• Tavallinen aihe

Aihe kuorma- auto maataloudessa  (Luettu 18621 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11186
  • Virolaista kiitos!
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Kuorma-auton mielekkyys riippuu pitkälti siitä kuinka hyvin se on varusteltavissa. Kuinka iso työ on lavanvaihto? Itellä olisi kiinnostusta soran ja muun maa-aineksen siirtoon, jossa soravarustus olisi hyvä. Sitten taas viljaa ja muuta tavaraa varten olisi hyvä olla ihan normaalilaitainen kasetti. Onko noi kuinka helposti vaihdettavissa?

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 283
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Silloin ehkä ei tarvi ammattipätevyyttä jos
käyttää itse kuljettamansa tuotteet.
Esim kuljettaa jotain jonka asentaa itse.
Tai esim vie kuormurilla kylvöille kulkiessaan
siemenet/lannat mennessään.
Mutta jos ajelee niitä vainion laitaan että joku
muu ne nyt tässö tapauksessa esim. Kylvää
Tarvii luullakseni ammattipätevyyden.
Helpointa on kuitenkin hankkia se.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 283
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Kuorma-auton mielekkyys riippuu pitkälti siitä kuinka hyvin se on varusteltavissa. Kuinka iso työ on lavanvaihto? Itellä olisi kiinnostusta soran ja muun maa-aineksen siirtoon, jossa soravarustus olisi hyvä. Sitten taas viljaa ja muuta tavaraa varten olisi hyvä olla ihan normaalilaitainen kasetti. Onko noi kuinka helposti vaihdettavissa?

Ilman varsinaisia vaihtolavalaitteita kippisaranan pikalukoilla ja kippisylinterin pikalukoilla lavan vaihto 15-30 min. Jos sitä tehdään riittävän usein ettei ole aina jumissa. Vaihtolavalaitteella nopeampi.
Vl laite sitten painavempi, kalliimpi, epävakaampi kipata .
Rippuu että paljonko niitä lavoja sitten pitää olla ja kuinka usein vaihdetaan

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16943
  • YTK:FI
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Itsellä pellot silleen että melkein joka paikkaan pääsee autolla ja moneen paikkaan myös kärryllä. Korttiin pitäisi olla riittävä kun eihän omiin ajoihin sentään ammattipätevyyksiä tarvita. Kuitenkin aika suuri ajansäästö jos joka kuormalla likkuu se reilu 30 tonnia ja Maks vauhti on siellä 80 kieppeillä. Toi traktorilla rullaaminen kun ei noin rahtaus mielessä ole kovin mielekästä.

Kuinkakovan kallis tollanen on pitää jos laskee hankintahinnaksi vaikka joku 40 tonnia. Eli vakuutukset, verot, katsastukset ym.

No eikös tuo 30 tonnia melkein liiku jo nykyisilläkin traktoreilla? Kulkevat kohta 60km/h ja osa jopa 80km/h. Melkein järkevämpi ostaa tuolainen nopea traktori kuin kuorma-auto tai yhdistelmä. Paskan ajossa tai viljan ojossa menee, mutta paalin ajo alkaa jo tuntua työläältä. Pitäs olla hiabi nostelemaan paalia kyytiin, vai meinasitko lavetilla vetää sen etukuormain traktorin pellolle?

Kait sitä tukkinosturi pitäisi olla millä ne paalit noukkisi kyytiin jos ei sitten sitä raktoria sinne pellolle veisi.

Sekin on aika utopiaa että raktorilla pääsisi ikinä niihin vauhteihin ja tehokkuuteen mitä autolla pääsee. Jo rengastus rajoittaa menemisiä tiellä raktorilla kun niillä pitää kuitenkin myös pellolla päästä kulkemaan. Samoin aika usein hyötykuorma jää aika mitättömäksi jos pitää laillisin vehkein haluaa kulkea. Varsin rajut laitteet on jo jos 20 tonnia saa hyötykuormaa matkaan.

Yllättävän monella ruppee muuten olemaan autoa käytössä.

