Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesälaadulla talveen?  (Luettu 21566 kertaa)

alpo10

  • Vieras
Vs: Kesälaadulla talveen?
Sitähän käytetään vaan ikiroudan maassa eli tundralla...

On se koneen hyytyminen niin ankea tilanne että itse ajelen talvilaadulla ympär vuoden. Kesällä vähä 2t öljyä lisäksi, vaikka monen mielestä sekään ei olis suositeltavaa. No tuossa satandynessa ei mene hyvä pilalle vaikkei sais voitelua.
kaiken maailman polttonesteen lisäaineita löytyy, mutta neuvooko joku ohjekirja (vast) käyttämään jotain voiteluainetta jos ympäri vuoden ajaa talviöljyllä? Sen 1-2 c/ltr takia en viitsi kesälaatua ostaa ollenkaan vaan koko vuosi mennään talvilöpöillä...

Onko muuten noista polttoaineen lisäaineista hyötyä? ...siis muista kuin siitä joka laskee 40% polttoaineen kulutusta :)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kesälaadulla talveen?
Ei kai tuosta öljylisästä kesäkuumalla ohuemmalla polttoaineella ajavalle haittaa ole... SamiT:han on monasti maininnut lurauttavansa jotain Teboilin 2T-öljyä (Mix, Snow, Outboard, Bike?) kotimaisen traktorinsa tankkiin ja tankannut talvilaatuista kaasuöljyä päälle.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?
Kestopuheenaihe... energiatiheys ja voitelevuus kesälöpössä parempi, vanhemissa koneissa ei merkitystä mutta uudemissa koneissa voi jotain ollakin. Isoin merkitys taitaa tulla vastaan polttoaineen hinnassa.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kiinnostaisi myös onko sillä oikeasti merkitystä jos ajaa talvi laadulla kesät talvet?
Talvilaatua kuluu hieman enemmän, voitelevuus lienee kummallakin aineella sama ainakin mitä lukee noita öljy-yhtiöden sivuja. Jos koneeseen tulee vuodessa tuhansia tunteja vuodessa, niin ei sitä kesällä kyllä kannata talvilaadulla ajaa. Toista se on meikäläisellä, kun noita tunteja ei kerry kesällä kuin muutamia kymmeniä, pääosin tunnit tulevat talviaikana lumi- ja metsätöistä.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kesälaadulla talveen?
Ja kaksi laatua vaatii investoinnin eri säiliöihinkin, tuhat euroa voi laskea siihenkin jos uuden kuutiometrin vetoisen löpöpasan ostaa. Niin ja pienin toimituseräkin se 1000 litraa.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
Sitähän käytetään vaan ikiroudan maassa eli tundralla...

On se koneen hyytyminen niin ankea tilanne että itse ajelen talvilaadulla ympär vuoden. Kesällä vähä 2t öljyä lisäksi, vaikka monen mielestä sekään ei olis suositeltavaa. No tuossa satandynessa ei mene hyvä pilalle vaikkei sais voitelua.

Olen kääntäny kelkkani ton 2-tahdin suhteen. Joskus hirnuin asialle mut nyt laitan aina tankatessa pienen plörön kyyytipojaks löpön joukkoon.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20043
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?


Tämmöistä sulattaa tankkiin, niin ruiskutuslaitteisto tykkää, eikö. Pari kiloa tankilliseen.

Koska öljy-yhtiöt tienaavat 2-T - öljystä noin 10 kertaisesti verrattuna dieselpolttoaineeseen, ne ovat ryhtyneet salaliittovastaiskuun, liiallisten tulojen ja  liian suurten 2-T - öljymyyntitulojen ehkäisemiseksi:

http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

Pikainen katsaus johtopäätöksiin:
* Annostelulla 5 dl -> 100 litraa dieselpolttoainetta
   ei 2-T öljy vaikuttanut voitelevuuteen mittaustarkkuuden rajoissa
* Öljy-yhtiöiden voitelevuuslisäaineet näin ollen ylittävät teholtaan
   2-T-öljyn tehon kertaluokan verran
*  2-T -öljy heikentää setaanilukua hieman
*  Muihin dieselin ominaisuuksiin ei 2-T-öljyllä ollut
    havaittavaa vaikutusta
*  2-T - öljylisäys aiheutti sinkkijäämiä öljyyn; tällä
    on tunnettu vaikutus karstoittumiseen
*  Moottoritestit osoittivat, että suuttimien polttoainevirtaus
   alkaa pudota 2-T-öljyä käytettäessä, ruiskutussuuttimien
   jumittamisen tai reikien tukkiintumisen takia.
* Diesel hiukkassuodattimet vanhenevat ennen aikojaan.


