Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peltipailakka - 12.12.08 - klo:11:33

Otsikko: Koukkukärri
Kirjoitti: Peltipailakka - 12.12.08 - klo:11:33
Kokemuksia ja mielipiteitä otsikon mukaisesta laitteesta, kiitos!

Vaatimuksena n. 18 t kantavuus, kaksi akselinen, isohkoilla renkailla, jousitettu, jarrullinen...
Katellu oon Metsjön ja Metakan kärrejä. Metsjö ainakin kallis, mutta lienee hyvä. Mites Metaka? Muita?
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: koivumaki - 12.12.08 - klo:20:29
Kiinnostaisko Roagna?
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: oojee - 14.12.08 - klo:12:04
koukku kärryt omapainoltaan jo niin suuria että hankala saada 18t kantavuutta 2 akselisena. 3 akselisena juurijajuuri sais ton 18t hyötykuorman. kärryn oma paino sais olla silloin max 6t  :D
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: Peltipailakka - 14.12.08 - klo:14:08
Makaroonirautaakos se tuo Roagna? Taitaapi olla omalla hydrauliikalla. Mitäs kaikkea tuolla kaukosäätimellä ohjataan? Mistäs näitä saa ja missähän hintaluokissa liikutaan?

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: oojee - 14.12.08 - klo:17:54
Makaroonirautaakos se tuo Roagna? Taitaapi olla omalla hydrauliikalla. Mitäs kaikkea tuolla kaukosäätimellä ohjataan? Mistäs näitä saa ja missähän hintaluokissa liikutaan?

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.
Ylikuormamaksu on jokaiselta 4 §:n mukaisesti lasketun ylityksen täydeltä sadalta kilolta 10 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta on maksu kuitenkin 30 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 40 euroa. :D :D ;D
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: - 14.12.08 - klo:18:05
Maatalousyrittäjälle ei tule ylikuormamaksua vaan ainoastaan sakko.

Lainaus
Annettu Helsingissä 14. päivänä tammikuuta 1982
Laki
ylikuormamaksusta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

Soveltamisala

Ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa tieliikennelaissa (267/81) tarkoitetulla tiellä määrätään valtiolle maksettava ylikuormamaksu tämän lain mukaan.

Tätä lakia sovelletaan traktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen vain silloin, kun kuljetukseen vaaditaan ammattimaisesta moottoriajoneuvoliikenteestä annettujen säännösten mukaan liikennelupa.

Ylikuormamaksu määrätään vain sellaisesta ylikuormasta, jonka liikenteen valvoja toteaa välittömästi kuljetuksen aikana.

Hallituksen esitys 20/81
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: koivumaki - 14.12.08 - klo:19:59
Makaroonirautaakos se tuo Roagna? Taitaapi olla omalla hydrauliikalla. Mitäs kaikkea tuolla kaukosäätimellä ohjataan? Mistäs näitä saa ja missähän hintaluokissa liikutaan?

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

--saattaa olla ihan hyvin Rautaruukin rautaa...
--saa sekä omalla hydrauliikalla ja tr.hydellä toimivia
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: Teroman - 14.12.08 - klo:22:38

Luulen että Tuo Roagna on kyllä hinta laatu kohdillaan

Sitten tästä saa noita Agroliner ( Tehty puolassa )

Ja Krampe , saksassa 

Esim 10 economy, 16 paras ostos,20tn,,,,,,,, 2 aks ,30tn ,,,,,,,,3 aks   mallit

Myös Fliegl kauppasi näyttelyissä kiertäneitä mallejaan,,,,,,,,,,,

Terv Teropoika
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: Heka - 14.12.08 - klo:23:05
Kokemuksia ja mielipiteitä otsikon mukaisesta laitteesta, kiitos!

Vaatimuksena n. 18 t kantavuus, kaksi akselinen, isohkoilla renkailla, jousitettu, jarrullinen...
Katellu oon Metsjön ja Metakan kärrejä. Metsjö ainakin kallis, mutta lienee hyvä. Mites Metaka? Muita?

Miten on kotimaisista Junkkarin 18t vaunu. Tuttu osti sellaisen tuossa vuosi sitten. Vakiona kaikki sähköherkut; telilukko, lavalukko ja runkojen lukitukset. Vaunu näyttää aika jykevältä noin ulospäin katsottuna ja ollut ihan toiminta varmakin kuulemma. 650 renkaat on, mutta kuulemma olisi isompiakin saanut..  Lehtijousitetuilla akseleilla...
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: renki68 - 15.12.08 - klo:21:37

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

Tuosta 18t kantavuudesta kun vähennät lavan painon, sanotaan vaikka 3t niin hyötykuormaa jää 15t. Toki siihen voi laittaa enämpikin kuormaa mutta miten on kärryn kestävyyden kans pitkässä juoksussa ja ennekaikkea riittääkö sulla valtrassa omapaino vetää tollasia kuormia kyytiin ja kruisailla tiellä talvikelillä?

