Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: MOI - 01.01.16 - klo:17:29

Otsikko: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: MOI - 01.01.16 - klo:17:29
Moro ja hyvää alkanutta vuotta!
Jossain vaiheessa pitäisi päivittää henkilöauton peräkärryä, valitettavasti! Vaatimuksena ainakin 1500-2000 kg kantavuus. Rekisteröidä se pitäisi siten että sillä voisi kuljettaa laillisesti esim. autoa ja venettä sekä kaikenlaista kpl tavaraa maa-ja metsätalouden hommissa, klapisäkkejä/laatikoita, ym. Kertokaas te joilla omakohtaista kokemusta! Millainen on toimiva/kestävä jousitus, kumivääntöjousitus vai keinuteli lehtijousella? Korkeampi lavettikärry vai perinteinen pyörä sivussa oleva "autotraileri" tyyppinen?
Millaisia kokemuksia teillä on ns. lavettimallin kärryistä, esim. saksalaisista Eduardo, Usinn, ym. Ainakin ne on helppo lastata kun kaikki laidat aukeaa. Onko niissä ongelmaa että kuorman painopiste nousee niin ylös että kärry käy kiikkerämmäksi kuin perinteinen traileri? Kippiä lavettikärryissä harvoin on, ajoramppeja näkyvät tarjoavan tilalle. Onko kippi "must"? Mites kuorman suojaaminen? Onko teillä isoissa kärryissä sivukippaava kuomu vai pressu? Kotimaista valmistajaa tekisi mieli suosia mutta onko niillä lavettimalleja ollenkaan?
Kommentteja kiitos!
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Petri - 01.01.16 - klo:20:56
Tuollainen pari tonnia kantava, 2x4 lavalla oleva karvahattu-Eduard ollut nyt 7 vuotta. Tyytyväinen olen, voipi lastata helposti ja useimmiten myös riittävästi (tavaraa), hyvä vetää, kunhan vain vetoauton koukku ei ole liian alhaalla.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: mah - 02.01.16 - klo:07:11
Itsellä on kimppakivana Saris. Siis kärri. Lavettimallinen. Kovasti olen tykännyt, tosi vakaa vedettävä eikä ole kiikkerä kuormattunakaan, lisäksi on helppo lastata, kun kaikki laidat on avattavia. Tuossa on ajoneuvorampitkin rekkarin takana jemmassa. :-X
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: TDK - 02.01.16 - klo:08:08
Mulla ei tuommosta ole, johtuen siitä että kahella naapurilla on ja niitä saan tarvittaessa lainaan.
Noista toinen on saris, ihan paska vetää perässä. Veivaa puolelta toiselle ja nytkyttää koko ajan, nii tyhjänä ku kuormattunaki.
Toinen on muistaakseni joku abados, taisinnepäin, se tulee perässä ku juna. Ei nytkytä, ei puista. Paremmat kuormansidontapisteetki ku sariksesa.
Ja sitte semmonen juttu että ku noita lainaan hakee nii tuo saris on aina valoton. Jollain kaiutinpiuhalla vedetty sähköt ja aina jostain renaa. Jos olis oma nii aikoja sitte oisin sähköttäny uusiks.Tai sitte myyny pois. Mulla on itellä 760 muuli. Son kova peli, ei tuota yllätyksiä....  ;)
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 03.01.16 - klo:11:27
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Paalari - 03.01.16 - klo:12:04
Kymmenkuta vuotta ollut tuollainen matala kippaava 3,5tn lavetti alulaidoilla.
Paljon on nähnyt maantietä, tyhjänä vähän kova vedettävä jäykkien kumijousien ja pienien pyörien ansiosta, joissa 6,5 bar painetta.
http://alberni.fi/pa-pak-409cm
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Moerkoe - 03.01.16 - klo:12:20
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: vms1 - 03.01.16 - klo:12:43
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

saa ja saa.

Jos konstaapeli on eri mieltä niin näyttää hölmistyneen näköiseltä ja ttee että ei tienny.

Oikeasti en keksi miksi ei moisia saisi ko korteilla ajaa.

toi paino taitaa mennä jo hieman ylikuormaan eli kortti riittää mutta vetoauton rekisteri ei.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: ht - 03.01.16 - klo:13:01
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.



Saa, mutta aisapainon pitää olla 50 kg. Tällöin kytkentämassa (=perävaunun punnittu akselimassa) on just tuo sallittu 1350 kg.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: TDK - 03.01.16 - klo:15:51
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: wtf - 03.01.16 - klo:16:10
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.

http://www.muuli.fi/fi-FI/Ajankohtaista/?link=2814
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Mopomies - 03.01.16 - klo:16:16
Lavetti, pituudesta riippuen akseliväli(jos vaan kaks akselia), kunnon rekka-auto mallisia kiinnityslenkkejä useampi mitä mieli tekee ja vielä muutama päälle. Niitä ei ole koskaan liikaa.

Akselit BPW. Kippi on turhaa painoa, koska siihen tarvii kuitenkin oman rungon. Jos ihan välttämättä kippiä tarvii, niin laita saatana kippi. Ainakin taakse tukijalka. Jos pitkä kärry, niin peräpelti sen verran vahva, että voi vaikka lanata sillä. Ja kuraläpät, jos lavetti.

Eli teetä semmonen, koska mistään et kaupan hyllystä sellaista saa.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: wtf - 03.01.16 - klo:16:19
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

saa ja saa.

Ehkä ja ei saa.

Kokonaispaino tai vaunun paino ei saa ylittää otteeseen merkattua.

Ei tyhjällä kuorma-autollakaan saa ajaa henkilöauton kortilla.