(Kuva: 2SO = Two-Stroke-Oil)

-SS-

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kesälaadulla talveen?
Ja kaksi laatua vaatii investoinnin eri säiliöihinkin, tuhat euroa voi laskea siihenkin jos uuden kuutiometrin vetoisen löpöpasan ostaa. Niin ja pienin toimituseräkin se 1000 litraa.
Ehkä vain yksi säiliö on ongelma jollain pikkutilalla millä menee löpöä se motti vuodessa. Syyskuussa tankkaa tankin tyhjäksi ja tilaa talvipöötä eikä tule mitään ongelmaa.
Viime syksynä tuli tosi aikasin 10 asteen pakkaset niin yhtenä aamuna toisella traktorilla oli hieman yskää kylmänä, muita ongelmia ei ole ollut tällä taktiikalla.

Niiden lisäaineiden ainut oikea hyöty on jonkilainen kosteudenpoisto jos sekään.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20043
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Kuivurinkaan öljypumppu ei peloista huolimatta ole leikannut kiinni talvipolttoöljyllä. Totta kai öljyn lämmityslaite olisi hyvä nykypolttimissa, mutta en saisi muutostöitä maksuun kovin hyvin, kuluttamillani öljylitroilla.

MPö talvilaatua sitten talvella ajossa olevaan traktoriin jo syystöihin, ja puimuriinkin, jos vaikka pitää siirrellä paikasta toiseen kylmällä.

-SS-

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kesälaadulla talveen?
Maken kommenttia vielä odotellaan, sehän ratkaisee koko keskusteluketjun lopputuleman. Vähän niinkö puheenjohtaja kopauttais nuijan pöytään... Eller någonting sådant.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20043
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kesälaadulla talveen?
Siis raa'an rypsiöljynkin käyttö on mahdollista, tankkilämmitin ja polttoaineputkilämmitin, suodattimen lämmitin, toimivat sekä jäähdytysnesteellä että sähköllä. Rypsienergia myy ja autotarvike- ja rekkatarvikeliikkeet. Sähkölämmitykset vaativat 300 - 500W tehoa, ja jäähdytysnestelämmitiimet Webaston tms, jolla oma talvilaatusäiliö. Näitä Webastoja on juurikin hyytynyt äkkikylmillä.

Niin sitten ei tarvitse miettiä talvilaadun tankkauksia eikä parafiineja, voi tankata 0..-5 asteen kesä-kesälaatua mielin määrin. Eli dieselöljyäkin on kahta kesälaatua, syksyllä on sitä -5..-10 laatua, mutta oikein keskellä kesää toimittavat 0..-5 asteen tavaraa. oikein kovalla pakkasella ei se hyhmäävä osuus välttämättä laskeudu täydellisesti pohjaan, vaan koko öljy on semmoista sameaa. Ja ainakin pitää sitten jollakin muulla pumpulla "kuoria" pinnalta.

Sisällä huoneenlämmössä oleva lumitraktori on myös mukava, kaikki toimii hienosti, eikä edes kaipaa lämmityslaitteita muutaman tunnin kierrosta varten edes hyttiin, kunhan muistaa lanan terän antaa jäähtyä kunnolla, ennen kuin tuuppaa pakkaslumikasaan.

-SS-

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kesälaadulla talveen?
Ei kai tuosta öljylisästä kesäkuumalla ohuemmalla polttoaineella ajavalle haittaa ole... SamiT:han on monasti maininnut lurauttavansa jotain Teboilin 2T-öljyä (Mix, Snow, Outboard, Bike?) kotimaisen traktorinsa tankkiin ja tankannut talvilaatuista kaasuöljyä päälle.

Juu, noin on tullut tehtyä jo 10 vuotta kun tuo 8450 on mulla ollut. Stanadyne rullannut kohta 12000 tuntia, toki suodattimia vaihdeltu kun muistettu ja vesi poistettu farmitankistakin muutaman vuoden välein. Rivipumppukoneille en ole mitään löpöön koskaan lisännyt. Paitsi kerran vahingossa lisäsin pari litraa vettä kun tankkasin papan jemmaamasta talon öljysäiliön pohjanpuhdistuksen pohjimmaisesta kanisterista, onneksi stoppasi jo kotipihalla, oli helpompi siivota tankki siinä kuin jossakin perämetässä mutta mitään ei särkynyt kun rivipumppu kestää paremmin vierasaineet.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Kesälaadulla talveen?
Ei kai tuosta öljylisästä kesäkuumalla ohuemmalla polttoaineella ajavalle haittaa ole... SamiT:han on monasti maininnut lurauttavansa jotain Teboilin 2T-öljyä (Mix, Snow, Outboard, Bike?) kotimaisen traktorinsa tankkiin ja tankannut talvilaatuista kaasuöljyä päälle.

