onhan ne jo mininkertaistaneet tuotantonsa joten varmaan juuri kapasiteetinkin takia valittiin paulig

Minä olen niin yksinkertainen että minulle pitää näyttää numeroita ja määreitä, että ymmärtäisin sen. Puhutaanko 100kg nostosta 1000kg/ viikko vai 5000kg ,sta 30000kiloon vuorokausi.
Nyt suhteellisuutta lisää peliin.
Nyhtökaurassa kotimaasta saatava osuus on noin 10 % (siis vilja, EI vesi). 250g pakkauksesta n.25g. Valmistusmäärät haastattelun mukaan useita tuhansia pakkauksia/päivä (n.2000 kpl x 250g = 500 kg/pv -> n. 10 tn/kk). Jossain kerrottiin tuotannon kymmenkertaistuvan --> 100 tn/kk = 25 hehtaarin kaurat. Eli vuodessa 300 ha:n kaurat.
2016 kauran kylvöala 331 000 ha. Tarvittava 300 ha on 0.09 % viljellystä alasta.
Yllä tuli tehtyä laskuvirhe, kymmenkertainen.
Siis päivässä 500 kg nyhtökauraa --> 50 kg kauraa kotimaasta.
300 ha kaura-alaa tarvitaan kun nyhtön tuotanto SATAKERTAISTUU.
Kasvituotanto on ollut 1995 lähtien markkinataloudessa.
Härkäpapu-, herne- ja kauraproteiinia varmasti valmistettaisiin Suomessa mikäli se olisi taloudellisesti kannattavaa. Raaka-aineen tuotannosta se ei olisi kiinni.
Kasvintuottajien eväät vaan kun on jo syöty. Tällä sektorilla ei ole varoja marginaalituotteiden kehitykseen, varsinkin jos ne perustuvat ulkomailta tuotuihin raaka-aineisiin.