Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ER - 15.04.16 - klo:15:57

Otsikko: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ER - 15.04.16 - klo:15:57
Morjes,

pitäisi levikepyörien kiinnitysketjujen pulttipäiden ja muttereiden kierteet kunnostaa, kun ne ottavat aina päälle laittaessa ja irrottaessa vähän siipeensä. Mutterit olen jo aikoja sitten vaihtanut jatkomuttereiksi, jotka ovat mielestäni paljon parempia kuin tavalliset, mutta nekin jo vähän takeltelevat, kun pultit ovat huonossa kunnossa.

Mikä lienee Rajujen ja varmaan muidenkin merkkisten kiinnitysketjujen pulttien ja mutterien kierrekoko?

Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: vatanen - 15.04.16 - klo:16:09
M16
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Red Bull - 15.04.16 - klo:23:10
http://www.ikh.fi/tuotehaku/vanttikiristin Loppuu se värkkyy.  8)
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Oksa - 16.04.16 - klo:08:12
eikös noihin ollut muutama vuosi sitten joku kiristinkin joka toimi tangolla?    uarkointiuutisista just luin eilen ...   vuotta ja numeroa en enää muista...    ja tarkistaminen pikkasen vaikeeta.......
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ijasja2 - 16.04.16 - klo:09:55
eikös noihin ollut muutama vuosi sitten joku kiristinkin joka toimi tangolla?    uarkointiuutisista just luin eilen ...   vuotta ja numeroa en enää muista...    ja tarkistaminen pikkasen vaikeeta.......

http://www.nettivaraosa.com/traktorin-varaosat/2190009
 
vai

http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/trelleborgin-twinning-menetelmalla-levikepyorat-kiinni-minuuteissa/
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Red Bull - 16.04.16 - klo:10:18
eikös noihin ollut muutama vuosi sitten joku kiristinkin joka toimi tangolla?    uarkointiuutisista just luin eilen ...   vuotta ja numeroa en enää muista...    ja tarkistaminen pikkasen vaikeeta.......

http://www.nettivaraosa.com/traktorin-varaosat/2190009
 
vai

http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/trelleborgin-twinning-menetelmalla-levikepyorat-kiinni-minuuteissa/

Tuo JETIn idea ihan ok, mutta siinäkin vaan normaali mutteri siellä varren sisällä. Toki sen saa vaihdettua pidempään jatkomutteriin pienellä rälläköinnillä ja hitsailulla.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: -SS- - 16.04.16 - klo:14:21
Onhan yhdellä keskikierretangolla kiristettäviä nämä pirisen hitsattavapalasysteemit.

-SS-
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Morris65 - 16.04.16 - klo:15:13
Onhan yhdellä keskikierretangolla kiristettäviä nämä pirisen hitsattavapalasysteemit.

-SS-

Jos tuollaisia levikepyöriä meinaa, niin suosittelen Salpasia, ei tarvitse hitsailla ja pysyy kiinni, nuo palat tahtoo käytössä aina hiukan kulua.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ilkka - 16.04.16 - klo:17:03
Koskas salpasia ja pirisiä on viimeksi valmistettu ?

Vieläkö 1990 luvun alussa ?
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ht - 16.04.16 - klo:17:20
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ijasja2 - 16.04.16 - klo:19:39
eikös noihin ollut muutama vuosi sitten joku kiristinkin joka toimi tangolla?    uarkointiuutisista just luin eilen ...   vuotta ja numeroa en enää muista...    ja tarkistaminen pikkasen vaikeeta.......

http://www.nettivaraosa.com/traktorin-varaosat/2190009
 
vai

http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/trelleborgin-twinning-menetelmalla-levikepyorat-kiinni-minuuteissa/

Tuo JETIn idea ihan ok, mutta siinäkin vaan normaali mutteri siellä varren sisällä. Toki sen saa vaihdettua pidempään jatkomutteriin pienellä rälläköinnillä ja hitsailulla.

Reilu kymmenen vuotta ollut nuo jetin kiinnikkeet, eikä ole vielä muttereita vaihdeltu. Toki kerta vuoteen pois ja päälle, joskus syksylläkin. Oon pitänyt jengat puhtaana ja hyvässä rasvassa, koneella kuitenkin paukutan kiinni ja auki... Jälkikiristelyt toki avaimella.
Nyt on tulossa käytetyt paripyörät ja niissä ei oo kaulusta, ellei itse värkkää. Joutuu kettingeillä laittamaan kiinni, ja tuntuu niin kivikautiselta kun pitää pyöritellä kohdalleen jne.

Jetillä saa yksinkin paripyörän suht turvallisesti paikalleen, mikäli tarve, ilman muita apukoneita. Kettinkien kanssa värkkäämistä. Joku voi sanoa että pikkujuttu, muttei oo päässyt kokeilemaan kaulusvanteellista paripyörää ja teleskooppikiinnikkeitä  sama minne kiinnittäen vs. ketjut tietyillä kiinnityspisteillä.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Naturalis - 16.04.16 - klo:20:05
Onhan yhdellä keskikierretangolla kiristettäviä nämä pirisen hitsattavapalasysteemit.