Juu, noin on tullut tehtyä jo 10 vuotta kun tuo 8450 on mulla ollut. Stanadyne rullannut kohta 12000 tuntia, toki suodattimia vaihdeltu kun muistettu ja vesi poistettu farmitankistakin muutaman vuoden välein. Rivipumppukoneille en ole mitään löpöön koskaan lisännyt. Paitsi kerran vahingossa lisäsin pari litraa vettä kun tankkasin papan jemmaamasta talon öljysäiliön pohjanpuhdistuksen pohjimmaisesta kanisterista, onneksi stoppasi jo kotipihalla, oli helpompi siivota tankki siinä kuin jossakin perämetässä mutta mitään ei särkynyt kun rivipumppu kestää paremmin vierasaineet.



http://www.motonet.fi/fi/tuote/608012/Red-Line-RL-2-Diesel-lisaaine-443-ml

Tuota on tullut töräytettyä omiin kannuihin ennen täyttöä. Tuo pullollinen on yhden 1000 litran satsiin sopiva paukku.
Voitelun pitäisi helpata suuttimien toimintaa ja pitävät ruiskupumpun elementit vireessä.
Sukulainen käyttää nokian suunnalla valmistetussa, ongelmallisen saatanadyno-ruiskupumpullisen moton tankissa samaa.

Itse on tullut sen verran aikoinaan kylmän löpön ja talvikauden ilmausten kanssa kylmetettyä käsiä, että ei paljon puljaaminen "välilaatujen kanssa" kiinnosta. Onpa kerran meinannut lähteä henkikin auton ratissa, kun toissavuonna oli erään yhtiön sekametelisoppaa pakun tankissa, ensimmäisillä aamupakkasilla rekan ohituksessa tankkiin kertynyt hyhmä lähti liikkeelle, pidemmässä vedätyksessä vedot pois kommonraili moottorista, juuri kun oli rekan nokan kohdalla...ja mutkan takaa tuli toinen vastaan :(
Paniikkijarrutus ja juurijajuuri ehti jättäytyä toisen auton perän taakse. Sen jälkeen kuulin samalta asemalta tankanneiden ongelmista, oli ollut liikaa kesälaatua pohjalla ja sinne oli "tehty välilaatua", laittamalla puolitalvilaatua sekaan. Parhaiten tienasi seudun autotarvikeliike, josta myytiin runsaasti uusia suodattimia.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kesälaadulla talveen?
Tämän suuntaisia pohdintoja jonkun vuoden takaa....

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=41180.0

Realshit:

"Pelkällä talvilaadulla ajamisessa ei ole mitään järkeä, sillä se sisältää vähemmän hyvin palavia parafiineja. Lisäksi hinta on hieman korkeampi. Just nyt olen lantaa pumppaamassa ja -13 näyttää mittari, kesälaadulla mennään ongelmitta."

Sknööppa:

"Tässä on joku ilmastollinen epäkohta. Täällä viljavien satoisien maiden keskellä kesälaadulla ei voi ajaa talvella. Moommalandiassa ajellaan kesäpööllä aina ympärivuoden. Onkos pakkanen täällä jotenkin erillaista vai onko moommalaisilla joku oma celsiuksen korvaava mittayksikkö lämpötilalle? Keskisellä varmaan myydään omia moommaus-asteikolla olevia lämpömittareita. Kyllä sen käsitän että ihmiset uskoo moommaus-mittarin lukemaa mutta se että miten helvetissä se tankissa oleva pöö muka tulkitsee sitä moommaus-mittaria?"

"Toinen selitys voi olla toki sekin että Tampereen yläpuolella on aivojen kehitys jäänyt omalla tavallaan erikoiseksi. Moommalainen lukee pöö-kuvastoa ja mielestään tilaa kesälaatua mutta suusta tulee tilaushetkellä sana-"talvilaatua". Mikä se vaivan kuva vois olla? Joku verbaalinen ulosantihäiriö eli VUH. Onko sellaista vaivaa olemassakaan? ???

