Ei senonit vielä mihinkään historiaan ole jäämässä. LEDeissä on toistaiseksi hyötysuhde vähän niin ja näin. Tehokkaan ledipaneelin kun ostaa, niin onhan siinä kirkkautta vaikka muille jakaa. Siinä onkin niitä ledejä useampi ja optiikka on jokaiselle. Onko se hyvä vai huono, tiedä häntä?
Halpoja led-valaisimia saa tosiaan halvalla. Semmoinen lähinäkyvyys paranee toki, mutta ei ne kauhean kauas näytä. Tarviiko sitten näyttääkään?
Elektroniikassa saattaa olla kylmäjuotoksia (on ollut), jolloin vaikka viisi ledinen valaisin onkin vain kaksiledinen.
Varmasti, jos ostaa jonkun Hellan ledikötöstyksen kalliilla, niin onhan siinä varmasti laatua rahalle.
Mutta jos haluaa hyvän yleistyövalon vaikka raktoriin, niin vaikka nordicin n200 halokeeniumpio leveällä valokeilalla. Siihen HYVÄ ksenon muutossarja. ( esim. nuo ovat ehkä parhaita.
http://www.epdtuning.com/xenon-valot-tarvikkeet-canbus-vayla-xenon-jalkiasennussarjat-c-39_37.html )
35W polttimo saattaa mahtua sisään, mutta 50W ei mahdu. Silloin porataan reikä umpion perään ja laitetaan muutossarjan mukana tuleva läpivientikumi tilalle. Ja sikakitillä tai wurtin liimatiivistemassalla vielä tiiviiksi, jos haluaa hifistellä.
Sytkä sitten vaan johonkin, missä se ei ole alttiina mekaanisesti rikkoutumiselle.
Valot kannattaa maadoittaa OMALLA piuhalla suoraan akulle, jos haluaa tavallista radiota kuunnella. Samoin niiden sytkät kannattaisi olla rungosta irti ja vetää se maapiuha niistäkin.
Ei sinne akulle kannata joka valosta maapiuhaa viedä. Kerää ne maat johonkin rimaan. Esim tuollainen
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Kytkentarima-2000024037/Johtoliitokset puristettavilla liimakutistesukilla. Eli ei niinkuin koneviestissä, sokeripalat eivät kuulu tämänkokoiseen sähköön.
Sulakkeista ANL, Midi/Mega VAL ( esim. tuollainen
http://www.motormarket.fi/midi-val-sulake-40a-29-4357-32.html ) tai hakasulake. Noista pääsulake valoille. Sitten valoille omansa vaikka lattasulakkeella, jos haluaa niitä erikseen kytkettävän. Pakko ei ole. Pärjää sillä pääsulakkeellakin, mutta vian sattuessa sitten kaikki valot ovat pimeinä.
Pääasiassa kun yrittää muistaa, että oli mikä liitos tahansa, niin vesitiivis on hyvä. Hapettumat ne yleensä ovat niitä mystillisiä sähkövikoja, jolloin vaihetaan kaapeli, vaihetaan poksi.
Noista virtahommista. Jos katsoo jotain laadukasta tehokasta LED valaisinta, niin huomaa ne reippaat jäähdytysrimat siellä perseessä. Eli jonkin verran tulee hukkalämpöä. Jos jollain on noita valoja, niin ampppeerimittari väliin ja mittaa, kuinka paljon virtaa kulkee.