Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain  (Luettu 10271 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8446
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
miun mielestä kyse juuri tuosta huonosta maasta kyse.   itellä kerran ihmettelein että ei fiude jaksakaan lähtee ihan käyntiin mutta kun katoin olikin pääkytkin auki ja kun virta kulkikin käärimen mittarin kautta..... saakelin nuo virran tiet!

Ei voi mennä, jos pääkytkin on auki. Tai voi, jos on päin persettä kytketty.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Kummalliset ovat virran tiet jos fiude starttaa vaikka päävirtakatkaisin on auki.Jotain sähkövarausta täytyy silloin olla,varmaan istuimen hankaussähköstä johtuvia virtapiikkejä.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8446
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Samantyyppinen, mutta päinvastainen ongelma täällä myös 3000-sarjan massikassa. Eli mittaristoon tulee valot, lähtee käyntiin, mutta kaikki muut valot ovat sekaisin. Omituisinta on että kun mittailee yleismittarilla jännitettä lamppujen kannoista, jotka eivät pala, saa normaalin 12,8V. Eli olisiko huono maadoitus kuitenkin syynä tähänkin ongelmaan, ei tule virtaa läpi niin paljoa että lamppu syttyisi? Koska kone kuintekin lähtee käyntiin, niin olettaisin että tämä huono maadoitus on jossain muualla kun akun kengässä. Onko ideoita mistä pitäisi katsella? Myös tässä ropeltimessa on pääkatkaisija, mutta en osaa sitäkään epäillä kun kerran starttaa. Voisihan sen kokeeksi ohittaa.

hienoja laitteita nämä. onko muuten normaalia että valojen sulakkeelle ei tule jännitettä ennen kuin laittaa valot katkaisijasta päälle? kuulostaa takaperoiselta ratkaisulta?

Jarrutetaas vähän.

Eli mittasitko lamppujen kannoista jännitteen niin, että molemmat mittarin piikit olivat kannoissa vai toinen piikki aina rungossa?

 :o
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Samantyyppinen, mutta päinvastainen ongelma täällä myös 3000-sarjan massikassa. Eli mittaristoon tulee valot, lähtee käyntiin, mutta kaikki muut valot ovat sekaisin. Omituisinta on että kun mittailee yleismittarilla jännitettä lamppujen kannoista, jotka eivät pala, saa normaalin 12,8V. Eli olisiko huono maadoitus kuitenkin syynä tähänkin ongelmaan, ei tule virtaa läpi niin paljoa että lamppu syttyisi? Koska kone kuintekin lähtee käyntiin, niin olettaisin että tämä huono maadoitus on jossain muualla kun akun kengässä. Onko ideoita mistä pitäisi katsella? Myös tässä ropeltimessa on pääkatkaisija, mutta en osaa sitäkään epäillä kun kerran starttaa. Voisihan sen kokeeksi ohittaa.

hienoja laitteita nämä. onko muuten normaalia että valojen sulakkeelle ei tule jännitettä ennen kuin laittaa valot katkaisijasta päälle? kuulostaa takaperoiselta ratkaisulta?

Jarrutetaas vähän.

Eli mittasitko lamppujen kannoista jännitteen niin, että molemmat mittarin piikit olivat kannoissa vai toinen piikki aina rungossa?

 :o

Etulamput mittasin mittasin kannoista, molemmat mittarin piikit kannoissa. Ajovaloille tuli 12V jännite, kun laittoi pitkät päälle ja mittasi kannoista, mittari näytti -5V. Selittäkääpäs tämä. Sulakerasiasta kun mittailin niin mittarin toinen piikki oli rungossa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8446
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Samantyyppinen, mutta päinvastainen ongelma täällä myös 3000-sarjan massikassa. Eli mittaristoon tulee valot, lähtee käyntiin, mutta kaikki muut valot ovat sekaisin. Omituisinta on että kun mittailee yleismittarilla jännitettä lamppujen kannoista, jotka eivät pala, saa normaalin 12,8V. Eli olisiko huono maadoitus kuitenkin syynä tähänkin ongelmaan, ei tule virtaa läpi niin paljoa että lamppu syttyisi? Koska kone kuintekin lähtee käyntiin, niin olettaisin että tämä huono maadoitus on jossain muualla kun akun kengässä. Onko ideoita mistä pitäisi katsella? Myös tässä ropeltimessa on pääkatkaisija, mutta en osaa sitäkään epäillä kun kerran starttaa. Voisihan sen kokeeksi ohittaa.

hienoja laitteita nämä. onko muuten normaalia että valojen sulakkeelle ei tule jännitettä ennen kuin laittaa valot katkaisijasta päälle? kuulostaa takaperoiselta ratkaisulta?