Kolmas syy tähän eriskummalliseen ja lähes taianomaisia piirteitä saavaan kesäpöö-ajeluun vois olla se, että moommalandiassa hääräävät säiliöautokuskit on siinä määrin sekasin että tankkaavat aina talvilaatua jussien farmarisäiliöihin.

Joku järkiperänen syy sihen täytyy olla että 30 asteeen pakkasessa laitetaan norsun*****a vaan syvemmälle ja laitetaan menemään peuralla pitkin raitteja kesäpööllä.

Vai onko se vaan valetta? Kas siinä pulma."


Perniön Pohatta 2012-vuoden marraskuun viimiseltä päivältä pakkasen ikeestä:

"Väliaikatietona kerrotaan, että kesälaadulla mennään   ;) ja olen luvannut sitten kertoa, kun tulee ongelmia. Osassa koneita on tankattu juhannuksen aikaan tullutta NEOT:tia ja osassa lokakuun Teboilia."

"Transporteri on ja se säilytetään kylmässä. En tullut kuukausaikaa kattoneeksi, mitä huoltoasemalla myytiin, kun viimeksi olen tankannut. Webasto on joinakin syksyinä oikutellut kesälaadulla.
Noissa päivittäin ajettavissa, jotka säilytetään puolilämpimässä  on vuoskaudet käytetty  kesälaatua, eikä oo ollut koskaan ongelmia."


Realshit:

"Kumpikin auto on dieseleitä, säilytetään kylmässä ja talvilaatua tankissa. Tuo mun kesäaineella ajo perustuu ihan puhtaasti lämpimään halliin, tuo apekone joka on nyt kylmässä kesälaadulla oli vaan vahinko. Tuli nääs tankattua deeren tankki täyteen just ennen kuin Pakkanen alkoi, no ei se kovin joutuin tuossa Appeen teossa kulu tyhjäksi."

Sknööppa tuumaili:

"Tiiäkkös Make et mää oon Jeesus ja Joulupukki? Ja sit mää oon oikeesti Seinäjoelta kotosin ja mulla on pieni kelomökki Sievissä, realisticvaginan kaivaman lammen rannalla. Olen TOS-hahlille sukua ja multa löytyy Kepun jäsenkirja.

Sitten kun uskot mua ni uskon et sää savivarpaana päästelet kesäjuomalla ympäri vuoden."


Kujala:

"No niin Make. Eikös se kesälaatu sopisi hyvin myös auton tankkiin kun kerran pihatraktorikin sillä pelaa ongelmitta?
Pikkuinen farmari pihan reunaan ja kesällä täyttö dieselillä. Sillä sitten edullisia kilometrejä koko vuoden. Ihan vaikka vain näytön vuoksi.
Transportterilla metsään tai päivätöihin, illalla lähtö kotiin ja pakkasta -10 - 20 astetta. Miltäpä kuulostaa?"


Sknööppa:

"Se kuulostaa siltä että nimimerkki Makelta jäisi talviaikaset MTK-kokoukset käymättä, jos ei sitten polkupyörään tai mittariautoon tartu..."

Cultor:

"Skännä se taas jauhaa p*skaa tapansa mukaan. On täysin mahdollista ajaa kesälaadulla esim. -25°C lämpötilassa oikein varustetulla dieseltraktorilla. Bosch rivipumppu ja suodin sekä kaihdin jäähdyttimen edessä, traktorissani on  em. varusteet vakiona. Vajaan tunnin kevyen lumenlykkimisen jälkeen polttoaineputket ja suodattimen kylki olivat kättä lämpöisemmät, pakkasta -9,6°C ja jonkimoinen viimakin käy."

Peltola:

"Commonrail ja kesälaatu ja diesel 100. No joo.

Ei teillä halvempia huveja olisi.

Miten olis pumpata tankista soosit edes osiksi siihen kesäpöösäiliöön ja laittaa talvipöötä. Vaikeeta.
On se vaan kiva tuiskussa peräpellolla kyntövaossa kone kallellaan tehdä sama ja hohhailla täällä, että tulikohan vahinkoja.
Mulla on tuo ikä ohi, kun on pelleilly tarpeeks."


