Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra N4.  (Luettu 78423 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12357
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valtra N4.
Miten lie tuo voimansiirto (actuve,versu) kestävyyden suhteen raskaammassa ajossa. Jotenkin tuntuu, että se ei voi kestää, jos kuski ei osaa ajaa just nätisti ennakoiden vaan reuhaa menemään. Automaatilla kuorman kanssa ylämäkeen, niin ne äänet ja nykäisyt vaihdon yhteydessä ei tunnu kovin terveellisiltä jos niin ajetaan jatkuvasti?
Mitähän tästäkin olisi taas mieltä. Agrosta tuttu nimmari sanoi, että T4:n versu toimii vaihteiston osalta selkeästi paremmin kuin aikaisempi versu. Ite olen aina noiden kaikkein yksinkertaisimpien ratkaisujen kannalla ja siksi mielittelen seuraavaan koneeseen maksimissaan Hitec5 vaihteistoa. Kollega oli kuitenkin sitä mieltä, että versussa on paremmat ohjelmat vaihteiston hallintaan ja sitä myöten kestävyys pitkässä juoksussa parempi. Jos hommaa aattelee maalaisjärjellä, niin ilman muuta automaatin pitäisi hanskata vaihtoruletti paljon paremmin kuin kuskin tekemät päätökset. Hyvin tehty ohjelma pystyy päättelemään vaihtohetket lukuisten anturitietojen perusteella ja prosessorissa riittää tehoa laskea vaihtamisen optimiajankohdat jne.

Se on sitten oma lukunsa, onko Valmetin tekniikka vieläkään ajan tasalla. Niitten osaaminen on kuitenkin hyvin lyhyeltä ajalta, reipas 10 vuotta takuttu näiden asioiden kanssa. Joskus oli Massikan dyna6 koeajossa ja kyllä siinä vaihteisto naputteli itsensä ykköseltä maksimiin ja alaspäin melko kivuttomasti, jos oikein muistan. Ne on temmeltäneet näiden asioiden kanssa 60-luvun multipowereista lähtien ja jonkinlaista osaamista asian tiimoilta löytyy. Tossa omassa hitekki kolmosessakin tuntuu vaihtaminen pikavaihteilla olevan välillä semmoista takkuamista, heität huonossa vaiheessa pykälää kehiin, niin kuuluu aika pitkään "ddzzz-zzzzzz-zzz". Liekö kovin terveellistä?

Vaihteiston kestävyydet riippuu edelleen aika paljon osien laadusta ja kokoonpanon onnistumisesta. Esim. toi T174 vuosimallia -15 on sisältänyt sellaisen ominaisuuden, että vaihteiston alle tipahtaa muutama tippa öljyä, josta se lätäkkö alkaa sitten pikku hiljaa laajenemaan. Ongelma poistuu 13 euron osilla, mutta työtä menee tiukat 3 päivää, kun hommia tehdään tosissaan. Niitä on muutama tuolla pajalla laitettu, että ihan yksittäistapauksesta ei liene kysymys. Mutta nämä nyt on pääsääntöisesti ollut takuunalaisia juttuja, joten suurempaa huolta ei liene. Tarkkana kannattaa kuitenkin olla, jos hikoamista alkaa jossain päin esiintyä.

