Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koukkukärri  (Luettu 13721 kertaa)

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Koukkukärri
Kokemuksia ja mielipiteitä otsikon mukaisesta laitteesta, kiitos!

Vaatimuksena n. 18 t kantavuus, kaksi akselinen, isohkoilla renkailla, jousitettu, jarrullinen...
Katellu oon Metsjön ja Metakan kärrejä. Metsjö ainakin kallis, mutta lienee hyvä. Mites Metaka? Muita?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Koukkukärri
Kiinnostaisko Roagna?

oojee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
  • nothing runs like a deere
Vs: Koukkukärri
koukku kärryt omapainoltaan jo niin suuria että hankala saada 18t kantavuutta 2 akselisena. 3 akselisena juurijajuuri sais ton 18t hyötykuorman. kärryn oma paino sais olla silloin max 6t  :D

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Koukkukärri
Makaroonirautaakos se tuo Roagna? Taitaapi olla omalla hydrauliikalla. Mitäs kaikkea tuolla kaukosäätimellä ohjataan? Mistäs näitä saa ja missähän hintaluokissa liikutaan?

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

oojee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
  • nothing runs like a deere
Vs: Koukkukärri
Makaroonirautaakos se tuo Roagna? Taitaapi olla omalla hydrauliikalla. Mitäs kaikkea tuolla kaukosäätimellä ohjataan? Mistäs näitä saa ja missähän hintaluokissa liikutaan?

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.
Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa. :D :D ;D

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Koukkukärri
Maatalousyrittäjälle ei tule ylikuormamaksua vaan ainoastaan sakko.

Lainaus
Annettu Helsingissä 14. päivänä tammikuuta 1982
Laki
ylikuormamaksusta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

Soveltamisala

Ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa tieliikennelaissa (267/81) tarkoitetulla tiellä määrätään valtiolle maksettava ylikuormamaksu tämän lain mukaan.

Tätä lakia sovelletaan traktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen vain silloin, kun kuljetukseen vaaditaan ammattimaisesta moottoriajoneuvoliikenteestä annettujen säännösten mukaan liikennelupa.

Ylikuormamaksu määrätään vain sellaisesta ylikuormasta, jonka liikenteen valvoja toteaa välittömästi kuljetuksen aikana.

Hallituksen esitys 20/81

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Koukkukärri
Makaroonirautaakos se tuo Roagna? Taitaapi olla omalla hydrauliikalla. Mitäs kaikkea tuolla kaukosäätimellä ohjataan? Mistäs näitä saa ja missähän hintaluokissa liikutaan?

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

--saattaa olla ihan hyvin Rautaruukin rautaa...
--saa sekä omalla hydrauliikalla ja tr.hydellä toimivia

Teroman

Vs: Koukkukärri

Luulen että Tuo Roagna on kyllä hinta laatu kohdillaan

Sitten tästä saa noita Agroliner ( Tehty puolassa )

Ja Krampe , saksassa 

Esim 10 economy, 16 paras ostos,20tn,,,,,,,, 2 aks ,30tn ,,,,,,,,3 aks   mallit

Myös Fliegl kauppasi näyttelyissä kiertäneitä mallejaan,,,,,,,,,,,

Terv Teropoika

Heka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Koukkukärri
Kokemuksia ja mielipiteitä otsikon mukaisesta laitteesta, kiitos!

Vaatimuksena n. 18 t kantavuus, kaksi akselinen, isohkoilla renkailla, jousitettu, jarrullinen...
Katellu oon Metsjön ja Metakan kärrejä. Metsjö ainakin kallis, mutta lienee hyvä. Mites Metaka? Muita?

Miten on kotimaisista Junkkarin 18t vaunu. Tuttu osti sellaisen tuossa vuosi sitten. Vakiona kaikki sähköherkut; telilukko, lavalukko ja runkojen lukitukset. Vaunu näyttää aika jykevältä noin ulospäin katsottuna ja ollut ihan toiminta varmakin kuulemma. 650 renkaat on, mutta kuulemma olisi isompiakin saanut..  Lehtijousitetuilla akseleilla...

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Koukkukärri

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

Tuosta 18t kantavuudesta kun vähennät lavan painon, sanotaan vaikka 3t niin hyötykuormaa jää 15t. Toki siihen voi laittaa enämpikin kuormaa mutta miten on kärryn kestävyyden kans pitkässä juoksussa ja ennekaikkea riittääkö sulla valtrassa omapaino vetää tollasia kuormia kyytiin ja kruisailla tiellä talvikelillä?

Metsjö 2-akselisena on muistaakseni 4,5t kieppeillä, siihen lisätään lava 3t ja 18t kuormaa niin ollaan 25,5 tonnin kieppeillä.

Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Sen verran vielä että hydraulijousitus on aivan ehdoton koukkukärryssä. Sillä kun voi pelata koukutusvaiheessa jos maa ei ole ihan tasainen niin saa lavan näppärästi kyytiin ja kipatessa voi tällätä aina kärryn vaateriin.

Ja onhan se kyyti tasaista.

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Koukkukärri

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

Tuosta 18t kantavuudesta kun vähennät lavan painon, sanotaan vaikka 3t niin hyötykuormaa jää 15t. Toki siihen voi laittaa enämpikin kuormaa mutta miten on kärryn kestävyyden kans pitkässä juoksussa ja ennekaikkea riittääkö sulla valtrassa omapaino vetää tollasia kuormia kyytiin ja kruisailla tiellä talvikelillä?

Ajot pääasiassa sulan kelin aikaan. Paino veturissa pitäisi kyllä riittää. Kantavuus siinä ja tuossa, olisi kyllä mukava saada 10 m3 mursketta tai soraa mukaan.

Metsjö 2-akselisena on muistaakseni 4,5t kieppeillä, siihen lisätään lava 3t ja 18t kuormaa niin ollaan 25,5 tonnin kieppeillä.

Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Ostaisin kyllä Metsjön mutta kun ei rahat riitä. Metaka jo edullisempi.

Sen verran vielä että hydraulijousitus on aivan ehdoton koukkukärryssä. Sillä kun voi pelata koukutusvaiheessa jos maa ei ole ihan tasainen niin saa lavan näppärästi kyytiin ja kipatessa voi tällätä aina kärryn vaateriin.

Ja onhan se kyyti tasaista.

Mites maton veto, kestääkö hydraulisesti jousitettu vaunu hyvin pystyssä? 14 t Teko lehtijousineen huojuu kyllä aika lailla jos vähänkin epätasaista.

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Koukkukärri
Lainaus
Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Vilkaise noita Metson prosyyreita niin huomaat ettei siinä laatu maksa vaan alkeellinen valmistus. Eli sama ongelma kuin kaikilla kotimaisillakin maatalouskone-valmistajilla. Nyrkkipaja mikä nyrkkipaja. Kun kaikki työvaiheet tehdään mahdollisimman vaikeesti ja ihmistyötä säästämättä, niin pakosti tulee hintaa.

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Koukkukärri
Lainaus
Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Vilkaise noita Metson prosyyreita niin huomaat ettei siinä laatu maksa vaan alkeellinen valmistus. Eli sama ongelma kuin kaikilla kotimaisillakin maatalouskone-valmistajilla. Nyrkkipaja mikä nyrkkipaja. Kun kaikki työvaiheet tehdään mahdollisimman vaikeesti ja ihmistyötä säästämättä, niin pakosti tulee hintaa.
metsjö on multivan kans samaa hintaluokkaa mutta multiva tehty tosi viimestellysti samaten jos jalkalava vaunu niin multivassa hydraulinen lavan lukitus ohjaamosta
dynä vt se nykyaikasin portaaton

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Koukkukärri
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Koukkukärri
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .
dynä vt se nykyaikasin portaaton