Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesälaadulla talveen?  (Luettu 21608 kertaa)

Morris65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?

No talvilaadulla saattaa kuumana keväänä loppua voitelu ja pumppu sanoo sitä myöten työsopimuksen irti. Kannattaa ainakin lisätä jotain lisäainetta voitelun varmistamiseksi. Kesälaadulla on myös kesällä hiukan enemmän potkua koneessa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kesälaadulla talveen?
Johonkin aiempaan keskusteluun postasin että aiemmin kun oli enempi ajoa, niin käytin lisäaineena tätä litkua



Tuoteselosteessa luki "kerosene" eli kai se oli vaan ihan kerosiinia, eli lentopetroolia tjsp. Mut kyllästyin sen vajaan 30 euron litrahintaan enkä ole jaksanut etsiä tuota halvemmalla. Jotenkin luulen että kerosiini ei pyöri ihan tuommoisissa litrahinnoissa...

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?

No talvilaadulla saattaa kuumana keväänä loppua voitelu ja pumppu sanoo sitä myöten työsopimuksen irti. Kannattaa ainakin lisätä jotain lisäainetta voitelun varmistamiseksi. Kesälaadulla on myös kesällä hiukan enemmän potkua koneessa.

Perustele, miten tämä voitelu loppuisi, jos polttoaine on vaatimukset täyttävä ?

-SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?

No talvilaadulla saattaa kuumana keväänä loppua voitelu ja pumppu sanoo sitä myöten työsopimuksen irti. Kannattaa ainakin lisätä jotain lisäainetta voitelun varmistamiseksi. Kesälaadulla on myös kesällä hiukan enemmän potkua koneessa.

Perustele, miten tämä voitelu loppuisi, jos polttoaine on vaatimukset täyttävä ?

-SS-

+ että millaisella "Farm-testillä" asia todetaan. Ja se että potkua on tullut lisää  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Hyvä esimerkki olisi, että yksi amerikkalainen dieseltalo laittoi
lisäaineistamattomaan  vähärikkiseen polttoöljyyn 1% 2-T
lisäaineistuksen, eikä siltikään päästy ISO EN590 standardiin
asti voitelevuudessa.

Myös lentopetroolit ovat parafiinittomia, kestävät -40 asteen
lämpötiloja siipitankeissa; silti korkeapaineruiskutuslaitteistoja
käytetään onnistuneesti.

Parafiinien osuutta voitelevuuteen liioitellaan karkeasti.

-SS-

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?


Tämmöistä sulattaa tankkiin, niin ruiskutuslaitteisto tykkää, eikö. Pari kiloa tankilliseen.

Koska öljy-yhtiöt tienaavat 2-T - öljystä noin 10 kertaisesti verrattuna dieselpolttoaineeseen, ne ovat ryhtyneet salaliittovastaiskuun, liiallisten tulojen ja  liian suurten 2-T - öljymyyntitulojen ehkäisemiseksi:

http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

Pikainen katsaus johtopäätöksiin:
* Annostelulla 5 dl -> 100 litraa dieselpolttoainetta
   ei 2-T öljy vaikuttanut voitelevuuteen mittaustarkkuuden rajoissa
* Öljy-yhtiöiden voitelevuuslisäaineet näin ollen ylittävät teholtaan
   2-T-öljyn tehon kertaluokan verran
*  2-T -öljy heikentää setaanilukua hieman
*  Muihin dieselin ominaisuuksiin ei 2-T-öljyllä ollut
    havaittavaa vaikutusta
*  2-T - öljylisäys aiheutti sinkkijäämiä öljyyn; tällä
    on tunnettu vaikutus karstoittumiseen
*  Moottoritestit osoittivat, että suuttimien polttoainevirtaus
   alkaa pudota 2-T-öljyä käytettäessä, ruiskutussuuttimien
   jumittamisen tai reikien tukkiintumisen takia.
* Diesel hiukkassuodattimet vanhenevat ennen aikojaan.


(Kuva: 2SO = Two-Stroke-Oil)

-SS-
SamiT kokemukset puhuu 2-T puolesta, noihin tunteihin ( 12000 ) foodi on avattu jo monta kertaa ja monesta paikkaa ja sitten skänäkin vielä.

Ulkomaan pellet ei vaan osaa tutkia yksinkertaista asiaa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?
Johonkin aiempaan keskusteluun postasin että aiemmin kun oli enempi ajoa, niin käytin lisäaineena tätä litkua



Tuoteselosteessa luki "kerosene" eli kai se oli vaan ihan kerosiinia, eli lentopetroolia tjsp. Mut kyllästyin sen vajaan 30 euron litrahintaan enkä ole jaksanut etsiä tuota halvemmalla. Jotenkin luulen että kerosiini ei pyöri ihan tuommoisissa litrahinnoissa...
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/valopetroli-neste-10l

VALOPETROLI NESTE 10L  39,95 €
   cría cuervos y te sacarán los ojos

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?

Ulkomaan pellet ei vaan osaa tutkia yksinkertaista asiaa.

Mutta nämä mainitsemani olisivat Agronet-yliopistossa mahdollisimman päteviä, eli oikeita apartheid-buureja

-SS-

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kesälaadulla talveen?

Ulkomaan pellet ei vaan osaa tutkia yksinkertaista asiaa.

Mutta nämä mainitsemani olisivat Agronet-yliopistossa mahdollisimman päteviä, eli oikeita apartheid-buureja

-SS-
sou vat.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?

Ulkomaan pellet ei vaan osaa tutkia yksinkertaista asiaa.

Mutta nämä mainitsemani olisivat Agronet-yliopistossa mahdollisimman päteviä, eli oikeita apartheid-buureja

-SS-
sou vat.