100 paalia kyytiin ja joka paalissa käytännössä reikä. Ensin traktori ajamalla pellolle ja sittewn rekka sinne. rekka täyteen ja täryyttämään traktori kotiin sitten rekka. Paali keikalla väitän että melkein ajaa traktorilla kaksi reissua siinä kun yhden rekalla jos ei tiet, lastauspaikat ja lastauskoneistus ole sellaiset että paalin ajo rekalla onnsituu kivuttomasti. En oikein lämpiä ajatukselle että tukkikuormaimella lastataan paalit rekan kyytiin, tahtoo ne paalit herkästi sen käsittelyn jälkeen lämmetä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9471
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Aika kovilla on paalimuovit ainakin rehupaaleissa jos sulina nostelee. Talviaikaan jos sais auratulta tieltä käsin nostella paalit pellonreunasta kyytiin, niin vois olla kätevääkin. Ja isot paalit vaatii pilkin nostovoiman lisäksi kohtuupaljon avautumaa kouralta, jäävät monella maatilapilkin kouralla nostamatta. Mut jos olis tilanne että ajaa kauempaa talvella paaleja kotilanssille, niin joku pölliautokuski varmaan ajais kohtuuhinnalla.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6760
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Itte kokisin että ehkä optimi olisi vaijerilaitteinen nuppi nosturilla ja sen perään sitten kippikärry kiinteähköllä lavalla. Näillä saisi kaikki muut ajettua paitsi liete jolle sitten olisi omat kipot autoon ja kärryn lavan sisään.

Paalit kun meidän tapauksessa toistaiseksi siirretään pellolta traktorilla niin ne voisi jättää niin että autolla pääsisi hakemaan kuorman.

Itsellä ajo joskus puuauto paaleja ja kyllä se muuten suju mutta pakkotyylinen kuormalla ei ollut hyvä. Parempi olisi kiinteälaitainen kuormatila.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

eevertti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 638
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Itsellä pellot silleen että melkein joka paikkaan pääsee autolla ja moneen paikkaan myös kärryllä. Korttiin pitäisi olla riittävä kun eihän omiin ajoihin sentään ammattipätevyyksiä tarvita. Kuitenkin aika suuri ajansäästö jos joka kuormalla likkuu se reilu 30 tonnia ja Maks vauhti on siellä 80 kieppeillä. Toi traktorilla rullaaminen kun ei noin rahtaus mielessä ole kovin mielekästä.

Kuinkakovan kallis tollanen on pitää jos laskee hankintahinnaksi vaikka joku 40 tonnia. Eli vakuutukset, verot, katsastukset ym.

Varmistas tuo vielä. Joskus oli niin, että kaupassa saat käydä kuorma-autolla. Mutta esim. oman viljan ajo sinne tänne vaatii ammattipätevyyden.

En muista noita pykäliä, kun oma ammattipätevyys on vielä voimassa.

Vaatii ammattipätevyyden. Maatalouden kuljetukset eivät ole omaa ajoa.

Mitäköhän ajoa viljanajot sitten on? Mulle niistä aina lasku tulee!  :o

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 283
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Pitäähän nyt toki nosturissa olla asianmukainen
Koura/kauha/pihti varustus jos paaleja käsitellään.
Sama se on traktorin kuormaajassa. Samalla tavalla on reikä tai kaks paalissa kun työntää trukkihaarukat läpi.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 283
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Itsellä pellot silleen että melkein joka paikkaan pääsee autolla ja moneen paikkaan myös kärryllä. Korttiin pitäisi olla riittävä kun eihän omiin ajoihin sentään ammattipätevyyksiä tarvita. Kuitenkin aika suuri ajansäästö jos joka kuormalla likkuu se reilu 30 tonnia ja Maks vauhti on siellä 80 kieppeillä. Toi traktorilla rullaaminen kun ei noin rahtaus mielessä ole kovin mielekästä.

Kuinkakovan kallis tollanen on pitää jos laskee hankintahinnaksi vaikka joku 40 tonnia. Eli vakuutukset, verot, katsastukset ym.

Varmistas tuo vielä. Joskus oli niin, että kaupassa saat käydä kuorma-autolla. Mutta esim. oman viljan ajo sinne tänne vaatii ammattipätevyyden.

En muista noita pykäliä, kun oma ammattipätevyys on vielä voimassa.

Vaatii ammattipätevyyden. Maatalouden kuljetukset eivät ole omaa ajoa.

Mitäköhän ajoa viljanajot sitten on? Mulle niistä aina lasku tulee!  :o
Jotakin ammattimaista tai siihen verrattavissa olevaa liiketoimintaa jos rahallista korvausta ovat vaille.
Vai kuinka?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5342
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Itsellä ajo joskus puuauto paaleja ja kyllä se muuten suju mutta pakkotyylinen kuormalla ei ollut hyvä. Parempi olisi kiinteälaitainen kuormatila.
Jos olis sellanen risu/hakelava?

