Työvaloiksi ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Halogeeni tai ksenon.
Työvälineessä olevan kohteen valaiseminen onnistuu hyvin ledillä. Kunhan valaisin on vaan tarpeeksi tehoton.
Näin tämä.
Ai miksi?
Työkohteen valaistus toteutettaessa ledillä, kaupasta ostettu "valkoinen" loistoajatus tuottaa silmälle iloa vain niile, jotka siihen uskovat.
Yleisvalaisimena joo, aluevalaisimena joo, mutta mihinkään työhön liittyvään sitä ei kannata hommata yleisvalaisimeksi.
Ajatellaanpa valaistuksen filosofiaa tai paremminkin funktiota. Miksi laittaa työvaloja raktoriin?
No yleensä siksi, että aurinko on laskenut tai ei vaan paista sinne missä riehutaan. Auringon valo ihmiselle on "aivansama", koska se säteilee niillä aallonpituuksilla joita ihminen näkee ja vähän enemmänkin.
Kun valot ovat päällä, ne heittävät valoa sinne tänne. Valoja käytettäessä tarpeeseen, ympärillä valaistuksen ulottumattomissa on yleensä pimeää.
No ni. Siinähän se. Karmea pimeys kun laskeutuu, painaa jussi hytin joka kulman paistamaan. Etuvalot loistaa konepeitosta silmiin ja renkaat tekevät mojovan varjon, ollos kuitenkaan niin paljoa häiritsemättä heijastuksillaan.
Takavalot loistavat komeasti niistä kirkkaista siivistä, peräkärrystä tai jostain muusta irrelevantista kohteesta.
Yks iso juttu: Valaistaan vain sitä mikä on merkittävää, koska yhä enemmän valoa lisätessä, kontrasti karmeaan pimeyteen kasvaa. Vältetään hotspotteja. Mikään kohde ei saa häikäistä. Näinhän missään yhdessäkään raktorissa ei ole. Pääasia että kauheasti loistaa.
Myös valon värillä on merkitystä. Halogeeni on parhaita väriskaalan vuoksi. Myös ksenon matalalla värilämmöllä on hyvä. LED ei niin hyvä. Tämän jokainen pimeässä lumisessa metsässä työskentelevä tietää.
Ledin valo on niin kapealla kaistalla ampuvaa, että se valaisee jotain liian hyvin, kun taas toista asiaa valaistavassa kohteessa ei mitään. Kuitenkin matalilla wattimäärillä, led on oiva spotti kompaktin koon ja vähäisen virran kulutuksen johdosta.
Punainen valo on hyvä kontrastin kannalta. Se kiusaa vähiten silmän näkövehkeitä siirryttäessä pimeän ja valaistun kohteen välillä.
Johdotuksista sen verran, että jos vetelee uusia valoja, kannattaa vetää semmoinen kunnon parikaapeli, jossa maa tulee suoraan akulta ja lussa sitten mistä ikinä tuleekin. Maadotukset ovat päänsärkyä tuottavia ongelmia.
Ja kaikki liitokset ovat huono asia. Sen mukaan menee, että nuukailee liitoksissa. Tietenkin niitä tarvitsee, mutta lähtökohtaisesti
nääs.
Mitään eristäviä rasvoja ei näillä jännitteillä kannata käyttää. Pääasia, että virta kulkee.
Kaikki liiallinen valo on pahasta, jos ollaan pimeässä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.
Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.