Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ledit vai xenonit  (Luettu 38299 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: ledit vai xenonit
Hyvin näkyy iltapuijat pärjäävän hehkuilla.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20080
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: ledit vai xenonit
Juu xeenonit oli sammutettava kun tähtäsi Tumen pyöränjälkeen. Se vyörengas kun ei painu kuivaan maahan, ja hokin jälkeä ei xeenonilla näje. Eikä vantaitten viiruja, ei eroa xeenonin valossa haineväjyrän jäljestä.

Mutta on kyllä kylvösäänä ihanteellinen ollut tämä kuun vaihde, kohtalainen tuuli vie pölyt pois, maa ei ole vielä liian kuiva, että menisi ihan jauhoksi, 18 asteen lämpö ei ahdista foortin hyttiä liika kuumaksi. Laitoin nyt Keyloni syysvehnää aikaisimpana ajankohtana vuoden 2001 jälkeen. Silloin kylvin 1.9. Nyt lukemaksi tuli 2.9.

2007-2008 myös oli aikainen kylvös, viirukaskas tartutti taudin eikä vehnästä tullut mitään muuta kuin ruohoa, pitää olla tarkkana ja ruiskutella muutaman kerran.

-SS-

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: ledit vai xenonit
Eilen piti pistää työvaloja päälle ku peruutti "suuliin", mut eipä syttyneetkään, vaikka useamman kerran koitin. Välähtivät vaan. Eli pitkän ajon jälkeen, akku siis täynnä todennäköisesti. Eikös tällöin latausjännite ole aika pieni? Eikä auttanut kierrostenkaan nosto. Saattaapi vaihtua hookolmosiin takaisin jos tää temppuilu jatkuu..
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66108
Vs: ledit vai xenonit
tarkista liitokset ensin.... ovat aika tarkkoja saamasta virrasta...    ite huomasin moisen ja hapettuma kesän jäliltä aiheutti vaivaa...

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: ledit vai xenonit
Onko 6000-8000 valteemin käypäsistä ledeistä kokemuksia? Malli LED-työvalo 30W "Valtra", SAE, 10-36V, näyttää useampi myyvän tuota samaa mallia. Kaivurissa ollut ledit jo pitemmän aikaan ja ei paluuta ainakaan kynttilälamppuihin.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
ledit vai xenonit... 2017
Päivä lyhenee... - Onko keinovalorintamalla vuodessa tapahtunut mitään jota kannattaisi lyhtykaupoilla ottaa  huomioon? Hyvät liitännät korvaavat huonot valaisimet... nypin liittimet irti, tiristän kontaktirasvaa ja nitkuttelen takas niin pärjää taas vuoden?

Mitä mieltä muuten tuon "dielectric grease":n käytöstä, kannattaako vaiko eikö laittaa häiritsemään elektronien hyppelehtimistä? Mitä googletin niin tästä on yhtä monta mieltä maailmalla kuin miestäkin.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20080
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: ledit vai xenonit
Ledivalot halpenevat. 50 W halogeenin tilalle voi tehdä raudan jossa 4 kappaletta 15W ledivalaisimia. Saavat pimeätkin nurkat edes vähän valoa. Yhden 15-wattisen jaksaa sytyttää perävaunupistokkeella.

Tällöin esimerkiksi näkee paremmin kylvökoneen vantaiston läpi, mitä siellä tapahtuu.

Valon sävy ei ole mullokselle mukava, vaikka olisi lämmin valkoinen. Mutta siis jos sähköä ei ole rajattomasti käytettävissä, näkee niillä ainakin yhtä hyvin kuin kuutamolla.

-SS-

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8498
Vs: ledit vai xenonit
Työvaloiksi ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Halogeeni tai ksenon.

Työvälineessä olevan kohteen valaiseminen onnistuu hyvin ledillä. Kunhan valaisin on vaan tarpeeksi tehoton.


Näin tämä.




Ai miksi?

Työkohteen valaistus toteutettaessa ledillä, kaupasta ostettu "valkoinen" loistoajatus tuottaa silmälle iloa vain niile, jotka siihen uskovat.


