Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kerääjäkasvi  (Luettu 497598 kertaa)

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Kerääjäkasvi


Ainakin tuonti lisääntyy, valkoapilat, virnat, persianapilat, italianraiheintä, näkyvät säkit olevan ulkomaalaisia tuolla maatalouskaupassa. Sinne sinne se kerääjäkasviraha valuu, partaansa nauravan saksalaisen viljelijän taskuun.

-SS-
[/quote]
Mulle tuli puna apila Ruotsalaista, valkkari tais olla Hollannista ja nata Suomesta. Varmasti tuonti lisääntyy. Suomi alkaa imeä siementä :o
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Kerääjäkasvi
Se nyt on pikkujuttu kylvää ne kerääjät keväällä samalla kun kylvää, miten sitten syksyllä, kyntö ainoa ratkaisu? Mulla on mustaa savee joka on niin eloton että kääntyy joka syksy edeisvuoden oljet pintaan joka on täysin lahoamatta. Kasvaa muuten hyvin mutta jos vielä nurmee mukaan, miten kun se kääntyy pintaan?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Kerääjäkasvi
Kansalla on varmaan minimissään 12 metrin puomistolla ruiskut?

Millasella lingolla te kuvittelette et piensiemen leviää 12 metrille, vai meinaatteko ajella oraille useempia ralliraitoja????

Mulla on edelleen Hardi Twiniin suunnitteilla se apilaksenkylvämislaite; tuli vaan pieni takapakki projektiin kun pari "viisasta" karjalaispoikaa oli näköjään nostanut vanhan Jukon hs-laitteen romu-ukon kyytiin >:(

Jos joltakulta löytyy nurkista rikkinäinenkin hs-kylvöjutska, missä olla ehjä säätölaite ja 3-4 ehjää syöttölaitetta niin olisin kiinnostunut. Yyveetä peliin...
Miten sen meinasit toteuttaa? Itse suunniittelin muutama vuosi sitten että puhaltimen päälle laittaisi syöttölaitteen mikä pudottelisi siemenet ilmavirran kuljetettavaksi puomiin.
Ei vaan valitettavasti ämpäristä valutus kokeessa toiminut toivotunlaisesti, siemenet pyrkii tulemaan ulos jo puomin alkupäästä.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Kerääjäkasvi
Se nyt on pikkujuttu kylvää ne kerääjät keväällä samalla kun kylvää, miten sitten syksyllä, kyntö ainoa ratkaisu? Mulla on mustaa savee joka on niin eloton että kääntyy joka syksy edeisvuoden oljet pintaan joka on täysin lahoamatta. Kasvaa muuten hyvin mutta jos vielä nurmee mukaan, miten kun se kääntyy pintaan?
Mulla kans pari kohtaa joissa kääntyy sininen savi ja maatumaton jäte. Eikös timotei ainakin ole herkkä kasvamaan uudelleen ja uudelleen?
Samaa tuota lopetusta pohdin. Se, että joutuis keväällä ruiskutteleen rounputtia ihan vaan kerääjien vuoksi, niin....Eikös se sanonta ole että luonto kiittää luonnonystävää --naturen tackar naturvännen  ???
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Kerääjäkasvi
Mites kylvö väämmäll, menee samaan vakoon ja vähän liian syvään? Kylvö jollain tapaa ennen viljan kylvö?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kerääjäkasvi

Naturcomin ympättyä valkoapilaa, puhdasta ja laadukasta.


Miten ymppäys parantaisi apilan kerääjäkasvitoimintaa, pH sulla
varmaan >6.5 ja siemenet kostuvat ja kuivuvat maanpinnalla muutenkin, ettei
siitä itämisen jälkeen, kunnon rankkasateessa  taida olla enää siitä
ymppimössöstä mitään jäljellä ?

Eikös se ymppäys ole semmoista pH <5.8 tehtävää hommaa ?

-SS-

Naturcomilla taitaa olla suurimmassa osassa siemeniä ymppi valmiina, en oo koskaan edes pyytäny ilman, tai edes kysyny onko niissä ymppi vai ei. :-\

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1541
Vs: Kerääjäkasvi
Se nyt on pikkujuttu kylvää ne kerääjät keväällä samalla kun kylvää, miten sitten syksyllä, kyntö ainoa ratkaisu? Mulla on mustaa savee joka on niin eloton että kääntyy joka syksy edeisvuoden oljet pintaan joka on täysin lahoamatta. Kasvaa muuten hyvin mutta jos vielä nurmee mukaan, miten kun se kääntyy pintaan?

Kylvin syysrypsille apila-timoteiseoksen kylvön yhteydessä, ja rukiille timotein myös. Syysvehnälle myös kylvön yhteydessä timotei-ruokonata -seoksen (tulee viherlannoitusnurmi eikun  rehunurmi syysvehnän jälkeen). Keväällä kävin kylvämässä puna-apilaa pintalevityksenä viimeisille lumille. Ensimmäinen kokeilu, en tiedä vielä miten onnistuu. Yritän syksyllä muistaa kertoa kokemuksia täällä.
Don Essex

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Kerääjäkasvi
Mites kylvö väämmäll, menee samaan vakoon ja vähän liian syvään? Kylvö jollain tapaa ennen viljan kylvö?
voihan sen vetää pintaan,ainakin vanhoilla.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Kerääjäkasvi


Mulla on edelleen Hardi Twiniin suunnitteilla se apilaksenkylvämislaite; tuli vaan pieni takapakki projektiin kun pari "viisasta" karjalaispoikaa oli näköjään nostanut vanhan Jukon hs-laitteen romu-ukon kyytiin >:(

Jos joltakulta löytyy nurkista rikkinäinenkin hs-kylvöjutska, missä olla ehjä säätölaite ja 3-4 ehjää syöttölaitetta niin olisin kiinnostunut. Yyveetä peliin...
Miten sen meinasit toteuttaa? Itse suunniittelin muutama vuosi sitten että puhaltimen päälle laittaisi syöttölaitteen mikä pudottelisi siemenet ilmavirran kuljetettavaksi puomiin.
Ei vaan valitettavasti ämpäristä valutus kokeessa toiminut toivotunlaisesti, siemenet pyrkii tulemaan ulos jo puomin alkupäästä.

