Ennen hinausta pitää uhrata hetki ajatukselle, mihin pettävä hinausväline iskee.
Hinasin joskus täyttä juurikasyhdistelmää kurottajalla. Kauhassa oli parimottia soraa ja veto tapahtui hiekkatiellä. Kakkosvaihteella vedin Ovakon vihreän hinausketjun varovasi kireälle ja kurottja kiristi ketjua tyhjäkäynnillä muuntimen luistaessa. Sitten polkaisin kaasun pohjaan ja kuului napasus. Ketju pokki ja kaikki lenkit oili venyneet muodottomiksi. Lisäksi ketju oli aivan kuuma.
Uponnutta Lexionia hinattiin kahdella traktorilla ja naapurin samanlainen Ovakon ketju oli toisen traktorin ja puimurin välissä. Tapahtui sama ilmiö.
Muistaakseni sille Ovakon ketjulle luvataan murtolujuutta 10 t, suorana ja oikeaoppisesti käyttäen (ei mitään lyhennyskoukkuja, kierteellä, solmussa tms).
Aika hyvin jos yhdellä koneella saa tuon rajan ylitettyä, yleensä pyörähärveli kykenee vetämään reilut puolet painostaan kunnes pito loppuu. Tai sitten kurottaja oli joku 15 tonninen... tai todella optimaalinen alusta tms.
Tuolla merenkulun puolella hinaajien tapauksessa katkeava hinausväline lentää kyllä tiedetysti. Taitavat käyttää siellä lähinnä hyvin paksuja köysiä (touveja), satametrinen sellainen on sellainen jousi että kyllä singahtaa... ja voimatkin ovat sitten omassa luokassaan. Jostain luin juuri että isomman paatin tapauksessa pelkkä sivutuuli painoi alusta noin 10 tonnin voimalla sivulle...
Keskikoisen hinaaja ns. paaluveto on tyypillisesti luokkaa 20-35 t.