Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?  (Luettu 10547 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Rajun ketjuilla ja paripyörässä se huullos, niin ei hirveästi tarvi pyörittää. Nyt ekat umpivanteet traktorissa ja niissä neljä reikää, mutta aika lähellä keskiötä. Toimiiko se pyörän kiinnitys niistä vai pitääkö porata uudet reijät?
Pitää.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Poraa suosista uudet reiät.
Ja mulla on ollu jo muutaman vuoden 8 kettinkiä,niin ei koko keväänä tartte kiristellä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Suosittelen rengasvaunun hankintaa. http://www.nettikone.com/sepe/sepe-renkaanvaihtovaunu-12tn/1383757 K-Maataloudesta hankin omani. Trukkipiikeillä nostaa pyörän vaunuun lykkää paikalleen. Saa helposti pyöräytettyä ketjut kohdalleen. Lisää pyöränasennuksen työturvallisuutta huimasti.
Erityisen tarpeellinen juuripyörän asennuksessa.
Mystinen kesälaatumies

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.

Ei ne kestäneet paikallaan kunnolla edes 5tn painavassa Valmet 1203 nelivedossakaan takapyörissä äestyksessä, paripyörät kiertyivät kun alkoi 6-metrisen Wiberg Bastant DT:n tuplaladat ottamaan kunnollista kontaktia savimaahan. Sopivat johonkin 60 heppasiin 3 tonnia painaviin kapearenkaisiin traktoreihin. Ei kannata niihin enää sekaantua tänäpäivänä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Niin kuin totesin aijemmin niin paripyörien kiinnitysketjut on vastoin kaikkia fysiikan lakeja. Juuripyörästä pitäisi aina lähteä kaksi ketjua jotka kohtaisi sitten paripyörässö viereisen kanssa. Näin ketjun suunta olisi parempi eikä tulisi kiertymisongelmia ja paikat kestäisi paremmin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.

Ei ne kestäneet paikallaan kunnolla edes 5tn painavassa Valmet 1203 nelivedossakaan takapyörissä äestyksessä, paripyörät kiertyivät kun alkoi 6-metrisen Wiberg Bastant DT:n tuplaladat ottamaan kunnollista kontaktia savimaahan. Sopivat johonkin 60 heppasiin 3 tonnia painaviin kapearenkaisiin traktoreihin. Ei kannata niihin enää sekaantua tänäpäivänä.
Isoissa koneissa pitää olla 8 koukkua. Jossain 2000 sarjan Massikassa joskus näin Salpasetin 8 koukulla. Mulla on 6 kpl erillään kiristerrävät Salpasetit tuossa vajaa 150 heppaisessa ja aikahyvin pysyy kiertymättä. N 111 on 8 ketjulla takaparipyörät kiinni.
Mystinen kesälaatumies

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.

Ei ne kestäneet paikallaan kunnolla edes 5tn painavassa Valmet 1203 nelivedossakaan takapyörissä äestyksessä, paripyörät kiertyivät kun alkoi 6-metrisen Wiberg Bastant DT:n tuplaladat ottamaan kunnollista kontaktia savimaahan. Sopivat johonkin 60 heppasiin 3 tonnia painaviin kapearenkaisiin traktoreihin. Ei kannata niihin enää sekaantua tänäpäivänä.
Isoissa koneissa pitää olla 8 koukkua. Jossain 2000 sarjan Massikassa joskus näin Salpasetin 8 koukulla. Mulla on 6 kpl erillään kiristerrävät Salpasetit tuossa vajaa 150 heppaisessa ja aikahyvin pysyy kiertymättä. N 111 on 8 ketjulla takaparipyörät kiinni.


Tekeeks joku vielä salpasetin mallilla levikkeen kiinnityssysteemejä ?

Vain onks se historiallinen reliikki ?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)

Niin mullakin vaaratilanteet on tullu muuten kuin kiinnitettäessä pyörää. Yksikin kerta painoin ppyörän irti tunkilla ja lopputulema pamahduksen jälkeen oli että istuin pyörän sisällä. Olisi kannattanut olla yksi ketju kiinni
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)

Niin mullakin vaaratilanteet on tullu muuten kuin kiinnitettäessä pyörää. Yksikin kerta painoin ppyörän irti tunkilla ja lopputulema pamahduksen jälkeen oli että istuin pyörän sisällä. Olisi kannattanut olla yksi ketju kiinni

Nojoo, mutta tuohan on vain ja ainoastaan omaa tyhmyyttä ;D :-X Ei tulisi mieleenkään tunkata rengasta ellei sitä ole varmistettu, ellei muilla keinoin ole irronnut :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)

Niin mullakin vaaratilanteet on tullu muuten kuin kiinnitettäessä pyörää. Yksikin kerta painoin ppyörän irti tunkilla ja lopputulema pamahduksen jälkeen oli että istuin pyörän sisällä. Olisi kannattanut olla yksi ketju kiinni

Nojoo, mutta tuohan on vain ja ainoastaan omaa tyhmyyttä ;D :-X Ei tulisi mieleenkään tunkata rengasta ellei sitä ole varmistettu, ellei muilla keinoin ole irronnut :-X
Mä irrottelen kaivurilla.Helppoo ja turvallista 8)

JST

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 34
Myö laitetaan kaivurilla paikalleen.  8) Hiabin lavanostimen tyylinen rauta roikkuu liinalla puomin päässä sillä nostaaviereen ja kaveri tuuppaa huullokseen  ja ketju kiinni,helppoa turvallista ja mikä parasta ei tarttee ähistä käsin niitten kanssa.  ;D