusupseerille rangaistusta törkeästä kavalluksesta, törkeästä palvelurikkomuksesta sekä veropetoksesta.

Lisäksi rangaistusta vaaditaan kerosiinia välittäneelle tervolalaiselle yrittäjälle vähäisemmästä rikkomuksesta Lennoston eläkeläiselle.

Keskiviikkona päättyvään kerosiinivarkausoikeudenkäyntiin ei ole enää tulossa lisää syytteitä, mutta Lapin lennostoa epäillään verottoman lentopolttoaineen, kerosiinin laajamittaisesta käyttämisestä autoissa ja lämmityksessä.

Kerosiinia epäillään käytetyn vuosikymmenten ajan ilmavoimien Lapinmaja-säätiön kiinteistön lämmityksessä arviolta 300 000 litraa.

Ainetta on kuljetettu Lennoston omalla kalustolla yli 300 kilometrin päähän Inariin. Verottoman polttoaineen käytöstä tullihallitus on jo lähettänyt noin 49 000 euron jälkiverolaskun ilmavoimille.

Lisäksi epäillään, että kolmisenkymmentä lappilaista liikennöitsijää, urakoitsijaa ja ulkopuolista henkilöä olisi ostanut pimeää polttoainetta. Molemmat tapaukset ovat edenneet syyteharkintaan.

Kerosiinivarkaus paljastui syksyllä 2001. Syytteen mukaan autonkuljettaja, kuljetusupseeri ja siviilihenkilö ovat yhdessä anastaneet hallussaan ollutta ilmavoimien omistamaa kerosiinia runsaat 150 000 litraa, josta suurimman osan syytetyt myivät eteenpäin ja käyttivät osan itse.

Tekoa syyttäjä piti suunnitelmallisena ja siinä käytettiin hyväksi erityisen vastuullista asemaa. Kavalluksen kohteena oli erittäin arvokas omaisuus.

Rikoksen tuottamaksi taloudelliseksi hyödyksi pääsyytetyille ja siviilimiehelle on arvioitu vajaa 68 000 euroa. Lennoston eläkeläinen oli käyttänyt varastamaansa kerosiinia traktorissaan noin 3 800 euron arvosta.

Törkeästä kavalluksesta voidaan tuomita neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta. Autonkuljettaja ja kuljetusupseeri ovat olleet virasta pidätettynä tutkimuksen ajan. Syyttäjä vaatii, että he menettävät virkansa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kerosiinivarkausjutun-paatekijat-tunnustivat/518716/


Kerosiinin "voiteluteho" on erinomainen. Käy jokaiseen kulkineeseen ja kaasuöljyn mahdolliseen käyttökohteeseen... Melko turhaa täällä kinastella mitättömästä talvi- ja kesälaadun erosta.

Viimeksi muokattu: 06.10.16 - klo:20:38 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
Liittyen polttoainelaatujen eroavaisuuksista huolimatta niiden yllättävään monikäyttöisyyteen:


Lapin Lennoston kerosiinivarkausjutussa pääsyytetyt, Lennoston autonkuljettaja ja kuljetusupseeri tunnustivat ottaneensa kerosiinia, mutta vähemmän kuin mitä poliisitutkinnassa on ilmennyt.

Rovaniemen käräjäoikeudessa tiistaina alkaneessa oikeudenistunnossa johtava kihlakunnansyyttäjä Matti Loponen vaati autonkuljettajalle rangaistusta törkeästä kavalluksesta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta sekä kuljetusupseerille rangaistusta törkeästä kavalluksesta, törkeästä palvelurikkomuksesta sekä veropetoksesta.

Lisäksi rangaistusta vaaditaan kerosiinia välittäneelle tervolalaiselle yrittäjälle vähäisemmästä rikkomuksesta Lennoston eläkeläiselle.

Keskiviikkona päättyvään kerosiinivarkausoikeudenkäyntiin ei ole enää tulossa lisää syytteitä, mutta Lapin lennostoa epäillään verottoman lentopolttoaineen, kerosiinin laajamittaisesta käyttämisestä autoissa ja lämmityksessä.

Kerosiinia epäillään käytetyn vuosikymmenten ajan ilmavoimien Lapinmaja-säätiön kiinteistön lämmityksessä arviolta 300 000 litraa.

Ainetta on kuljetettu Lennoston omalla kalustolla yli 300 kilometrin päähän Inariin. Verottoman polttoaineen käytöstä tullihallitus on jo lähettänyt noin 49 000 euron jälkiverolaskun ilmavoimille.

Lisäksi epäillään, että kolmisenkymmentä lappilaista liikennöitsijää, urakoitsijaa ja ulkopuolista henkilöä olisi ostanut pimeää polttoainetta. Molemmat tapaukset ovat edenneet syyteharkintaan.

Kerosiinivarkaus paljastui syksyllä 2001. Syytteen mukaan autonkuljettaja, kuljetusupseeri ja siviilihenkilö ovat yhdessä anastaneet hallussaan ollutta ilmavoimien omistamaa kerosiinia runsaat 150 000 litraa, josta suurimman osan syytetyt myivät eteenpäin ja käyttivät osan itse.

Tekoa syyttäjä piti suunnitelmallisena ja siinä käytettiin hyväksi erityisen vastuullista asemaa. Kavalluksen kohteena oli erittäin arvokas omaisuus.

Rikoksen tuottamaksi taloudelliseksi hyödyksi pääsyytetyille ja siviilimiehelle on arvioitu vajaa 68 000 euroa. Lennoston eläkeläinen oli käyttänyt varastamaansa kerosiinia traktorissaan noin 3 800 euron arvosta.

Törkeästä kavalluksesta voidaan tuomita neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta. Autonkuljettaja ja kuljetusupseeri ovat olleet virasta pidätettynä tutkimuksen ajan. Syyttäjä vaatii, että he menettävät virkansa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kerosiinivarkausjutun-paatekijat-tunnustivat/518716/


Kerosiinin "voiteluteho" on erinomainen. Käy jokaiseen kulkineeseen ja kaasuöljyn mahdolliseen käyttökohteeseen... Melko turhaa täällä kinastella mitättömästä talvi- ja kesälaadun erosta.

Kehverätä.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159