[
TALVIRENKAAT Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat ja ratissa kokenut kuski.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.
Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos autossa olisi käytetty nastoja.
– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo.
Ja saman uutisen viimeinen kappale:
Hieman yllättäen tutkimus paljastaa, että kitkarenkaillaan onnettomuuksiin joutuneet ovat useammin alkoholin vaikutuksen alaisina
kuin nastarenkailla ajavat kuljettajat. He myös ajavat yli 20 km/h ylinopeuksia useammin kuin nastarenkailla ajavat.
Kyseessä sama tutkimus.
[/quote]
Kitkoilla tulee ajettua ylinopeutta kun ne ovat aika hiljaiset ja sitten kun sieltä sulalta asfaltilta ajetaan siihen varjopaikan jäätikölle 120km/h uraista tietä, niin saa autossa olla hyvät ESP.eet ja muut vermeet jos se tiessä oleva mutkakin sattuu samalle kohdalle.
Tämä ei ollut mikään tutkimus tulos tai teoriaa, vaan ote viimeviikkoisesta.