Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 64454 kertaa)

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.

30 kilometrissä RTK-fixin saaminen aika mahdotonta pelkällä L1:llä. Varmaan kymmeneen kilometriin ihan toimiva laite avoimeen maastoon. u-bloxilla tukiasema/rover pari vähän päälle 300 Euroa mutta niilläkin kahden taajuuden vastaanotin vasta tulossa eikä hintatasosta tietoa. Kyllä näitä emlidejä ja muita kannattaisi suosia ammattikäytössäkin jos vaikka merkkituotteet joutuisivat vastaamaan hintakilpailuun.

ferrer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Ajo-opastimet
Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.
Mitkä antennit sulla on? Mikä opastin?

Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.

ferrer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Ajo-opastimet
Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.

30 kilometrissä RTK-fixin saaminen aika mahdotonta pelkällä L1:llä. Varmaan kymmeneen kilometriin ihan toimiva laite avoimeen maastoon. u-bloxilla tukiasema/rover pari vähän päälle 300 Euroa mutta niilläkin kahden taajuuden vastaanotin vasta tulossa eikä hintatasosta tietoa. Kyllä näitä emlidejä ja muita kannattaisi suosia ammattikäytössäkin jos vaikka merkkituotteet joutuisivat vastaamaan hintakilpailuun.

Juu, mulla on melkeinpä kaikki lohkot 2 km säteellä joten omalla kohdalla toimiva ratkaisu. Kerran olen käyttänyt n. 10 km päässä, silloinkin toimi moitteetta mutta tosiaan pitkillä etäisyyksillä ongelmia varmasti tulee. Uskoisin että halvat L1/L2-RTK-kitit ovat parin vuoden päässä, tällä hetkellä tuota Reachia muuten vastaavat L1/L2-kitit ovat parin tonnin luokkaa, esim. Swiftin Piksi https://www.swiftnav.com/store?category=Piksi+Multi+Evaluation+Kit

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.

Kuulostaa aika vakavalta harrastukselta. Kerrotko lisää automaattiohjausraudasta? Tehdastekoisiin tottuneena erilaiset ratinpyörittäjät ei oikein innosta mutta hydrauliikasta kun en mitään ymmärrä niin pitäisi löytää aloittelijatason rakenteluohjeita.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-opastimet
Mää käytin nyt ekaa kevättä kylvön apuna opastinta.

Täytyy laittaa videoklippi jossakin vaiheessa...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Mää käytin nyt ekaa kevättä kylvön apuna opastinta.

Täytyy laittaa videoklippi jossakin vaiheessa...

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Ajo-opastimet
Mää käytin nyt ekaa kevättä kylvön apuna opastinta.

Täytyy laittaa videoklippi jossakin vaiheessa...
Skänsän ajoopastin:Sen äitee heiluttaa pellonpääs  :o

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Ajo-opastimet

Yllä mainittuja koneesta toiseen siirtoja mullakin, tällä viikolla pitäs siirtää romut kylvötraktorista ruiskutustraktoriin. Rattirengille siirrettävä alusta, kallistuksen korjausboksit, kytkentäpoljin, itse opastin ja saakelin sotkuinen nippu johtoja. Tuo johtosarja melkoinen hässäkkä, johtojen kyljestä lähtee liittimiä ym.  Kerran keväässä siirrään koneesta toiseen, ruisku perään yhteen traktoriin ja syksyllä irti.  Pelkän ajo-opastimen siirto olisi naps ja kops homma.

Joo se johtonippu on ihan jäätävä. Itse teín sellaisen raudan joka on pulteilla kiinni kopissa. Siinä on sitten se kallistusboksi kiinni ja alapuolella johdot niputettuna. Sitten vaan antenni katolta, sen johto, rattirenki ja opastin irti ja toiseen koneeseen. Virtajohto ja kytkimet maalaukselle ja rattirenkille vielä. Aikaa siirtoon menee noin puoli tuntia, mutta pikkuhomman takia ei viitsi alkaa siirtämään. Itsellä ajatus jos olisi koko paketin moottoria lukuunottamatta saanut samaan mönttiin. Eli antenni, opastin ja kallistusboksi kaikki samaan pakettiin kojelaudan päälle. Mutta on vielä suunnittelu asteella.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ferrer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Ajo-opastimet
Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.

