On tässä alkanut tuo hukkakaura valtaamaan alaa ja pitäisi viljelykiertoa kehittää siihen suuntaan että saisi sitä ja juolavehnää torjuttua pelloilta kemiallisesti. Itsellä ei ole öljykasvien viljelystä kokemusta, mutta ajattelin kysäistä arvon viljelijöiltä että voisiko joku valistunut vertailla että miten rapsi/rypsi tai kumina soveltuisi hukkiksen torjuntaan, työmäärään ja kannattavuuteen vaikka viljoihin nähden jos näitä on viljellyt.
Ilmeisesti rapsilta/rypsiltä saisi rikat paremmin pois kuin kuminalta mutta niillä kaikilla esiintyy kuitenkin kaikenlaisia mökijöitä/tuholaisia verrattuna viljoihin. Vai pitääkö paikkaansa? Pitääkö siellä rapsi pellolla olla pers pystyssä joka päivä jos vaikka keskimääräisia satoja tuottelee?
Läsnä pitää olla ja ruisku koko ajan traktorissa kiinni, vedet täytettynä ja rapsipellon vieressä, vähintään kukkimiseen asti. Myös kukkivaa kasvustoa joudutaan ruiskuttamaan ötökkäaineilla (tietenkään sitä ei tehdä virallisesti) , koska muuten sivuversot ja myöhäiset sivuversot yksinkertaisesti tuhoutuvat matojen rouskutukseen. Silti näkyy öljykasvipeltoja, joilla ei kukkiminen koskaan edes päässyt alkamaan. Ei koske Pohjanmaata.
Hyvänä vuonna juolavehnä tuhoutuu täysin esim. yhdistelmällä Clearfield / Clamox ja Targa Super erillisruiskutuksena. Matrigonilla tekee aika paljon hallaa ohdakkeelle ja valvatille.
-SS-
Riippuu missä päin Suomea viljelee ja onko samalla aukiolla muita rypsin taikka paljon
voikukan viljeliöitä, siihen kuinka paljon joutuu ötököitä ruiskuttamaan.
Itse olen pärjännyt kolmen ruiskutuksen ohjelmalla jo monet vuodet, johtuneeko sitten
siittä kun ainoa rypsinviljeliä vainiolla ja tila pohjois-pohjammaalla.
Mitä hukkakauran pois saantiin ,niin Kumina mitä parhain, itse sain yhdellä nejän vuoden
kumina kierrolla pahoin saastuneen pellon täysin puhtaaksi hukkiksesta, ei ainakaan ole
sen jälkeen vielä ainuttakaan löytynyt, mitä olen tarkastuksia tehnyt, myös Rypsi on hyvä
koska ajankohta ruiskutukselle parempi kuin ohran hukka ruiskutuksessa (saa hukkis rauhassa
itää noin kuukauden ja ruiskutushetkellä aine osuu varmemmin hukkakauraan)