Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ha-peräkärryistä  (Luettu 14399 kertaa)

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Ha-peräkärryistä
Moro ja hyvää alkanutta vuotta!
Jossain vaiheessa pitäisi päivittää henkilöauton peräkärryä, valitettavasti! Vaatimuksena ainakin 1500-2000 kg kantavuus. Rekisteröidä se pitäisi siten että sillä voisi kuljettaa laillisesti esim. autoa ja venettä sekä kaikenlaista kpl tavaraa maa-ja metsätalouden hommissa, klapisäkkejä/laatikoita, ym. Kertokaas te joilla omakohtaista kokemusta! Millainen on toimiva/kestävä jousitus, kumivääntöjousitus vai keinuteli lehtijousella? Korkeampi lavettikärry vai perinteinen pyörä sivussa oleva "autotraileri" tyyppinen?
Millaisia kokemuksia teillä on ns. lavettimallin kärryistä, esim. saksalaisista Eduardo, Usinn, ym. Ainakin ne on helppo lastata kun kaikki laidat aukeaa. Onko niissä ongelmaa että kuorman painopiste nousee niin ylös että kärry käy kiikkerämmäksi kuin perinteinen traileri? Kippiä lavettikärryissä harvoin on, ajoramppeja näkyvät tarjoavan tilalle. Onko kippi "must"? Mites kuorman suojaaminen? Onko teillä isoissa kärryissä sivukippaava kuomu vai pressu? Kotimaista valmistajaa tekisi mieli suosia mutta onko niillä lavettimalleja ollenkaan?
Kommentteja kiitos!

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Ha-peräkärryistä
Tuollainen pari tonnia kantava, 2x4 lavalla oleva karvahattu-Eduard ollut nyt 7 vuotta. Tyytyväinen olen, voipi lastata helposti ja useimmiten myös riittävästi (tavaraa), hyvä vetää, kunhan vain vetoauton koukku ei ole liian alhaalla.

mah

  • Vieras
Vs: Ha-peräkärryistä
Itsellä on kimppakivana Saris. Siis kärri. Lavettimallinen. Kovasti olen tykännyt, tosi vakaa vedettävä eikä ole kiikkerä kuormattunakaan, lisäksi on helppo lastata, kun kaikki laidat on avattavia. Tuossa on ajoneuvorampitkin rekkarin takana jemmassa. :-X

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Ha-peräkärryistä
Mulla ei tuommosta ole, johtuen siitä että kahella naapurilla on ja niitä saan tarvittaessa lainaan.
Noista toinen on saris, ihan paska vetää perässä. Veivaa puolelta toiselle ja nytkyttää koko ajan, nii tyhjänä ku kuormattunaki.
Toinen on muistaakseni joku abados, taisinnepäin, se tulee perässä ku juna. Ei nytkytä, ei puista. Paremmat kuormansidontapisteetki ku sariksesa.
Ja sitte semmonen juttu että ku noita lainaan hakee nii tuo saris on aina valoton. Jollain kaiutinpiuhalla vedetty sähköt ja aina jostain renaa. Jos olis oma nii aikoja sitte oisin sähköttäny uusiks.Tai sitte myyny pois. Mulla on itellä 760 muuli. Son kova peli, ei tuota yllätyksiä....  ;)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Ha-peräkärryistä
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Viimeksi muokattu: 03.01.16 - klo:11:34 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Ha-peräkärryistä
Kymmenkuta vuotta ollut tuollainen matala kippaava 3,5tn lavetti alulaidoilla.
Paljon on nähnyt maantietä, tyhjänä vähän kova vedettävä jäykkien kumijousien ja pienien pyörien ansiosta, joissa 6,5 bar painetta.
http://alberni.fi/pa-pak-409cm

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Ha-peräkärryistä
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ha-peräkärryistä
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

saa ja saa.

Jos konstaapeli on eri mieltä niin näyttää hölmistyneen näköiseltä ja ttee että ei tienny.

Oikeasti en keksi miksi ei moisia saisi ko korteilla ajaa.

toi paino taitaa mennä jo hieman ylikuormaan eli kortti riittää mutta vetoauton rekisteri ei.

Viimeksi muokattu: 03.01.16 - klo:12:45 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Ha-peräkärryistä
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.



Saa, mutta aisapainon pitää olla 50 kg. Tällöin kytkentämassa (=perävaunun punnittu akselimassa) on just tuo sallittu 1350 kg.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Ha-peräkärryistä
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Ha-peräkärryistä
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.

http://www.muuli.fi/fi-FI/Ajankohtaista/?link=2814

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Vs: Ha-peräkärryistä
Lavetti, pituudesta riippuen akseliväli(jos vaan kaks akselia), kunnon rekka-auto mallisia kiinnityslenkkejä useampi mitä mieli tekee ja vielä muutama päälle. Niitä ei ole koskaan liikaa.

Akselit BPW. Kippi on turhaa painoa, koska siihen tarvii kuitenkin oman rungon. Jos ihan välttämättä kippiä tarvii, niin laita saatana kippi. Ainakin taakse tukijalka. Jos pitkä kärry, niin peräpelti sen verran vahva, että voi vaikka lanata sillä. Ja kuraläpät, jos lavetti.

Eli teetä semmonen, koska mistään et kaupan hyllystä sellaista saa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Ha-peräkärryistä
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

saa ja saa.

Ehkä ja ei saa.

Kokonaispaino tai vaunun paino ei saa ylittää otteeseen merkattua.

Ei tyhjällä kuorma-autollakaan saa ajaa henkilöauton kortilla.

Kysyvältä ei oteta korttia, ajavalta jo ehkä otetaan.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Ha-peräkärryistä
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.

http://www.muuli.fi/fi-FI/Ajankohtaista/?link=2814
No tuossahan on hyvä uutuus.Varokaa virolaisia vaunuja niissä ei kestä vetopää tehty huonekaluputkesta ,joutuivat takuuseen tutulle vaihtamaan vetopään toisen valmistajan tekemään,mutta piti maksaa 350 ekua lisää.Kyseessä oli venetraileri ,mutta samaa rakennetta käyttävät kärryissä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Ha-peräkärryistä
Nonii onhan semmonen näköjään muulillaki. Kuhan eivät hinnottelis pilalle....