Miten lie tuo voimansiirto (actuve,versu) kestävyyden suhteen raskaammassa ajossa. Jotenkin tuntuu, että se ei voi kestää, jos kuski ei osaa ajaa just nätisti ennakoiden vaan reuhaa menemään. Automaatilla kuorman kanssa ylämäkeen, niin ne äänet ja nykäisyt vaihdon yhteydessä ei tunnu kovin terveellisiltä jos niin ajetaan jatkuvasti?
Mitähän tästäkin olisi taas mieltä. Agrosta tuttu nimmari sanoi, että T4:n versu toimii vaihteiston osalta selkeästi paremmin kuin aikaisempi versu. Ite olen aina noiden kaikkein yksinkertaisimpien ratkaisujen kannalla ja siksi mielittelen seuraavaan koneeseen maksimissaan Hitec5 vaihteistoa. Kollega oli kuitenkin sitä mieltä, että versussa on paremmat ohjelmat vaihteiston hallintaan ja sitä myöten kestävyys pitkässä juoksussa parempi. Jos hommaa aattelee maalaisjärjellä, niin ilman muuta automaatin pitäisi hanskata vaihtoruletti paljon paremmin kuin kuskin tekemät päätökset. Hyvin tehty ohjelma pystyy päättelemään vaihtohetket lukuisten anturitietojen perusteella ja prosessorissa riittää tehoa laskea vaihtamisen optimiajankohdat jne.
Se on sitten oma lukunsa, onko Valmetin tekniikka vieläkään ajan tasalla. Niitten osaaminen on kuitenkin hyvin lyhyeltä ajalta, reipas 10 vuotta takuttu näiden asioiden kanssa. Joskus oli Massikan dyna6 koeajossa ja kyllä siinä vaihteisto naputteli itsensä ykköseltä maksimiin ja alaspäin melko kivuttomasti, jos oikein muistan. Ne on temmeltäneet näiden asioiden kanssa 60-luvun multipowereista lähtien ja jonkinlaista osaamista asian tiimoilta löytyy. Tossa omassa hitekki kolmosessakin tuntuu vaihtaminen pikavaihteilla olevan välillä semmoista takkuamista, heität huonossa vaiheessa pykälää kehiin, niin kuuluu aika pitkään "ddzzz-zzzzzz-zzz". Liekö kovin terveellistä?
Vaihteiston kestävyydet riippuu edelleen aika paljon osien laadusta ja kokoonpanon onnistumisesta. Esim. toi T174 vuosimallia -15 on sisältänyt sellaisen ominaisuuden, että vaihteiston alle tipahtaa muutama tippa öljyä, josta se lätäkkö alkaa sitten pikku hiljaa laajenemaan. Ongelma poistuu 13 euron osilla, mutta työtä menee tiukat 3 päivää, kun hommia tehdään tosissaan. Niitä on muutama tuolla pajalla laitettu, että ihan yksittäistapauksesta ei liene kysymys. Mutta nämä nyt on pääsääntöisesti ollut takuunalaisia juttuja, joten suurempaa huolta ei liene. Tarkkana kannattaa kuitenkin olla, jos hikoamista alkaa jossain päin esiintyä.
Noi suohommat on oma lukunsa, eikä niitä voine verrata normaaliin elämään. Olen joskus -12 kieppeillä käynyt keskustelua nimmarin kanssa, jolla on laajempaa touhua suohommissa. Sen hetkiset kokemukset oli, että T1 sarjan kone, 4000h ja pakat selvät. 3000h suunnanvaihdossa jonkinlaista klappia havaittavissa. Versu sillä hetkellä vasta 2000h ajettu, ei vielä vikoja? Silti kokonaisuutena hyvin tyytyväinen kyseiseen merkkiin.