Niin siis kiistät tutkimustulokset "ulkomaanpelleyteen" perustuen ? Olisko kuitenkin mahdollista, että toisit esille oman linkkini kiistävän faktan, esimerkiksi tutkimuksen muodossa, ja fysikaalisen perusteen väitteellesi siitä, että dieselpolttoaine ei kelpaa sinällään, ilman poppakonsteja,  luotettavaksi dieselmoottorin polttoaineeksi ?

Jos asia on mielestäsi yksinkertainen, ja näin ollen yksinkertainen tutkia, heitäpä tänne se yksinkertainen mittausjärjestely, jossa näytät päin vastoin.

-SS-

Viimeksi muokattu: 05.10.16 - klo:22:05 kirjoittanut -SS-

Morris65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?

No talvilaadulla saattaa kuumana keväänä loppua voitelu ja pumppu sanoo sitä myöten työsopimuksen irti. Kannattaa ainakin lisätä jotain lisäainetta voitelun varmistamiseksi. Kesälaadulla on myös kesällä hiukan enemmän potkua koneessa.

Perustele, miten tämä voitelu loppuisi, jos polttoaine on vaatimukset täyttävä ?

-SS-

Täyttäähän se vaatimukset, mutta vain talvella, mieti nyt talvilaatua vaikka +25 asteen lämpötilassa, kyllä ne viskositeetit ja voitelevuudet on aivan eri mitä kesälaadussa. Muistat varmaan sen yhden kevään muutama vuosi sitten kun pumppukorjaamoilla oli töitä ja johtui juuri siitä, että äestä vedeltiin pellolla kuumissa oloissa ja talvilaadut tankissa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?

No talvilaadulla saattaa kuumana keväänä loppua voitelu ja pumppu sanoo sitä myöten työsopimuksen irti. Kannattaa ainakin lisätä jotain lisäainetta voitelun varmistamiseksi. Kesälaadulla on myös kesällä hiukan enemmän potkua koneessa.

Perustele, miten tämä voitelu loppuisi, jos polttoaine on vaatimukset täyttävä ?

-SS-

Täyttäähän se vaatimukset, mutta vain talvella, mieti nyt talvilaatua vaikka +25 asteen lämpötilassa, kyllä ne viskositeetit ja voitelevuudet on aivan eri mitä kesälaadussa. Muistat varmaan sen yhden kevään muutama vuosi sitten kun pumppukorjaamoilla oli töitä ja johtui juuri siitä, että äestä vedeltiin pellolla kuumissa oloissa ja talvilaadut tankissa.

Sen yhden kevään ? Miksei kyseistä ilmiötä ole näkynyt sinä toisena keväänä ? Keväät äestyksineen ilmestyvät joka vuosi.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Polttoaineen lämpötila on melko vakio itse ruiskutuspumpulla, 50-70 astetta. Viskositeettierot eivät kerro kulumiserosta.  Paluuöljy on myös käteen jopa kuumaa. Polttoaineen jähmettyminen tapahtuu joko tankin ja siirtopumpun putkessa (tynnyriohjaamoiset jontikat, esm) tai suodattimessa.

Viskositeettierot pienentyvät korkeammassa lämpötilassa, useat polttoaineet asettuvat siihen 1 pintaan, 150 asteessa. Siksi kylmäviskositeetista ei voine suoraan tehdä johtopäätöksiä ruiskutuslaitteiden kestoon. Veden lisäys polttonesteeseen nostaisi viskositeettia, miksi näin ei haluta tehdä ?



Koska öljy-yhtiöt myyvät lisäaineita ja voiteluöljyjä huomattavasti korkeammalla kilohinnalla, niiden kannattaisi kannustaa ihmisiä käyttämään useita prosentteja käyttämästään polttoaineesta kalliimpana voiteluöljynä. Tienestit olisivat huomattavasti suuremmat, vaikka toiselta suunnalta voisi väittää ruiskutuspumppuvalmistajien salaliittoa, että dieselöljyssä ei olisi riittävästi voitelevuutta, jotta remonttia pääsisi tekemään aikaisemmin.

-SS-

Viimeksi muokattu: 06.10.16 - klo:00:15 kirjoittanut -SS-

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kesä-aika=kesälaatu
Talviaika=talvilaatu

Alla pienimuotoinen huolto-ohjelma, mitä olen
Pitänyt ohjenuorana että saa pidettyä koneen
Työkuntoisena.

250h välein vaihtuu m-öljy ja suodin+p-a suotimet, rasvataan nipat. Tarkistetaan ilmanpaineet ja rattaiden kiinnitykset. Yms.
500h välein vaihtuu myös peräöljynsuotimet
1000h välein vaihtuu peräöljyt ja imusiivilä puhdistetaan,
Etuakseli ja napaöljyt vaihdetaan. Kaikki Ilmansuodattimet vaihdetaan.
Muut pesut ja puhdistukset tarvittaessa.

Onko jotain mitä tulisi lisätä?


-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20063
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
No 1000 litran (!) kontti pitää hankkia 2-T - öljyä, silloin voi koko 15000 tunnin käyttöiän pitää oikean 2-T .- pitoisuuden traktorissaan. Eli jos kulutus on 10-15 l/tunnissa, 15000 tuntia tarkoittaa 200 tonnia polttoainetta, 1:200 sekoitussuhde tonnin verran 2-t -öljyä.

Alle 1:200 suhteella ei ole mitään vaikutusta, yli 1:200 haittaa jo merkittävästi ruiskutuslaitteiston toimintaa. Tuon 1000 litran hinta voisi olla 3000-4000 euroa , eiköhän sillä pumppuremontin ainakin vanhempaan rivipumppuun tee.

-SS-