Kysyvältä ei oteta korttia, ajavalta jo ehkä otetaan.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 03.01.16 - klo:16:43
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.

http://www.muuli.fi/fi-FI/Ajankohtaista/?link=2814
No tuossahan on hyvä uutuus.Varokaa virolaisia vaunuja niissä ei kestä vetopää tehty huonekaluputkesta ,joutuivat takuuseen tutulle vaihtamaan vetopään toisen valmistajan tekemään,mutta piti maksaa 350 ekua lisää.Kyseessä oli venetraileri ,mutta samaa rakennetta käyttävät kärryissä.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: TDK - 03.01.16 - klo:16:51
Nonii onhan semmonen näköjään muulillaki. Kuhan eivät hinnottelis pilalle....
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: MOI - 03.01.16 - klo:17:06
Ei kai erillinen runko ole pakollinen? Tuo kippi on joissain lavettimallin kärryissä toteutettu siten että kärryn runko on nivelöity telin etupuolelta. Ainakin RKK kärryssä näkyy niin olevan. Muulin hinta on n. 1000€ sis alv kalliimpi kuin saksan kärryt. Siinä sitä on miettimistä kuinka pitäisi kannattaa kotimaista. Olispa hinnanero kohtuullisempi :(
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: ht - 03.01.16 - klo:17:48

Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.


Kokonaispaino tai vaunun paino ei saa ylittää otteeseen merkattua.


Saa vetää, jos kuormaus on tuo mainittu 50 kg aisalle/1350 kg pyörille.

Kyse on kytkentämassasta, joka ei ole sama kuin rekisteriotteeseen merkitty kärrin suurin sallittu kokonaismassa.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: vms1 - 03.01.16 - klo:17:52
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

saa ja saa.

Ehkä ja ei saa.

Kokonaispaino tai vaunun paino ei saa ylittää otteeseen merkattua.

Ei tyhjällä kuorma-autollakaan saa ajaa henkilöauton kortilla.

Kysyvältä ei oteta korttia, ajavalta jo ehkä otetaan.

Mun mielestä opetettiin autokoulussa opetettiin että linjurin ajamiseen riittää c kortti. Vasta ihmisten kuljettaminen yli 7 vai oliko 8 vaatii ton d kortin.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 03.01.16 - klo:17:57
Ei kai erillinen runko ole pakollinen? Tuo kippi on joissain lavettimallin kärryissä toteutettu siten että kärryn runko on nivelöity telin etupuolelta. Ainakin RKK kärryssä näkyy niin olevan. Muulin hinta on n. 1000€ sis alv kalliimpi kuin saksan kärryt. Siinä sitä on miettimistä kuinka pitäisi kannattaa kotimaista. Olispa hinnanero kohtuullisempi :(
Niin moni kuluttajakin tuumaa kun kalliita kotimaisia elintarvikkeita ostelee kun vaihtoehtona on halpa ulkolainen. Ohjehintoja nyt ei kannatta vielä verrata,Karilaiselta olen kärryn hakenut ja oli edullisin.Saksalaisissa on säästetty renkaat on tosi pienet ja muussakin ja kuuluisa Saksalainen laatu (onko sitä ?).
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: maraani - 03.01.16 - klo:18:00
Jos henkilöautolla saa vetää jarrullisena 1350 kg, niin saanko vetää sillä kärryä jonka omapaino on 500kg ja siinä kuormaa 900kg? Ajokortti on ABeC.

Entä saako kuljettaa linja-autoksi rekisteröityä autoa jossa on vain seitsemän matkustajaa, tilapäisesti ilman ansaintatarkoitusta?

Ei uskalla kysyä viranomaisilta, ottavat pian kortin pois.

saa ja saa.

Ehkä ja ei saa.

Kokonaispaino tai vaunun paino ei saa ylittää otteeseen merkattua.

Ei tyhjällä kuorma-autollakaan saa ajaa henkilöauton kortilla.

Kysyvältä ei oteta korttia, ajavalta jo ehkä otetaan.

Mun mielestä opetettiin autokoulussa opetettiin että linjurin ajamiseen riittää c kortti. Vasta ihmisten kuljettaminen yli 7 vai oliko 8 vaatii ton d kortin.
Niin mullekin opetettiin, mutta mahtoikoos se muuttua taannoin ajokorttiuudistuksessa. Eli 30 vuotta sitten ajetulla C-kortilla sai siirtoajaa linja-autoa sekä myös puoliperävaunu-/täysperävaunuyhdistelmää tyhjänä. No eipä oo tullu käytännössä tilannetta, että olis täytyny pohtia. Sen tiedän, että kuorma-autolla saan vetää max 750 kg:n perävaunua.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.16 - klo:18:13
Keväällä näin ensikerran mainoksen, että muuliltakin alkais saada peräkärryjä, mutta aika valtion salaisuus nuo vielä tahtoo olla, en tarkoita niitä kattopellistä pokattuja, sellaiset multakin löytyy, ihan kivat ei huomaa pienenkään henkilöauton perässä miksikään. Mutta jos jotain oikeasti kuskataan, niin kyllähän nuo saksankärryt on ollut ainoa vaihtoehto, itellä on nyt ollu nuo ansemssin kolmikattokipilliset 3000 kokonaispainolla, eikä niissä kyllä ole valittamista ollut, renkaita on menny muutama sarja ja jarrut tehtiin viimesyksynä, kun meni loppuun, valotöpseleitä joutuu reippaan vuoden välein vaihtamaan, kun ne "renuuntuu" väljäksi eikä kaikki valot pala, vois olla jotenkin toisin kytketty, ettei kaikkien sivuvalojenkin johdot menisi sinne töpseliin, ettei se johto painaisi niin paljoa, yleensä ensimmäisen pimenee tienpuoleinen vilkku, lamppuja ei ole tainnu tarvita vaihtaa silti montaakaan, lähes aina on vika ollut pistokkeessa. Mutta jos nyt täytyisi kärryä lähteä ostamaan, enpä paljoa miettisi samanlainen tulis. Mitä tulee vedettävyyteen, näyttää olevan iso ero veto-autolla ja veto-autolla... ennen vedin vähän laittomastikkin katumaasturilla, olo oli, kuin ois istunu paistinpannulla ja joku vatkaa varresta, nyt veturina on tuo mitsun uus l200 ja varsinkin kuormalla se kulkee todella unettavan eleettömästi ja tasaisesti, aivan tyhjä kärry hieman tärähtelee, mutta painon kasvaessa kaikki tärinät katoaa. Koukku vaan on niin ylhäällä, että vetolaitetta piti nostaa kymmenensenttiä, että kärry kulkee suorassa, joten eipä "voi" lainata kenellekkään  8)
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.01.16 - klo:18:32
EDUARD peräkärryt valmistetaan korkealuokkaisista komponenteista nykyaikaisilla ja laadukkailla menetelmillä. Kärryjen rungot on valmistettu hitsaamalla ja ilman pulttiliitoksia. Runko, akselisto ja aisa ovat upottamalla kuumasinkityt ja tämä pitää ruosteen tehokkaasti loitolla.