-SS-
Juu 42 tuuman kumeille ihan ehdottomat... :)
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Tossavainen - 16.04.16 - klo:22:09
Pari vuotta sitten piti rakvaattoriin hommata uuet renkaat. Vanhat takaset jäi paripyöriks rajun vanteille, kiinnitys teleskoopeilla. Varmaan vastaava kuin jeti. 20.8/38 koko. Paras asennus 9 min kaksi rengasta.
 Nyt tulee toiseen uudet, ja vanhat paripyöriks. Takaset teleskoopeilla ja  etuset rajun pikakiinnikkeillä. Saa nähdä alkaako kaipaamaan pikakiinnikkeitä takarenkaisiinkin kun työn kuvasta johtuen asennuksia voi olla yli 5 kesässä  ::)
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: vms1 - 16.04.16 - klo:23:02
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

ittellä nykyään kiinnikeinä rajun ketjut edessä ja takana, takana pitää saada rengas linjalle kun on reikien läpi kierretanko mutta edessä on jonkinlainen huullos ja siihen tulee paripyöräkiinnike. On kyllä etuset mukavammat laittaa.

Itte hieman mietin että kannattaisiko ketjujen veto laittaa vuoronperään vinoon jolla estäisi sen pyörän kiertymisen. Toki vaatii erilaiset kiinnityspisteet mutta voisi tosiaan estää sen pyörän kiertymisen.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: lynx700500 - 17.04.16 - klo:07:56
Rajun ketjuilla ja paripyörässä se huullos, niin ei hirveästi tarvi pyörittää. Nyt ekat umpivanteet traktorissa ja niissä neljä reikää, mutta aika lähellä keskiötä. Toimiiko se pyörän kiinnitys niistä vai pitääkö porata uudet reijät?
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: JD6630 - 17.04.16 - klo:07:57
Rajun ketjuilla ja paripyörässä se huullos, niin ei hirveästi tarvi pyörittää. Nyt ekat umpivanteet traktorissa ja niissä neljä reikää, mutta aika lähellä keskiötä. Toimiiko se pyörän kiinnitys niistä vai pitääkö porata uudet reijät?
Pitää.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: +200 - 17.04.16 - klo:08:11
Poraa suosista uudet reiät.
Ja mulla on ollu jo muutaman vuoden 8 kettinkiä,niin ei koko keväänä tartte kiristellä.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Make - 17.04.16 - klo:10:41
Suosittelen rengasvaunun hankintaa. http://www.nettikone.com/sepe/sepe-renkaanvaihtovaunu-12tn/1383757 K-Maataloudesta hankin omani. Trukkipiikeillä nostaa pyörän vaunuun lykkää paikalleen. Saa helposti pyöräytettyä ketjut kohdalleen. Lisää pyöränasennuksen työturvallisuutta huimasti.
Erityisen tarpeellinen juuripyörän asennuksessa.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: SamiT - 17.04.16 - klo:10:46
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.

Ei ne kestäneet paikallaan kunnolla edes 5tn painavassa Valmet 1203 nelivedossakaan takapyörissä äestyksessä, paripyörät kiertyivät kun alkoi 6-metrisen Wiberg Bastant DT:n tuplaladat ottamaan kunnollista kontaktia savimaahan. Sopivat johonkin 60 heppasiin 3 tonnia painaviin kapearenkaisiin traktoreihin. Ei kannata niihin enää sekaantua tänäpäivänä.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:11:04
Niin kuin totesin aijemmin niin paripyörien kiinnitysketjut on vastoin kaikkia fysiikan lakeja. Juuripyörästä pitäisi aina lähteä kaksi ketjua jotka kohtaisi sitten paripyörässö viereisen kanssa. Näin ketjun suunta olisi parempi eikä tulisi kiertymisongelmia ja paikat kestäisi paremmin.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: Make - 17.04.16 - klo:11:21
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.

Ei ne kestäneet paikallaan kunnolla edes 5tn painavassa Valmet 1203 nelivedossakaan takapyörissä äestyksessä, paripyörät kiertyivät kun alkoi 6-metrisen Wiberg Bastant DT:n tuplaladat ottamaan kunnollista kontaktia savimaahan. Sopivat johonkin 60 heppasiin 3 tonnia painaviin kapearenkaisiin traktoreihin. Ei kannata niihin enää sekaantua tänäpäivänä.
Isoissa koneissa pitää olla 8 koukkua. Jossain 2000 sarjan Massikassa joskus näin Salpasetin 8 koukulla. Mulla on 6 kpl erillään kiristerrävät Salpasetit tuossa vajaa 150 heppaisessa ja aikahyvin pysyy kiertymättä. N 111 on 8 ketjulla takaparipyörät kiinni.
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ilkka - 17.04.16 - klo:11:32
Salpaset missä on vannepultin tilalle tuleva lenkki ja sitten niitten varsien päässä koukut, on aika tiukilla tehokkaammissa koneissa. Yhdellä kiristyspultilla ei oikein tule voimaa tarpeeksi ja tuppaa levike pyörähtämään ja vääntää ne tangot.