Bäkkis:

"Viime syksynä oli TÄSMÄLLEEN sama väittely, pitäisi ihan tarkistaa onko mielipiteitä vaihtunut  :P"

Peltola:

"Kyllähän dieselkoneet kierrättää tankin lämpöiseksi, jos haluaa aina konetta käyttää.
Mutta tuo Teboil on legendaa, olen testannut. Toveriajat ovat jo vuosia takanapäin.
Nykyään ihan sama mitä käyttää, voi tulla samasta sammiosta aivan hyvin. Nesteellä suodatettavuus tosin ilmoitettu vielä huonommaksi oikealla kesäpööllä.

Tässä TB Moottorikesälaatu aikataulutettuna:

Samepiste
Grumlings temperatur
Cloud point
oC (1.5.-31.8.) 0
(1.9.- 30.4.) -5
<0
-6
EN 23015
D 5773
Suodatettavuus
Filterbarhetstemperatur
CFPP
oC (1.5.-31.8.) -10
(1.9.- 30.4.)-15
< -10
< -15
EN 116
Setaani-indeksi
Cetanindex
Cetane index
46,0 54,0 EN ISO 4264
Setaaniluku
Cetantal
Cetane number
51,0 53,0

Nimimerkki; En enää tyhjennä tankista sohjoa.
Tänään tosin tankkasin eka kertaa talvidieseliä pickuppiin, lämpöisestä lähdin tankki tyhjänä."


Bobbis:

"
Kaikissa koneissa TB:n kesälaadut tankeissa, tosin terästettynä LE -firman BTU polttoaineen
lisäaineella.        Desilitra sataan litraan nostaa pakkaskestävyyttä 10 celsiusastetta.

Seitsämän vuoden kokemuksella voin kertoa että lisäaine tosiaan toimii.
Lisäksi tankissa oleva "kosteus" muuttuu käyttökelpoiseen muotoon eikä häiritse suodattimia.
Joka vuosi näihin aikoihin ollaan ainetta lisäilty tankkeihin. 

Halpaahan tuo aine ei ole, mutta säästää isommalta vitutukselta kun kovilla pakkasilla suodattimia
ei tarvitse räplätä.           Lisäksi saa ajaa vanhoja 50 sentin hintaisia kesälaatuja pois
rauhallisin mielin.  "


Nimimerkki Tiken havainto kesälaatukaupunki Sievin liepeiltä joulukuulta 2012:

"Toholammillta Sieviin päin 5km oli joku tod. näköisesti kesäpööllä urheileva kummajainen saanut Valmettinsa hyytymään tielle. Traktori oli juuri päässyt kaistalle mutta kärry oli vielä liittymän puolella! Ja mikäpä parasta, juuri mäen nyppylän taakse. Onneksi oli ollut kolmio matkassa. Toivottavasti ei kukaan keksi rysäyttää..."

Sirkussonni:

"Mitä tein väärin? Viimeinen traktori kesälaadut tankissa, tankki aivan lopussa, niin tyhjäksi kuin uskaltaa ajaa. Lämpimästä käymään ja sata metriä tankkaamaan talvilaatua, siitä takas navetan päätyyn ja kaksi paalia apevaunuun, toista olin kippaamassa vaunuun kun alkoi kone hyytyä. Äkkiä vaan tyhjäkäynnille ja navettaan, eikä enää kierrokset nousseet. Lasikuppi aivan sakeana.  Eli lämpimästä otettuun koneeseen tankkasin kymmenen asteen pakkasella ulkoa uudesta säiliöstä torstaina tuotua talvilaatua, ei yhtään sakkautumaa (otin astiaankin) ja se riitti kylmänä sakkauttamaan sen pienen tilkan sitä nesteen kesälaatua siellä suodattimissa!! ?
Tämmöstä tänään.
Ajakaa vaan kesälaadulla muutkin!"


Realshit:

"-16 astetta näyttää mittari, apekoneessa tosiaan syyskuussa tullutta kesälaatua. Hiukka hirvitti äsken mennä kokeileen käyntiin rehuladosta, pullon jäänestoa kaasin tankkiin ja siellähän se käy. En tiedä olisiko tuo jotain parempaa kesälaatua kun vielä toimii? Saisi vaan tuon tankin tyhjäksi niin saisi talvilaadun tankkiin."

"No niin pakkasta on -17 ja kaksi tuntia oli käynnissä meidän apekone kesälaatua tankissa, siis kone on väliajan kylmässä hallissa. Ei mitään ongelmia tai rykimisiä, liekö tuo tuuria vai onkos deeressä niin kova kierto että pitää aineen sulana"

Tämä jatkui 20 sivun verran....

Toiset vaan voi ajaa kesälaadulla -20-asteen pakkasessa ja toiset ei.

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159