Lavan pohjalevy on yksiosainen 15mm paksu filmivaneri, joka on valmistettu Suomessa. Akselit, aisa ja vetopää ovat saksalaisen KNOTT Gmbh:n valmistamia.

Kaikissa EDUARD peräkärryissä on renkaat lavan alla ja tuotteet on suunniteltu ammattikäyttöön. Alla on esiteltynä lyhyesti eri mallit. Klikkaamalla eri lavakokoja pääset selaamaan tarkempia tietoja.

Eduard on Suomen myydyin lavettiperäkärry luokassa 2000-3500kg.

Tän täytyy olla hyvä kun ei ole tehty Saksassa ;D
SASkin lukee missä vaneri on tehty ;)
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 03.01.16 - klo:18:37
Keväällä näin ensikerran mainoksen, että muuliltakin alkais saada peräkärryjä, mutta aika valtion salaisuus nuo vielä tahtoo olla, en tarkoita niitä kattopellistä pokattuja, sellaiset multakin löytyy, ihan kivat ei huomaa pienenkään henkilöauton perässä miksikään. Mutta jos jotain oikeasti kuskataan, niin kyllähän nuo saksankärryt on ollut ainoa vaihtoehto, itellä on nyt ollu nuo ansemssin kolmikattokipilliset 3000 kokonaispainolla, eikä niissä kyllä ole valittamista ollut, renkaita on menny muutama sarja ja jarrut tehtiin viimesyksynä, kun meni loppuun, valotöpseleitä joutuu reippaan vuoden välein vaihtamaan, kun ne "renuuntuu" väljäksi eikä kaikki valot pala, vois olla jotenkin toisin kytketty, ettei kaikkien sivuvalojenkin johdot menisi sinne töpseliin, ettei se johto painaisi niin paljoa, yleensä ensimmäisen pimenee tienpuoleinen vilkku, lamppuja ei ole tainnu tarvita vaihtaa silti montaakaan, lähes aina on vika ollut pistokkeessa. Mutta jos nyt täytyisi kärryä lähteä ostamaan, enpä paljoa miettisi samanlainen tulis. Mitä tulee vedettävyyteen, näyttää olevan iso ero veto-autolla ja veto-autolla... ennen vedin vähän laittomastikkin katumaasturilla, olo oli, kuin ois istunu paistinpannulla ja joku vatkaa varresta, nyt veturina on tuo mitsun uus l200 ja varsinkin kuormalla se kulkee todella unettavan eleettömästi ja tasaisesti, aivan tyhjä kärry hieman tärähtelee, mutta painon kasvaessa kaikki tärinät katoaa. Koukku vaan on niin ylhäällä, että vetolaitetta piti nostaa kymmenensenttiä, että kärry kulkee suorassa, joten eipä "voi" lainata kenellekkään  8)
Kannattaa kokeilla muitakin meinaan on Land-Rover Discovery kärryn edessä on voimaa ja mukavuutta ja vetokykyä.Maavaraa voi säätää ja perävaunun kytkennässä kätevä ei tarvitse veivistä aisaa nostella.http://www.landrover.fi/uudet-autot/discovery/yleiskatsaus.html

Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.16 - klo:19:03
Kyllähän sitä kärryä voi vetää vaikka rollissilla tai leksukella, kun vaan kukkaro kestää, mutta tuo lava-auto on huomattavasti taloudellisempi veturi siihen hommaan ja lisäksi voidaan rekisteröidä talon kalustoon, kun kerran talon hommissa on ja aina sisältä pölyä täynnä, joten noi herrasmies maasturit voi ohittaa päälle katsomatta.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 03.01.16 - klo:19:08
Kyllähän sitä kärryä voi vetää vaikka rollissilla tai leksukella, kun vaan kukkaro kestää, mutta tuo lava-auto on huomattavasti taloudellisempi veturi siihen hommaan ja lisäksi voidaan rekisteröidä talon kalustoon, kun kerran talon hommissa on ja aina sisältä pölyä täynnä, joten noi herrasmies maasturit voi ohittaa päälle katsomatta.
Meillä se on pakettiautona takapenkki poistettu ja vaneri tilalla.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 03.01.16 - klo:19:15
EDUARD peräkärryt valmistetaan korkealuokkaisista komponenteista nykyaikaisilla ja laadukkailla menetelmillä. Kärryjen rungot on valmistettu hitsaamalla ja ilman pulttiliitoksia. Runko, akselisto ja aisa ovat upottamalla kuumasinkityt ja tämä pitää ruosteen tehokkaasti loitolla.

Lavan pohjalevy on yksiosainen 15mm paksu filmivaneri, joka on valmistettu Suomessa. Akselit, aisa ja vetopää ovat saksalaisen KNOTT Gmbh:n valmistamia.

Kaikissa EDUARD peräkärryissä on renkaat lavan alla ja tuotteet on suunniteltu ammattikäyttöön. Alla on esiteltynä lyhyesti eri mallit. Klikkaamalla eri lavakokoja pääset selaamaan tarkempia tietoja.

