Noiden ladattavien hybrideiden parhaat puolet ovat ehkä sittenkin muualla kuin normaaliajon kulutuksessa. Esim C-sarjan Mersun 350 e –pistokehybridin normikulutukseksi ilmoitetaan 2,1 litraa sadalla, mutta normaali kulutus on toki kolminkertainen. Sähköllä sillä ei voi ajaa kuin 30 kilometriä. Siitä eteenpäin autoa kyydittää bensiinimoottori.
Tekisin kyllä nästä PHEV:eistä täysin päinvastaisen huomion kuin sinä. Jos esimerkiksi suomalaisen keskivertojampan työmatka on siinä 15 kilometrin tienoilla/siivu, niin enemmän se akkuajo on se "normi" kuin joku yksittäinen Lapin matka.
Toinen asia sitten on se, että jos yhdeksän kertaa kymmenestä ajetaan pelkällä akkuajolla, niin onko tarkoituksenmukaista, että "lisänä" on tehokas otto- tai diesel-moottori kaikkine apulaitteineen, muuttuvine venttiilinajoituksineen, VGT-turboineen ja piezo-sähköisine suoraruiskutusjärjestelmineen? Ääärettömän monimutkaisesta automaattilaatikosta puhumattakaan.
Normi = normin mukainen.
Normaali = elämänmakuinen.
Normikulutus on 2,1 -litraa, mutta jos autolla ajelee normaalisti vain mainitsemiasi 15 km:n siivuja, niin normaalikulutus on jopa vähemmän. Kokonaan toinen juttu on sitten se, kuten itsekin totesit, tarvitseeko mokomien siirtymien takia tosiaan tällaista 56 000 euron autoa. Voisi ostaa täyssähköisen Nissan Leafin, mutta itse en ostaisi sitäkään, vaan Saab 99:n, koska sen saisi 500 eurolla ja sen ylläpitoon kuluisi rahaa vain saman verran kuin on Leafiin sijoitetun pääoman korko. Itse, kun olen pitkään ajellut 40 000 - 60 000 km / v., niin asiaa katsoo sitten siitä näkökulmasta ja valinta ei ole enempää 99, Leaf kuin C 350 e:kään. Paitsi, että on minulla ysisysikin, mutta lähinnä tunnelman vuoksi.