Polttoaineen lämpötila on melko vakio itse ruiskutuspumpulla, 50-70 astetta. Viskositeettierot eivät kerro kulumiserosta. Paluuöljy on myös käteen jopa kuumaa. Polttoaineen jähmettyminen tapahtuu joko tankin ja siirtopumpun putkessa (tynnyriohjaamoiset jontikat, esm) tai suodattimessa.
Viskositeettierot pienentyvät korkeammassa lämpötilassa, useat polttoaineet asettuvat siihen 1 pintaan, 150 asteessa. Siksi kylmäviskositeetista ei voine suoraan tehdä johtopäätöksiä ruiskutuslaitteiden kestoon. Veden lisäys polttonesteeseen nostaisi viskositeettia, miksi näin ei haluta tehdä ?
Koska öljy-yhtiöt myyvät lisäaineita ja voiteluöljyjä huomattavasti korkeammalla kilohinnalla, niiden kannattaisi kannustaa ihmisiä käyttämään useita prosentteja käyttämästään polttoaineesta kalliimpana voiteluöljynä. Tienestit olisivat huomattavasti suuremmat, vaikka toiselta suunnalta voisi väittää ruiskutuspumppuvalmistajien salaliittoa, että dieselöljyssä ei olisi riittävästi voitelevuutta, jotta remonttia pääsisi tekemään aikaisemmin.
-SS-