Metsjö 2-akselisena on muistaakseni 4,5t kieppeillä, siihen lisätään lava 3t ja 18t kuormaa niin ollaan 25,5 tonnin kieppeillä.

Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Sen verran vielä että hydraulijousitus on aivan ehdoton koukkukärryssä. Sillä kun voi pelata koukutusvaiheessa jos maa ei ole ihan tasainen niin saa lavan näppärästi kyytiin ja kipatessa voi tällätä aina kärryn vaateriin.

Ja onhan se kyyti tasaista.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: Peltipailakka - 15.12.08 - klo:23:23

18 t kantavuus riittää. Pienemmälläkin pärjäisi mutta kun nykyiseen 14 t kärriinkin välillä lipsahtaa se 17-18 t. Ja veturinakin vain nelos Valtra. Kolmeakselinen menee liian kankeaksi.

Tuosta 18t kantavuudesta kun vähennät lavan painon, sanotaan vaikka 3t niin hyötykuormaa jää 15t. Toki siihen voi laittaa enämpikin kuormaa mutta miten on kärryn kestävyyden kans pitkässä juoksussa ja ennekaikkea riittääkö sulla valtrassa omapaino vetää tollasia kuormia kyytiin ja kruisailla tiellä talvikelillä?

Ajot pääasiassa sulan kelin aikaan. Paino veturissa pitäisi kyllä riittää. Kantavuus siinä ja tuossa, olisi kyllä mukava saada 10 m3 mursketta tai soraa mukaan.

Metsjö 2-akselisena on muistaakseni 4,5t kieppeillä, siihen lisätään lava 3t ja 18t kuormaa niin ollaan 25,5 tonnin kieppeillä.

Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Ostaisin kyllä Metsjön mutta kun ei rahat riitä. Metaka jo edullisempi.

Sen verran vielä että hydraulijousitus on aivan ehdoton koukkukärryssä. Sillä kun voi pelata koukutusvaiheessa jos maa ei ole ihan tasainen niin saa lavan näppärästi kyytiin ja kipatessa voi tällätä aina kärryn vaateriin.

Ja onhan se kyyti tasaista.

Mites maton veto, kestääkö hydraulisesti jousitettu vaunu hyvin pystyssä? 14 t Teko lehtijousineen huojuu kyllä aika lailla jos vähänkin epätasaista.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: kuu - 16.12.08 - klo:13:29
Lainaus
Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Vilkaise noita Metson prosyyreita niin huomaat ettei siinä laatu maksa vaan alkeellinen valmistus. Eli sama ongelma kuin kaikilla kotimaisillakin maatalouskone-valmistajilla. Nyrkkipaja mikä nyrkkipaja. Kun kaikki työvaiheet tehdään mahdollisimman vaikeesti ja ihmistyötä säästämättä, niin pakosti tulee hintaa.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 19.12.08 - klo:14:26
Lainaus
Itsellä kokemusta metsjö 3 akselisesta koukkukärrystä ja ei ole suurempaa moittimista kestävyydestä eikä muustakaan. Kallishan se tietysti on mutta joka sellaista tarvii niin ostettavahan se on.

Vilkaise noita Metson prosyyreita niin huomaat ettei siinä laatu maksa vaan alkeellinen valmistus. Eli sama ongelma kuin kaikilla kotimaisillakin maatalouskone-valmistajilla. Nyrkkipaja mikä nyrkkipaja. Kun kaikki työvaiheet tehdään mahdollisimman vaikeesti ja ihmistyötä säästämättä, niin pakosti tulee hintaa.
metsjö on multivan kans samaa hintaluokkaa mutta multiva tehty tosi viimestellysti samaten jos jalkalava vaunu niin multivassa hydraulinen lavan lukitus ohjaamosta
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: Peltipailakka - 19.12.08 - klo:22:21
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 19.12.08 - klo:22:38
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: retku - 20.12.08 - klo:16:01
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 20.12.08 - klo:18:47
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: zetor8045 - 20.12.08 - klo:20:07
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
saahan tuon jalkalavan vaikka starkkiin ja karkoon puhumattakaan ulkolaisista kärryistä...
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 20.12.08 - klo:22:46
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
saahan tuon jalkalavan vaikka starkkiin ja karkoon puhumattakaan ulkolaisista kärryistä...
onko niissä hydraulinen lavalukitus ?multivassa erittäin hyvä työn jälki vaikka verrataan ulkolaisiin
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: - 21.12.08 - klo:11:31
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.

