Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nyt se on virallista!  (Luettu 16152 kertaa)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Nyt se on virallista!
Se on muuten 9-akselin suurin mahdollinen massa 75tonnia. Eikä semmosta kyllä pellolla vie mikään raktorikaan....

76.

Lähellä oli tämäki onnistua kerralla...  ;D

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Etelä-Karjala
Vs: Nyt se on virallista!
Se on muuten 9-akselin suurin mahdollinen massa 75tonnia. Eikä semmosta kyllä pellolla vie mikään raktorikaan....

76.

Lähellä oli tämäki onnistua kerralla...  ;D

Ei tuo haitannut, piti vaan päästä taas pätemään... :-[
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

alpo10

  • Vieras
Vs: Nyt se on virallista!

Kyllä tässä tapausessa olisi isännällä vain yksi tai muutama työkone jonka saisi hinata yli 60 ja loput olisi ihan perus koneita. Eli sinne konttuurille roudattaisi ainoastaan se raktori ja ne "ajoneuvot" joita saisi vetää yli 60. Loppuja vedettäisi sitten hitaammin.

Nää muutamat viimeiset sivut on toki ihan jargonia koska kukaan ei viellä ole tainnut nähdä lopullista säädösjargonia.
nyt on esillä ollut pitkälti tekniset ratkaisut ja korttiasiat.

Kun vauhti lisääntyy, niin liikenneturvallisuus mm ajoneuvon hallinta, keliolosuhteet, tiestön kantavuus, katsastukset ja erityisesti kuorman sidonta lähestyy kuorma-autoja koskevaa säädösten viidakkoa. Nythän pyöreitä paaleja kuskataan traktorilla parissa kerroksessa jollain köydellä sidottuna, katsastamattomalla kalustolla, teoriakokeella saadulla kortilla....jos samat paalit laitetaan rekkaan, niin vähän muuttuu säännöt.

Jos taas tätä säädöstöä kovasti "helpotetaan" aiheuttaa se selvän kilpailuedun rahtareihin nähden....siis poliittinen ja edunvalvontakysymys nousee kanssa esiin. Jos taas säännöt on tiukat, niin ainakin laitevalmistajat laittaa sontakärryihin luistonestoja varmaan mielellään... viljelyn tulos pitäisi kyllä tehdä siellä pellon puolella, eikä tiellä :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nyt se on virallista!

Kyllä tässä tapausessa olisi isännällä vain yksi tai muutama työkone jonka saisi hinata yli 60 ja loput olisi ihan perus koneita. Eli sinne konttuurille roudattaisi ainoastaan se raktori ja ne "ajoneuvot" joita saisi vetää yli 60. Loppuja vedettäisi sitten hitaammin.

Nää muutamat viimeiset sivut on toki ihan jargonia koska kukaan ei viellä ole tainnut nähdä lopullista säädösjargonia.
nyt on esillä ollut pitkälti tekniset ratkaisut ja korttiasiat.

Kun vauhti lisääntyy, niin liikenneturvallisuus mm ajoneuvon hallinta, keliolosuhteet, tiestön kantavuus, katsastukset ja erityisesti kuorman sidonta lähestyy kuorma-autoja koskevaa säädösten viidakkoa. Nythän pyöreitä paaleja kuskataan traktorilla parissa kerroksessa jollain köydellä sidottuna, katsastamattomalla kalustolla, teoriakokeella saadulla kortilla....jos samat paalit laitetaan rekkaan, niin vähän muuttuu säännöt.

Jos taas tätä säädöstöä kovasti "helpotetaan" aiheuttaa se selvän kilpailuedun rahtareihin nähden....siis poliittinen ja edunvalvontakysymys nousee kanssa esiin. Jos taas säännöt on tiukat, niin ainakin laitevalmistajat laittaa sontakärryihin luistonestoja varmaan mielellään... viljelyn tulos pitäisi kyllä tehdä siellä pellon puolella, eikä tiellä :)

Kyllä sidontasäännöt on aivan samat raktorilla ja autolla. Jussit ei vaan niitä kauheasti kunnioita.

