Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ford Super Major 854T:n metsästys.  (Luettu 44103 kertaa)

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Onko kellään näköhavaintoa sinivalkoisesta takavetoisesta Ford Super Major 5000 TEHDASTURBO -versiosta; 854T?? Vuosimallit 1965-1968? Ko. mallin näkyvimmät ulkopuoliset tuntomerkit ovat seuraavat; Lähempänä rattia ennen konepeltiä, konepellin alarajan kohdalla kyljessä teksti; "Ford Super Major". Jäähdyttimen kohdalla kylkipellissä konepellin alarajan alapuolen kohdalla teksti; "854T". Konepellissä pakosarjan puolella eli kuskista katsoen vasemmalla on pellissä kohouma juuri turbon vuoksi. Muissa Super Majoreissa ei tuota kohoumaa konepellissä ole. Lisäksi konepelti ei ole peltiä vaan lasikuitua. Ilmanotto ei tässä mallissa ole tattimainen pieni sienipurkki vaan läpinäkyvä kirkas pleksimallinen malja kuten myöhemmässä ja Fordin ensimmäisessä varsinaisessa 7000 sarjatuotantoturbossa.
Luonnollisesti tuon vuosimallin Fordit tulivat maahan ilman ohjaamoa ainakin pääsääntöisesti, joten kyljen "Ford" ja "Super Major" -tekstit saattavat olla joko kokonaan tai osin jälkiasenteisen ohjaamon sisäpuolella, jolloin jäähdyttimen kohdankin "854T" -teksti saattaa haalistuneena jäädä herkästi huomaamatta. Siksi parhain ja varmin tuntomerkki on tuo konepellin kohouma ja läpinäkyvä (mahdollisesti ajan saatossa tummunut) pleksimalja ilmanottona.

ÄLKÄÄ VIESTITTÄKÖ VIISTONNISEN JÄLKIASENTEISISTA TURBOISTA. NIISTÄ EI NYT OLE KYSE !!!

Kyseessä olevaa mallia on aikanaan todennäköisimmin hankittu vain kartanoihin tai isoille maatiloille. Ilmeisesti lähinnä etelä-, lounais- ja länsi-Suomeen, sekä pohjanmaan tiloille. Poikkeuksena keski- ja itä-Suomen kartanot. On myöskin selvää että myöhemmissä vaihtokaupoissa malli on saattanut kulkeutua mihin vain. Mutta kaikkein todennäköisimmin tämä malli on jo jossakin hylättynä tai osin purettunakin.

Suomeen on ilmeisesti tuotu jokunen "854T" 4-vetoinen County versio. Havainnot edellämainituin tuntomerkein kiinnostaa myös. County versiota 854T:stä valmistettiin tiettävästi vain 1968.

TAKAVETOISESTA Ford Super Major 5000:sta TEHDASTURBOTETTU 854T -malli ei siis ole County brändin alla vaan Ford brändin alla. Se näkyy selvästi keulamaskin yläosasta FORD-merkkinä. Ko mallia on tiettävästi tehty pieni sarja ennen varsinaisen tuotantoturbon valmistusta joka olikin siten Ford 7000 takavetoisena. Takavetoista Ford Super Majoria 854T -mallina joka perustuu Ford 5000 malliin tuotiin ilmeisesti vain kourallinen Suomeen. Huomattavaa on ettei Fordin eikä Countyn tuotantolistauksissa mainita ollenkaan takavetoista 854T mallia. Ilmeisesti pienen koeluontoisen tuotantomäärän vuoksi. Jos kellä tähän muutoin lisättävää niin mielellään kiitos ja mieluiten vain faktatietoa hakemani mallin havainnoista kuulopuheiden sijaan. 854T -mallisen löytäminen voittaa mennentullen geokätköilyt ja pokemonit ;)

Viimeksi muokattu: 24.08.16 - klo:17:55 kirjoittanut EX-FERMERI

Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19867
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Sen verran voi huomauttaa, että lasimaljainen ilman esipuhdistin on ollut tehdasvaruste myös vapaastihengittäviin Fordeihin. Tarvittaessa kuiva ilmanputsari on myös ollut tehdasasenteinen, esimerkiksi jos on ollut bensiinikäyttöinen versio.

Moottoriöljyn jäähdytinkenno jäähdyttimen alasäiliössä on myös ollut valinnaisvaruste.

Mielenkiintoista olisi nähdä kyseinen Ford turbo.

-SS-

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Ne kaikki on sulatettu ja se on onneksi .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19867
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Olisikohan County ja Ford tehneet rinnakkain, koska tämmöinenkin County-malli löytyy,
on juurikin erilainen konepelti vastaavan ajan 654 kanssa.



-SS-

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Jos muut on sulatettu niin silloin minun tiedossani oleva on ainut ja siinä tapaksessa olet aivan oikeassa, se voi olla jopa onnekseni :))

Ne kaikki on sulatettu ja se on onneksi .
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Tuo on juuri se kohouma ja "konepellin" eli lasikuidun erikoisuus. Bongaamassani yksilössä ei kuitenkaan ole postaamasi County -version "Super 4" -brändimerkkiä vaan FORD -brändimerkki kunten muissakin ajan 1000 -sarjaisissa.

