Valvatin ja ohdakkeen kanssa olen alkanut jo pärjätä luullakseni. Hierakasta on peloteltu, mutta ei ole minulla ongelmana ainakaan vielä. Muistatko, mitkä opit hierakkaan tehoavat? Osaa sitten olla valmiina, jos se lisääntyy liikaa.
Joo kyllä luomussa saa aika paljon traktorissa istua. Polttoöljyä ei kuitenkaan kovin paljoa enempää traktoreihin mielestäni kulu, kun kemiallisessa viljelytavassa, jos mennään perinteisellä kyntö-pari äestystä-kylvö-ruiskutukset - linjalla. Jos kokonaisenergiankulutus lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden valmistuksineen lasketaan mukaan, kuluu luomussa reilusti vähemmän energiaa. Omien laskelmien mukaan niin hehtaaria, kuin kiloakin kohti.
Viljojen laadussa ei minulla vielä ole esiintynyt ongelmia. Rikkoja voi olla enemmän, mutta rikkaseulalla laatu on siltäkin osalta parantunut paljon.
[/quote]
Luomutiloilla niittäessä olen todennut hierakan yleensä kasvavan vain lehteä. Kasvustossa näkee aikalailla hierakan lehtiä, mutta kukkia on harvassa. Ruiskuttamattomassa tehoviljellyssä jos on hierakkaa niissä on melkein kaikissa kukka.