Toisaalta lienee selvää että se kalusto joka kulkee yli 60 tulee vaatimaan aivan rekkaa vastaavan katsastuksen eikä siinä oikeastaqn mitään. Toivottavasti vaan tekevät hitaamman ajoneuvon yhdistämisen tähän nopeampaan raktoriin helpoksi jolloin ei saa ajaa kuin 60 tai jotain.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Vs: Nyt se on virallista!
Mitä väliä sillä on vaikka traktori kulkis sataa?
Kulkeehan autokin 200 sillä ei vaan saa ajaa ku 80
Mennään tilanteen mukaan, mun traktorit on kulkenu jo vuosia sen 50- 60km/h ja ihan tehtaalta tullessa, eikä kukaan oo pysäytelly koskaan tienn päällä.
Järki pitää olla kuskilla päässä sama millä härvelillä on liikkeellä.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8448
Vs: Nyt se on virallista!
Onpa se ny vaikeeta. Miten kuorma-auto voi olla hankala, ihan samalla tavalla traktoriin pitää olla monta työlaitetta. Vaihtolavajuoksuilla lietepönttö, maansiirtolava ja irrotettavilla laidoilla oleva rahtilava. Perään tuppisovitteella nosturi jolla ne paalit saa kyytiin. Pahasen paketin saa 10000€, hyvään saa varata 30000€. Kolomellakympillä ei taida saada traktoria, etukuormaajaa, lietekärryä, paalikärryä ja maakärryä.
Talavella viikoksi, tai pariksi liikenteeseen jollon ajaa ne paskat pois ja pihan täyteen paaleja etälohkolta. Muun ajan seisonnassa nii ei kulut rassaa.

Niin ja sen kuorma-auton päälle se raktori jolla teet ne kaikki muut työt. Sillä kuorkin 30 tuhannella päivität jo ihmeesti normi raktori kaluston kulkemaan tarvittaessa reilua 80.
Jaha. Nyt sitte pitäs jo päästä raktorilla reilua kaheksaakymppiä.
Eiköhän joka tilalla oo jo se raktori olemassa. Ja tuolla kolomellakympillä ei varmasti sitä vaihdeta uuteen 60kmh malliksi tyypitettyyn. Puhumattakaan kärryistä. Ja seki on jännä juttu et nämä jotka paljo ajaa tiellä raktorilla eivät "oikeen tiedä tarkasti" paljoko se kone vie löpöä siinä rallisa. Nuppiauto menee kummiski aika paljo vähemmällä. Viehän se toki diiseliä mutta silti.

Josko ne lainsäätäjät kohta antas kuorkin punasella aineella maatalouskäyttöön.... ::)

Kysehän on siitä hinnasta mikä tulee lisänä kun kalustoa kuitenkin päivittää jos haluaa ottaa seuraavan nopeusluokan koneen. Äkkiseltä uskon, luulen ja toivon että toi ero 40 ja 60 kulkevan koneen välillä on hyvin pieni ja kyseessä on vain joitakin tuhansia maksava paketti kuten lokarit, jarrut, tuuliasi jne. Sitten tää kolmas yli 60 kulkeva kalusto on jo ihan eri maata ja sen varustelu voi jo haitata normaaleja peltotöitä mutta olisi toivottavaa että se olisi sellainen että joitakin hommia pystyisi tekemään jotta samalla rahalla saisi välttävän raktorin joka tekisi välttävästi myös kuorkin hommia.

 Aika monesti jo viidenkympin pelissä pitää olla lokaria, kunnon jarrut ja laminoitu tuulilasi. Miten enkun kuusviis kulkevat ventikset eroo muista? "Maatilan välttävästi" toimivan vetopöytä nupin saa alle kymmenellä tuhannella €:llä, kärry+dolly+tr pellolla, päistetieltä eteenpäin äääfffhhoolla.

Ime sitä volvos perää  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Nyt se on virallista!

