• Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 43025 kertaa)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2538
Vs: Ajo-opastimet
Niin, Geefirman miehillä kun on kerran oma verkko olemassa, niin tyhmäähän se on alkaa suosittelemaan kiinteitä tukiasemia. Kannattavampi bisnes myydä käyttöoikeuksia.

Tukiasemasta muuten, se on myös yksi tymimmistä investoinneista jonka tila voi yksinään tehdä. Siihen ei kovin montaa asemaa vaadita jotta peitto olisi jo melkoinen ja sen alla olisi kevyesti monta potentiaalista käyttäjää. Joku jollain kohdealueella itse ylläpidetty verkko olisi mitä loistavin kimppakohde, koska signaalia voi myydä ydinryhmän ulkopuolellekin.

Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.

On ollut joskus omana ideana tehdä oma korjaussignaali. Periaatteella tunnettuun kiinteään paikkaan vastaanotin joka ottaa taivaalta sijaintinsa. Sitten laskee todelliseen paikkaansa nähden havaitun virheen ja välittää sen sopivalla radiotiellä lähellä liikkuvalle vastaanottimelle (koneen opastin). Tämä sitten korjaa itse samaan aikaan itselleen taivaalta saamansa tiedon tuolla samalla korjauksella.

On vaan jäänyt ajanpuutteen vuoksi protoilematta - ja näillä näkymin taitaa jäädäkin. Saattaisi kuitenkin saada aika edullisesti suhteellisen tarkan opastimen. Samaan ideaanhan nämä virallisetkin korjaussignaalit perustuvat, niissä virhe mitataan ja määritetään vaan vähän kauempana ja yleisemmin ja jaetaan sitten laajemmalle alueelle käytettäväksi.
Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.
Kevyesti saadaan 30 - 40 km kantama.


Tää kuulostaa samankaltaiselta kuin leveän pyöräjoustopiikkiäkeen tekeminen itse....saa halvemmalla. Kait niitä ite rakennettuja automaattiohjausjärjestelmiä olisi putkahtanut julkisuuteenkin jos niitä oikeasti olisi.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Ajo-opastimet
Niin, Geefirman miehillä kun on kerran oma verkko olemassa, niin tyhmäähän se on alkaa suosittelemaan kiinteitä tukiasemia. Kannattavampi bisnes myydä käyttöoikeuksia.

Tukiasemasta muuten, se on myös yksi tymimmistä investoinneista jonka tila voi yksinään tehdä. Siihen ei kovin montaa asemaa vaadita jotta peitto olisi jo melkoinen ja sen alla olisi kevyesti monta potentiaalista käyttäjää. Joku jollain kohdealueella itse ylläpidetty verkko olisi mitä loistavin kimppakohde, koska signaalia voi myydä ydinryhmän ulkopuolellekin.

Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.

On ollut joskus omana ideana tehdä oma korjaussignaali. Periaatteella tunnettuun kiinteään paikkaan vastaanotin joka ottaa taivaalta sijaintinsa. Sitten laskee todelliseen paikkaansa nähden havaitun virheen ja välittää sen sopivalla radiotiellä lähellä liikkuvalle vastaanottimelle (koneen opastin). Tämä sitten korjaa itse samaan aikaan itselleen taivaalta saamansa tiedon tuolla samalla korjauksella.

On vaan jäänyt ajanpuutteen vuoksi protoilematta - ja näillä näkymin taitaa jäädäkin. Saattaisi kuitenkin saada aika edullisesti suhteellisen tarkan opastimen. Samaan ideaanhan nämä virallisetkin korjaussignaalit perustuvat, niissä virhe mitataan ja määritetään vaan vähän kauempana ja yleisemmin ja jaetaan sitten laajemmalle alueelle käytettäväksi.
Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.
Kevyesti saadaan 30 - 40 km kantama.


Tää kuulostaa samankaltaiselta kuin leveän pyöräjoustopiikkiäkeen tekeminen itse....saa halvemmalla. Kait niitä ite rakennettuja automaattiohjausjärjestelmiä olisi putkahtanut julkisuuteenkin jos niitä oikeasti olisi.