Yleisvalaisimena joo, aluevalaisimena joo, mutta mihinkään työhön liittyvään sitä ei kannata hommata yleisvalaisimeksi.



Ajatellaanpa valaistuksen filosofiaa tai paremminkin funktiota. Miksi laittaa työvaloja raktoriin?

No yleensä siksi, että aurinko on laskenut tai ei vaan paista sinne missä riehutaan. Auringon valo ihmiselle on "aivansama", koska se säteilee niillä aallonpituuksilla joita ihminen näkee ja vähän enemmänkin.

Kun valot ovat päällä, ne heittävät valoa sinne tänne. Valoja käytettäessä tarpeeseen, ympärillä valaistuksen ulottumattomissa on yleensä pimeää.



No ni. Siinähän se. Karmea pimeys kun laskeutuu, painaa jussi hytin joka kulman paistamaan. Etuvalot loistaa konepeitosta silmiin ja renkaat tekevät mojovan varjon, ollos kuitenkaan niin paljoa häiritsemättä heijastuksillaan.

Takavalot loistavat komeasti niistä kirkkaista siivistä, peräkärrystä tai jostain muusta irrelevantista kohteesta.


Yks iso juttu: Valaistaan vain sitä mikä on merkittävää, koska yhä enemmän valoa lisätessä, kontrasti karmeaan pimeyteen kasvaa. Vältetään hotspotteja. Mikään kohde ei saa häikäistä. Näinhän missään yhdessäkään raktorissa ei ole. Pääasia että kauheasti loistaa.


Myös valon värillä on merkitystä. Halogeeni on parhaita väriskaalan vuoksi. Myös ksenon matalalla värilämmöllä on hyvä. LED ei niin hyvä. Tämän jokainen pimeässä lumisessa metsässä työskentelevä tietää.

Ledin valo on niin kapealla kaistalla ampuvaa, että se valaisee jotain liian hyvin, kun taas toista asiaa valaistavassa kohteessa ei mitään. Kuitenkin matalilla wattimäärillä, led on oiva spotti kompaktin koon ja vähäisen virran kulutuksen johdosta.


Punainen valo on hyvä kontrastin kannalta. Se kiusaa vähiten silmän näkövehkeitä siirryttäessä pimeän ja valaistun kohteen välillä.



Johdotuksista sen verran, että jos vetelee uusia valoja, kannattaa vetää semmoinen kunnon parikaapeli, jossa maa tulee suoraan akulta ja lussa sitten mistä ikinä tuleekin. Maadotukset ovat päänsärkyä tuottavia ongelmia.

Ja kaikki liitokset ovat huono asia. Sen mukaan menee, että nuukailee liitoksissa. Tietenkin niitä tarvitsee, mutta lähtökohtaisesti
nääs.

Mitään eristäviä rasvoja ei näillä jännitteillä kannata käyttää. Pääasia, että virta kulkee.



Kaikki liiallinen valo on pahasta, jos ollaan pimeässä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4428
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: ledit vai xenonit
Vähän riippuu siitäkin mitä ollaan tekemässä.

Motokuskilla marraskuisena yönä metsässä on erilainen 'näkemys' aiheeseen kuin tuiskussa viittäkymppiä porhaltavalla aurakuskilla.
Tai läpituttua laakasiilon ja navetan väliä suhaavalla rehuleikkuria ulkoiluttavalla aamu-unisella isännällä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66108
Vs: ledit vai xenonit
ja jos noin olisi; niin miksi mikään virma ei ole värjännyt laseja jotta näky olisi parempi?    ei kait se niiiin kallista olis kun kerran sae kin myy paskoja lamppuja ilman häikkäsuojaa siitä mainittematta!                      mutta ledit on vaan niiin pirun käteviä sijoittaa kun net kestävät toisin kuin halot tahi ksenonit.           tuo että laittaa valot sinne minne tarttee onkin ihan oikein. peräkärrissäkin lavan alla parit ja kiva peruuttaa kun näkee mikä ottaa pyörään kiinni.  se seinä on siinä aina ollu oven vieressä mutta missäs kynnyksen paikka.                  ja sit kun laittaa pelit jokka näyttää niin työniloa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8498
Vs: ledit vai xenonit
ja jos noin olisi; niin miksi mikään virma ei ole värjännyt laseja jotta näky olisi parempi?    ei kait se niiiin kallista olis kun kerran sae kin myy paskoja lamppuja ilman häikkäsuojaa siitä mainittematta!                      mutta ledit on vaan niiin pirun käteviä sijoittaa kun net kestävät toisin kuin halot tahi ksenonit.           tuo että laittaa valot sinne minne tarttee onkin ihan oikein. peräkärrissäkin lavan alla parit ja kiva peruuttaa kun näkee mikä ottaa pyörään kiinni.  se seinä on siinä aina ollu oven vieressä mutta missäs kynnyksen paikka.                  ja sit kun laittaa pelit jokka näyttää niin työniloa.