 Eipä oo semmosta.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Nyt se on virallista!
Aika vähän on puututtu siihen, mitä tuhoa syntyy, kun traktorilla ajetaan liian lujaa. Ainakin valtrojen ja case:ien kartaaneja on lähtenyt tuhoten etuperää ja laatikkoa. Onpa puhjennut tankki tai lootan kuorikin. Nämä yleensä vapaalla ajaen kuuttakymmpiä ja jarruun koskemalla neliveto päälle ja poks.
Renkaiden suurennuksella kartaani ei tosin pyöri yhtään lujempaa.
Eikä noita 40-koneita saisi muuttaakaan ilman LT-varustelua, vaikkakin renkaat isontamalla noin on itselläkin käynyt.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nyt se on virallista!
Aika vähän on puututtu siihen, mitä tuhoa syntyy, kun traktorilla ajetaan liian lujaa. Ainakin valtrojen ja case:ien kartaaneja on lähtenyt tuhoten etuperää ja laatikkoa. Onpa puhjennut tankki tai lootan kuorikin. Nämä yleensä vapaalla ajaen kuuttakymmpiä ja jarruun koskemalla neliveto päälle ja poks.
Renkaiden suurennuksella kartaani ei tosin pyöri yhtään lujempaa.
Eikä noita 40-koneita saisi muuttaakaan ilman LT-varustelua, vaikkakin renkaat isontamalla noin on itselläkin käynyt.

Täähän on juuri se mielenkiintoinen kysymys että onko esim valtra suunniteltu niin että se kestää ton nopeuden noston 50-60 jos se siis olisi laillista. Mielummin sen tekisi jotain ratasta muuttamalla mutta vauhdin saa kiihtymään vain ohjelmaa muuttamalal jolloin koneen kierrokset nousee sen verran että nopeus lisääntyy. Ainakin omassa tulee värinää kardaaniin heti 60 jälkeen eli äkkiseltään joutuu tasapainottaa paremmin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Etelä-Karjala
Vs: Nyt se on virallista!
Kardaanin tasapainotus ei kauheita maksa. Jos paljon tieajoa, niin ei tekis varmaan pahaa käyttää painotuksessa, vaikkei kone 60 kulkiskaan.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Nyt se on virallista!
Juurikaan en yleensä kehitystä vastustele.Mutta munmielestä tuo 52 mitä nuo munki koneet kulkee,on traktorille riittävä vauhti.Jos ei sillä kerkee,niin sitte pitää viedä enemmän kerralla 8)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: Nyt se on virallista!
Juurikaan en yleensä kehitystä vastustele.Mutta munmielestä tuo 52 mitä nuo munki koneet kulkee,on traktorille riittävä vauhti.Jos ei sillä kerkee,niin sitte pitää viedä enemmän kerralla 8)

Just näin. Melkoisen riskialttiita koneita tulee, kun kuskit ei välttämättä niitä penaalin terävimpiä kyniä... Neljstäkympistä kun nopeus nousee kuuteen kymppiin, pysähtymismatka reaktioaikoineen nousee AUTOLLA, KUIVALLA TIELLÄ 20 metristä yli 36 metriin. Alkaa olla kuudenmpin vauhilla, traktorilla ja soratiellä luokkaa 100 metriä. Neljällä kympillä riittäs se reilu 50 metriä.

Se hyväpuolihan tässä on, että kuorman kanssa vaatii voimaa että saa sen kuuskymppiä tauluun, vähän rajoittaa kohellusta. Toisaalta, voi vain innostaa ajamaan äärirajoilla joitakin kouhoja kun ei halua saavutettua nopeutta turhilla jarrutuksilla hidastaa.

Seuraava kone todennäköisesti kuudenkympin perällä, mikäli mahdollista valita. Harva perävälitys mukava viidenkympin vauhdissakin, neljäkymppiä jollottelee jo mukavan matalilla kierroksilla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Nyt se on virallista!
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Naturalis

  • Vieras
Vs: Nyt se on virallista!
No hirvee älämölä siitä että LT-traktorin nopeus nostetaan 50->60km/h! Näähän on kulkenu lähes jo tuota 60km/h nykyäänkin kun on saanut olla 10% heitto nopeudessa. Nyt lailistetaan vain nykyinen kalusto kun tuo toleranssi on poistunut. Nytkin räpsähti jo kameta vaikka ei ollut kuin 84 mittarissa 80 alueella.
Itse asiassa toi 10% toleranssi koski maataloustraktoria eli 40+10%, liikennetraktorin maksiminopeus oli 50 eikä yhtään enempää.
Jaa olikin toleranssit poistuneet jo 2004: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20041328#Pidp3271344  ;)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Nyt se on virallista!
Ja mikä se on se koneen todellinen nopeus? Kaverin deutz mittarin mukaa 56, todellista n.49km/h. Valtra T mittarin mukaan 59kmh, todellista 54km/h.