Noi suohommat on oma lukunsa, eikä niitä voine verrata normaaliin elämään. Olen joskus -12 kieppeillä käynyt keskustelua nimmarin kanssa, jolla on laajempaa touhua suohommissa. Sen hetkiset kokemukset oli, että T1 sarjan kone, 4000h ja pakat selvät. 3000h suunnanvaihdossa jonkinlaista klappia havaittavissa. Versu sillä hetkellä vasta 2000h ajettu, ei vielä vikoja? Silti kokonaisuutena hyvin tyytyväinen kyseiseen merkkiin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27052
  • vastustan
Vs: Valtra N4.
Miten lie tuo voimansiirto (actuve,versu) kestävyyden suhteen raskaammassa ajossa. Jotenkin tuntuu, että se ei voi kestää, jos kuski ei osaa ajaa just nätisti ennakoiden vaan reuhaa menemään. Automaatilla kuorman kanssa ylämäkeen, niin ne äänet ja nykäisyt vaihdon yhteydessä ei tunnu kovin terveellisiltä jos niin ajetaan jatkuvasti?
Mitähän tästäkin olisi taas mieltä. Agrosta tuttu nimmari sanoi, että T4:n versu toimii vaihteiston osalta selkeästi paremmin kuin aikaisempi versu. Ite olen aina noiden kaikkein yksinkertaisimpien ratkaisujen kannalla ja siksi mielittelen seuraavaan koneeseen maksimissaan Hitec5 vaihteistoa. Kollega oli kuitenkin sitä mieltä, että versussa on paremmat ohjelmat vaihteiston hallintaan ja sitä myöten kestävyys pitkässä juoksussa parempi. Jos hommaa aattelee maalaisjärjellä, niin ilman muuta automaatin pitäisi hanskata vaihtoruletti paljon paremmin kuin kuskin tekemät päätökset. Hyvin tehty ohjelma pystyy päättelemään vaihtohetket lukuisten anturitietojen perusteella ja prosessorissa riittää tehoa laskea vaihtamisen optimiajankohdat jne.

Se on sitten oma lukunsa, onko Valmetin tekniikka vieläkään ajan tasalla. Niitten osaaminen on kuitenkin hyvin lyhyeltä ajalta, reipas 10 vuotta takuttu näiden asioiden kanssa. Joskus oli Massikan dyna6 koeajossa ja kyllä siinä vaihteisto naputteli itsensä ykköseltä maksimiin ja alaspäin melko kivuttomasti, jos oikein muistan. Ne on temmeltäneet näiden asioiden kanssa 60-luvun multipowereista lähtien ja jonkinlaista osaamista asian tiimoilta löytyy. Tossa omassa hitekki kolmosessakin tuntuu vaihtaminen pikavaihteilla olevan välillä semmoista takkuamista, heität huonossa vaiheessa pykälää kehiin, niin kuuluu aika pitkään "ddzzz-zzzzzz-zzz". Liekö kovin terveellistä?

Vaihteiston kestävyydet riippuu edelleen aika paljon osien laadusta ja kokoonpanon onnistumisesta. Esim. toi T174 vuosimallia -15 on sisältänyt sellaisen ominaisuuden, että vaihteiston alle tipahtaa muutama tippa öljyä, josta se lätäkkö alkaa sitten pikku hiljaa laajenemaan. Ongelma poistuu 13 euron osilla, mutta työtä menee tiukat 3 päivää, kun hommia tehdään tosissaan. Niitä on muutama tuolla pajalla laitettu, että ihan yksittäistapauksesta ei liene kysymys. Mutta nämä nyt on pääsääntöisesti ollut takuunalaisia juttuja, joten suurempaa huolta ei liene. Tarkkana kannattaa kuitenkin olla, jos hikoamista alkaa jossain päin esiintyä.

Noi suohommat on oma lukunsa, eikä niitä voine verrata normaaliin elämään. Olen joskus -12 kieppeillä käynyt keskustelua nimmarin kanssa, jolla on laajempaa touhua suohommissa. Sen hetkiset kokemukset oli, että T1 sarjan kone, 4000h ja pakat selvät. 3000h suunnanvaihdossa jonkinlaista klappia havaittavissa. Versu sillä hetkellä vasta 2000h ajettu, ei vielä vikoja? Silti kokonaisuutena hyvin tyytyväinen kyseiseen merkkiin.
Jos hommaa aattelee maalaisjärjellä, niin ilman muuta automaatin pitäisi hanskata vaihtoruletti paljon paremmin kuin kuskin tekemät päätökset...