On niitä.


Vähän riippuu siitäkin mitä ollaan tekemässä.

Motokuskilla marraskuisena yönä metsässä on erilainen 'näkemys' aiheeseen kuin tuiskussa viittäkymppiä porhaltavalla aurakuskilla.
Tai läpituttua laakasiilon ja navetan väliä suhaavalla rehuleikkuria ulkoiluttavalla aamu-unisella isännällä.

Siitähän kaikki riippuu.

Toki ainakin laakasiilon ja navetan väliä suhaavalla isännällä työvalot tarkoittavat sitä nappia, mistä ne kytketään päälle ja pois.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: ledit vai xenonit
Mopomiehellä ihan oikeaa asiaa. Ite olen vaihtanut työvalot ledeihin ja onhan noissa valon värisävy tietynlainen ongelma. Toisessa traktorissa olevat ledit hytin kulmissa on kyllä hyvät koska niistä ei tule minkäänlaista pistemäistä valoa, jolloin häikäisykin on paljon pienempää. Toisessa traktorissa on hytin katolla valopaneelit ja ne ampuu kyllä melkoisen valokimpun keskialueelle ja kauemmaksi tulee vähemmän valoa. Mutta tuossa traktorissa hytin kulmiin ei saanut millään sopimaan näitä uudempia työvaloja koska asennussyvyys tulee vastaan.

Just tilasin ebaysta uudet valot, mutta ne taitaa mennä kylläkin auton keulalle. Katellaan ny miltä ne vaikuttaa, koska hyvin monesti näissä ledikaukovaloissa on se ongelma että valoa tulee liian lähelle. Joihinkin ledivaloihin on saatavana värisuotimia, millä voi vähentää häikäisyä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4428
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: ledit vai xenonit
En tiedä onko asia tuonne työvalopuolelle miten rantautunut, mutta kyllä LED-tekniikalla saadaan vaikka hyvin lähelle luonnollista päivänvaloa vastaava spektri.
Linssi- ja heijastintekniikka sitten ratkaisee valon jakautumisen.

Linkkiä esimerkkiin:

https://www.yujiintl.com/high-cri-led-lighting

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8498
Vs: ledit vai xenonit
Ja aika paljon sävyjä saadaankin, kun käytetään esim. punaista, vihreätä ja sinistä letukkaa yhdessä.

Mut ei taida vielä ainakaan halpahallista saada sellaisia.

Ja aika paljon halvoissa LED-työvaloissa on sitä, että elektroniikka prakaa, johdot katkeavat kylmässä ja halogeenipolttimomuunnoksissa tarvitaan suht raskas heat sink ropelilla.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66108
Vs: ledit vai xenonit
ite en osta ns. kallista ledilamppua kun net ei toimi kuitenkaan sen paremmin.  parista osram ja hella merkkisestä on huonoja kokemuksia      mutta honkkarin halvat vain edelleen palaa.. tossa äsken just ennen saetta laittelin uutta kiinikettä keslan runkoon kun entinen saanu taas kipiää. lasi hieman ruhjeilla mut toimiii!      ja tuo 18 wattinen makso sen 7 euroa.