No huh huh! Kyllä se retkulla tuo omien koneiden kehuminen saa foorumilta toiselle ihan uskomattomia piirteitä. Onhan se hyvä että joukossamme on yksi joka ei tee huonoja konevalintoja!
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: retku - 21.12.08 - klo:11:36
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.

No huh huh! Kyllä se retkulla tuo omien koneiden kehuminen saa foorumilta toiselle ihan uskomattomia piirteitä. Onhan se hyvä että joukossamme on yksi joka ei tee huonoja konevalintoja!

***noh noh. en mä tuos kehunut oikeastaan mitään merkkiä. ja niinkuin jo totesin kirjotuksessani jokasella on omat tarpeensa, yhtä ja oikeeta ei ole.
----

sen verran tuosta ostajan huijaamisesta vielä, asia liittyy akseliväliin. moni ulkolainen myy kärryä 20t telillä. 20t teli vaatii suomen lain mukaan 180cm akselivälin. monessa ulkolaisessa ja myös kotimaisessa kärryssä akseliväli 132cm ja ilmotetaan silti 20t. tämä ihan vaan vilpittömänä ohjeena kärryn ostajille... ja myyjille.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: koivumaki - 21.12.08 - klo:11:52
On hyvä,että on tyytyväinen omiin valintoihin,yleensä nuori,kova yrittäjä on varmempi asiastan kuin kokeneempi.
Olen tavannut kaverin joka oli mieltä,ettei Metakalla tee yhtään mitään,varsinkaan kolmiakselisena.Siinä kun käsittääkseni ei ole mahdollisutta ohjaaviin akseleihin.
toinen juttu mitä joskus ihmettelen on paino,välillä kauheestia arvostetaan painoa kestäävyyteen vedoten,välillä taas keveyttä ettei olis painoa...mihin se kestävyys sitten hukkuu
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: retku - 21.12.08 - klo:12:14
On hyvä,että on tyytyväinen omiin valintoihin,yleensä nuori,kova yrittäjä on varmempi asiastan kuin kokeneempi.
Olen tavannut kaverin joka oli mieltä,ettei Metakalla tee yhtään mitään,varsinkaan kolmiakselisena.Siinä kun käsittääkseni ei ole mahdollisutta ohjaaviin akseleihin.
toinen juttu mitä joskus ihmettelen on paino,välillä kauheestia arvostetaan painoa kestäävyyteen vedoten,välillä taas keveyttä ettei olis painoa...mihin se kestävyys sitten hukkuu

***hei, mähän oon vaan renki :D  merkeistä ei sen enämpää, mutta se paino ei tässäkään asiassa kerro välttämättä kestävyydestä. työn laatu, ihan perusasioissakin, esim. hitsisaumoissa heittelee merkkien välillä rajusti. tässä asiassa esim. koivumäen merkki huippua, se on tosi hienosti tehty. kannattaa käydä paikan päällä kattomassa vaunuja ja soitella käyttäjille. sieltä ne totuudet yleensä tulee.

ja eiköhän tämä asia oo nyt puitu. pysytään aiheessa.
------

mites se junkkarin kärryvalmistus nyt olikaan? 06 vuonnahan junkkari alkoi valmistamaan vikikingin koukkuvaunuja, siniset vikingit muuttui mustiksi junkkareiksi. tehdäänöhän ne vielä ruotsissa?

vikingit oli hyvin tehty. pukissa robottihitsattu. poraukset tehty jigissä. 3 kertainen pintamaalaus...
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: Hervast - 21.12.08 - klo:19:56
On se kumma miten joitain ihmisiä vaivaa se kun konehankinnat ovat harkittuja ja ne pystyy jopa selväsanaisesti perustelemaan. Tosin jos vaikka Massikan ostaisi ja syyksi sanoisi että "kun se on niin hyvä" niin se kelpaisi raadille semmoisenaan  :D

Nykyisin nuo perävaunut eivät enää pääse niin helpolla kuin joskus takavuosina, joten kannattaa käyttää harkintaa ja ostaa mieluummin se pykälää laadukkaampi vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: koivumaki - 21.12.08 - klo:22:26
Ei kai tässä se vaivaa että konehankinnat on perusteltuja ja niihin ollaan tyytyväisiä.
Se,että oma on ainoa oikea....