periaatteessahan on näin mutta vielä lähes kaikissa tapauksissa siltä automaatiolta puuttuu se näkökyky, elikkä jos sinä  vaikka pehkuuntuneeseen päisteeseen tuut täyden kärryn kanssa ja jyrkkä käännös  on edessä niin omilla aivoillaan ajattelevahan  handlaa homman niin että siinä pahimmassa paikassa ei vaihtoa edes  tarvita mikäli vaan mahdollista, ainahan tämä ei ole tietenkään mahdollista mutta oleellista kuitenkin jos sen koneen tehoarvot on jotain muuta kuin alkuperäiset... mutta tosiaan nykyään  se softa  alkaa näyttelemään isompaa osaa kuin nuo mekaaniset jutut...

sitten on tietenkin se ajovoimanotto, se vaan on aika armoton voimansiirtoa kohtaan kun vertaat merkkiin jossa sitä ei ole kun pyörät pitää täysin :'( :'( :'( :'(

Viimeksi muokattu: 23.06.18 - klo:11:16 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Valtra N4.
tosa just yks urakoija manas et ei enää saa suolle koneenkuskia.   pelkkiä särkijöitä nuo..  ei mitään hajuakaan miten konettä PITÄÄ käyttää vaan mennään kuin juutuuupissa on opittu!    on se sit surkiaa kun koneet porsii..
Juu. Äkkinäiset kehuu päiväsaavutuksella. Ammatilaiset puhuu kuukausista kehumatta kummemmin.
Jatkuvuutta.
Näissä hommissa ei voiteta varikkokäynneillä, toisin kuin formuloissa. Huolto tietty asia erikseen.

Calahan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 690
Vs: Valtra N4.
8500 tuntii ajettu T130...... no proplemos.... kai se vaa yksinkertaseest on siin ratin ja penkin välis. Se voi olla kun ensin näpytetää nintedonii ja sit valtraa? Kytkimen käyttö kai se suurin syy?

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valtra N4.
8500 tuntii ajettu T130...... no proplemos.... kai se vaa yksinkertaseest on siin ratin ja penkin välis. Se voi olla kun ensin näpytetää nintedonii ja sit valtraa? Kytkimen käyttö kai se suurin syy?
16000h 8350 ja ei ole pakkaremontteja tarvinnut tehdä.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
Vs: Valtra N4.
Versu (ja direkti) on vaihteiston remontin suhteen paljon työläämpi
Kun 3 - hitekki. Versussa ongelmana pääakselin lukitus (ceekeri pettää,
Josta iso remontti, pääakselihan lähtee vasta aivan viimeisenä
Irti. Vaihteiston pakat, ja pakkojen maljat heikkoja, maljat aivan halki
2000 h kohdalla, ihme viritys tää pakkojen maljat,
Levystä pyöräytetty, ja hitsaamalla kasattu, ja helkkarin ohutta ainevahvuus.
Liekö alihankkija tehnyt liian halvan tarjouksen , laatu sen mukaista.

Kyllä 3- hitekki vaihteistoltaan paljon sivistyneempi kun 5- portainen versu
Vaihtaa paljon jouheammin  pikavaihteita ja suunnanvaihdot kans.

Suolahden inssien tarttis kopsata voimansiirron mitoitus Scanian tai Volvon
Kuorma-autojen askista. Vois alkaa  Kestämään

Alkaa olen muuten vähänajetut tuoreemmat 3- sarjan hitekki kalliimpia
Kun alkupään versu/ directi  versiot.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valtra N4.
Onko nämä nelossarjan versut yhtä heikkoa tekoa, kuin aikaisemmat?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 495
Vs: Valtra N4.
Versu (ja direkti) on vaihteiston remontin suhteen paljon työläämpi
Kun 3 - hitekki. Versussa ongelmana pääakselin lukitus (ceekeri pettää,
Josta iso remontti, pääakselihan lähtee vasta aivan viimeisenä
Irti. Vaihteiston pakat, ja pakkojen maljat heikkoja, maljat aivan halki
2000 h kohdalla, ihme viritys tää pakkojen maljat,
Levystä pyöräytetty, ja hitsaamalla kasattu, ja helkkarin ohutta ainevahvuus.
Liekö alihankkija tehnyt liian halvan tarjouksen , laatu sen mukaista.