Hyvä tietää, laitetaan projekti ö-mappiin. Millä siemenillä kokeilit? Mulla oli ajatuksissa valkoapila.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Kerääjäkasvi

Naturcomin ympättyä valkoapilaa, puhdasta ja laadukasta.


Miten ymppäys parantaisi apilan kerääjäkasvitoimintaa, pH sulla
varmaan >6.5 ja siemenet kostuvat ja kuivuvat maanpinnalla muutenkin, ettei
siitä itämisen jälkeen, kunnon rankkasateessa  taida olla enää siitä
ymppimössöstä mitään jäljel?

Eikös se ymppäys ole semmoista pH <5.8 tehtävää hommaa ?

-SS-
Korkeassa pH:ssa maan luontainen Rhizobium-populaatio on useimmiten riittävä tehokkaaseen nystyröintiin, typensidontaan ja kasvuun. Tosin ymppäyksen satoa laskevaa vaikutusta ei ole missään dokumentoitu, joten niin päin riskiä ei ole. Se kalkkipilleri siinä ympärillä tehostaa kuivissa oloissa maan kosteuden siirtymistä siemenen ja näin varmistaa itämistä. Näin ainakin Uudessa Seelannissa, jossa laitumia paljon parannetaan erilaisilla täydennyskylvöillä. Useasti apilan siemenen vahakuoressa on vain pieni naarmu ja jos se sattuu pintaan kylväessä taivaalle päin, niin heikosti itää. Se kalkkikuori siirtää itämiskosteutta tehokkaasti sieltä missä sitä on sinne mistä se pääse siemenen.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Kerääjäkasvi


Mulla on edelleen Hardi Twiniin suunnitteilla se apilaksenkylvämislaite; tuli vaan pieni takapakki projektiin kun pari "viisasta" karjalaispoikaa oli näköjään nostanut vanhan Jukon hs-laitteen romu-ukon kyytiin >:(

Jos joltakulta löytyy nurkista rikkinäinenkin hs-kylvöjutska, missä olla ehjä säätölaite ja 3-4 ehjää syöttölaitetta niin olisin kiinnostunut. Yyveetä peliin...
Miten sen meinasit toteuttaa? Itse suunniittelin muutama vuosi sitten että puhaltimen päälle laittaisi syöttölaitteen mikä pudottelisi siemenet ilmavirran kuljetettavaksi puomiin.
Ei vaan valitettavasti ämpäristä valutus kokeessa toiminut toivotunlaisesti, siemenet pyrkii tulemaan ulos jo puomin alkupäästä.

Hyvä tietää, laitetaan projekti ö-mappiin. Millä siemenillä kokeilit? Mulla oli ajatuksissa valkoapila.
Muistaakseni italian raiheinällä ja timoteilla.

grainfarmer76

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Vs: Kerääjäkasvi
Paljonko meinaatte laittaa kylvömääräksi hehtaarille kerääjäkasvin siementä?
Itse olen suunnitellut italian raiheinää n.5kg/ha piensiemenlaatikolla pintaan, normaali kylvön yhteydessä.
Vai olisiko mitään ideaa laittaa samaan vantaaseen viljan ja apulannan kanssa? Yhtäkkiä ei tuntuisi hyvältä idealta?
Itsellä ei ole mitään käsitystä mikä voisi olla oikea määrä? Liikaa ei saisi laittaa, mutta kasvuston pitäisi kuitenkin olla riittävä.
Olen kuullut, että jotkut aikoo laittaa apilaa tautiruiskutuksen yhteydessä 2kg/ha pintalevityksenä.
Mielestäni aika suuret riskit epäonnistua? Siementä voi mennä enemmän? Siemen ei idä pinnassa?
No syksyllä olemme viisaampia (ja ehkä köyhempiä, tarkastajan käynnin jälkeen).

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Kerääjäkasvi
Apila ilmeisesti kestää Axialin,ja rikka ruiskutuksiski pääsee kahteenkymppiin hehtaari.Tautiaineekkaan ei kait ole apilalle tappavia.
Niin missä ongelma :-\

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kerääjäkasvi
Paljonko meinaatte laittaa kylvömääräksi hehtaarille kerääjäkasvin siementä?
Itse olen suunnitellut italian raiheinää n.5kg/ha piensiemenlaatikolla pintaan, normaali kylvön yhteydessä.
Vai olisiko mitään ideaa laittaa samaan vantaaseen viljan ja apulannan kanssa? Yhtäkkiä ei tuntuisi hyvältä idealta?
Itsellä ei ole mitään käsitystä mikä voisi olla oikea määrä? Liikaa ei saisi laittaa, mutta kasvuston pitäisi kuitenkin olla riittävä.
Olen kuullut, että jotkut aikoo laittaa apilaa tautiruiskutuksen yhteydessä 2kg/ha pintalevityksenä.
Mielestäni aika suuret riskit epäonnistua? Siementä voi mennä enemmän? Siemen ei idä pinnassa?
No syksyllä olemme viisaampia (ja ehkä köyhempiä, tarkastajan käynnin jälkeen).

Ne jotkut taitaaa kokea hämmästyksen sormen suussa, jos eivät ruiski 3-6metrin ruiskulla....

5Kg raiheinää siemenlaatikosta varmistaa syyskuisen paalisadon...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159