Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta  (Luettu 1634086 kertaa)

pyh

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: viljan hinta
Kaikki panttaa kahujansa nyt, asia joka on aivan varma. Ens kevät kesällä saa jännittää hakkeeko kukkaa. Sitä nimittäin on tuota vilijoo suomessa ny.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Kaikki panttaa kahujansa nyt, asia joka on aivan varma. Ens kevät kesällä saa jännittää hakkeeko kukkaa. Sitä nimittäin on tuota vilijoo suomessa ny.

Eepä ei ihan jokainen panttaa. Ohrat kaurat lähti, vehnät on sopimuksessa ja jo Viljavalla kipattuna, lähiviikkoina lähtee vielä pari yhdistelmää.

Kaikki menee ja viälä vähän jääkin.

-SS-

pyh

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Se on se soppari tavara se se on.. . .

hummeri5

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kaikki muut myyty paitsi kaurat. Tavarat lähtee ennen seuraavia puinteja💪

Joozeppi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kun aloitin 2021 oli jurtti 26,5€ ja vilja melko samoissa kuin nyt. Toki vilja nousi kovin keväällä sodan alettua. Seuraava hinta 2022 oli sama kuin nyt eli 33€ ja pidin välivuoden kun viljoista sai 400€. Sen jälkeen ollut 42,42,35 ja nyt seuraava 33€.

2023 vuoden satoon sai julmat tuloslisät muuttuvahintasen kautta mut mulla oli kiinteää. Tänä vuonnahan kaikki on muuttuvaa (33€ pohjana), mutta tulos tuskin erikoinen kun sokerin hinta on dropannut.

Pidän 33€ tason kohtuu hyvänä verrattuna viljaan ja lisään alaa ensi vuodelle vaikka osa jääkin sitten jo kuljetustuen (de minimis) ulkopuolelle. Saan P ja K hyvin itseltä, joten pystyn lannoittamaan sen melko edullisesti. Tärkein syy itselläni on kuitenkin sen kasvukauden töitä tasaava vaikutus.

Jurtilla on omat riskinsä, mutta niin on kaikilla muillakin kasveilla. Itse olen vakuuttunut jurtin satovarmuudesta kunhan ei alussa töpeksi ja saa ne elävänä taimelle. Pakkanen, karppa ja kirppa pitää yrittää välttää.