Olen arvaillut juuri samaa kuin sinäkin jahka County ja Ford olisivat tehneet rinnakkain. County on yhden nettilistauksen (ei varmasti virallinen) mukaan tuottanut ko. mallia vain 1968. Countyhan valmisti tiettävästi vain 4-veto tekniikan ja muu tekniikka tuli Fordilta joten en usko Countyn itse jälkikäteen turbottaneen Fordilta hankkimiaan vapaastihengittäviä 5-tonnisten puolivalmisteita. Sellaisestahan olisi seurannut takuuongelmia. Tuskin sellaisia olisi myyty myöskään Ford -brändin alla.

Hienon kuvan laitoit Countysta. Olen tainut nähdä saman jonkun fransmannin sivulla. Harvinainen malli.

Olisikohan County ja Ford tehneet rinnakkain, koska tämmöinenkin County-malli löytyy,
on juurikin erilainen konepelti vastaavan ajan 654 kanssa.



-SS-
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Se oli siitä kuuluisa malli tuo Coynty vaikka rattia väänsi niin ei  tahtonut kääntyä ei sitten millään.
Sitten kun kovaan paikkaan joutu niin loppu voima.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Jusi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Ei se käänny, se vaan  kaartaa.

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Se on totta että Countyissä on edelleen laaja kääntösäde. Mutta parahin SASsiseni eihän Volvokaan edes tänä päivänä etuvetoisena ja kiinalaisena pysty kääntymään yhtä pienellä kääntösäteellä kuin kardaanivetoinen Mersu.

Countyt olivat jälkirakennettuja 4-vetoversioita Fordin takavetoisista komponenteista. Ford yhtymä ei omistanut Countyn tehdasta. Se oli itsenäinen. County Commercial Cars Company valmisti vastaavia 4-vetoversioita myös Fergusoneista ja IH:sta. Idea oli molemmin puolin taka-akselilta kardaaneilla etuakselin murroksen vaihteelle välitetyllä voimansiirrolla. Kardaanien sijoitus luonnollisesti rajoitti kääntösädettä.

SAS hyvä! Countyt on tarkoitettu laakeille peltoalueille ja erityisesti rinnepelloille:)

Lyön myös 10:1 vetoa ettet ole koskaan ajanut 854T mallilla koska et tiedä mitä höpiset.

854T turbon ääni viheltää kuin Shubertin sinfonia väkevällä väännöllä. Mitään niin kaunista olet valitettavasti tuskin kuullutkaan.

Mitä voiman loppumiseen tulee niin voima loppuu aina sellaisten tunarien käsissä jotka eivät älyä vaihtaa pienemmälle vaihteelle hyvissä ajoin.

Se oli siitä kuuluisa malli tuo Coynty vaikka rattia väänsi niin ei  tahtonut kääntyä ei sitten millään.
Sitten kun kovaan paikkaan joutu niin loppu voima.
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Tuo oli kauniisti ja enenkaikkea kunniottavasti ilmaistu !

Ei se käänny, se vaan  kaartaa.
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Komein ääni on 702 S  siinä kuule poika korva lepää ja pesee voimassa tuon lyhytiskuisen mennen tullen. Noitten Foortien turpottaminen oli tuskallista kun ei niissä ollut sitkeyttä tuovaa pitkäiskuisuutta.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Palataanpa pappa SAS topicin alkuun. Mitäs siellä lukee? Osaatko lukea? Onko sinulla sisälukutaitoa? Voisitko myös hyvissä ajoin vaihtaa pienemmälle vaihteelle?

Komein ääni on 702 S  siinä kuule poika korva lepää ja pesee voimassa tuon lyhytiskuisen mennen tullen. Noitten Foortien turpottaminen oli tuskallista kun ei niissä ollut sitkeyttä tuovaa pitkäiskuisuutta.

Viimeksi muokattu: 24.08.16 - klo:22:33 kirjoittanut EX-FERMERI

Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Mitä varten sä sitä majoria metsästät – ihan ampuako meinaat?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

EX-FERMERI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 351
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Yksi yksilö on tiedossa ja olen kiinostutunut tietämään onko muita vastaavia enää olemassa. Ja jos on ja kaupan niin ostan pois ja palkkio vinkkimiehelle tai naiselle.

Mitä varten sä sitä majoria metsästät – ihan ampuako meinaat?
Ei voi palata ellei lähde. Jokainen päivä poissa Helsingistä on lottovoitto.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Ford Super Major 854T:n metsästys.
Komein ääni on 702 S  siinä kuule poika korva lepää ja pesee voimassa tuon lyhytiskuisen mennen tullen. Noitten Foortien turpottaminen oli tuskallista kun ei niissä ollut sitkeyttä tuovaa pitkäiskuisuutta.

  Kyllä äänistä uhkeimmat olivat isojen vallujen remmiturpokoneissa