Ei ne kestäneet paikallaan kunnolla edes 5tn painavassa Valmet 1203 nelivedossakaan takapyörissä äestyksessä, paripyörät kiertyivät kun alkoi 6-metrisen Wiberg Bastant DT:n tuplaladat ottamaan kunnollista kontaktia savimaahan. Sopivat johonkin 60 heppasiin 3 tonnia painaviin kapearenkaisiin traktoreihin. Ei kannata niihin enää sekaantua tänäpäivänä.
Isoissa koneissa pitää olla 8 koukkua. Jossain 2000 sarjan Massikassa joskus näin Salpasetin 8 koukulla. Mulla on 6 kpl erillään kiristerrävät Salpasetit tuossa vajaa 150 heppaisessa ja aikahyvin pysyy kiertymättä. N 111 on 8 ketjulla takaparipyörät kiinni.


Tekeeks joku vielä salpasetin mallilla levikkeen kiinnityssysteemejä ?

Vain onks se historiallinen reliikki ?
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ijasja2 - 17.04.16 - klo:13:04
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:13:12
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)

Niin mullakin vaaratilanteet on tullu muuten kuin kiinnitettäessä pyörää. Yksikin kerta painoin ppyörän irti tunkilla ja lopputulema pamahduksen jälkeen oli että istuin pyörän sisällä. Olisi kannattanut olla yksi ketju kiinni
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: ijasja2 - 17.04.16 - klo:13:26
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)

Niin mullakin vaaratilanteet on tullu muuten kuin kiinnitettäessä pyörää. Yksikin kerta painoin ppyörän irti tunkilla ja lopputulema pamahduksen jälkeen oli että istuin pyörän sisällä. Olisi kannattanut olla yksi ketju kiinni

Nojoo, mutta tuohan on vain ja ainoastaan omaa tyhmyyttä ;D :-X Ei tulisi mieleenkään tunkata rengasta ellei sitä ole varmistettu, ellei muilla keinoin ole irronnut :-X
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: +200 - 17.04.16 - klo:15:43
Nyt kun ruvetaan kellottamaan noita irrotus ja kiinnitysaikoja niin sitten helvetisti jäitä hattuun. Ittellä on niin monta läheltäpititilanteita sattunu noiden renkaiden kanssa kikkaillessa että ihme että ei ole osunut oikeasti. Kerran on 6400 meinannu kellahtaa kun pyörä oli poissa, kerran lähti lukkorengas hieman lujaa kun laitettiin ilmaa, kerran olen istunut hölmistyneenä renkaan sisällä kun se kaatu ylitseni irrotettaessa.

Ei siinä mitään vaaraa ole vaikka nopeasti tekeekin, teleskooppi kiinni traktoriin koukustaan, paripyörän pukkaa paikoilleen ja nakkaa riittävästi löysätyn teleskoopin paripyörän huullokselle. Ei enää karkaa mihinkään, koneella hiukan kiristystä ja loput teleskoopit paikoilleen sekä kiristys. Kahdestaan menee muutama minuutti kun ekaa rengasta pyöritellään seinän vierestä paikoilleen ja teleskoopit sekä pulttikone traktorin vieressä, siihen kun toinenkin rengas on kiristetty.

650/65R38 rengas umpivanteella aika raskas, se rengasvaunu olisi hyvä mikäli noita pitäisi irrtoitella, paripyörät vielä menettelee. Isommilla renkailla melkolailla välttämättömyys, ja isompiahan nuo paripyörätkin näyttää monella olevan. Näin mäkitupalaiselle riittää 20.8R38 ihan ok. :)

Niin mullakin vaaratilanteet on tullu muuten kuin kiinnitettäessä pyörää. Yksikin kerta painoin ppyörän irti tunkilla ja lopputulema pamahduksen jälkeen oli että istuin pyörän sisällä. Olisi kannattanut olla yksi ketju kiinni

Nojoo, mutta tuohan on vain ja ainoastaan omaa tyhmyyttä ;D :-X Ei tulisi mieleenkään tunkata rengasta ellei sitä ole varmistettu, ellei muilla keinoin ole irronnut :-X
Mä irrottelen kaivurilla.Helppoo ja turvallista 8)
Otsikko: Vs: Levikepyörien kiinnitysketjupulttien ja muttereiden kierrekoko?
Kirjoitti: JST - 17.04.16 - klo:16:39
Myö laitetaan kaivurilla paikalleen.  8) Hiabin lavanostimen tyylinen rauta roikkuu liinalla puomin päässä sillä nostaaviereen ja kaveri tuuppaa huullokseen  ja ketju kiinni,helppoa turvallista ja mikä parasta ei tarttee ähistä käsin niitten kanssa.  ;D