Eduard on Suomen myydyin lavettiperäkärry luokassa 2000-3500kg.

Tän täytyy olla hyvä kun ei ole tehty Saksassa ;D
SASkin lukee missä vaneri on tehty ;)
Venkula runko noissa,myötää todella rajusti jos korkempaa kuormaa ,jossain aina säästetään kun hinta on edullinen se on tosiasia.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: myllymäki - 03.01.16 - klo:19:26
Ennen sai c- kortilla ajaa liikkua ilman matkustajia, mutta nykyään pitää olla D-kortti, vaikka ajat yksin. On muuten halpa pitää tuollaista 10 hengen viroa tai portteria, kun ei ole muuta maksua, kuin liikennevakuutus.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: John Ferguson - 03.01.16 - klo:19:34
EDUARD peräkärryt valmistetaan korkealuokkaisista komponenteista nykyaikaisilla ja laadukkailla menetelmillä. Kärryjen rungot on valmistettu hitsaamalla ja ilman pulttiliitoksia. Runko, akselisto ja aisa ovat upottamalla kuumasinkityt ja tämä pitää ruosteen tehokkaasti loitolla.

Lavan pohjalevy on yksiosainen 15mm paksu filmivaneri, joka on valmistettu Suomessa. Akselit, aisa ja vetopää ovat saksalaisen KNOTT Gmbh:n valmistamia.

Kaikissa EDUARD peräkärryissä on renkaat lavan alla ja tuotteet on suunniteltu ammattikäyttöön. Alla on esiteltynä lyhyesti eri mallit. Klikkaamalla eri lavakokoja pääset selaamaan tarkempia tietoja.

Eduard on Suomen myydyin lavettiperäkärry luokassa 2000-3500kg.

Tän täytyy olla hyvä kun ei ole tehty Saksassa ;D
SASkin lukee missä vaneri on tehty ;)
Venkula runko noissa,myötää todella rajusti jos korkempaa kuormaa ,jossain aina säästetään kun hinta on edullinen se on tosiasia.
Saksalaisella tehokkuudella tehdään säästöä suurilla tuotantomäärillä ja onpa siellä aika paljon halvempaa palkata ihmisiäkin töihin.

Muistakaa kun laittomalla yhdistelmällä jonkun tapatte, että ette voi vedota siihen "en mä tienny" mantraan. Tai voitte vedota, mutta tietämättömyys lain olemassaolosta ei oikeuta lakia rikkomaan, kun oikeudessa ollaan. Jos on epäselvyyksiä, ottakaa asioista selvää.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.16 - klo:19:48
Siksi ainakin ite tykkään tuosta ansemssin kärrystä, kun on todella vakaa vedettävä, (kun sielä on ne kovat pikkupyörät) ja muutenhan se on kaikinpuolin laillinen.  Noista isopyöräisistä olen kuullut, että alkavat luikerrella helposti jo 80 nopeudessa. Lisäksi itellä on ainakin todella paljon käyttöä tuolle kolmikaatokipille, kun lava on matalalla, moni asiakas tilaa puut juurikin sen takia, että ne voidaan kipata autokatoksessa/tallissa viereiselle autopaikalle, vaikka ulkona satais vanhoja ämmiä tai äkeitä, eikä ne jää pihalle ajelehtimaan. Jos kärryssä on kippi, niin siinä pitää olla erillinen runkokin, kyllä se niin paljon rasittaa sitä kärryä se on sitten eri asia, jos kyse on vain jostain kelkka/autonkuljetuskärryn kipistä, että perä vain pudotetaan maahan ja lava vain kallistuu hieman.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.01.16 - klo:19:52
EDUARD peräkärryt valmistetaan korkealuokkaisista komponenteista nykyaikaisilla ja laadukkailla menetelmillä. Kärryjen rungot on valmistettu hitsaamalla ja ilman pulttiliitoksia. Runko, akselisto ja aisa ovat upottamalla kuumasinkityt ja tämä pitää ruosteen tehokkaasti loitolla.

Lavan pohjalevy on yksiosainen 15mm paksu filmivaneri, joka on valmistettu Suomessa. Akselit, aisa ja vetopää ovat saksalaisen KNOTT Gmbh:n valmistamia.

Kaikissa EDUARD peräkärryissä on renkaat lavan alla ja tuotteet on suunniteltu ammattikäyttöön. Alla on esiteltynä lyhyesti eri mallit. Klikkaamalla eri lavakokoja pääset selaamaan tarkempia tietoja.

Eduard on Suomen myydyin lavettiperäkärry luokassa 2000-3500kg.

Tän täytyy olla hyvä kun ei ole tehty Saksassa ;D
SASkin lukee missä vaneri on tehty ;)
Venkula runko noissa,myötää todella rajusti jos korkempaa kuormaa ,jossain aina säästetään kun hinta on edullinen se on tosiasia.
Haista sä venkula :-*
Eduard Atlas 406X198cm 2700KG
On ainakin muutaman vuoden palvellut ihan ok, eikä vaikuta yhtään venkulalta vaikka kantavuuden ylittääkin.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.01.16 - klo:19:59
Miksi ei kotimainen kelpaa http://www.oivarauta.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Muuli/Muuli_Pro_990XJ_Per%C3%A4k%C3%A4rry&naytasivu=6892&id=1771&saitti=oivarauta

Paikallisella urakoitsijalla tuo kärry ollut joka päivä kovassa käytössä ilman murheita.

Muutenkai se kävis mutta kun on jo tottunu siihen että piikkikoneella voi laittaa lavan sivusta kyytiin. Oon minä tuommostaki mitsulla hinannu, eikai se kärryä kummempi oo tuokaan.

http://www.muuli.fi/fi-FI/Ajankohtaista/?link=2814
No tuossahan on hyvä uutuus.Varokaa virolaisia vaunuja niissä ei kestä vetopää tehty huonekaluputkesta ,joutuivat takuuseen tutulle vaihtamaan vetopään toisen valmistajan tekemään,mutta piti maksaa 350 ekua lisää.Kyseessä oli venetraileri ,mutta samaa rakennetta käyttävät kärryissä.

