jos on jokin laatujuttu minkä vuoksi voidaan erä hylätä niin tätä voidaan käyttää hyvinkin helposti. Tässä ei oikein voi kun huolehtia et laatu on kohdallaan kaikin osin.
Tämä ex-viljanvälittäjä oli ainakin sitä mieltä, että hän ainakin voi luottaa siihen, että toimitan parasta mahdollista laatua. Mutta se ei taida olla se juttu siis.
yhdistelmän on mahduttava liikkumaan lastauspaikalle
No kyllä ainakin tuolla yhdellä yhdistelmällä on viime talvesta nyt syksyyn asti päästy, ja ei ole ollut lähelläkään, että ei olisi mahtunut. Ja Hämeessä ja pohjoisempana on lukuisiakin yrittäjiä, jotka tarjoavat koukkulavalastausta. Yksi lava vetoautossa, kaksi lavaa perävaunussa. Mutta ei täällä tietenkään, piittkä junanvaunu peräkärrynä. Tällainen vanhanajan lyhyt yhdistelmä kyllä mahtuu:
lastauksen on sujuttava kohtuu sukkelasti tai muuten tulee sakkoa ajan kulumisesta.
No kyllä se sentään puoleentoista tuntiin on tullut täyteen, vehnällä nopeammin. Kaksi tuntia taitaa olla lisämaksun raja, eikä minulla olisi mitään ongelmaa maksaa täyttä yhdistelmän tuntipalkkaa lisälastauksesta. Olen sen kirjallisesti ilmoittanut.
jos viennissä jokin tökkää niin ongelmajätettä silloin monella siilossa. Hinta joustaa joka tapauksessa heti kohta alaspäin.
itsehän en ole kiinnitysten puolestapuhuja kun omat satotasot heiluu niin rankasti
Niin , näyttää siltä, että noin 2t / ha voi näissä keleissä kiinnittää. Sitten
hyvänä vuotena sadosta jää 3 t /ha villiksi viljaksi, eli kiinnittämällä pystyy varmistamaan noin 40%:lle markkinan. Hinnan jousto alas päin on jokin tabu, jos se tapahtuisi rajusti ja nopeasti, kyllä kysyntää alkaisi olla ulkomaillakin. Sadon markkinointi 40% 250 €/ t, 60% 80 €/ t , tarkoittaa keskihintana vajaat 150 €, kävisi hyvin meikäläiselle. Mutta todellisuudessa hakevat sopimuskuorman, ja se loppu jää siiloja täyttämään ja kostumaan sinne vuosikausiksi, kun ei jotenkaan pysty alhaisella hintatarjouksella edistämään menekkiä.
Kiinnityssopimuksissa varmaan olisi hyvä olla vaihtoehto, mitä tehdään runsaasti yli menevällä osuudella, että sekin pitää viedä pois mutta ostaja saa miettiä, maksaako vai ei.
-SS-