Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hintakehitys  (Luettu 24390 kertaa)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: hintakehitys
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Vs: hintakehitys


Minä uskon kyllä markkinatalouteen. Siihen että kysynnän kasvaessa hinta nousee. Samaa arveli kuitupuun osalta erään metsäsektorilla toimivan osuuskunnan hallituksen jäsen, toki erittäin epävirallisesti. Mikäli paperiliittolaisetkin olisivat tuumineet että palkka on mikä on, ei se siitä muutu...    ;D


Hankintahinnan luulisi nousevan jonkinverran, en ihmettelisi jos lanseerattaisiin joku selkeä korotuskerroin jos puumäärä on tyyliin useita satoja motteja. Nostovaraa luulisi kyllä löytyvän tarvittaessa.

Väitän edelleen että tulevaisuudessa pystyhintaa tulee rajoittamaan hakkuukapasiteetin puute, koneita varmaan löytyisikin, muttei riittävästi yrittäjiä eikä kuskeja jotta puut saatasiin metsästä tehtaalle.

Nyt näkyy jo sellainen suuntaus että hakuusopimuksissa hakuuaikaa on jatkettu. Ennen oli 2 vuotta, nyt tehdään järjestään 3 vuoden sopimuksia. Samalla ennakon maksua on kiristetty kun ennen sai 50% arviosta, niin nykyään liikutaan 0-30% välillä.

Epäilisin että nyt ostetaan "varastoon" puuta että kun Äänekoski käynistyy on mitä hakata ja saadaan halvalla. varsinkin kun pelotellaan tukin läpimitan nostolla ja mitaustavan muutoksella. Toinen millä on peloteltu että siirytään tienvarsi hinnoiteluun. Kun nähtävästi Kuopionkin tehdas toteutuu. Kemiin ja Kemijärvelle on myös suunitteilla vastaavat laitokset. Sieähän se säilyy isäntien metsissä käyttökelpoisena vuosia ja saadaan nyt halvalla kun puun hinta on alhaalla. Kärsii vaikka tukkia ajaa biokattilan läpi.

Hyvä terminaattori, juuri näin pitää ajatella kysynän alkaessa kasvamaan. Kyllähän isojen ostajien kannattaa tällä ala-arvoisella hinnalla varata puuta jonoon vaikka kuinka paljon.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: hintakehitys
53e tukista talvileimikolta. Melko heikko hinta. Hankinnasta ehkä 57e.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: hintakehitys
Euro syö puun hintaa rajusti ja Ruotsi kiittää.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: hintakehitys
Euro syö puun hintaa rajusti ja Ruotsi kiittää.
Mitäs "pakkomyyt" joka vuosi... pidä taukoa 5 vuotta ja totea tilanne uudestaan. Perkaat vain taimikot, harvennuksissa ehdi tapahtua mitään kasvutappioita.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: hintakehitys
Energiapuu on hyvä. Voi olla kasoilla muutaman vuoden ja menee kyllä kaupaksi. Noi laatupuut on ongelmallisia. Toi kuidun tekeminen on jokseenkin naurettavaa, kun sitä nyt on puuhastellut. Katotaan mitä tästä tulee...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: hintakehitys
Euro syö puun hintaa rajusti ja Ruotsi kiittää.
Mitäs "pakkomyyt" joka vuosi... pidä taukoa 5 vuotta ja totea tilanne uudestaan. Perkaat vain taimikot, harvennuksissa ehdi tapahtua mitään kasvutappioita.
Näin on tehty jo 40 vuotta. ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19933
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: hintakehitys
Miten Ruotsi on saanut metsäteollisuuden kaupassa valuutallaan etulyöntiasemaa ?

Kuva 1: Kruunun ja euron valuuttakurssin kehitys US dollariin, eli USA kauppa on kolmanneksi suurin skandinaavisen puutuotteen ostaja


Keltainen käyrä kruunu vs. dollari, sininen käyrä euro vs. dollari

Kuva 2. Kruunun ja euron valuuttakurssin kehitys Englannin puntaan nähden, UK on toiseksi suurin skandinaavisten puutuotteiden asiakas

Keltainen käyrä kruunu vs. punta, sininen käyrä euro vs. punta

Euro on siis devalvoitunut reippaasti näihin kahteen merkittävään valuuttaan nähden,
kruunu revalvoitunut. Eli valuuttakurssin vahvistaminen paransi metsäteollisuuden
menestystä ? Vai miten se oli ?

-SS-


kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: hintakehitys
Sahoilla on se ongelma, että kaikki markkinatkaan ei vedä niinkuin pitäisi. Esim. Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka enemmän ja vähemmän sekaisin näistä isis-hässäköistä johtuen. Kotimaan myyntikin on yllättävän merkittävää ja kun täällä tilanne on se mikä on ja huononee, niin ei ole tästäkään apua.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: hintakehitys


Ja tuolloin riitti pikku aukko, tai harsiminen että sai ostettua vaikkapa auton. Teeppä samankokoinen hakkuu nyt ja saat sillä ehkä vuoden polttoaineet !
[/quot

Ei kun saat ostaa sen saman auton loppuunajettuna...