Kyllä 3- hitekki vaihteistoltaan paljon sivistyneempi kun 5- portainen versu
Vaihtaa paljon jouheammin  pikavaihteita ja suunnanvaihdot kans.

Suolahden inssien tarttis kopsata voimansiirron mitoitus Scanian tai Volvon
Kuorma-autojen askista. Vois alkaa  Kestämään

Alkaa olen muuten vähänajetut tuoreemmat 3- sarjan hitekki kalliimpia
Kun alkupään versu/ directi  versiot.

Tuohan kuulostaa ihan alkupään 05 sarjalaisilta. Huh.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Valtra N4.
No mitenkäs tehdas reagoi? Eivät sitten laittaneet MF:N automaattia ja Fendtin portaatonta.Eurooppaan varmaankin myyty jonkun verran,siellä ei sitten romujen kanssa kauaa ihmetellä..harmi.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valtra N4.
Huoltomies antoi luvan tehdä moottorijarrutuksia pikavaihteilla, kestää, kunhan ei huudata kierroksia kolmeen tonniin, sitten alkaa kuulema rikkoontua. Nelossarjassa on lisätty pikavaihteen pakkoihin lisää levyjä.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

rantsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Valtra N4.
Voe elämän kevät... onpahan taas tarinoita. Nooo.. ootellaan kuin se directi kuulemma sulaaa 3000h kohalla :))
Entinen kone (T203)  jossa oli 5000h mittarissa lähti maailmalle ja ei muuten sulanu mulla eikä nykyiselläkään vielä. Viimeksi ku  soiteltiin nii mittarissa oli 6300h ja tehojakin oli nostettu. Kuulostelen mielenkiinnolla milloin sulaa.
Keväällä lähti (T214) mittarissa oli 4800, eipä sulanu tuokaan directi mulla ja uusikin jo ajellu 300h lissää mittariin.

Vuan niinpä kuulemma Belkku on tosi kestävä kone ja niihinkin osia vaihellaan..

Mukavata lukea näitä tarinoita ja tää kommenttihan laittanee taas kattilan kiehumaan ;))

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valtra N4.
Kuinkahan moni tuhoutunut Versu ja Direct on (runsailla) lisätehoilla? Luulisi erityisesti alakierrosväännön lisäyksen olevan pahasta näissä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
Vs: Valtra N4.
Ranteille ku sattuu varsinainen maanantaipäivänn yksilö, sittenhän huomaa..
 
Oma versu jo kolme kertaa lavetilla korjaamolle,
Eka reisulla 3 viikkoa sähkövian takia, ( pirullinen liitinvika, joka poltti sulaketta,
Stoppivalot vilkku)
Toisella kerralla  vaihteisto, löyty ceekerin pätkä ym öljynvaihdossa,
Kolomannella niittomurskaimen edessä jysähti perän planeettapyörästö,
Viisarilukitsin petti napa-akselilta ja planeettapalasiksi, olihan melkoinen
Jysähdys.  Tunteja 2300

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 495
Vs: Valtra N4.
Ranteille ku sattuu varsinainen maanantaipäivänn yksilö, sittenhän huomaa..
 
Oma versu jo kolme kertaa lavetilla korjaamolle,
Eka reisulla 3 viikkoa sähkövian takia, ( pirullinen liitinvika, joka poltti sulaketta,
Stoppivalot vilkku)
Toisella kerralla  vaihteisto, löyty ceekerin pätkä ym öljynvaihdossa,
Kolomannella niittomurskaimen edessä jysähti perän planeettapyörästö,
Viisarilukitsin petti napa-akselilta ja planeettapalasiksi, olihan melkoinen
Jysähdys.  Tunteja 2300
Toivottavasti takuun piikkiin?

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Valtra N4.
Olis varmaan syytä hankkiutua eroon.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"