Kuulostaa aika vakavalta harrastukselta. Kerrotko lisää automaattiohjausraudasta? Tehdastekoisiin tottuneena erilaiset ratinpyörittäjät ei oikein innosta mutta hydrauliikasta kun en mitään ymmärrä niin pitäisi löytää aloittelijatason rakenteluohjeita.

Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.


supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ajo-opastimet
Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.
Mitkä antennit sulla on? Mikä opastin?

Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.
Ok, kiitos vastauksesta.
Nothing is Something Worth Doing

alpo10

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.

Kuulostaa aika vakavalta harrastukselta. Kerrotko lisää automaattiohjausraudasta? Tehdastekoisiin tottuneena erilaiset ratinpyörittäjät ei oikein innosta mutta hydrauliikasta kun en mitään ymmärrä niin pitäisi löytää aloittelijatason rakenteluohjeita.
amatöörin kysymys, eikö markkinoilta löydy yhtään yksinkertaista kiintopisteisiin/tukiasemiin perustuvaa järjestelmää joka ei käytä satelliitteja ollenkaan? Opastin ei tarvitse absoluuttista paikkatietoa mihinkään, jos oletetaan että isäntä löytää oman peltolohkonsa kulmalle :) Tarvitaan vain suhteellinen paikkatieto, jonka pitäisi olla mahdollisimman tarkka... edellistä ajokerran sijaintia vertaamalla saadaan uusi ajolinja. Kerran ajetun reitin voisi ajaa sitten vaikka muistista, jopa konetäytötkin. Vieraalla lohkolla vaatisi ympäriajamista ensin, ellei karttaan sidottua paikkaa ole. Kiintopisteitä pitäisi olla muutama, josta kone saa paikkansa...tukiasemat voisivat olla kiinteitä tai liikkuvia, vaikka toisia traktoreita, jos aukealla ajaa useampia samaan aikaan.

Jo -90 luvulla oli tällaisia käytössä, eikä niiden softat olleet mitään hankalia, kesäpojat värkkäili pc-lle näitä ajankuluksi...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ajo-opastimet
Nopea vastaus; vaikka olisikin, ei tässä ideassa ole mitään järkeä. Teetkö itse tukiasemat? Tai sitten maksat palvelusta, että joku pitää asemat yllä? Kantama on rajattu, menetkö aina tripodin kanssa pellonreunaan kun alat tekeen duunia, vai laitatko vain opastimesta virrat päälle ja maksat kerran sen kustannuksen ja nautit satelliiteista. 90- luvulla toi ehkä oli kovaa huutoa, mutta siitä on jo 20 vuotta aikaa. Eikä nykyisetkään paikantimet ilman RTK:ta anna absoluuttista paikkatietoa. Ne satelliitit on ja möllöttää tuolla taivaalla, miksi taas tehdä asioita vaikeamman kautta?

Viimeksi muokattu: 01.06.18 - klo:11:17 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Ajo-opastimet

Yllä mainittuja koneesta toiseen siirtoja mullakin, tällä viikolla pitäs siirtää romut kylvötraktorista ruiskutustraktoriin. Rattirengille siirrettävä alusta, kallistuksen korjausboksit, kytkentäpoljin, itse opastin ja saakelin sotkuinen nippu johtoja. Tuo johtosarja melkoinen hässäkkä, johtojen kyljestä lähtee liittimiä ym.  Kerran keväässä siirrään koneesta toiseen, ruisku perään yhteen traktoriin ja syksyllä irti.  Pelkän ajo-opastimen siirto olisi naps ja kops homma.

Joo se johtonippu on ihan jäätävä. Itse teín sellaisen raudan joka on pulteilla kiinni kopissa. Siinä on sitten se kallistusboksi kiinni ja alapuolella johdot niputettuna.

Just samanlainen patentti mullakin, Johdot roikkuu niputettuna niin siististi kuin sen hässäkän voi laittaa nopeasti siirrettäväksi. Samaa luokkaa vie, puolen tunnin päälle ehkä kaikkineen ku rattiakseliin ruuvattava kiinnitykset ym. , kahden saman merkin traktorin välillä ois aika helppoakin. Mulla Deutsi ja Valtra, joissa vaihtelen, ratinpyörittäjälle omat raudat ja irti kun ei käytössä, sekä kallistuksen korjausboksille omat telineet.  Omat johtosarjat eri koneisiin sekä antennit, helpottaisi siirtoa kovasti mutta ei oo viitsinyt investoida. Lisänä toisinaan käytössä GPS nopeustiedon ulostulo apulannan levittimelle, yksi johto lisää näytöltä Amazonen ohjaimelle.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ajo-opastimet
V1ttu teitä aistirajoitteisia.