Jarrutetaas vähän.

Eli mittasitko lamppujen kannoista jännitteen niin, että molemmat mittarin piikit olivat kannoissa vai toinen piikki aina rungossa?

 :o

Etulamput mittasin mittasin kannoista, molemmat mittarin piikit kannoissa. Ajovaloille tuli 12V jännite, kun laittoi pitkät päälle ja mittasi kannoista, mittari näytti -5V. Selittäkääpäs tämä. Sulakerasiasta kun mittailin niin mittarin toinen piikki oli rungossa.

Maaropleemalta vaikuttaa. Tuo viis volttia (oletan että mitattu "väärinpäin") vaikuttais valoa ennen tulevan johdon ongelmalta. Sulake, mahdollinen rele, liitokset.

Vaikuttais vähän hapettumilta.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Täällä 3090 on jälleen täydessä palveluskunnossa. Kaikki toiminnot napin takana. Kiitoksia raadille kommenteista. Vikoja löytyi monia, joilla kaikilla enemmän tai vähemmän yhteinen syy, suojaamattomat liittimet. Konepellin alla oli tosiaan yksi pinni palanut poikki huonon kontaktin takia, sen korjaaminen palautti puhaltimen koppiin. Ajovalojen maadoituskaapeli oli viallinen, se vaihtamalla löytyivät ajovalot koneeseen. Työvaloja vaivasi hapettuneet liittimet katkaisijassa, vilkut palautuivat myös liittimiä raapimalla ja perävaunupistorasia uudelleen kytkemällä ja uudelleen maadoitettuna.

Herää kysymys, että miten näin lyhyessä ajassa 2vko seisotusta, oli ilmaantunut näin monta toisistaan erillään olevaa vikaa?

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain


Herää kysymys, että miten näin lyhyessä ajassa 2vko seisotusta, oli ilmaantunut näin monta toisistaan erillään olevaa vikaa?

Onko ollut kosteaa keliä? Voi olla että hapettumat ovat kostuneet koneen seisoessa ja siksi katkokset pahentuneet juuri nyt yhtä aikaa.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65754
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
tuo fiuden kytkin oli kaput muutenkin, hiton jäykkä ja kait ne sisukset oli yhteydessä silloin kerran... mutta kuitenkin pikkasen läämät kaapelit oli mittarille ... kuiteskin!          tuo lämpöjen ja kosteuden vaihtelu on tuhoisaa noille sähköille..   tossa kattelin että aika pomminvarmasti on laitettu ismen etukuormaimen lisälohkon sähköt virman toimesta; sellanen avoin liitin tosa konepellin kulmalla ja kun ei vielä etulokareita niin takuuvarma vikapaikka ja vielä ammatti-immesiten tekemänä...       liekö menny ko. kuormaimia liikoja kaupaks?

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Täällä 3090 on jälleen täydessä palveluskunnossa. Kaikki toiminnot napin takana. Kiitoksia raadille kommenteista. Vikoja löytyi monia, joilla kaikilla enemmän tai vähemmän yhteinen syy, suojaamattomat liittimet. Konepellin alla oli tosiaan yksi pinni palanut poikki huonon kontaktin takia, sen korjaaminen palautti puhaltimen koppiin. Ajovalojen maadoituskaapeli oli viallinen, se vaihtamalla löytyivät ajovalot koneeseen. Työvaloja vaivasi hapettuneet liittimet katkaisijassa, vilkut palautuivat myös liittimiä raapimalla ja perävaunupistorasia uudelleen kytkemällä ja uudelleen maadoitettuna.

Herää kysymys, että miten näin lyhyessä ajassa 2vko seisotusta, oli ilmaantunut näin monta toisistaan erillään olevaa vikaa?

No olihan tuossa jo vikoja kerrakseen. Tärinä on voinut pitää huonot liitokset sen verta kirkkaina että on toiminut, sitten seisontaan kosteassa ja hapettumat pinnoille, ei enää pelaakaan. Ehkä...? 12 voltin järjestelmissä jännite on pieni ja virrat isompia, niin vastus pitää pitää pienenä, huonot liitokset ja liittimet ehkä isoin syypää sähkövikoihin. Pisti silmään tuo liittimiä rapsuttamalla korjaaminen, itsellä sama: kunhan rapsuttaa hyvin uuden pinnan esille sitten jarrupuhdistajalla minkä jälkeen puristaa abikon kireämmälle ja viimeiseksi pintaan esim. CRC:n 2-26 joka on just sähköosille tarkoitettua ainetta, suojaa hapettumilta.
Jos siis korjaa vanhan abiko-liitoksen, jos vaan on aikaa niin mielummin teen kokonaan uuden liitoksen.