No kyllä niitäkin on.  Mutta ei tässä kukaan automaattiohjausta ollut tekemässä.  Nyt meni omenat ja banaanit sekaisin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3114
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet
Niin, Geefirman miehillä kun on kerran oma verkko olemassa, niin tyhmäähän se on alkaa suosittelemaan kiinteitä tukiasemia. Kannattavampi bisnes myydä käyttöoikeuksia.

Tukiasemasta muuten, se on myös yksi tymimmistä investoinneista jonka tila voi yksinään tehdä. Siihen ei kovin montaa asemaa vaadita jotta peitto olisi jo melkoinen ja sen alla olisi kevyesti monta potentiaalista käyttäjää. Joku jollain kohdealueella itse ylläpidetty verkko olisi mitä loistavin kimppakohde, koska signaalia voi myydä ydinryhmän ulkopuolellekin.

Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.

On ollut joskus omana ideana tehdä oma korjaussignaali. Periaatteella tunnettuun kiinteään paikkaan vastaanotin joka ottaa taivaalta sijaintinsa. Sitten laskee todelliseen paikkaansa nähden havaitun virheen ja välittää sen sopivalla radiotiellä lähellä liikkuvalle vastaanottimelle (koneen opastin). Tämä sitten korjaa itse samaan aikaan itselleen taivaalta saamansa tiedon tuolla samalla korjauksella.

On vaan jäänyt ajanpuutteen vuoksi protoilematta - ja näillä näkymin taitaa jäädäkin. Saattaisi kuitenkin saada aika edullisesti suhteellisen tarkan opastimen. Samaan ideaanhan nämä virallisetkin korjaussignaalit perustuvat, niissä virhe mitataan ja määritetään vaan vähän kauempana ja yleisemmin ja jaetaan sitten laajemmalle alueelle käytettäväksi.
Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.
Kevyesti saadaan 30 - 40 km kantama.


Tää kuulostaa samankaltaiselta kuin leveän pyöräjoustopiikkiäkeen tekeminen itse....saa halvemmalla. Kait niitä ite rakennettuja automaattiohjausjärjestelmiä olisi putkahtanut julkisuuteenkin jos niitä oikeasti olisi.

Joku ne kaupallisetkin on tehnyt. Ei varmaan joka miehen kannata projektiin ryhtyä, mutta jos pöydällä pyörii erilaisia gps-moduleita, niihin sopivia korttikokoisia mikro-ohjaimia sekä lyhyen kantaman lähetin-vastaanotin-moduleita ynnä vielä jotakin näytöksikin etäisesti soveltuvaa, ja lisäksi vielä kehitystyökalut ja jonkinmoinen taito käyttää niitä niin ei tuo ajatus nyt aivan pölhö ole. Äkeen tekemistäkin saattaisi harkita jos olisi runko, piikit, ja pyörät jo pihalla valmiina...

Ei se ohjauskaan rakettitiedettä ole, propoventtiili ja asentoanturi vaan ohjauspiiriin. Ongelma on saada softa laskemaan ja suodattamaan järkevä korjausliike ja liikkeen nopeus kun ollaan harhautumassa suunnasta 7,7 astetta. Siinä tarvitaan muutama parametri mukaan...

Harrasteenakin väkerretään kaikenlaista :-)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2538
Vs: Ajo-opastimet
Kenellä meni mitäkin sekaisin ?

Automaattiohjausjärjestelmä = omena

automaattiohjaus = banaani

Noista itse tehdyistä äkeistä olen samaa mieltä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3114
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet
Kenellä meni mitäkin sekaisin ?

Automaattiohjausjärjestelmä = omena

automaattiohjaus = banaani

Noista itse tehdyistä äkeistä olen samaa mieltä.

Minä ainakin tarkoitin alussa vain ajo-opastinta ja sen korjaussignaalia. Sitten juttuun liitettiin myöhemmin myös automaaginen ohjaus.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: Ajo-opastimet
Onkos kellään muuten hajua, millainen tuo korjaussignaali on? Meinaan siis protokollia sun muita.