Tarpeet on erilaiset ja käytön määrä ym.tekijät vaikuttavat.
Esim.oma kokemukseni Metsjöstä:
+erittäin vakaa
+kevyt vetää,ilmeisesti laadukkaat akselit
-hydralijousisylinterin tappien lukitukset lapselliset,prikka+M10 pultti,aukeavat ajossa ja tappi luistaa paikoiltaan,seurauksena lämmittämistä+lekomista
-kipin lukitus toimii epämääräisesti,mekaaninen linkku jumittaa

Esim ohjautuvat akselit varmaan esim.mun omassa käytössä eivät ole valtavan tarpeelliset,mutta rehunteossa varmaan välttämättömät.Siis  3aks.vaunu.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:22:34
Ei kai tässä se vaivaa että konehankinnat on perusteltuja ja niihin ollaan tyytyväisiä.
Se,että oma on ainoa oikea....

Tarpeet on erilaiset ja käytön määrä ym.tekijät vaikuttavat.
Esim.oma kokemukseni Metsjöstä:
+erittäin vakaa
+kevyt vetää,ilmeisesti laadukkaat akselit
-hydralijousisylinterin tappien lukitukset lapselliset,prikka+M10 pultti,aukeavat ajossa ja tappi luistaa paikoiltaan,seurauksena lämmittämistä+lekomista
-kipin lukitus toimii epämääräisesti,mekaaninen linkku jumittaa

Esim ohjautuvat akselit varmaan esim.mun omassa käytössä eivät ole valtavan tarpeelliset,mutta rehunteossa varmaan välttämättömät.Siis  3aks.vaunu.
mulle metsjön mies ei ois myyny ku yhen ohjautuvan akselin ei kuulemma vakaa jos 2 ohjautuvaa mut multivan mies oli eri mieltä .samaten metsjössä ei ois ollu aisajousta eikä hydraulista lavalukitusta ja kuitenki samaa hintaluokkaa multivan kans.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:22:36
On se kumma miten joitain ihmisiä vaivaa se kun konehankinnat ovat harkittuja ja ne pystyy jopa selväsanaisesti perustelemaan. Tosin jos vaikka Massikan ostaisi ja syyksi sanoisi että "kun se on niin hyvä" niin se kelpaisi raadille semmoisenaan  :D

Nykyisin nuo perävaunut eivät enää pääse niin helpolla kuin joskus takavuosina, joten kannattaa käyttää harkintaa ja ostaa mieluummin se pykälää laadukkaampi vaihtoehto.

joo massikan ostoa ei tarvi selitellä se on itestäänselvyys kaikille vähänki koneita tuntevia  ;)
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: zetor8045 - 21.12.08 - klo:22:39
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
saahan tuon jalkalavan vaikka starkkiin ja karkoon puhumattakaan ulkolaisista kärryistä...
onko niissä hydraulinen lavalukitus ?multivassa erittäin hyvä työn jälki vaikka verrataan ulkolaisiin
kyllähän sitä joutuu jopa multivassa kuitenkin tulemaan ottamaan jalat pois eli hydraulisella lukituksella ei kyllä säästä juurikaan tässä kohtaa ja vielä hydrauliletkutkin saattaa joutua liittämään  ::)
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:22:48
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
saahan tuon jalkalavan vaikka starkkiin ja karkoon puhumattakaan ulkolaisista kärryistä...
onko niissä hydraulinen lavalukitus ?multivassa erittäin hyvä työn jälki vaikka verrataan ulkolaisiin
kyllähän sitä joutuu jopa multivassa kuitenkin tulemaan ottamaan jalat pois eli hydraulisella lukituksella ei kyllä säästä juurikaan tässä kohtaa ja vielä hydrauliletkutkin saattaa joutua liittämään  ::)


eikai siihen lukitikseen mitään letkuja tarvi liittää ne liitetään jo tehtaal
ja on eri kevyt sähkönapista aukasta lavalukot kun jotain tappivirityksiä lavan alta ,eipä silti kyllä kai ne muutki kärryt varmaan aika hyviä ainaki peegon ja metsjö.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: zetor8045 - 21.12.08 - klo:22:57
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
saahan tuon jalkalavan vaikka starkkiin ja karkoon puhumattakaan ulkolaisista kärryistä...
onko niissä hydraulinen lavalukitus ?multivassa erittäin hyvä työn jälki vaikka verrataan ulkolaisiin
kyllähän sitä joutuu jopa multivassa kuitenkin tulemaan ottamaan jalat pois eli hydraulisella lukituksella ei kyllä säästä juurikaan tässä kohtaa ja vielä hydrauliletkutkin saattaa joutua liittämään  ::)


eikai siihen lukitikseen mitään letkuja tarvi liittää ne liitetään jo tehtaal
ja on eri kevyt sähkönapista aukasta lavalukot kun jotain tappivirityksiä lavan alta ,eipä silti kyllä kai ne muutki kärryt varmaan aika hyviä ainaki peegon ja metsjö.
tarkoitin takalaidan letkuja mutta sulla on siinä varmaan tappilukitukset sitten...
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:23:05
Jaa, onkos Multivalla koukkuvaihtolavakärriä?
ei maatalouskäyttöön menis koukkulavoja, tulee painavempi ja lietesysteemit ei oikein sovellu koukkulavasysteemeihin. hyvä jalkalava parempi .

***no huh huh. kyllä se multivan kehuminen yltää näköjään ihan mahottomuuksiin...
---

koukkukärryista sen verran että ulkolaiset n.5000-10 000e kalliimpia kun metaka. siis ihan edullisimmat verrokitkin. ulkomailta löytyy myös 80 000e hintasia kärryjä, omapainoa yli 5000kg, menee jotenki järettämäksi kun kantavuudesta puolet omamassaa..
roagnakin näköjään ilmottaa kantavuudeksi ihan mitä sattuu, ei pidä uskoa mitä myyjät/esitteet ilmoittaa.
---

yllä kerrottiin että lava painaa 3000kg... aika malmikasa saa olla noin painava lava. 1500kg ehkä lähempänä todellista lavan painoa. tietty lavoja on meonenlaisia.

yhtä ja oikeeta koukkukärryä ei ole olemassakaan. jokasella omat tarpeensa.
ainut vaihtoehtohan se multiva jos koukkukärry ei passaa ja ei oo kiinnostunu kyykkimään lavan alla lavalukituksia aukomassa ;)
saahan tuon jalkalavan vaikka starkkiin ja karkoon puhumattakaan ulkolaisista kärryistä...
onko niissä hydraulinen lavalukitus ?multivassa erittäin hyvä työn jälki vaikka verrataan ulkolaisiin
kyllähän sitä joutuu jopa multivassa kuitenkin tulemaan ottamaan jalat pois eli hydraulisella lukituksella ei kyllä säästä juurikaan tässä kohtaa ja vielä hydrauliletkutkin saattaa joutua liittämään  ::)


eikai siihen lukitikseen mitään letkuja tarvi liittää ne liitetään jo tehtaal
ja on eri kevyt sähkönapista aukasta lavalukot kun jotain tappivirityksiä lavan alta ,eipä silti kyllä kai ne muutki kärryt varmaan aika hyviä ainaki peegon ja metsjö.
tarkoitin takalaidan letkuja mutta sulla on siinä varmaan tappilukitukset sitten...
toki takalaidan letkut ja jalat pitää laittaa mutta pieni vaiva kumminki mihinkään tappivirityksiin verrattuna  ;)
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: juumassi - 21.12.08 - klo:23:09
[mulle metsjön mies ei ois myyny ku yhen ohjautuvan akselin ei kuulemma vakaa jos 2 ohjautuvaa mut multivan mies oli eri mieltä .samaten metsjössä ei ois ollu aisajousta eikä hydraulista lavalukitusta ja kuitenki samaa hintaluokkaa multivan kans.
[/quote]


multivan kärryistä katkee aisa.
tässä kylillä olevasta kolme-akselisesta multivasta meni aisa poikki. kärry on jatkuvassa viljan ajossa.

ei oikein kovin hyvä juttu.
Otsikko: Vs: Koukkukärri
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:23:10
[mulle metsjön mies ei ois myyny ku yhen ohjautuvan akselin ei kuulemma vakaa jos 2 ohjautuvaa mut multivan mies oli eri mieltä .samaten metsjössä ei ois ollu aisajousta eikä hydraulista lavalukitusta ja kuitenki samaa hintaluokkaa multivan kans.


multivan kärryistä katkee aisa.
tässä kylillä olevasta kolme-akselisesta multivasta meni aisa poikki. kärry on jatkuvassa viljan ajossa.

ei oikein kovin hyvä juttu.
[/quote]

oon kuullu mutta tiiäkkö miten katkes  ;)