No en olis Desmodista uskonut, mennä nyt ostaan virolaisen venetrailerin :o
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.16 - klo:20:10
Tuosta muulin kärrystä oli juttua joskus vuosisitten ja samassa lupailtiin kovaa esittelyä, sekä kipillisestä kärrystä myös, mutta sen jälkeen on vallinnut syvä hiljaisuus.  Mutta suotavaahan se olisi, jos joku noita kunnon kärryjä alkais täälläkin valmistaa, samat pikkupyörät näkyy olevan tuossa lavettimallissa, kun mullakin. Tuo on hyvä asia, että niitä on alettu käyttää enemmän, ne oli aluksi todella kiven alla, kun maanantaina tilas renkaat perjantaina tuli jostain ruotsista, silloin tein sopimuksen paikallisen rengasliikkeen kanssa, että ne pitää aina varastos, enkä mä kulje kyselemäs muualla mitä maksaa ja se sopimus on hienosti toiminut, kerrankin räjähti matkalla asiakkaan luokse rengas, myöhästyin 20 minuuttia, kun hain liikkeestä uuden vanteella olevan, sekä tunkan ja avaimen, palautin sitten risan, että saivat laittaa siihen uuden kumin päälle. Oli muuten melkoinen pamaus, kun 6.5 kilon paineella lähti reipas nyrkinkokoinen pala taivaan tuuliin ;)
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.01.16 - klo:20:16
Tuosta muulin kärrystä oli juttua joskus vuosisitten ja samassa lupailtiin kovaa esittelyä, sekä kipillisestä kärrystä myös, mutta sen jälkeen on vallinnut syvä hiljaisuus.  Mutta suotavaahan se olisi, jos joku noita kunnon kärryjä alkais täälläkin valmistaa, samat pikkupyörät näkyy olevan tuossa lavettimallissa, kun mullakin. Tuo on hyvä asia, että niitä on alettu käyttää enemmän, ne oli aluksi todella kiven alla, kun maanantaina tilas renkaat perjantaina tuli jostain ruotsista, silloin tein sopimuksen paikallisen rengasliikkeen kanssa, että ne pitää aina varastos, enkä mä kulje kyselemäs muualla mitä maksaa ja se sopimus on hienosti toiminut, kerrankin räjähti matkalla asiakkaan luokse rengas, myöhästyin 20 minuuttia, kun hain liikkeestä uuden vanteella olevan, sekä tunkan ja avaimen, palautin sitten risan, että saivat laittaa siihen uuden kumin päälle. Oli muuten melkoinen pamaus, kun 6.5 kilon paineella lähti reipas nyrkinkokoinen pala taivaan tuuliin ;)

Kuinka pienet siinä on 10", vai? Eduardissa on 13" Ei siinä ainakaan noin kovia paineita ole.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.16 - klo:20:19
195/50r13c Niissä on 6,5 painetta
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.01.16 - klo:20:23
195/50r13c Niissä on 6,5 painetta
Oliskohan ihan samat, ei taida renkaan kyljen merkinnätkään sallia noin paljoa? Kärryn kokonaispaino on tosin vaan 2700kg.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 03.01.16 - klo:20:24
Kyllä sallii tuossa  tyypin renkaassa ja jos niistä alkaa tinkimään niin lämpee ja ampu tulee :(
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 03.01.16 - klo:21:56
Tuo rengastus on surkea noissa kärryissä,eikö olisi kevytkuorma-auto paljon parempi ratkaisu maatilalle. Siinä voi olla pieni nosturikin niin johan homma kävis.Eikö nuo kärry viritelmät ole niitä kuuluisia köyhän miehen ratkaisuja.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: vms1 - 03.01.16 - klo:22:37
Tuo rengastus on surkea noissa kärryissä,eikö olisi kevytkuorma-auto paljon parempi ratkaisu maatilalle. Siinä voi olla pieni nosturikin niin johan homma kävis.Eikö nuo kärry viritelmät ole niitä kuuluisia köyhän miehen ratkaisuja.

Itte liikuskelen vanhalla portterilla ja perässä hinaan vanhaa kärryä. Itse en ihan paljos parempaa yhdistelmää keksi maatilakäyttöön. Autossa tarvikkeet liikkuu katon alla ja kärry perään jos pitää jotain isompaa viedä. Toki uudempi kalusto olisi kivempi.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Mopomies - 03.01.16 - klo:22:48
Jos nyt tarviit kunnon kärryn, niin teetät kärryn tarpeeseen. JOS tarve ei ole tietyn asian roudaamiseen, niin kaupoista löytyy kaikenlaisia valmiita vehkeitä.

JOS teetät kärryn, niin vahvin aisa mitä on, 1800 kg akselit. Hinta koosta riippuen 5000 - 8000 alvi nolla.

Mutta silloin tulee hyvä ja säilyttää arvonsa.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Paalari - 04.01.16 - klo:07:19
Tuo rengastus on surkea noissa kärryissä,eikö olisi kevytkuorma-auto paljon parempi ratkaisu maatilalle. Siinä voi olla pieni nosturikin niin johan homma kävis.Eikö nuo kärry viritelmät ole niitä kuuluisia köyhän miehen ratkaisuja.

Eipä tuollaisen n. 7 t€ kärryn hinnalla kaksista kevytkuorkkia hommata. Ja kummassa mahtaa olla enempi rassaamista ja muita ylläpitokuluja..
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: kylmis - 04.01.16 - klo:07:23
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Paalari - 04.01.16 - klo:07:42
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.

Joo 4-veto pick-uppi on hyvä kärrynveturi, muuten sillä on hankala kuskata pitkää tavaraa, rumpuputkia, lankkunippuja..
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: kylmis - 04.01.16 - klo:07:49
Hankala nimenomaan. Kuuden metrin salkoja on tullut kuskattua, huolellisesti täytyy sitoa. Ei liene mikään kärry kovin häävi pitkällä tavaralla. Vähintään tuuli ottaa kiinni. Pitkässä tavarassa on kaivinkonelavetti osoittautunut kaikista mukavimmaksi. On tilaa, tasainen lattia ja hyvin kiinnityspisteitä. Todellinen hyötyhän näistä omista rahdeista on liki plus miinus nolla, mutta sitähän ei lasketa, riittää kun rahtia ei tarvitse maksaa.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 04.01.16 - klo:09:25
Kyllähän tuossa on perää, että normi tilalla kärryn tarve on monesti itse keksitty, koska moni asia tulee suoraan tilalle huomattavasti edullisemmin. Mutta ne on jokaisen itse mietittävä mitä tarvitsee ja miten paljon, itellä ei ihan joka vuosi ole tilalleppäin tulevaa liikennettä kärrylle, mutta tuo puuhomma pitää kärryä 40-50t kilsaa vuodes auton peräs ja on olennainen osa toimintaa, jos ei kotiinkuljetus kuulu palveluun homma kuihtuis aika pieneen.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: maraani - 04.01.16 - klo:10:11
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.

Joo 4-veto pick-uppi on hyvä kärrynveturi, muuten sillä on hankala kuskata pitkää tavaraa, rumpuputkia, lankkunippuja..
Paitsi mun Toyota LC BJ45LP, jossa oli pylväänkuljetusteline - sillä sai pitkääkin vietyä aika kivuttomasti. Tosin se systeemi oli ilmeisesti hyväksytty vain edellisen omistajan toiminnassa ja rajoitetulla alueella. Ei tullut laillisuutta testatuksi tien päällä viranomaisten toimesta. :)

Mutta vanha pieni perävaununi hajosi samana kesänä kun lava-auto tuli iskuun...ei oo kärry vieläkään kunnossa! :( Tosin lava-autokin on pois liikenteestä ollut kohta kymmenen vuotta ja satunnaiset kuljetustarpeet hoidetaan emännän Muuli 1250 -perävaunulla. Joka tosin on aivan liian heiveröinen maasturin perään...
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: vms1 - 04.01.16 - klo:10:17
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.

Se joka sanoo pikappia hyväksi kuljetus ratkaisuksi ei ole ikinä omistanut pakua eikä kärryä. Pick-up on itseasiassa niin huono rahdata tavaraa kun olla ja voi. Tavarat aina ulkona ja sikinsokin ja kuormatessa pitää olla eri tarkka että saa sopimaan lavalle jos on jotain isompaa. Pakuun taas saa halutessaan kaikki katon alle ja järjestykseen hyllylle ja kärryyn saa sitten trukilla työnnettyä lavaa mistä suunnasts vaan.

Oikeastaan pikapin hyödyt on vain hyvä maavara\ kulkukyyky ja hyvät veto-ominaisuudet mutta ei sillä kyllä paljoa kuskaa mielellään.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: kylmis - 04.01.16 - klo:10:45
Kyllähän tuossa on perää, että normi tilalla kärryn tarve on monesti itse keksitty, koska moni asia tulee suoraan tilalle huomattavasti edullisemmin. Mutta ne on jokaisen itse mietittävä mitä tarvitsee ja miten paljon, itellä ei ihan joka vuosi ole tilalleppäin tulevaa liikennettä kärrylle, mutta tuo puuhomma pitää kärryä 40-50t kilsaa vuodes auton peräs ja on olennainen osa toimintaa, jos ei kotiinkuljetus kuulu palveluun homma kuihtuis aika pieneen.
Joo se on näissä polttopuuhommissa tullut tutuksi toi kitinä rahdeista. ;D
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Petri - 04.01.16 - klo:10:48
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.

Se joka sanoo pikappia hyväksi kuljetus ratkaisuksi ei ole ikinä omistanut pakua eikä kärryä. Pick-up on itseasiassa niin huono rahdata tavaraa kun olla ja voi. Tavarat aina ulkona ja sikinsokin ja kuormatessa pitää olla eri tarkka että saa sopimaan lavalle jos on jotain isompaa. Pakuun taas saa halutessaan kaikki katon alle ja järjestykseen hyllylle ja kärryyn saa sitten trukilla työnnettyä lavaa mistä suunnasts vaan.

Oikeastaan pikapin hyödyt on vain hyvä maavara\ kulkukyyky ja hyvät veto-ominaisuudet mutta ei sillä kyllä paljoa kuskaa mielellään.
On sekä pickup että kunnon kärry. Varmaan umpikoppiakin voisi tarvita, jos siihen tottuu, mutta avolavan avonaisuus on näin maatilakäytössä se vahva juttu. Suursäkinkin voi ohimennessä pudottaa etukuormaajalla siihen.  Kuomuja on olemassa ja paimenkoirat kulkevat istuinten takana olevassa tilassa. Hitsailin lavalle telineen, jolla kuusimetriset kulkevat hyvin, paino tulee oikeaoppisesti tasan lavalle. Ja oikeasti isommat niput sitten siihen nelimetriseen kärryyn.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: kylmis - 04.01.16 - klo:10:55
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.

Se joka sanoo pikappia hyväksi kuljetus ratkaisuksi ei ole ikinä omistanut pakua eikä kärryä. Pick-up on itseasiassa niin huono rahdata tavaraa kun olla ja voi. Tavarat aina ulkona ja sikinsokin ja kuormatessa pitää olla eri tarkka että saa sopimaan lavalle jos on jotain isompaa. Pakuun taas saa halutessaan kaikki katon alle ja järjestykseen hyllylle ja kärryyn saa sitten trukilla työnnettyä lavaa mistä suunnasts vaan.

Oikeastaan pikapin hyödyt on vain hyvä maavara\ kulkukyyky ja hyvät veto-ominaisuudet mutta ei sillä kyllä paljoa kuskaa mielellään.
Nämä on tietysti makuasioita ja mielellään näistä vänkää, kun tietää itse olevansa oikeassa. 8)
Mä olen pick-uppi ihminen, enkä tykkää pakuista. Kärryt on lähinnä hyvä vitsi. Pick-up on ollut toimiva systeemi ainakin sahojen, polttopuiden, traktorin renkaiden, kaivinkoneen kauhojen yms. kuljetuksissa. Suojauskin toimii, koska aina on kaikki pressun alla jos mahdollista. Etukuormaajalla on kätevä nostaa kaikenlaisia kamoja kyytiin ja sitominen onnistuu hyvin. Tarvittaessa lava on helppo lakaista tai vaikka pestä painepesurilla puhtaaksi. Suurin puute on kippi. Se olisi tosi kätevä.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: ht - 04.01.16 - klo:11:13
Miten tällainen kuorma laitettaisiin pikuppiin? Ai niin, pakun kyydissä on pyöränvälijyrä...

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/62081761/545s.jpg)
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: kylmis - 04.01.16 - klo:11:17
Varmaan otit tankit täyteen, että varmasti säästää niidenkin rahdit... ;D
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 04.01.16 - klo:11:48
Se laitettas varmaan just samalla tavalla, paitsi se pyöränvälijyrä on helpompi nostaa lavalle, kuin tukkia tuonne kopperoon  ;) Asiasta heinälatoon tos kärrys taitaa olla ne kymppituumaiset pyörät...
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: ht - 04.01.16 - klo:12:32
Se laitettas varmaan just samalla tavalla, paitsi se pyöränvälijyrä on helpompi nostaa lavalle, kuin tukkia tuonne kopperoon  ;) Asiasta heinälatoon tos kärrys taitaa olla ne kymppituumaiset pyörät...

Eihän sitä pikuppiin ihan samalla lailla pysty laittamaan, ainakaan Kylmis , mille ei kelpaa paku eikä kärry. Jyrä varmaan on helpompi laittaa lavalle, jos mahtuu. Pitkäkoppisissa pikupeissa se lava on aika nysä. Ja renkaat on tosiaan ne 10", tyhjänä tuo raileri on vähän kovan oloinen vetää.

Tonne koppiin olis vähän helpompi laittaa isoa tavaraa, kun olis pariovet. Tuossa mun Vokessa on luukku. Tosin trukilla pitkillä sorkilla onnistuu aika hyvin, ja etukuormaajalla saa helposti pois. Vähän tietysti pitää varoa mutta ei kai kukaan kaivurin kauhaa avolavallekaan metristä pudota..?
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: vms1 - 04.01.16 - klo:12:36
Pick-up talossa vuodesta -86. Ei ole koskaan ollut kärryä, eikä tule. Kaikista paras ratkaisu.

Se joka sanoo pikappia hyväksi kuljetus ratkaisuksi ei ole ikinä omistanut pakua eikä kärryä. Pick-up on itseasiassa niin huono rahdata tavaraa kun olla ja voi. Tavarat aina ulkona ja sikinsokin ja kuormatessa pitää olla eri tarkka että saa sopimaan lavalle jos on jotain isompaa. Pakuun taas saa halutessaan kaikki katon alle ja järjestykseen hyllylle ja kärryyn saa sitten trukilla työnnettyä lavaa mistä suunnasts vaan.

Oikeastaan pikapin hyödyt on vain hyvä maavara\ kulkukyyky ja hyvät veto-ominaisuudet mutta ei sillä kyllä paljoa kuskaa mielellään.
Nämä on tietysti makuasioita ja mielellään näistä vänkää, kun tietää itse olevansa oikeassa. 8)
Mä olen pick-uppi ihminen, enkä tykkää pakuista. Kärryt on lähinnä hyvä vitsi. Pick-up on ollut toimiva systeemi ainakin sahojen, polttopuiden, traktorin renkaiden, kaivinkoneen kauhojen yms. kuljetuksissa. Suojauskin toimii, koska aina on kaikki pressun alla jos mahdollista. Etukuormaajalla on kätevä nostaa kaikenlaisia kamoja kyytiin ja sitominen onnistuu hyvin. Tarvittaessa lava on helppo lakaista tai vaikka pestä painepesurilla puhtaaksi. Suurin puute on kippi. Se olisi tosi kätevä.

nää on kait kyllä enemmän makuasioita. Itte tosiaan tykkään pakusta ja jos saisi viellä valita varusteet "pakasta" niin viellä parempi. Nyt joutuu elämään tilanteen mukaan kun on ostanut sitä mikä sattuu kaupan olevan sopivalla hinnalla. Itsellä kuitenkin mieleistä on että työkalut olisi järjestyksessä katon alla ja lukkojen takana. Sitten sopivaan pakuun saa lavat ja tarvikkeet työnnettyä sekä sivuovista että takaa sopivilla kalustolla. Putkitarvikkeet kulkee tarvittaessa kattotelineillä jos sellaisia kokisi tarvitsevan. Perään sitten sellainen kärry tarvittaessa mikä on tossa edellisessä kuvassa. Toki korkeet laidat ja pressu päälle jos sellaista kuljetettavaa.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 04.01.16 - klo:15:52
Mulla valinnan ratkaisi pääsääntöisesti laillinen vetopaino ja niin paljon heppoja/vääntöä, kun pellin alle mahtuu, eli vaihtoehdot oli ensin rangeri ja d-max, mutta tuo uus mitsu sattui tulla juuri, kun olin kauppaa päättämässä, niin otin sitten sen, hyvät vakiovarusteet oli yksi syy valintaan. Mielellään sitä vetelis tietysti kärryä jollakin isolla maasturilla, mutta kaikille hienoille kustannuksille pitäis löytyä maksaja, niin jostakin on tingittävä :)
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 04.01.16 - klo:16:04
Paikallinen klapiyrittäjä kuskasi kippikärryllä ja tiguaanilla,mutta kytkin ei kestänyt volkkarissa.
Nyt kuskailee kevytkuorma-autolla jossa kippi ja on todella tyytyväinen on kantavuutta ja tilavuutta.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: vms1 - 04.01.16 - klo:19:01
Paikallinen klapiyrittäjä kuskasi kippikärryllä ja tiguaanilla,mutta kytkin ei kestänyt volkkarissa.


