Eikäku just päinvastoin...liian pienellä tuotolla useampaa liikettä käyttäessä liikkeet tapahtuvat "helpoin edellä", ja kun vaikka lopettaa käännön kanssa noston käytön...loikkaa kääntö ja sirpaleet lentää.
Erittäin monessa nosturissa on kääntö aivan liian nopea, koska "budjettiversioissa" on vain kaksi kääntösylinteriä. Joita sitten on kuristettu hitaammiksi ja päävaro huutaa aina käännettäessä. Aina jos mahdollista, nelisylinterien kääntölaite.
Juuri näin. Se on vaan sitten niin että jos pieneen pilkkiin laitetaan isot kääntösylinterit niin painetta tarvii sitten rajoittaa käännön osalta jotta pilkki ei väännä itseään solmuun.
Yleensä kuormaajassa on aina joku epäsuhta eri liikkeiden nopeuksissa ja voimassa, ja tähän ei oikein auta kuin riittävän hieno venttilistö. Ja tietysti siihen sopiva hydraulijärjestelmä - jollaista ei taas vanhemmissa vetäjissä ole :-(
Paine- ja virtauskompensoitu LS-pöytä jossa on karakohtaiset virtaussäädöt ja säätyvä iso pumppu on aika makea. Ei muutu yhden liikkeen nopeus vaikka pistää kaksi liikettä lisää tai poistaa. Ja jokainen liike toimii sillä vauhdilla millä haluaa eikä mikään ole myöskään liian nopea. Tai hidas... eikä tarvitse junnata varoventtiliä vastaan koskaan.
Ja sitten hintalappu karkaa uusiin ulottuvuuksiin, kun aletaan kasaamaan paremmilla komponenteilla
En tiedä heittääkö kauas, mutta jo pelkkä ammattipöytä voi maksaa maatilapilkin verran.
Itse vaihdoin vuosi takaperin kuormaajaa. Vielä vähän kummittelee vanhan "nuotit" selkärangassa
Se kyllä aikanaan ohi menee.
Kiinteätuottoisella pumpulla tykkään ohjastaa kuormatessa traktorin takakaasulla. Sillä voi vähän paremmin säätää liikekohtaisia nopeuksia.