Onhan niitä koneita ohjattu automaattisesti pellolla jo Sampon Matin aikaan.

Silloin paikka tuli maasta, kun nyt se pitää avaruudesta asti bongata.

Meinaan, että joku "ufo" mies voisi käydä kiinteät paikkakoordinaatit luomassa peltojen kulmaan ja silloin saisi itselleen paikkatiedon koneeseen. Jopa tarkemmin kuin ärteekoo korjauksella.

Mutta ei näitä kukaan kuitenkaan ehdi protoilemaan...
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2348
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-opastimet
Pyörä-äkeen taloudellinen itsevalmistus kukistuu naulakaupasta haetun teräksen hintaan. Ei jää hitsaamiselle oikein työpalkkoja, äes on senverran simppeli vehjes kuitenkin.
Ajo-opastus ja automaattiohjaus on semmoisia, missä nykyisten kaupallisten laitteiden hinnassa voi vielä olla sitä ilmaa reilustikin, kun ihan joka ukko ei osaa itse tehdä.

Viimeksi muokattu: 03.05.16 - klo:16:18 kirjoittanut ht

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6760
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ajo-opastimet
Olisi se hyvä kun joku joka on vähää enemmän käyttänyt opastinta tekisi sellaisen uuden. Aika paljon olisi kehiteltävää ohjelmassa. Ehkä suurin puute on kunnon piirtotyökalu millä saisi mittailtua peltoa ja pinta-aloja. Samoin esimerkiksi jäljellä oleva pinta-ala olisi kova sana. Kaikki tietenkin kopioitu vapsavalintaisen kartan päälle. Lisäksi voisi sitten tietenkin hifistellä eri tiedonkeruiden kanssa jos haluaisi. Kuitenkin kaikki pitäisi rakentaa ohjelmamuotoon eriasteisille tableteille mihin liitettäisi sitten antennia ja muita vipstaakeja tarpeen mukaan.

Niin ja hinta ei saisi karata tähtitieteelliseksi. Oikeasti osat ja ohjelma pitäisi irrota tyyliin parilla tonnilla ja päälle sitten kone millä ohjelmaa pyöritetään.

Viimeksi muokattu: 03.05.16 - klo:16:35 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3114
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet
Onkos kellään muuten hajua, millainen tuo korjaussignaali on? Meinaan siis protokollia sun muita.


Tarkoitatko mitä korjaussignaalia? Tuossa tietoa esim EGNOSista pääpiirteet (luvusta 4 alkaen):

https://egnos-user-support.essp-sas.eu/new_egnos_ops/sites/default/files/library/official_docs/egnos_os_sdd_v2_2.pdf


Yleistä RTK-protokollista:

http://lefebure.com/articles/rtk-correction-data-formats/

Eläköön standardointi.... kai noista ainakin yleisistä löytyy speksit, tiedä sitten esim Trimblen ikiomasta.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6820
Vs: Ajo-opastimet
Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.
Kevyesti saadaan 30 - 40 km kantama.

 :o :o Tässä kylällä on ainakin aiemmin ollut tukiasema hallin katolla, en tiedä onko nykyään. Mielikuva ettei se yllä ku tälle aukealle maksimissaan muutaman kilometrin. Metsäntaakse ei enää yltäisi?? Ko. tilalla kaikki pellot tällä aukealla, joten ei merkitystä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8644
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ajo-opastimet
Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.
Kevyesti saadaan 30 - 40 km kantama.

 :o :o Tässä kylällä on ainakin aiemmin ollut tukiasema hallin katolla, en tiedä onko nykyään. Mielikuva ettei se yllä ku tälle aukealle maksimissaan muutaman kilometrin. Metsäntaakse ei enää yltäisi?? Ko. tilalla kaikki pellot tällä aukealla, joten ei merkitystä.
Riippuu ihan RTK laitteistosta ja miten kokonaisuus on toteutettu. Oman RTK- tukiaseman pystyttämisessä on tuhansia tapoja sössiä tarkkuus.