Tuleva Tuottaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: hintakehitys
Energiapuu on hyvä. Voi olla kasoilla muutaman vuoden ja menee kyllä kaupaksi. Noi laatupuut on ongelmallisia. Toi kuidun tekeminen on jokseenkin naurettavaa, kun sitä nyt on puuhastellut. Katotaan mitä tästä tulee...
Kuidun tekeminen naurettavaa?  :o
Jos itse viitsii ottaa sahan kauniiseen käteen ja lähteä tekemään kuitua niin puolet vähemmän tarvitsee olla tavaraa pinolla verrattuna motolla tehtyyn. Ja itse olen kuidun teon järkeillyt niin että itse tekee sellaisia kohteita jonne moto ei pääse,ei tule tekemään tai haluaa "säästää" sitä metsää ja kasvattaa tukkipuu kertymää päätehakkuuseen. Ja vielä kun itse tekee niin saa kaupanpäälle polttopuuta joilla lämmittää taloa(mikäli löytyy tulisija) ja saapahan hyvää liikuntaa. Kunto kasvaa, tai ei ainakaan huonone. Ja silloin kun itse tekee saa tehdä sellaista kuin haluaa ja eikä tarvi ruveta manaamaan mettän ostomiehelle että kyllä motot teki kamalaa jälkeä, itse olisin tehnyt paremmin.
Mutta jokainen tehköön mettälleen kuten tahtoo.
Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan on samaa mieltä kuin minä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: hintakehitys
Juu tuollaista "esiharvennusta" on joskus tullut tehtyä. Sitten jos reilun 5 vuoden päästä näyttää että jäi metsä sakeaksi ja laiskottaa, niin samoilla raivauksilla voi kuhtua moton siistiin metsään tekemään laatuharvennusta.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

alpo10

  • Vieras
Vs: hintakehitys
Energiapuu on hyvä. Voi olla kasoilla muutaman vuoden ja menee kyllä kaupaksi. Noi laatupuut on ongelmallisia. Toi kuidun tekeminen on jokseenkin naurettavaa, kun sitä nyt on puuhastellut. Katotaan mitä tästä tulee...
Kuidun tekeminen naurettavaa?  :o
Jos itse viitsii ottaa sahan kauniiseen käteen ja lähteä tekemään kuitua niin puolet vähemmän tarvitsee olla tavaraa pinolla verrattuna motolla tehtyyn. Ja itse olen kuidun teon järkeillyt niin että itse tekee sellaisia kohteita jonne moto ei pääse,ei tule tekemään tai haluaa "säästää" sitä metsää ja kasvattaa tukkipuu kertymää päätehakkuuseen. Ja vielä kun itse tekee niin saa kaupanpäälle polttopuuta joilla lämmittää taloa(mikäli löytyy tulisija) ja saapahan hyvää liikuntaa. Kunto kasvaa, tai ei ainakaan huonone. Ja silloin kun itse tekee saa tehdä sellaista kuin haluaa ja eikä tarvi ruveta manaamaan mettän ostomiehelle että kyllä motot teki kamalaa jälkeä, itse olisin tehnyt paremmin.
Mutta jokainen tehköön mettälleen kuten tahtoo.
jos hyväksytään se "pakottava" tosiasia, että ensiharvennus on tehtävä, tavalla tai toisella. 2/3 osaa menee työkustannuksiin näillä hinnoilla, sen voi ottaa itselle verovapaasti tai antaa konetyönä tehtäväksi ostajalle. Jos vaan aikaa ja kuntoa piisaa, niin kyllähän siinä pienelle palkalle pääsee.

Yleisesti ottaen kuitupuun hinta on ihan ahterista, vaihtoehtoisia käyttökohteita toivoisi löytyvän muitakin. Klapeiksi tai hakkeeksi tekeminen itselle kannattaa, mutta siinä raja tulee äkkiä vastaan. Onneksi puun polttaminen on ilahduttavasti lisääntynyt, toivottavasti suunta jatkuu öljyn halpuutuksesta huolimatta.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: hintakehitys
Olen kyllästynyt kuidun hintaan. Pyrin siihen, että myisin vain tukkikokoista puuta jalostavaan teollisuuteen. Tällä kulmalla uusi kuitupuulinja kun avattiin, lähti kuidun hinta luisuun. Tavoitteena jatkossa polttopuun ja hakepuun myynti, ja vasta tukkia tarjotaan jalostukseen.
Don Essex

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: hintakehitys
Energiapuu on hyvä. Voi olla kasoilla muutaman vuoden ja menee kyllä kaupaksi. Noi laatupuut on ongelmallisia. Toi kuidun tekeminen on jokseenkin naurettavaa, kun sitä nyt on puuhastellut. Katotaan mitä tästä tulee...
Kuidun tekeminen naurettavaa?  :o
Jos itse viitsii ottaa sahan kauniiseen käteen ja lähteä tekemään kuitua niin puolet vähemmän tarvitsee olla tavaraa pinolla verrattuna motolla tehtyyn. Ja itse olen kuidun teon järkeillyt niin että itse tekee sellaisia kohteita jonne moto ei pääse,ei tule tekemään tai haluaa "säästää" sitä metsää ja kasvattaa tukkipuu kertymää päätehakkuuseen. Ja vielä kun itse tekee niin saa kaupanpäälle polttopuuta joilla lämmittää taloa(mikäli löytyy tulisija) ja saapahan hyvää liikuntaa. Kunto kasvaa, tai ei ainakaan huonone. Ja silloin kun itse tekee saa tehdä sellaista kuin haluaa ja eikä tarvi ruveta manaamaan mettän ostomiehelle että kyllä motot teki kamalaa jälkeä, itse olisin tehnyt paremmin.
Mutta jokainen tehköön mettälleen kuten tahtoo.
Verovapaus oman työn osuudesta on myös yksi etu joka kasvattaa eroa pysty kauppaan.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !