Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Alipaine kuivurit  (Luettu 21679 kertaa)

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Alipaine kuivurit
Tuo Antti-uunien  heikko kestävyys on minulle kyllä uusi tieto.  Käytössä pari Anttia, vanhemmassa tunteja yli 9000, uuni alkuperäisessä kuosissa. Tarkoitus ennen ensi kautta tarkastaa kunto. Uudemmalla 500 kW alipaineuunilla kuivattu 6 syksyä ongelmitta, tunteja n. 2000.  Väärin säädetty poltin ja huono suutin kyllä saattavat pilata hyvänkin uunin.

jjj

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Alipaine kuivurit
Tuli tehtaalta kirje. Pari vuotta vanha viissatanen alipaineuuni mulla. Remppaa tulevat kuulemma tekemään ennen ensi syksyä.
Aika kevyt tekelehän tuo on verrattuna esim. ruotsalaisiin.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Alipaine kuivurit
Uunia Antti ei saa kestämään, nyt  menee kokonaan  uusiksi ensimmäisenä syksynä vain hitsailtiin että saatiin kuivattua loppuun  3 syksyä kuivattu.  Siinä täytyy olla jokin suunnittelu vika.

Tehtaalla oli syksyllä kirjoitettu kirje ja lähetetty mulle. "400 ja 500 kW uuneissa on havaittu vikaa. Viat tullaan korjaamaan tehtaan toimesta lähitulevaisuudessa"
Uuni on ollut nyt kaksi syksyä käytössä ja itse ei olla vikaa havaittu, mutta hyvä että tulevat laittamaan kuntoon.

Ja itse asiassa alipaine Antti on toiminut ihan hyvin. Perusoletus on toki ollut että toimii ihan hyvin.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Alipaine kuivurit
Ei oo meidänkään uunille tehty mitään. Taitaa siis olla uudempien ongelma. Ens syksyksi tulee antin 800kw alipaine biouuni. Saa nähdä kuinka se rokkaa...

markoantero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Alipaine kuivurit
Kuimpal prosentteja haihtuu tunnissa alipainekoneistolla? Kysymys tarkoittaa noin tietoa,tietysti kuivaus aikaan vaikuttaa monikin asia.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Alipaine kuivurit
Ei oo meidänkään uunille tehty mitään. Taitaa siis olla uudempien ongelma. Ens syksyksi tulee antin 800kw alipaine biouuni. Saa nähdä kuinka se rokkaa...
Mitäs tuollanen biouuni kustantaa?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Alipaine kuivurit
Uunia Antti ei saa kestämään, nyt  menee kokonaan  uusiksi ensimmäisenä syksynä vain hitsailtiin että saatiin kuivattua loppuun  3 syksyä kuivattu.  Siinä täytyy olla jokin suunnittelu vika.

Tehtaalla oli syksyllä kirjoitettu kirje ja lähetetty mulle. "400 ja 500 kW uuneissa on havaittu vikaa. Viat tullaan korjaamaan tehtaan toimesta lähitulevaisuudessa"
Uuni on ollut nyt kaksi syksyä käytössä ja itse ei olla vikaa havaittu, mutta hyvä että tulevat laittamaan kuntoon.

Ja itse asiassa alipaine Antti on toiminut ihan hyvin. Perusoletus on toki ollut että toimii ihan hyvin.

Taisin jo aiemmin täällä mainita että tiedän 2 kpl 400 kW alipaineuuneja jotka kypsyivät ensimmäisenä syksynä - eli menneenä syksynä.
Oma arvaukseni on että ilma ei kulje imettynä yhtä tasapuolisia reittejä siellä uunin sopukoissa kuin paineella puhallettuna, ja uunihan on samanlainen, alipaineversiosta on vaan jätetty puhallin pois. Eli joku paikka saattaa käydä liian kuumana. Vähän hurjalta se näyttikin kun räjähdysluukun torvea myöten hehkuu melkoisen helakanpunaisena koko sisus ja epäilin jo silloin että tuota menoa ei voi kestää montaa vuotta, olkoon miten hyvää ainetta tahansa.

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Alipaine kuivurit
Samaan tulokseen olen minäkin tullut, siellä tulee pistekuormia.   Kuivaajaan menevät viljat ei voi olla kosteita, että saa heti tasaisen kierron.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: Alipaine kuivurit
  Kuivaajaan menevät viljat ei voi olla kosteita, että saa heti tasaisen kierron.

Miten tämä vaikuttaa uunin kestämiseen??? ???
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Alipaine kuivurit
Imulla ilmaa ei mene märkänä riittävän nopeasti ja tasaisesti viljamassan lävitse, paineella se on eri juttu ja lämpötilat pienemmät. Imulla menee mistä helpommin pääsee.

tapete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 171
Vs: Alipaine kuivurit
Niinhän tuo tuli kirje,että tulevat laittamaan uuniin jotain.Näyttää tuo takuu toimivan.
 

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Alipaine kuivurit
Ei oo meidänkään uunille tehty mitään. Taitaa siis olla uudempien ongelma. Ens syksyksi tulee antin 800kw alipaine biouuni. Saa nähdä kuinka se rokkaa...
Mitäs tuollanen biouuni kustantaa?

Ei se montaa tonnia vastaavaa öljyuunia kalliimpi ollut. Polttolaitteet toki maksaa sen 20k€ enemmän kuin poltin+öljysäiliö.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Alipaine kuivurit
Ei oo meidänkään uunille tehty mitään. Taitaa siis olla uudempien ongelma. Ens syksyksi tulee antin 800kw alipaine biouuni. Saa nähdä kuinka se rokkaa...
Mitäs tuollanen biouuni kustantaa?

Ei se montaa tonnia vastaavaa öljyuunia kalliimpi ollut. Polttolaitteet toki maksaa sen 20k€ enemmän kuin poltin+öljysäiliö.
80 000-90 000€ Sisältäen hakevermeet?
pessimisti ei pety!

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Alipaine kuivurit
Ei oo meidänkään uunille tehty mitään. Taitaa siis olla uudempien ongelma. Ens syksyksi tulee antin 800kw alipaine biouuni. Saa nähdä kuinka se rokkaa...
Mitäs tuollanen biouuni kustantaa?

Ei se montaa tonnia vastaavaa öljyuunia kalliimpi ollut. Polttolaitteet toki maksaa sen 20k€ enemmän kuin poltin+öljysäiliö.
80 000-90 000€ Sisältäen hakevermeet?

Jos tuon maksais niin tulis öljyuuni. Uuni ja hakevermeet n. 55t€+alv-avustus. Siihen sitten sähkötyöt ja koppi uunille lisäksi. 22m3 valmiilla hakesäiliöllä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Alipaine kuivurit
Tuntuu jostain syystä edulliselta. ???