eikös noita vanhoja sampoja viety jonnekin muualle osian ja paikalliset sitten kasasivat net ja ajelivat tyytyväisinä? monasti juuri tuolla kehitysmaissa ei tarvita mitään hienoja desing tuotteita vaan käyttökoneita joita on helppo käyttää ja helppo huoltaa. eiks net brasilian valtutkin ole vanhojen malleja? ja hyvin kelpaavat.
On aika isot erot länsimarkkinoiden ja kehitysmaiden koneiden välillä, länsikoneissa kaikki herkut ja mukavuudet luotettavuuden kustannuksella? Tuolla kaukana voi huollon ja korjausten osalta olla vähän niin ja näin, vois joku sähköhimmeli-traktori olla aika lyhytikänen. Jotain vanhoja mallejahan nuo brasilian valtrat on, tai jotain sekoituksia; esim. se paras BT-malli näyttäis olevan T-sarjan pelleillä, rivipumppu-sisulla ja giman dyna-6 laatikolla. Luotettavuutta siellä halutaan, tai siis maksaja haluaa, kuskilta ei ehkä kysytä...
Nähdäänkö kohta sellainen että nuo kahden eri maailman koneet lähentyvät toisiaan, eli kehittyville maille enemmän mukavuuksia ja länsimaihin enemmän peruskoneita? Olisiko karvalakkimalleilla kysyntää muualla kuin Suomessa?
Meneehän ne peruskoneet kaupas pitkin Eurooppaa, mutta niitten mainostaminen ei kannata, etenkin jos tr.n tehdashinta ilman suunittelua on melkein sama, mutta uutuudella tehdään se myyntiorganisaationkin kate. (emmehän me tiedä, vaikka nämä portaatomat de lux muovi mallit olisi edullisempia tehdä kiinan palikoista, kuin perinteinen rautaratas traktori)
Ja varmaan tr-teollisuudessakin on sama sääntö kuin auto puolella, että "puolet" tuloista pitää tulla jälkimarkkinoinnista. Eli huolto ja varaosat. Siihen kestävä perus traktori ei sovellu, mutta vikakoodia heittävä portaaton on oiva peli. Kun viljelijä sormi suussa odottaa huotomiestä pellonlaidalla, kun nostolaite ei toimi tai tr. ei liiku.
Kyllä kauppias osaa ottaa rahat sieltä siltä, joka kuvittelee pystyvänsä maksamaan ties minkä hilavitkuttimen.