Opastintalikot parkkeeraa varmaan siihen kyläkaupan oven edessä olevaan parkkiruutuunkin.


🤣🤣

Mulla on tämmönen,



On tripodit, i podit, satelliitit ja tinkentankelit..

🤣🤣


Ai juu nii, ja se RTK... 🤣🤣🤣

Viimeksi muokattu: 01.06.18 - klo:21:42 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

alpo10

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Nopea vastaus; vaikka olisikin, ei tässä ideassa ole mitään järkeä. Teetkö itse tukiasemat? Tai sitten maksat palvelusta, että joku pitää asemat yllä? Kantama on rajattu, menetkö aina tripodin kanssa pellonreunaan kun alat tekeen duunia, vai laitatko vain opastimesta virrat päälle ja maksat kerran sen kustannuksen ja nautit satelliiteista. 90- luvulla toi ehkä oli kovaa huutoa, mutta siitä on jo 20 vuotta aikaa. Eikä nykyisetkään paikantimet ilman RTK:ta anna absoluuttista paikkatietoa. Ne satelliitit on ja möllöttää tuolla taivaalla, miksi taas tehdä asioita vaikeamman kautta?
anteeksi että kysyin.

Kuitenkin sateliitit tuottaa vain absoluuttista paikkatietoa ja sitäkin niin huonosti/epäluotettavasti ettei sillä pärjää. Esimerkiksi tieliikenteen sovelluksissa ongelmana on vaadittavan tarkkuuden saavuttaminen luotettavasti juuri absoluuttisesta paikkatiedosta eli vaaditaan tätä suhteellista paikkatietoa mm tietöstä, esteistä, muusta liikenteestä ym. Jos tieliikenteen paikkatietovaatimus on alle 10 cm tarkkuus, niin taitaa se maataloudessa olla myös lähellä sitä ainakin kylvötöissä. Siihen tällä sateliittipaikannuksella ei tulla luotettavasti ja ilmaiseksi yksin pääsemään.

Mitä taas tulee tukiasemiin ja kiintopisteisiin.... tukiasema mahdollistaa koneen hallinnan kokonaan etänä eli siellä voi olla "renkitraktori" isännän apuna ilman kuskia. Puimurin tyhjennykset voi hoitaa ohjaamalla kärryt putken alle automaattisesti, äes etenee kylvökoneen edellä tai jyrätraktori seuraa kylvintä ilman kela-miestä. Kiintopiste taas voi olla ekohajoava bambukeppi, jonka päässä on transbonderi... laitetaan kylvön yhteydessä kolme/lohko ja unohdetaan sinne. Auttavat suhteellisen paikan määrittämisessä ellei halua rakennella pellon laitaan kiinteitä rakennelmia. -90 luvulla raksamiehillä ei ollut kahta lasermittaa työkalupakissa, nyt on jokaisella... paikan määritys on suhteellisen yksinkertaista nykyvälineillä. Nyt meillä käytetään paukkuja ehkä vääriin paikkoihin tavoittelemalla tätä paikantamista lähtökohtana kaupalliset sateliitteihin perustuvat absoluuttiset paikannusratkaisut. Kuten ilmeístä, niin meille parhaiten sopivat edulliset ratkaisut puuttuu kokonaan.

Lue ihan ajan kuluksi tämä ministeriön paperi: Satelliittinavigointijärjestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa - toimenpideohjelma 2017-2020... siinä mm mainitaan että:Suomessa peltolohkot ovat pieniä ja tällä hetkellä peltotöitä avustavat ajo-opastimet ja niihin saatavat korjauspalvelut aiheuttavat merkittäviä kustannuseriä.
 https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0ahUKEwjl8N_LmrPbAhVIEJoKHTfRChoQFghXMAc&url=https%3A%2F%2Fwww.lvm.fi%2Flvm-site62-mahti-portlet%2Fdownload%3Fdid%3D247241&usg=AOvVaw2ZJ0CvHDetFUI8945Ufu9u

Viimeksi muokattu: 02.06.18 - klo:00:11 kirjoittanut alpo10