Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peräkärrit  (Luettu 11812 kertaa)

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Peräkärrit
Millaisia kokemuksia löytyy Kiren peräkärreistä? Kiinnostuksen kohteena olisivat lähinnä mallit sk15 ja sk18(13t ja 15t).
Käyttö olisi lähinnä säilörehun, viljan ja paalien ajoa sekä satunnaisesti joitakin kuormia hiekkaa ja maata. Ehkä eniten olisi paalien ajoa, joten isomman mallin pitkä lava kiinnostaisi.
Millaisia vaunut ovat olleet kestävyydeltään ja viiimeistelyltään? Ilmeisesti nämä on kasattu suomessa ja osa komponenteista tulee virosta. Navat ovat kuulemma italialaiset.
Entäs sitten laidat, kannattaisiko ottaa puu vai peltilaidat? Puulaidat ainakin pirulliset käsitellä käsipelissä.
Kiinnostusta herättää ainakin hinta, joka on todella kilpailukykyinen junkkariin ja tuhtiin verrattuna ja lisäksi tuhtiinkaan ei lenkottavat telit lisää luottamusta.
Kiinteälaitaiset mallitkin olisivat kiinnostavia, mutta ongelma tulee paalien käsittelyssä koska lava ei ole tarpeeksi leveä että saisi kaksi paalia sopimaan rinnan ehjänä?? Vai sopiiko??
Pistäkääpäs kommenttia tulemaan!!

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Peräkärrit
Minulla on ollut Kiren 13 tn kärry käytössä muistaakseni 4 vuotta. Ajo on ollut kesällä säilörehua ja talvella muutamia viljakuormia naapuripitäjästä. Mitään moitittavaa ei ole tällä ajolla vielä löytynyt. Edellinen suomalainen tekele alkoi porsia jo ensimmäisenä vuonna. Minun kärrini on tehty kokonaan Virossa, navat ovat samoja kuin suomi-kärreissäkin (muistaakseni FAD). Mutta suunnittelu ja valvonta on Kuisman käsissä.
Laidat ovat puusta viljakorkeuteen saakka, säilörehukorotus peltiä. Käsipelillä näiden käsittely vaatii paljon miesvoimia. Itse laitoin laitoihin nostosilmukat, joista voin nostella niitä siltanosturilla. Näin laitojen purkaminen ja kokoaminen käy todella näppärästi. Mahdollisesti etukuormaajaa voisi käyttää myös tähän tarkoitukseen, mutta yhtä kätevähän se ei ole.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Peräkärrit
Mulla on myös tuollainen 15 motin puulaitainen Kire. Ei oo ollu kauhean kovalla käytöllä, mutta ei valittamista. Saattaisin nuo myydäkin kun nyt tuntuisi olevan tarve kiinteälaitaisille.
Mystinen kesälaatumies

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Peräkärrit
Mulla on myös tuollainen 15 motin puulaitainen Kire. Ei oo ollu kauhean kovalla käytöllä, mutta ei valittamista.

Kuin myös. Viljaa, ohrarehua ja palaturvetta niillä tulee kuskattua. Hyvin ovat sen kestäneet, mutta täydellä viljakuormalla laidat kyllä pullistelevat.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Olli tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Peräkärrit
Tein 13 tn kärryyn paalikehän. sopii 14 paalia kyytiin.
Jarrut ovat mukavat. Peltilaidat jaksaa koota ja purkaa
yksin, jos voimaa on kohtuullisesti.

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Peräkärrit
Onko lavassa jatketta, vai millä tavalla paaleja saa mahtumaan noin monta?? Montako paalia alakerrokseen mahtuu peräkkäin ja onko paalit toisessa kerroksessa yhdessä vai kahdessa rivissä?
Mitäs mieltä laidoista (tiiviys, maalipinta, viimeistely jne.)?
Kuinkas käyttäytyy talvikelissä jarrujen kanssa, pyrkiikö luistelemaan sivuttain kuinka herkästi, jarrut ilmeisesti kahdessa pyörässä. Jarrut olisivat varmastikin loistovaruste talviajossa. Kun aina sitä liikkeelle pääsee, mutta pysähtyminen on sitten niin ja näin.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Peräkärrit


Peltilaidat jaksaa koota ja purkaa
yksin, jos voimaa on kohtuullisesti.

Jos on liikaa voimaa niin mahtaako laidat hajoilla kässiin?
Kui mää ain olen paras?

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Peräkärrit
Puulaidat ainakin ovat säilyttäneet tiiviytensä. Maali niissä alkaa jo vähän hilseillä, mutta ovatkin koko kesän ulkosalla (ei mahdu mihinkään varastoon rehulaidat päällä).
Jarrut on ehdoton varuste jo tuon kokoisessa kärrissä. Kannattaa hankkia. Ne ovat etupyörissä. Luistelusta en tiedä, kun ei ole onneksi vielä tarvinnut pahoja hätäjarrutuksia tehdä.

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Peräkärrit
Kiren 15 tonnin kärryä vähän oon miettinyt, mutta rengastus pilaa koko jutun.  >:(

agrobaatos

  • Vieras
Vs: Peräkärrit


Peltilaidat jaksaa koota ja purkaa
yksin, jos voimaa on kohtuullisesti.

Jos on liikaa voimaa niin mahtaako laidat hajoilla kässiin?

EI Timppa... kaverit puhuu nyt ihan oikeasti työkoneista; peräkärryistä....

EI Timppa, niistä laidoista....

Harvoin itse reikä on kipeä, laidoista vain herkkänä....  ::)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Peräkärrit
Kiren 15 tonnin kärryä vähän oon miettinyt, mutta rengastus pilaa koko jutun.  >:(

Eikö niihinkin pitäisi saada 22,5 tuuman renkaat?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Peräkärrit
Ei ainakaan esitteessä oo sanottu. Mutta täytynee kysellä.. :-)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Peräkärrit
Muistaakseni silloin kärryjä kattellessani ehtona oli juuri nuo 22,5 renkaat, melkein kaikkiin merkkeihin ne olisi saanut 15 tonnin luokassa. Rahalla tietysti... ::)
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Peräkärrit
22,5 tuumaisilla on Kirejä, renkaana muistaakseni alliancen 550/45/22.5

Kuva: http://www.jtservice.fi/myynti.html

Viimeksi muokattu: 03.12.07 - klo:16:35 kirjoittanut Konemies

Olli tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Peräkärrit
                                                                                                           
Kire 13 tn.Lava nin 4,9m.
Neljä paalia peräkkäin,eli alhaalla 8 paalia ylhäällä 6 kpl.
Jarruista liukkaalla vähän vielä kokemuksia.kesäkelillä tosi tehokkaat.
Ilman kuormaa pysähtyminen turhakin nopeaa,nenä voi olla tuulilasissa...
Tein paalikehästä 40 cm korkeat,30 cm olisi paremmpi kuormauksen kannalta. Etu ja takalaita ylittää  lavan pohjan noin 55 cm.Paalien
halkasija noin 1,35m.Traktori vain 100 hp,kuskin tehoja ei mitattu.
Peltilaidat tiiviit ja hyvin tehdyt,maalaus ruiskulla eli maalikerros ohut.