Mutta karkeasti 30 km päässä signaalin tarkkuus on 30 cm. Kyllä sillä vielä kaikenlaista duunaa, kun ottaa huomioon että huojunta jää pois ja linjantoistotarkkuus käytännön työssä jää alle 30 cm:n.



Nothing is Something Worth Doing

Tossavainen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Ajo-opastimet
Tuollainen tukiasema kantaa kai optimaalisesti sijoitettuna muutaman kilometrin säteellä jos aakeeta laakeeta ympäriltä vaan  löytyy.
Kevyesti saadaan 30 - 40 km kantama.

 :o :o Tässä kylällä on ainakin aiemmin ollut tukiasema hallin katolla, en tiedä onko nykyään. Mielikuva ettei se yllä ku tälle aukealle maksimissaan muutaman kilometrin. Metsäntaakse ei enää yltäisi?? Ko. tilalla kaikki pellot tällä aukealla, joten ei merkitystä.
Riippuu ihan RTK laitteistosta ja miten kokonaisuus on toteutettu. Oman RTK- tukiaseman pystyttämisessä on tuhansia tapoja sössiä tarkkuus.

Mutta karkeasti 30 km päässä signaalin tarkkuus on 30 cm. Kyllä sillä vielä kaikenlaista duunaa, kun ottaa huomioon että huojunta jää pois ja linjantoistotarkkuus käytännön työssä jää alle 30 cm:n.
Tuonhan saa jo lähelle RTX:llä tai Geodeettisen ilmaisella palvelulla. Rtx näistä tarkempi, Geodeettisella ei ole korjauksessa katveita  :-\

julkku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 34
Vs: Ajo-opastimet
Mojomini antoi savu- ja hajumerkit kytkiessäni laturin pistokkeeseen ja vekotin pysyy pimeänä.  Kokeillessani verkkovirtalaturia laite lähtee kuitenkin käyntiin ja varmaan toimiikin mutta kun vedän pistokkeen irti niin mokomamini sammuu heti.  Kysymys kuuluukin, että tietääkö/arvaako joku miten tämä toimisi varavirtalähteellä ja kuinka kauan esim 10000 mAh riittää käytössä. Kiitokset asiallisista vastauksista.

Köntys

  • Vieras
Vs: Ajo-opastimet
Mojomini antoi savu- ja hajumerkit kytkiessäni laturin pistokkeeseen ja vekotin pysyy pimeänä.  Kokeillessani verkkovirtalaturia laite lähtee kuitenkin käyntiin ja varmaan toimiikin mutta kun vedän pistokkeen irti niin mokomamini sammuu heti.  Kysymys kuuluukin, että tietääkö/arvaako joku miten tämä toimisi varavirtalähteellä ja kuinka kauan esim 10000 mAh riittää käytössä. Kiitokset asiallisista vastauksista.

Siitä varmaan sitte kyrvähti akku. Kyllä kait se noin isolla virtalähteellä muutaman päivän toimii.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7058
Vs: Ajo-opastimet
Mojomini antoi savu- ja hajumerkit kytkiessäni laturin pistokkeeseen ja vekotin pysyy pimeänä.  Kokeillessani verkkovirtalaturia laite lähtee kuitenkin käyntiin ja varmaan toimiikin mutta kun vedän pistokkeen irti niin mokomamini sammuu heti.  Kysymys kuuluukin, että tietääkö/arvaako joku miten tämä toimisi varavirtalähteellä ja kuinka kauan esim 10000 mAh riittää käytössä. Kiitokset asiallisista vastauksista.

Aikoinaan ensimmäistä kertaa G6:sta kokeiltua tai siis sen pistoketta tökättyä reikään kävi vähän samoin. Tai sitten ei  ;) mutta näyttö pysyi pimeänä. Siellä pistokkeessa oli sulake kun ruvasi turvan irti. uusi sulake ja varovasti ja suorassa pistoke kiinni ja hojaa toimi vielä tänäänkin.