Noihin pakuihin ym autoihin olisi tosi tärkeä saada lyhyet vaihteet sekä eteen että pakille. Noiden isojen kärryjen liikuttelu kun vaatii rajusti voimaa mikä yleensä kostautuu kytkimelle kun joutuu luistattelemaan tai muuta. Varsinkin mäkisissä maastoissa peruuttaminen on monella autolla hankalaa.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: SAS - 04.01.16 - klo:19:07
Paikallinen klapiyrittäjä kuskasi kippikärryllä ja tiguaanilla,mutta kytkin ei kestänyt volkkarissa.


Noihin pakuihin ym autoihin olisi tosi tärkeä saada lyhyet vaihteet sekä eteen että pakille. Noiden isojen kärryjen liikuttelu kun vaatii rajusti voimaa mikä yleensä kostautuu kytkimelle kun joutuu luistattelemaan tai muuta. Varsinkin mäkisissä maastoissa peruuttaminen on monella autolla hankalaa.
Alennus vaihteisto pitää olla ei muuten tule mitään.Katumaastureista ei ole raskaan kärryn eteen vaativissa paikoissa.
Automaatti maasturilla jotenkin jo saa kärryn liikkeelle,mutta kestävyys ainakin pienissä citymaastureissa voi olla huono.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 04.01.16 - klo:19:23
Tuo peruuttaminen on pahin, vastamäki pehmeä nurmikko ja muutama mutka sekaan, niin se pakki on liian nopea, sitten tulee vielä kymmenen minuutin päästä auton alta valkoista savua ;) Ykkönenkin jotenkin menetteli, kun oli kuuslovinen loota, mutta miksi se pakki pitää olla sellainen loikkari. Joka toinenvuosi noin 70t välein sieltä tuli kaksoismassavautipyörä katsomaan tekijäänsä jouset oli loodan pohjalla :( tavallinen kytkin ois ehkä kestänyt paremmin, mutta tuo massavauhtipyörä on kyllä keksintönä ihan per..stä.  Sekin oli syy lava-autoon, kun siinä on alennuslaatikko ja riittävän hidas pakki, mun puolesta se hidaspuoli vois ihan hyvin olla muuten citymaasturi neliveto, koska pito harvoin on ongelma, autosta vaan tulee sellainen mörkö, kun lyö lukot kiinni samalla.
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: JD6630 - 04.01.16 - klo:19:33
Paljonkohan siihen perus hiluxin lavalle saikaan painoa laittaa? ::)

Aikoinaan oli hiluxi, nykyään paku, jonka senkin oikea tarve aika kyseenalainen.

Onko kellään noista rkk:n kärryistä edes kuulopuheita tiedossa?
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Klapikauppias - 04.01.16 - klo:19:42
Se on noin tonni noissa kaikissa "sontalavoissa" Hiluxia en edes katsonut, koska siinä on vajaa vetopaino ja moottorikin on aika vaisu  :(
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: MOI - 04.01.16 - klo:20:20
Paljonkohan siihen perus hiluxin lavalle saikaan painoa laittaa? ::)

Aikoinaan oli hiluxi, nykyään paku, jonka senkin oikea tarve aika kyseenalainen.

Onko kellään noista rkk:n kärryistä edes kuulopuheita tiedossa?

Kantavuus oli jotain Hiluxiin 900kg, Hiaceen 1100kg.
RKK kärryistä olisi mukava saada käyttökokemuksia. Heidän kotisivuillaan on kyllä pitkä referenssilista asiakkaista joilla RKK kärryjä.
RKK kärryssä oli vaihtoehtona teli isolla lehtijousella. Olisiko mukavampi käytössä kuin jäykähkö kumipatukkajousitus?
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Mopomies - 04.01.16 - klo:23:02
Paljonkohan siihen perus hiluxin lavalle saikaan painoa laittaa? ::)

Aikoinaan oli hiluxi, nykyään paku, jonka senkin oikea tarve aika kyseenalainen.

Onko kellään noista rkk:n kärryistä edes kuulopuheita tiedossa?

Kantavuus oli jotain Hiluxiin 900kg, Hiaceen 1100kg.
RKK kärryistä olisi mukava saada käyttökokemuksia. Heidän kotisivuillaan on kyllä pitkä referenssilista asiakkaista joilla RKK kärryjä.
RKK kärryssä oli vaihtoehtona teli isolla lehtijousella. Olisiko mukavampi käytössä kuin jäykähkö kumipatukkajousitus?

Kumipatukka pomppii enemmän tyhjänä. Lehtijousi on rauhallisempi. Kuormalla kumipatukka toimii.

Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: metsajussi - 06.01.16 - klo:11:03
Kyllä sillä avolavalla ja kärryllä vie - vaikka puimuria :-)


Kolmas kuva alusta...

http://www.yesterdaystractors.com/cgi-bin/viewit.cgi?bd=ttalk&th=1431277

Mitähän sanoisi suomalainen poliisisetä kun tuolla pyyhkäisisi menemään?
Otsikko: Vs: Ha-peräkärryistä
Kirjoitti: Make - 06.01.16 - klo:11:13
Kyllä sillä avolavalla ja kärryllä vie - vaikka puimuria :-)


Kolmas kuva alusta...

http://www.yesterdaystractors.com/cgi-bin/viewit.cgi?bd=ttalk&th=1431277

Mitähän sanoisi suomalainen poliisisetä kun tuolla pyyhkäisisi menemään?
Harjottelupaikassa kuskasivat Hegen koeruutupuimuria kärryllä neliveto Hiacen perässä.