Mut pitkä pitää olla matkan jotta traktorille oikeasti pärjää ja jää vielä voitolle. Vähintään 80 alue ja yli 10km. Meidän tapauksessa on ollut 10+10km 80 ja 100 alueella, valtatiellä rekasta vähemmän haittaa liikenteelle.
Mut sit taas 7km ajossa ei kuorma-auto+kärry ole juuri sen nopeampi kuin maansiirtokärry korokekasetilla, eikä meidän traktorit kulje edes 50km/h...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28359
  • für immer
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Jos laittaisi rautatien tilan ympärille ja ajaisi kaiken rahdin junalla
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

klapikalle

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: kuorma- auto maataloudessa
pakko kommentoida kun on 15 vuoden kokemus kuorma-autosta maatilan kuljetuksiin, näin työntekijän kantilta arvioituna.

käytössä koukkuvaihtolava auto telivetoinen, löytyy viljalavaa, nosturilava, vesitankki.  korvaa vähintään yhden traktorin ja 5-erilaista perävaunua.
Uskon että kuorma-auton ja lavojen hankinta hinta on rutkasti edullisempi kuin traktorin ja perävaunujen joiden kantavuus luokassa 17tn. Esim. viljalavat 3000€ kpl vastaava viljakärri varmasti 15000€. 

autolla kuljetetaan apulannat ja siemenet pellolle ja nostetaan nosturilla kylvökoneeseen. nosturissa on kauko-ohjain jolloin helpoimmillaan kylvökoneen täyttö käy kylvökoneen päällä seisten, säkkien koukkaaminen koukkuunkin onnistuu useimmiten lavalle kiipeämättä. viljat kuljetetaan pellolta kuivurille, sanoisin ellei telivetoisella pääse viljakuormalla pois pellolta niin myös traktori ja kärry yhdistelmälläkin ollaan jo vaikeuksissa.  kanttipaaleja nosturilavalla ja tarkoitukseen sopivalla kouralla. ym satunnaista kuljetusta.

polttoainetaloudessa kuorma-auto voittaa traktorin aina vaikka matka olisi kuinka lyhyt. Samoin ajomukavuudessa kuorma auto voittaa kiistatta.

Mielestäni kuorma-auto sopii erinomaisesti vähän isomman maatilan kuljetusratkaisuksi, varsinkin jos matka pelloille on pitkä. tällä seudulla kuorma-autoja alkaa löytyä n. 100ha viljatilolta ja sitä suuremmista.



RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 283
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Ja ennenkaikkea turvallisempi vaihtoehto siirtää tonneja yleisillä teillä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11186
  • Virolaista kiitos!
Vs: kuorma- auto maataloudessa
pakko kommentoida kun on 15 vuoden kokemus kuorma-autosta maatilan kuljetuksiin, näin työntekijän kantilta arvioituna.

käytössä koukkuvaihtolava auto telivetoinen, löytyy viljalavaa, nosturilava, vesitankki.  korvaa vähintään yhden traktorin ja 5-erilaista perävaunua.
Uskon että kuorma-auton ja lavojen hankinta hinta on rutkasti edullisempi kuin traktorin ja perävaunujen joiden kantavuus luokassa 17tn. Esim. viljalavat 3000€ kpl vastaava viljakärri varmasti 15000€. 

autolla kuljetetaan apulannat ja siemenet pellolle ja nostetaan nosturilla kylvökoneeseen. nosturissa on kauko-ohjain jolloin helpoimmillaan kylvökoneen täyttö käy kylvökoneen päällä seisten, säkkien koukkaaminen koukkuunkin onnistuu useimmiten lavalle kiipeämättä. viljat kuljetetaan pellolta kuivurille, sanoisin ellei telivetoisella pääse viljakuormalla pois pellolta niin myös traktori ja kärry yhdistelmälläkin ollaan jo vaikeuksissa.  kanttipaaleja nosturilavalla ja tarkoitukseen sopivalla kouralla. ym satunnaista kuljetusta.

polttoainetaloudessa kuorma-auto voittaa traktorin aina vaikka matka olisi kuinka lyhyt. Samoin ajomukavuudessa kuorma auto voittaa kiistatta.

Mielestäni kuorma-auto sopii erinomaisesti vähän isomman maatilan kuljetusratkaisuksi, varsinkin jos matka pelloille on pitkä. tällä seudulla kuorma-autoja alkaa löytyä n. 100ha viljatilolta ja sitä suuremmista.
Jotenkin näin minäkin kuvittelen asioiden olevan. Minkälaista autoa suosittelet noin niinkuin kokemuksesta edellä mainittuihin juttuihin. Onko käsitystä vakuutusmaksuista yms. joita pidetään kalliina, mutta joiden hintaa ei kukaan pysty sanomaan.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 283
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Vero alle 800 vuodessa jos 3akselinen normipainoilla.
Eli vähemmän ku esim jossain maasturissa.
Tämä siis nuppiauto ei kärrynvetoon.
Vakuutukset sit oma lukunsa.