Viimeksi muokattu: 27.03.16 - klo:22:34 kirjoittanut mekano

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Täällä 3090 on jälleen täydessä palveluskunnossa. Kaikki toiminnot napin takana.

Tarkoitatko että tietokone on ohitettu kaikissa toiminnoissa?

Onko sillä ajettu suolaisilla teillä?
Kui mää ain olen paras?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Täällä 3090 on jälleen täydessä palveluskunnossa. Kaikki toiminnot napin takana.

Tarkoitatko että tietokone on ohitettu kaikissa toiminnoissa?

Onko sillä ajettu suolaisilla teillä?
Noi 3000 sarjaisethan on maailmankuuluja huonoista sähköistään ja vaihteistaan ;D

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Ainakin ne 32+32 laatikot on ihan surkeita. 16+16 laatikko on taas luja... Omassa on kylläkin pikavaihteen pakka sökönä, mutta kuluva osa sekin on joten en osaa pitänä vikana. Meillä on ollut uudesta asti 3000-sarjalainen ja suht pienellä sähkövikalistalla on menty. Sanottaisko näin ettei mitään dramaattista tai isoa vikaa ole ollut missään vaiheessa. Puhaltimen kytkintä pitää joskus rasvata ja pyyhkimen kytkin on ollut huono. Siinäpä tärkeimmät.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65754
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
kun tietää millasia sähkölaitteita magnetimarelli tekee niin verkuhan on huippu.   oikeilla ihmisillä...

Tuleva Tuottaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Ainakin ne 32+32 laatikot on ihan surkeita. 16+16 laatikko on taas luja... Omassa on kylläkin pikavaihteen pakka sökönä, mutta kuluva osa sekin on joten en osaa pitänä vikana. Meillä on ollut uudesta asti 3000-sarjalainen ja suht pienellä sähkövikalistalla on menty. Sanottaisko näin ettei mitään dramaattista tai isoa vikaa ole ollut missään vaiheessa. Puhaltimen kytkintä pitää joskus rasvata ja pyyhkimen kytkin on ollut huono. Siinäpä tärkeimmät.
Se on kyllä kumma juttu että joillain ei kestä mikään ja toisilla taas kestää kaikki. Määkin tunnen niitä ihmisiä jotka osaa pahoinpidellä rautakangenkin.  :-[
Mutta todettakoon että jokaisesta koneesta löytyy vikaa. Toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Vielä ei ole sellaista konetta kehiteltykään joka ei jostain antautuisi. Paitsi Valtran 8400 pääsee melkeen tähän kastiin.
Mutta jokaisen koneen saa kestämään. Se riippuu ihan miten sitä käyttää. Uskallan väittää että jos jokaista hajonnutta konetta käytettäisiin hyvin niin korjausmäärät olisivat paljon pienemmät. Toki, ei se sitä kiellä etteikö sieltä jotain hajoaisi, mutta todennäköisyys olisi pienempi.
Ja mitä itse ajanut 3000 sarjan värkeillä niin eivät ne ole niin huonoja pelejä kun väitetään. Vaihteisto vaatii oman tyylinsä ajaa. Ei ole hätähousun vaihteisto. Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvä. Notkea ja mittasuhteet kohdallaan. Jos hyvin pidetyn löytää niin ei tule katumaan ostostaan. Vaikka moni niin väittääkin.
Mielipide kysymyksiä kaikki tyynni. Mielipide ja persreikä on henkilökohtasia asioita joten suotta niistä lähteä kinastelemaan.
Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan on samaa mieltä kuin minä.

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: 3000-sarjan massikasta katosi sähköt osittain
Täällä 3090 on jälleen täydessä palveluskunnossa. Kaikki toiminnot napin takana.

Tarkoitatko että tietokone on ohitettu kaikissa toiminnoissa?

Onko sillä ajettu suolaisilla teillä?

Ei ole kompuuttereita ohitettu, mutta kyseessä on vain autotronic. Tosin kai siinäkin jotain automatiikkaa on. Tarkoitin vain että toiminnot löysivät tiensä takaisin omaan nappiinsa. Kyseessä on metsämallin kopilla oleva kone, joten hyvin mahdollista että on suolateilläkin ajettu. Itse en ole vielä ehtinyt, olin tämän talven Ruotsissa. Kelamies auraili pihaa sillä. Mutta 3000-sarjalaiseksi siinä on yllättävän vähän ruostetta. Jopa ovet ovat ehjät, vain akkukotelon pohjassa on hapertumaa.